Freddy en Ozzy

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Marjan

Re: Freddy en Ozzy

Bericht door Marjan »

Levensgevaarlijk zo'n kooi zonder verdiepingen. Fretten kunnen zich aardig te pletter vallen met al die hangmatjes die zo hoog in de lucht hangen. Zeker wanneer er meerdere fretten samen in zitten en ze gaan ravotten met elkaar in zo'n hangmat. Echt niet geschikt voor een fret.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

DSC05850~2.JPG
DSC05850~2.JPG (121.88 KiB) 1544 keer bekeken
DSC05848~2.JPG
DSC05848~2.JPG (117.51 KiB) 1544 keer bekeken
DSC05846~2.JPG
DSC05846~2.JPG (165.73 KiB) 1544 keer bekeken
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Marjan schreef:Levensgevaarlijk zo'n kooi zonder verdiepingen. Fretten kunnen zich aardig te pletter vallen met al die hangmatjes die zo hoog in de lucht hangen. Zeker wanneer er meerdere fretten samen in zitten en ze gaan ravotten met elkaar in zo'n hangmat. Echt niet geschikt voor een fret.
Ik had nog niet eens gezien dat er geen verdiepingen in zitten :oops:
Maar daar heb je wel een punt Marjan.
Ik had in de volière plexiglas van 70 cm tegen het gaas aan zodat ze niet konden klimmen.
Maar een paar planken/plateaus erin is wel aan te raden!
Mette

Bericht door Mette »

Lieve foto's! Wat een paleisjes maak je voor ze :hart: . Ik vind het leuk hoe enthousiast en bedreven je alles doet voor ze.

De waarschuwingen zijn op zijn plaats hier, fretten zijn gewoon rete irritante dieren op sommige vlakken, en het is lastig om het goed te doen. Mocht een heel plateau over de breedte niet lukken kun je ook met een PVC buis langs de wand ophangen (waar ze niet omheen kunnen klimmen) dat ze niet hoger dan een bepaald punt kunnen. Zo hoog alles opbouwen, en vooral die hangmat rechtsbovenin... als er daar 1 uitvalt en langs alle onderdelen eronder klappen is dat een behoorlijk risico. En gezien fretten zeer slecht zicht hebben qua diepte storten ze zich soms gewoon 'te pletter'. Zorg dat ze niet hoger kunnen vallen dan enkele 10 tallen cms en kijk altijd dat vanuit welke hoek ze omlaag vallen, ze niet op randen of hoeken van andere zaken kunnen vallen.

Ik zou zelf de kooi in 2en splitsen en beide een eigen 'slaapkamer' en dus kooi geven. Dat geeft voor beide de rust zich terug te kunnen trekken. Als ze het leuk vinden wel samen laten spelen buiten de kooi. Maar, 2 rammen is een lastige combo, zeker als ze aan het puberen zijn. Bij mij speelden ze altijd tot puberteit nog samen en daarna was het klaar. Bij rammen begon het groffe werk al jong, dus vaak uiterlijk op 14 weken stopte dat al.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Kwa inrichting van de kooi
Komen er meer planken en matten ook nog één tussen die twee die zullen we breeder maken en als we gaan veranderen van inrichting meer buizen, minder matten hierin zijn we zelf ook nog zoekende. En boven de kist komen ook nog planken. Bedankt voor de tips.

Ik ga ze nu iig nog niet scheiden. Als ze vervelend gaan doen naar elkaar dan gaan we daar uiteraard wel werk van maken.
Laatst gewijzigd door Tinypaws op 03 sep 2020 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Er zitten trouwens wel verdiepingen in de kooi.er liggen alleen kleedjes op ;)
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Ik begrijp dat de kooi niet aan jullie wensen voldoet.
Maar er zitten twee royal suite verdiepingen in. En de deksel van de kist. Die als breede verdieping heel fijn is. Aan die kant kunnen ze niet klimmen. Aan de kant van de savic verdiepingen hangen ertussen en ernaast nog hangmatjes.
Het hoge hangmatje hangt idd "gevaarlijk en daar komt dan ook idd nog wat tussen' maar ik heb dus wel degelijk werk gestoken in hun hok. Vanavond/einde middag eigenlijk gaan we golfplaten ophalen en komt het dak erop.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Het blauwe katten ding staat er niet in.
Die wilde ik ergens zetten maar dat vond ik teveel ruimte op de bodem in beslag nemen.
Mette

