De klik tussen jouw en je fret

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Eliesja
Aantal fretten: 2

De klik tussen jouw en je fret

Bericht door Eliesja »

Ik heb hier een beetje zitten zoeken en kwam wel een topic tegen over de klik die jij hebt als je je fretje uitzoekt, maar wat ik ook geregeld hoor is dat de fret jouw uitkiest, dus mijn vraag eigenlijk hoe zie je of merk je dat een fretje jouw wel of niet mag. Ik denk namelijk dat ik ieder fretje leuk vind, maar zou het byzonder vinden als ik dus zie dat een fretje mij uitkiest.
Marjan

Re: De klik tussen jouw en je fret

Bericht door Marjan »

Goede vraag en ik denk dat het meestal een kwestie is van een juist gevoel.
Als ik zo even terug denk aan onze eerste kennismakingen met onze fretten kan ik mij bijvoorbeeld nog wel herinneren dat er van een aantal fretten van tevoren werd gezegd dat ze nog wel eens lelijk konden bijten en dat daar dan in ons geval dan helemaal geen sprake van was.

Zo kwamen we ooit regelmatig bij een frettenopvang waar een fret zat waar ik mij heel erg tot aangetrokken voelde en dat bleek wederzijds. Alleen was die fret al een aantal keren geplaatst en telkens terug gebracht omdat ze beet. De opvang had daarom ook besloten haar niet meer te herplaatsen.
Als wij er waren en die bewuste fret was los, holde ze alleen maar achter mij aan en lokte ze mij uit tot spelen. En die klik was er vanaf het begin, de eerste keer dat ze uit haar kooi werd gehaald en ik haar in mijn handen kreeg gedrukt en ik gelijk met haar knuffelde werd er al gezegd, "kijk uit hoor, ze kan lelijk bijten" maar dat gebeurde nooit.

Door allerlei omstandigheden besloten we uiteindelijk toch om het met haar te proberen, de opvang kwam haar ook bij ons thuis brengen om er zeker van te zijn dat het goed ging. Maar vanaf de eerste seconde ging het goed en ze heeft hier nooit gebeten. Waar ik trouwens ook nooit bang voor ben geweest want het zat gewoon goed tussen ons. :hart:
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ik weet niet of Shae mij echt uitkoos maar ik weet nog wel dat we toen bij de opvang waren en ik alleen maar een klein wildkleurtje door de kamer zag rennen als een stuiterbal. Eenmaal met haar thuisgekomen was de klik er al heel snel. Shae was echt mijn maatje en ik mis haar nog steeds...
Karen

Bericht door Karen »

Ik ben ook zo dat ik eigenlijk alle fretten wel leuk vind. Maar met sommige heb ik echt een diepe band (gehad). Ik zeg altijd dat het lijkt alsof ik een draadje verbonden heb. Soms is het liefde op het eerste gezicht. Een uitdrukking waar ik acuut voor smelt, maar soms groeit het zo uit als ze er al even zijn. Ik heb met alle fretten die ik gehad heb eigenlijk wel een hechte band gehad, maar ze waren niet allemaal mijn soulmates. Met mijn huidige Skiff, had ik dat bijvoorbeeld weer gelijk. Dat speciale intense gevoel :hart:
Fretten raken mij wel veel meer dan andere huisdieren. Het enige waar ik het mee kan vergelijken is de intense liefde die ik voor mijn eerste paardje gehad heb. Toen was ik zelf nog tiener en zat in een vervelende situatie. Mijn paardje was mijn emotionele uitlaat, mijn vlucht, mijn vriendje en mijn avontuur maatje. Ik denk dat mijn leeftijd een grote rol gespeeld heeft in die hechte band. Elke vrije minuut die ik had zat ik bij hem...mijn boeken lezend in het stro in de stal, ondertussen luisterend naar zijn rustgevende kauwen op hooi :hart:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@marjan, dit is echt een mooi verhaal en een goed voorbeeld.

