Freddy en Ozzy

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
yvonne
Aantal fretten: 1

Re: Freddy en Ozzy

Bericht door yvonne »

Ik denk toch echt dat je mij met iemand anders verwisselt.
Ik heb niks gezegd dat ik iets gezien had over hun gezondheid, en ook niet dat je hier alles kan vragen.

Wat mij betreft is dit nu echt einde discussie. Ik heb mijn best gedaan maar je bent echt niet voor rede vatbaar.
Veel plezier met Ozzy en Freddy.
Karen

Bericht door Karen »

Ik denk echt dat jij hier op het verkeerde adres zit met je fretten. Jij staat duidelijk niet achter onze visie, dus waarom ben je hier eigenlijk?
Dit is niet een forum welke bedoeld is als een soort veredeld Facebook om filmpjes en foto’s te plaatsen en vervolgens slechts reacties te verwachten als “wat schattig” en “ wat zijn ze toch leuk zeg :hart: :hart: “ .
Dit forum is voor degenen die vanuit onze visie (benadruk het nog maar even) advies, tips en hulp verwachten. Sta je niet achter onze visie; tja, dan krijg je dus adviezen die je niet wilt horen!

Ik was degene die geschreven heeft dat ik dingen bij jou pups zag, waarvan ik kon zien dat ze al niet zo super gezond zijn als jij denkt. Door jouw manier van reageren hier en alles als bemoeizuchtige kritiek op te vatten, onthou ik me even van mijn visie in deze.
Jij bent een beginnend fretteneigenaar en weet nu al dat jouw fretten het prima doen. Joh, daar is dan toch al alles mee gezegd! Jij komt ons alleen even melden hoe leuk jouw fretten zijn...
Mette

Bericht door Mette »

Wou net zeggen het was Karen die dat zei over corona niet Yvonne. Ik ben zelf stiekem ook nog benieuwd wat ze had gezien, want ik kon zelf de filmpjes niet afkijken plus zie een stuk minder dan Karen (maar ben zelf nooit een medisch wonder geweest, al kom ik intussen na ruim 10 jaar een eindje :brush: ). Ik ken haar lang genoeg om aan te nemen wat ze hierover, en over voeding zegt. Ze kent een fret van binnen en buiten, nog meer van binnen zowat dan van buiten, en er zijn maar weinig mensen die dat kunnen :lol: . Maar, ik kan me wel vinden in de frustratie dat die vraag niet wordt beantwoord want ik ben zelf ook nieuwsgierig als de pest en probeer erover bij te leren. Maar ik zie ook de terughoudendheid en snap dat Karen geen zin heeft om haar expertise te delen als de kans 90% is dat het toch in de wind geslagen wordt.

Goed hoe je de kooi hebt aangepast al. Keurig die doeken eronder voor even! En nu met de plateaus heb je een hoop stukjes afgeschermd.

Dat plateau dat daar hing rechtsboven had ik inderdaad ook gezien, maar zorgde niet voor veiligheid. Het was een object waar ze ook af kunnen vallen, en de hangmat 'steekt over' dus het is niet zo dat als ze uit de hangmat vallen ze op dat plateau vallen.

Bij fretten zijn plateaus geen chinchilla of rattenplankjes, maar echt volledige verdiepingen zoals je bij konijnen zou zien. Ik zie wel dat je het nu meer chinchilla / rattenplankjes hebt gemaakt ipv volledige verdiepingen dus misschien kun je er nog over nadenken of je dat zou willen verbeteren. Maar het is al een leuke verbetering zo.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Een volledige verdieping wordt lastig. Want dan kan de deur niet open. Maar het doek onder zorgt ervoor dat ze zich veilig zouden kunnen laten vallen.

Als er medisch echt iets gezien wordt dan mag dat gewoon gezegd worden. Voor mij is zeggen er klopt iets niet. Maar niet wat er niet klopt. Iets waar ik onmogelijk iets mee kan ;)

Ze hebben een extra losloop ruimte gekregen. Waar ze 200m2 ter beschikking hebben. Daar heb ik wat spulletjes neer gelegd. En zo kunnen ze zich ook vermaken als ik niet thuis ben.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

En ja. Sorry ik heb idd Yvonne voor Karen verward. Het was Karen die dat schreef. Dus daarvoor excuus.
DSC06020~2.JPG
DSC06020~2.JPG (356.91 KiB) 2086 keer bekeken
DSC06014~2.JPG
DSC06014~2.JPG (188.35 KiB) 2086 keer bekeken
DSC06010~2.JPG
DSC06010~2.JPG (173.87 KiB) 2086 keer bekeken
DSC06009~2.JPG
DSC06009~2.JPG (178.2 KiB) 2086 keer bekeken
DSC06033~2.JPG
DSC06033~2.JPG (204.24 KiB) 2086 keer bekeken
DSC05991~2.JPG
DSC05991~2.JPG (97.08 KiB) 2086 keer bekeken
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

