Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Voor interessante (fretten)sites, filmpjes of ander leuk nieuws
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Birgit »

Heeft puk dan niks aan de garantie dat jij hem de minimale noodzakelijke verzorging kunt garanderen? Betalen voor de vergunning is ook een bijdrage leveren aan de fretten die straks niet meer in dierenwinkels komen :-)

Van de fretteurs viel me ook al op :-)
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Marjan »

Zo zie ik het ook, een bijdrage voor een goede handhaving wat heel wat dierenleed (hopelijk) zal tegengaan.
Maar ik blijf het wel twijfelachtig vinden hoe dit zal worden gecontroleerd en door wie.
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Birgit »

http://www.omroepbrabant.nl/Media.aspx?stream=livetv" onclick="window.open(this.href);return false;

Tussen 11 en 12 minuten is de Frettenstichting in beeld :-)
Gebruikersavatar
fem fatale
Berichten: 396
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:46

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door fem fatale »

Birgit schreef:Heeft puk dan niks aan de garantie dat jij hem de minimale noodzakelijke verzorging kunt garanderen? Betalen voor de vergunning is ook een bijdrage leveren aan de fretten die straks niet meer in dierenwinkels komen :-)
Ik vind Puk echt superslim, maar volgens mij kan ze niet lezen, dus ik denk niet dat die garantie voor haar iets uitmaakt ;)

Maar geen fretten in dierenwinkels is natuurlijk wel goed, ik weet alleen niet zeker of dat wel het geval gaat zijn, je kan je vergunnning best meenemen naar een dierenwinkel (en aangezien die vergunning waarschijnlijk op een aantal aspecten controleert, is het misschien nog wel mogelijk dat dierenwinkels nog fretten verkopen, maar dan niet per 10, maar per 2 ofzo.)
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Birgit »

Ik bedoelde het natuurlijk niet letterlijk en ook niet voor jou, maar voor de fret in het algemeen. Dat niet meer elke randd*ebiel een fret kan kopen en dat je als fret maar moet hopen dat ze jou overslaan :-). Maar wat dierenwinkels betreft: ik denk dat de meeste mensen met kennis van zaken besluiten om NIET een fret in de dierenwinkel aan te schaffen. Ik verwacht dat ook de vraag dan zal afnemen :-)
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Marjan »

Dat hoop ik maar, dieren zoals hond, kat en fret horen echt niet in een dierenwinkel thuis. :|
Ineke
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2013 17:21

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Ineke »

Marjan schreef:Dat hoop ik maar, dieren zoals hond, kat en fret horen echt niet in een dierenwinkel thuis. :|

Ik vind dat er geen enkel dier in een dierenwinkel thuis hoort,al zal dat niet iedereen met me eens zijn.
Als ik weleens bij een dierenwinkel zie hoe de konijntjes,hamsters en cavia's te koop worden aangeboden :???:
Zo bevorder je nog meer een impuls aankoop,een stelletje dieren in een krappe kooi,zonder voer en water,voor de deur in een tochtig winkel centrum,brrrr. Heb weleens de winkelier er op aangesproken,kreeg nog net niet een verbod om in winkelcentrum te komen,maar eigenaar kijkt nog altijd lelijk naar me.
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Marjan »

Dat is wel waar maar ik denk nu eigenlijk met name aan de stress die het oplevert voor honden, katten en vooral fretten. Ik heb verder geen verstand van knaagdieren maar als ik die al in een dierenwinkel zie, heb ik niet het gevoel dat deze er echt onder lijden dat ze in een kooi zitten. Vooral ook omdat zij over het algemeen ook echte kooidieren zijn en dat geldt niet echt voor roofdieren.