Bericht door Mette »

Tuurlijk! Dat valt er ook absoluut vanaf te zien (dat je er werk in hebt gestoken) en zal niemand betwijfelen. Je hebt het prachtig gemaakt en het is ook een fantastische degelijke buitenren :hart: .

Ik zie eigenlijk alleen rechtsboven wat issues met die hangmatten die zo hoog hangen, verder kunnen ze niet heel hoog vallen en vallen ze overal zacht wat ik zo zie.

Maar overal waar ze 'vrij omhoog kunnen klimmen tot aan het plafond' loop je het risico dat ze dat daar gaan doen, ergens bovenin hangen, niet weten hoe ze omlaag moeten en simpelweg laten een hoop fretten dan "los" en laten zich vallen ipv rustig omlaag glijden of klimmen. Maar de ene fret is echt klimmeriger dan de ander, en mijn ervaring is trouwens wel dat moertjes dit sneller doen dan rammen. Als puber zijn rammen nog wat flexibeler, maar eenmaal 'dikkere billen' in volwassenheid doen ze het niet zo snel meer :lol: . Hoe dan ook zijn die voorwand en rechterwand plekken waar dan of plateaus nodig zijn om die valhoogte te beperken en hun leefruimte nog veel groter te maken, OF dus een PVC buis eraan hangen zodat ze gewoon niet hoger kunnen klimmen dan een bepaald niveau.
Mette

Bericht door Mette »

Eliesja schreef:Zelf gemaakt ook? Ik heb beetje zitten kijken Ook op mp, maar jee wat vragen ze veel voor een beetje redelijke volière :shock:
Mocht je ook zoiets willen, denk dan ook eens aan een natuur ren om het zo maar te noemen. https://www.fretteninformatie.nl/algeme ... frettenren" onclick="window.open(this.href);return false; bijv. die "hout (buiten)" (uiteraard wel hoog genoeg en geen hoge objecten bij de rand zodat ze geen 'opstapje' kunnen gebruiken om eroverheen te komen). Wel zaak om ook te zorgen dat ze er niet onderdoor kunnen graven en ontsnappen, maar dat kan door het een stuk onder de grond te betegelen of de borders eromheen diep genoeg te maken (een fret graaft niet tot een meter diepte bijv). Je kunt dan tunnels ingraven, een waterplasje maken, fretproof planten plaatsen, een (holle) boomstam erin leggen, etc. Natuurgeuren en beestjes zijn geweldig voor fretten om te ontdekken. Scheelt ook een hoop schoonmaakwerk van allerlei stoffen dingen. Scheelt een hoop geld om zoiets te maken en een fret kan er eigenlijk een stuk meer mee qua vermaak.

De laatste "vaste overdekte buitenren" is ook een leuk voorbeeld als je hem liever overdekt hebt. Een wat lagere ren is wel sneller veilig te maken dan zo'n hoge zoals je aan de opmerkingen merkt. Daar moet je wel aan e.e.a. denken om het helemaal fretproof te krijgen.

Oh en Tinypaws daar staat ook de ren van Minka tussen bij "overdekt (buiten)" (met de gele buizen) en kun je zien hoe je ze op die gaas zijde kunt vastmaken zodat ze niet zo hoog kunnen klimmen.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Mette schreef:Tuurlijk! Dat valt er ook absoluut vanaf te zien (dat je er werk in hebt gestoken) en zal niemand betwijfelen. Je hebt het prachtig gemaakt en het is ook een fantastische degelijke buitenren :hart: .