En ja ik begreep in eerste instantie de goeie bedoelingen. Heb dat ook meermalig aangegeven. Maar als er modder afgevuurd blijft worden dan gooi ik terug ;)

Je kunt best op een volwassen wijze iets vertellen. Juist goed als je echt iets ziet. En die nuance die je beloofd verwacht ik dan ook. Nogmaals ik kan er niks mee als er lukraak wat geroepen wordt. Voor mij zijn jullie mensen achter een schermpje die die reageren op een moment opname. Ik ken jullie niet. En dan is de vraag wat je dan ziet volgens mij niet gek. En voor mij heeft het geen nut om verder vragen te stellen als er geen antwoord op komt alleen maar het kritiek. Dat werkt niet ;)

Als je het dan niet voor mij doet. Doe het dan voor die andere mensen "de reden waarom jullie mij zo'n beetje afschieten. Was niet omdat het om ze het hier hebben maar ook om andere mensen attent te maken toch?
Mette

Bericht door Mette »

Mooie plaatjes schiet je! En ik ben het grotendeels met je eens hoor, ik wil ook gewoon graag weten wat er gezien wordt. Ik vind dat je daarin gewoon geholpen mag worden, dus dat Karen best even mag melden wat voor medisch ze zag en Yvonne wat ze al aan het samen spelen heeft gespot.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de filmpjes van samen spelen ook niet heb aangeklikt omdat ik eigenlijk zeker ben dingen te zien (die zie ik sneller dan medisch). Tijdens werk kan ik forummen ( :) ) en buiten werk ben ik erg druk met de kleine man hier. Dus ik heb ook een stuk minder tijd voor filmpjes dan voor tekst. Ik zal eens kijken of ik binnenkort eea aan kan klikken of ik wat zie.

Ik kan het stiekem ook wel waarderen dat je stand houdt met al dat commentaar. Herken mezelf erin vroeger. Ik wil het ook eerst zelf kunnen zien en leren om het in overtuiging uit te voeren, of zelf uitproberen en ervaren, in plaats van iets klakkeloos aannemen maar niet goed weten waarom je het hebt uitgevoerd uiteindelijk. Soms kost je dat uitproberen en ervaren je wel de kop, maargoed er kost wel meer je kop, ook van dingen die we nog niet weten. Verschil is dat dit 'met kennis' is, want je bent er immers op gewezen en de kennis is er al wel. Ik zeg maar zo... een gewaarschuwd mens telt voor 2 en je bent er in ieder geval (onvolledig of niet) op gewezen. Zou leuk zijn als dat volledig werd zodat je zelf ook goed mee kon beslissen. Ik ga kijken of ik de filmpjes nog even kan bekijken straks of binnenkort om je te helpen ;).
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

De fretjes zijn hier trouwens nu 2 weken en 2 dagen.
In die tijd. Eigenlijk vanaf een week ervoor hebben wij een binnenkooi. Een buitenhok. Een losloop binnenruimte van 200 M2 even gereed gemaakt voor ze "Er wordt ook wel degelijk wat met kritiek gedaan maar niet met die dingen waarvan ik vind dat wij het anders moeten doen of waarvan ik niet geloof dat ze de oorzaak ergens van zijn". En ja ik begrijp dat niet alles is zoals sommigen het graag zouden zien. Maar ik heb niet de behoefte om andere mensen te Pleasen voor ik denk dat wij de fretjes so far wel een mooi leven geven ;)
Mette

Bericht door Mette »

Nou ik heb even tijd gemaakt om te kijken, komtie dan.

Laatste filmpje van de nieuwe losloopruimte
Zie ik vooral dat ze nog heel bang zijn. Ze rennen echt van object naar object en schuilen daar, laag over de grond, grote ogen. Ze spelen nog niet maar zijn enkel aan het verkennen. Ik denk persoonlijk dat je het hier ook iets te groot en vooral te open hebt. Er moeten of meer schuilplekjes zijn of de ruimte moet iets beperkter zijn. Ze rennen als bange gupjes met te weinig beschutting rond ipv plezier te hebben.

Frettenstreken deel 3
Zie ik territoriaal gedrag richting de honden. In het begin schrikken ze her en der van de hoeveelheid honden en schuilen na een aanval vlug weer. De rest ziet er prima uit.

