Ervaringen met Ziwipeak

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
NKW
Aantal fretten: 1

Re: Ervaringen met Ziwipeak

Bericht door NKW »

Daarom juist inderdaad ook, naar mijn weten wordt blikvoer ook altijd verhit. Zelf verhitten doe ik liever ook niet ivm de probiotica en enzymen erin; die hebben dan geen nut meer dus dan wordt de kans erg groot dat hij weer terugval krijgt met zn darmen lijkt mij.

Bedankt voor de info Minka!

En ik ben ook wel erg benieuwd of je antwoord krijgt Marjan en wat het antwoord dan is.
Karen

Bericht door Karen »

De vraag ligt ook niet bij de Frettenkliniek, maar bij mij :)
Ik heb contact met de importeur in EU en het gaat niet over het blikvoer, maar de brokjes.
Er wordt nl gesteld dat de brokjes luchtgedroogd zijn, maar er wordt geen temperatuur aangegeven.
Wat ik tot nu toe van de importeur heb terug gekregen is dat alle producten onder strenge controle staan.

Overigens komt het toch regelmatig voor dat droge brokjes worden terug geroepen omdat er bacteriën in gevonden worden.
In de huidige voedsel verwerking kom je er niet onderuit dat dingen mis gaan..
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh oké, dus het gaat hier niet over het blikvoer. :D
NKW

Bericht door NKW »

Bedankt voor de opheldering Karen! :)
Mette

Bericht door Mette »

Ik had het over de stukjes: "De vleesstukjes bevatten immers rauwe delen", oftewel niet het natvoer.

Maar gelukkig had Karen dat ook al door :brush: . Gelijk iedereen in paniek 8-) .
NKW

Bericht door NKW »

In het natvoer zitten ook stukjes (ze willen soms niet allemaal gemalen worden met de staafmixer) :mrgreen:
NKW

Bericht door NKW »

Ik heb besloten dat ik na de vakantie wrs ook ziwipeak brokjes aan Smokey ga proberen te voeren. Bouw het dan langzaam, zoals met alles met hem, op en ga kijken of ik de hoeveelheid blikvoer dan kan verminderen. Hij moet toch 2x daags supplementen blijven krijgen want als ik dat probeer af te bouwen gaat het telkens mis en dat blijft wel door de blikkenbrij gaan, maar het zou toch prettiger voor hem zijn denk ik als hij zelf kan bepalen hoeveel hij in één keer wil eten. En moet heel eerlijk toegeven dat het ook prettiger zou zijn voor mij omdat ik dan niet meer zo nauw gebonden ben aan de tijden om te voeren (hoewel dat bijzaak is, gaat het niet helemaal goed blijft hij lekker op de blikvoer staan). Ervaringen zal ik dan hier gaan delen uiteraard :)
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik ben benieuwd of Smokey het wil eten.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ook :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Zijn hier nog mensen die hun fret Ziwipeak brok voeren?
Bij eko4petz kun je nu kilo verpakkingen kopen, de kip variant is ook weer op voorraad :D
Minka

Bericht door Minka »

Dat had ik ook gezien maar Bindi eet niet zoveel brok dus dan zijn de kleine verpakkingen handiger
Karen

Bericht door Karen »

Jup, dank je voor de tip. Ik geef het aan Tweety en Floyd
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb het al een hele tijd niet meer gekocht maar hoe is de structuur van die brok? Een beetje zachter dan de Virbac en de Orijen?
Karen

Bericht door Karen »

Ja veel zachter
Marjan

Bericht door Marjan »

Oké, ga ik het ook maar eens bestellen.
yvonne

Bericht door yvonne »

Ja het is veel zachter dan virbac en orijen!
Moos eet het graag, allen de lam vind hij niet zo lekker. Beef wel. En de kip krijgt hij dan binnenkort voor het eerst.
Ik heb nu de kilo verpakkingen besteld, dan kan er van allebei straks een deel mee naar de camping.