Ik zie eigenlijk alleen rechtsboven wat issues met die hangmatten die zo hoog hangen, verder kunnen ze niet heel hoog vallen en vallen ze overal zacht wat ik zo zie.

Maar overal waar ze 'vrij omhoog kunnen klimmen tot aan het plafond' loop je het risico dat ze dat daar gaan doen, ergens bovenin hangen, niet weten hoe ze omlaag moeten en simpelweg laten een hoop fretten dan "los" en laten zich vallen ipv rustig omlaag glijden of klimmen. Maar de ene fret is echt klimmeriger dan de ander, en mijn ervaring is trouwens wel dat moertjes dit sneller doen dan rammen. Als puber zijn rammen nog wat flexibeler, maar eenmaal 'dikkere billen' in volwassenheid doen ze het niet zo snel meer :lol: . Hoe dan ook zijn die voorwand en rechterwand plekken waar dan of plateaus nodig zijn om die valhoogte te beperken en hun leefruimte nog veel groter te maken, OF dus een PVC buis eraan hangen zodat ze gewoon niet hoger kunnen klimmen dan een bepaald niveau.
Ik vind ook dat je echt een punt hebt. Weet nog niet wat ik precies wil. Maar toch voor de zekerheid een snelle oplossing. Lelijk dat wel bedacht. Veiligheid is belangrijker dan mooi.
IMG_20200903_155532.jpg
IMG_20200903_155532.jpg (3.25 MiB) 1533 keer bekeken
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Onder die bovenste hangmat hangt dus een plateau. Die niet goed opvalt. Maar hij hangt er wel degelijk.
Eliesja
Aantal fretten: 2

Bericht door Eliesja »

Tinypaws schreef:Niet door ons. Maar is wel zelf te bouwen. Heb je alluminium profiel. Trespa en gaas nodig en natuurlijk een boormachiene en schroeven. Trespa kun je in de bouwmarkt op maat laten zagen. Alluminium ook ;)

Wij hebben 175 euro betaald. Is zgan dus ze vragen niet allemaal de hoofdprijs. Hij stond zelfs al uit elkaar en die gast had op de panelen plakkertjes hoe die in elkaar hoorde en alle schroeven erbij. Vriend had hem binnen 15 minuten in elkaar :D
Mijn man is best handig, dus mischien toch maar zelf proberen te maken. Maar blijf zoeken en wie loop ik er tegen aan voor een prikkie :D
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Mijn vriend is ook handig. Maar kampt met tijd gebrek. Dus dit is ideaal. Ik wil er ook nog zo'n lage ren bij maken.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@mette, thanks voor de link. Ik twijfelde nog tussen een kooi of een natuurlijk speelplekkie en heb net met mijn man overlegd en het wordt een natuurlijk plekje, ik had al een soort van plek gemaakt, waar onze eettafel enzo staat, die blijftgewoon staan en eromheen ga ik leuke fret proef spulletjes maken en neerzetten. De aan komende weken gaan we aan de slag, heb er nu al zin in. :dans:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Tinypaws schreef:Mijn vriend is ook handig. Maar kampt met tijd gebrek. Dus dit is ideaal. Ik wil er ook nog zo'n lage ren bij maken.
Fijn hè zo’n handige man. Gelukkig heeft de mijne aankomende weken wat tijd, hij moet even in quarantaine voor zijn werk.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Leuke foto’s weer van je fretzels :hart:
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Het dak zit erop. Gelukkig vandaag want einde middag ging het hard waaien en houten dak was er gewoon even opgelegd. Voelde echt niet goed. Nu dus goed dak.
InShot_20200903_194400756.jpg
InShot_20200903_194400756.jpg (2.97 MiB) 1529 keer bekeken
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Weer een filmpje. Bijna 2 minuten ;)

Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

En bij vrouwtje tutten. Telefoon foto.
IMG_20200904_110243.jpg
IMG_20200904_110243.jpg (2.15 MiB) 1520 keer bekeken