Frettenstreken deel 2
Hier zie ik 2 frietjes die op hun gemak zijn in de ruimte, niet teveel honden, niet angstig. En dan zie ik het mis gaan. Rond 1:20 liggen ze in de mand als alligators om elkaar heen te rollen en in elkaars nek te bijten. Het om elkaar heen rollen en in de nek bijten is dus absoluut geen spelen, maar territoriaal gedrag die op den duur 1 van de 2 die het onderspit delft zoveel stress gaat geven dat ze medische problemen ontwikkelen (waarschijnlijk maag-darmproblemen). Die probeert dan te ontkomen aan de aanvallen van de ander maar wordt niet mer rust gelaten. Soms doet ook de 'aanvaller' mee, maar dan is de stress en het de andere fret weg willen jagen maar het niet slagen daarvan de boosdoener. Dan heb je er 2 met medische problemen. Dat gaat nu ze echt nog jong zijn meevallen, maar nogmaals ik persoonlijk zet rammen vanaf maximaal 11 tot 14 weken echt apart. Vaak is het op 11 weken al nodig en een enkeling zelfs al eerder. De testosteron doet flink de ronde.

Je hebt het voordeel dat op de meeste van je filmpjes nog veel nieuwe en enge situaties te zien zijn waardoor ze meer van elkaar afgeleid zijn, maar dat gaat snel genoeg stoppen waarbij de focus meer op elkaar komt te liggen.

Ik denk dat Yvonne het laatste tafereel heeft aanschouwt in dat filmpje en dat er bij haar iets knapte, want voor een ervaren frettenhouder die al tig maagproblemen heeft meegemaakt, draait de menselijke maag ook even lekker om bij het zien van zoiets ;).
Laatst gewijzigd door Mette op 07 sep 2020 15:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zal je dan gelijk maar aan de droom helpen dat je het allemaal zo goed doet. Je hebt die twee hummels nu twee weken zeg je en in die korte tijd heb je ze al van hot naar her gesleept, eerst in een binnenkooi, toen weer in een gevaarlijke buitenkooi zonder goede bescherming als een goed nachthok waar ze in kunnen schuilen, gelijk tussen twee hondjes gekwakt terwijl fretten en honden echt niet samengaan, en tot overmaat van ramp zet je ze in een veel te grote lege ruimte zonder plekjes waar ze zich in kunnen verschuilen. Een van je fretjes is doodsbang en kruipt niet voor niets constant met zijn buikje over de grond, het is meer dan schrijnend om dit te moeten aanzien!

Verder snap ik heel erg goed dat Karen geen moeite meer doet om iets uit te leggen aan je, als je het ruw in elkaars nekvel pakken al ziet als gewoon spelen is het verspilde energie om jou nog tips te geven.
Ik persoonlijk wordt naar om naar jou filmpjes te kijken van die twee die overgeleverd zijn aan jou grillen waarmee ik de dingen bedoel die ik hier boven heb genoemd. En dat hun ontlasting nog steeds goed is, is m.i. gewoon een kwestie van tijd. Want met zoveel stress die jij je fretjes aandoet in die 2 weken is dat vragen om problemen.

Ik heb echt te doen met die twee hummeltjes als ik heel eerlijk ben. :(
Marjan

Bericht door Marjan »

Precies Mette, dat is helemaal wat wij ook gelijk zien in die filmpjes.
Mette

Bericht door Mette »

Wat ik Marjan ook probeer te horen zeggen is "less is more" bij fretten na een verhuizing. Je geeft ze nu een overload stimulans, terwijl een fret na een verhuizing, wat echt heel stressvol is voor fretten, beter even tot rust moet komen. Jonge pups moeten dit enkele dagen, volwassen fretten vaak een week of 2 als niet langer, en pas na maanden en soms zelfs 2 jaar merk je dat een fret (op leeftijd) helemaal gewend is.

Je biedt prachtige ruimtes, maar biedt het in fases aan en met mate. Het gaat te snel achter elkaar, te veel verschillende dingen en te groots (mbt die laatste ruimte) voor ze momenteel.