Maar wat impulsaankopen betreft heb je zeker gelijk. En wij maken ook nooit vrienden wanneer we bijv. fretten in een winkel aantreffen. :brush:
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Karen »

Ik ben het met Loekie eens.
Dat knaagdieren kooidieren zijn, hebben wij er van gemaakt. Met name konijnen, maar ook cavia's hebben veel loopruimte en stimulans nodig om gezond te blijven. Bij konijnen komen ook veelvuldig schrijnende problemen voor, doordat ze permanent in een kooi gehouden worden. Nog niet te spreken over de vele vogels die in minikooitjes zijn uitgestald in dierenwinkels. Waarom heeft een vogel vleugels? Verschrikkelijk vind ik het om te zien. Steeds vaker zie je ook reptielen aangeboden, die soms maanden in kleine terraria zitten te wachten tot er iemand in een impuls zo'n dier wil hebben.
Wat mij betreft mag de verkoop van dieren in deze vorm acuut gestopt worden.
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Birgit »

Even iets heel anders...

Is het een idee om als frettensector om gezamenlijk in actie te komen? Ondertekend door relevante organisaties om met de sector de mogelijkheid te krijgen om op de voorwaarden te reageren. Maar ik ga niet in actie komen tegen de positieflijst, want ik ben het er wel mee eens dat zebra's niet in een achtertuin horen. De fret hoeft dus niet op de groene lijst, maar het zou wel fijn zijn als we inspraak kunnen krijgen in de voorwaarden. We hebben allemaal hetzelfde doel, namelijk het welzijn van de fret verhogen. Maar wij zijn wel de praktijk en in theorie werken dingen toch anders en daar zit mijn angst.

We kunnen ook afwachten, maar misschien is het goed om in elk geval wat te laten horen?
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Kick »

Ik denk dat je ons (De Frettenvraagbaak) wel meekrijgt ;)

Wij zijn dan maar een particulier initiatief maar wel gebaseerd op de 'ervaring met het houden van fretten'.
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Marjan »

Ik vind het een heel goed idee Birgit!
Gebruikersavatar
yvonne
Berichten: 5980
Lid geworden op: 16 mar 2013 22:36
Aantal fretten: 1
Locatie: Oostvoorne (zuid holland)

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door yvonne »

Goed plan Birgit!
ray
Berichten: 3428
Lid geworden op: 28 mar 2013 15:58
Aantal fretten: 1

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door ray »

Goed plan birgit!
pff dat rapport van de WUR is moeilijk om door te komen zeg en lees maar bar weinig over de fret.
jij er wel uit birgit? :?:
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Birgit »

Je moet zoeken op de Latijnse naam van de fret (mustela), wel even opletten dat ze het over de fret hebben ipv de nerts, dat is ook een Mustela :-). Maar daar kwam ik ook achter dat je niet op 'fret' moet zoeken 8-)

Ik ga hier even over nadenken. Het is ook gewoon om een geluid te kunnen maken.
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Karen »

Ik ben voor! :D
ray
Berichten: 3428
Lid geworden op: 28 mar 2013 15:58
Aantal fretten: 1

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door ray »

Ja dat is inderdaad makkelijker. :D
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 6620
Lid geworden op: 17 jan 2013 11:58

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Mayke »

Prima idee ! Mogelijk kan de Frettenvraagbaak ook zijn steentje bijdragen daaraan.

Ik vind ook dat dieren niet in een dierenwinkel thuishoren, en dan al helemaal niet in tuincentra's e.d.
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 6620
Lid geworden op: 17 jan 2013 11:58

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Mayke »

Kijk ook bij Sato Nederland ; positieflijsten ! Op facebook !
Bij de Positieflijst zelf staan ook weer reacties, maar hou inderdaad even in de gaten om welk dier het gaat, slangen worden er soms ook bijgehaald.
Dierenhulpdienst Nederland.
Petitie.24

Bedoeld iedereen wel hetzelfde, gaat het wel om fretten ?
Het loopt nu storm met reacties, ik denk dat samen bundelen sterker maakt ! :D
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Strengere eisen voor de fret vanaf 2014

Bericht door Birgit »

Dank ik ga die ook bekijken!! Slangen en vogels zijn hierna aande beurt, dus zij zien de bui ook al hangen..
Plaats reactie