Minka als Bindi weinig brok eet kun je idd beter de kleine verpakkingen nemen.
Karen

Bericht door Karen »

Ik bewaar het wel altijd in de vriezer na openen.
Kip vindt Tweety de minst lekkere. Hij eet het liefst de hert en beef, maar lam gaat er ook prima in. Die van lam/makreel heb ik nog niet geprobeerd.
trea

Bericht door trea »

Ff het topic afstoffen.

Ik zit er aan te denken om onze toekomstige dame ziwipeak te geven. Heb al gelezen dat ik dan niet de gemixte variaties moet hebben.

Is dit voer "beter" dan orijen of virbac, wat ik gewend ben van Donder em Bliksem
Karen

Bericht door Karen »

Ik vind het persoonlijk beter.

Het komt het dichtste bij natuurlijke voeding voor fretten; prooi. Het bestaat uit 98% vlees (met organen, huid ed) en het overige deel zijn dierlijke toevoegingen om de voeding compleet te maken, oa groenlipmossel.
Het is onder druk kiemvrij gemaakt.
Het zijn zachte gedroogde vlees vierkantjes die door alle fretten goed te eten zijn, ook als ze oorproblemen hebben.

Het nadeel is:
-gevoeliger voor ontwikkelen van schimmels bij vochtige omstandigheden doordat het niet bewerkt is. Ik bewaar zelf voor zekerheid een geopende zak in de vriezer en voer het alsof het rauw vlees is. Dat wil zeggen kleine beetjes tegelijk wat naar verwachting binnen enkele uren opgegeten wordt en ook iedere keer het schaaltje wassen voordat ik er nieuwe brokjes in doe. Wat er evt na 24 uur nog in ligt geef ik aan de hond :mrgreen:
-prijziger dan andere brokjes
-sommige fretten willen het moeilijk eten of weigeren het helemaal. In jouw geval zal dat met een pup niet zo’n probleem geven verwacht ik. Ik heb zelf alle fretten altijd wel aan de Ziwi gekregen, maar weet van enkelen dat ze het ronduit bleven weigeren.

Wat ik regelmatig tegenkom bij Orijen en Virbac is dat fretten er toch (te) misselijk op worden en er dan te weinig van eten om mooi op gewicht te blijven. Daarnaast zit er toch een flink deel plantaardig materiaal in, vooral bij Virbac.
Mijn grootste bezwaar bij Orijen is dat nu het de laatste jaren op grotere schaal aan fretten gegeven wordt als hoofdvoer er steeds vaker gevallen van een bepaald type blaasstenen opduiken welke gelinkt worden aan het geven van peulvruchten (met name erwten en linzen). Laat dat nu een van de hoofdbestanddelen zijn van het plantaardige deel van Orijen...dit beeld wordt internationaal gezien, ook bij katten en is niet zozeer iets wat Hanneke in haar praktijk ziet.

Mocht je ooit brokjes nodig hebben om brij van te maken (wat ik zelf niet doe) dan kun je met Ziwi niet uit de voeten en zal je toch naar andere brok over moeten.

Ik geef de Ziwipeak nu al enkele jaren, waarvan bij de laatste paar fretten, sinds ik geen rauw meer geef, als hoofdvoeding of naast de waltham en ik ben er zeer tevreden over. Vooral bij Tweety zie ik een groot verschil in lichaam sinds ik de waltham slechts minimaal voor medicijnen gebruik en hem verder alleen Ziwi geef. Meer bespiering, minder papperige buik en minder vetafzetting. Hij ziet er ‘strakker’ uit , zoals een gezonde fret er eigenlijk uit moet zien. Ik vind de vachten beter in vergelijking met grotere hoeveelheden waltham en ze zijn duidelijk veel minder misselijk van de Ziwi dan op andere brokjes. Het wordt ook echt met smaak gegeten; Tweety staat meestal te wachten als hij verse brokjes in zijn schaaltje krijgt :lol:
trea

Bericht door trea »

Dankje voor je antwoord daar kan ik wat mee :)
Plaats reactie