Nog een linkje ter info, want dit kan zich gaan uiten in verhuisstress:
https://www.fretteninformatie.nl/aansch ... dagen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En ik zeg nogmaals dat je het voordeel hebt dat je pups hebt, want die zijn nog wat flexibeler dan volwassen fretten. Maar fretten zijn en blijven zeer stressgevoelige diertjes en ook pups moet je even de tijd geven.
Mette

Bericht door Mette »

Ik gooi er nog een linkje in:
https://www.fretteninformatie.nl/algeme ... ukkig.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kop "Rust en eenvoud"

En ik denk dat je ook wat hebt aan:
https://www.fretteninformatie.nl/algeme ... etten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kop "Spelen uitgelegd"
-> klik hier ook vooral door naar de territoriale gedragingen, waar deze dus ook al opgesomd staat.

en kop "Koppelen" (want jouw fretten zijn nog niet zo heel succesvol aan elkaar gekoppeld maar nog aan elkaar aan het wennen, en afstoten dus mbt het alligator gedrag)

Om het te leren zien, moet je al deze zaken uit je hoofd leren kennen en het vervolgens nog leren herkennen in de beelden zelf (en dat doe je weer door het veel te zien gebeuren voor je ogen plus de gevolgen soms keihard mee te maken).
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Ik heb nog niet alles gelezen. Maar ze hebben een goed nachthok. In de kist ligt een dik kussen en meerdere kleedden. De kist is toegankelijk doormiddel van 2 buizen. Verder is de kist goed afgesloten, waterdicht en dus beschermend. Nwah zo oncomfortabel zullen ze niet liggen.

Ja ze hebben zowel een binnen en buitenkooi. En ons huis heeft meerdere ruimtes waar we ze nu aan laten wennen (en dat doen we omdat dat ons voor hun ook fijn lijkt)

Ook aan onze hondjes hebben wij ze idd direct laten wennen.

Verder zeg ik nergens dat wij het "zo goed doen" wij beginnen immers net. Maar ik denk ook niet dat wij het zo verkeerd doen.

Ik wacht nog steeds op wat er gezien wordt mbt corona "één van de twee fretjes" is nu al niet in orde maar dat antwoord zal mij nooit bereiken denk.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

De eerste 3 dagen dat ze hier zaten werden ze niet opgepakt ze kwamen zelf de kooi uit en met de vervoersbak nam ik ze mee naar de woonkamer en zo ook weer terug naar de kooi. Bij dag 3 begonnen ze zelf mijn handen eigenlijk te besnuffelen en likken aan mijn vingers en ben ik begonnen met oppakken en afgelopen week de buitenkooi. En deze week de extra ruimte.

Het laatste filmpje zitten ze in die extra ruimte.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Mijn fretjes zijn nooit gekoppeld. Het zijn broertjes uit het zelfde nest. Bedankt wel voor de input.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Oo en in die bovenruimte "idd hij is nog wat leeg" maar wat je niet ziet op het filmpje is dat er om de hoek nog een oude keuken staat waar niks in de kastjes staat maar wat een prima schuilmogelijkheid bied. Natuurlijk is hij echt verder nog wat leeg. Maar deze ruimte is verder helemaal fret proof. En nou werd mij toch van de week gevraagd of ik zo'n ruimte had ;)
Mette

Bericht door Mette »

Tinypaws schreef:Mijn fretjes zijn nooit gekoppeld. Het zijn broertjes uit het zelfde nest. Bedankt wel voor de input.
Met dat ze niet gekoppeld zijn bedoel ik figuurlijk dat ze nog niet aan elkaar gewend zijn zoals een gekoppeld paar. Dat is dus te zien in je filmpjes. Van ram/moer moer/moer of ram/ram combo die je uit hetzelfde nest kunt halen, heeft ram/ram de minste kans van slagen. Just saying.

Hoe oud zijn ze inmiddels en heb je erover gedacht om ze tussen 12 en 14 weken een hormoonimplantaat te geven? Dat zorgt ervoor dat ze niet te hardhandig met elkaar worden tijdens zijn puberteit.
Mette

Bericht door Mette »

Tinypaws schreef: Ja ze hebben zowel een binnen en buitenkooi. En ons huis heeft meerdere ruimtes waar we ze nu aan laten wennen (en dat doen we omdat dat ons voor hun ook fijn lijkt)
Waarom lijkt jullie dat fijn voor ze? Je ziet toch (tenminste als je goed naar ze kijkt en je in de lichaamstaal van een fret hebt verdiept) dat ze dat niet vinden? En zodra je dat ziet kun je toch die mening aanpassen en het even iets rustiger aan doen? De tijd gaat nog komen dat je zou willen dat je meer ruimtes voor ze had om te gaan ontdekken, dus ik zou er zeker gebruik van maken om het wat rustiger aan te doen :brush: .
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Ik ben dus van plan om ze in enkel de bovenruimte los te laten (in die zin rustiger aan te doen) daar hebben ze minder prikkels. Geen honden en geen kat. Alleen wel een grote maar wel volledig fret proof ruimte.

En ja ze krijgen een implantaat dit heb ik al laten weten
Ze zijn 12 weken ongeveer. Dus op korte termijn krijgen ze de implantaat. Uiteraard ook in overleg met de dierenarts.
Gesloten