@kick, heel bijzonder zo’n band.

@karen, dat gevoel heb ik nu dus ook, dat fretten me meer raken dan elk ander huisdier. Op onze floes na dan, daar heb ik ook een oneindige band mee. Heel mooi ook dat met jouw paard, het lijkt wel zo uit een film :hart:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

..dus eigenlijk als een fret naar mij hapt of weg rent dan is het een no-go :mrgreen:

Volgende maand is het zover dan gaan wij op kraamvisite en is er keuze uit 3 moertjes...ik vind het zo spannend en daarom ook deze vraag een beetje..als eerste ga je toch altijd op uiterlijk af en dan moet er dus die klik zijn en omdat ik dus denk dat ik ze allemaal wel leuk zal vinden lijkt het me dus heel moeilijk om de keuze te maken.

..en straks rennen ze alle drie voor me weg.. :lach: dat kan mischien ook nog gebeuren.

Ik hou jullie op de hoogte zodra het definitief is..
Kick

Bericht door Kick »

Spannend!!! Ik hoop werkelijk dat je een klikt voelt want dat is je zo gegund. Plus dat ik denk dat jij/jullie een fretje een prachtig en fijn leven kunnen geven :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat super leuk Eliesja! En ik weet zeker dat je smelt bij dat jonge grut. :hart:
En je moet maar zo denken, het kunnen ook liefdesbeetjes zijn. :brush:
yvonne

Bericht door yvonne »

Wat leuk! Ik weet zeker dat het goed komt en dat je de juiste keuze zal maken :D

Ik vind eigenlijk ook alle fretten leuk en heb met al mijn fretten een hechte band gehad. De één raakt je wat meer dan de ander maar ik heb van allemaal heel veel gehouden (en dat doe ik nog steeds) Ze zitten allemaal diep in mij hart.
Ik heb de eerste 5 als pup gekregen en ben van te voren wezen kijken, alleen bij Moos had ik al besloten dat ik hem wilde voordat ik hem ook maar gezien had. Ik had altijd het idee dat ik “niks had” met albino’s, heb zelf ook nooit een albino gehad, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Elke fret heeft wel iets waar je voor valt :mrgreen:
Karen

Bericht door Karen »

Oh wat leuk Eliesja :juich:
Als je die kleintjes ziet val je vast als een blok voor een...soms is het een uitdrukking, soms de rare sprongen of juist een die jou steeds komt opzoeken.

Zo hebben wij een fretje Jillz gehad. Kwam bij een fokker vandaan. Mijn man Rui had in die tijd helemaal niets met fretten, maar wilde een zwarte fret. Wij kenden de fokker goed en zijn er enkele keren geweest vanaf (en voor) de geboorte en hij had een pikzwart dametje op het oog. Toen het grut wat groter was en in de speelruimte rond huppelde waren wij weer op bezoek. Rui ging ook mee de spelruimte in. Laat het nu zo zijn dat het kleine pikzwarte ding totaal geen interesse had in ons, maar alleen met haar broertje aan het stoeien was (Ja Bowie, Yvonne) en een ‘minder’ zwart spinnetje telkens bij Rui in zijn broek kroop en niet bij ons weg te slaan was....Rui heeft dus zijn voorkeur voor dat pikzwartje dametje laten varen en we zijn later met ons vriendinnetje Jillz naar huis gegaan! Zij was ook het eerste fretje waar Rui echt een band mee had, ze was zijn vriendinnetje!
En ja, dat pikzwarte dingske werd later de mama van die geweldige BiBi van Yvonne. Zo grappig dat BiBi en Jillz echt veel familietrekjes hadden :hart:

884DA2D1-2072-45EE-8D1B-42E839681216.jpeg
884DA2D1-2072-45EE-8D1B-42E839681216.jpeg (166.9 KiB) 1923 keer bekeken
Marjan

Bericht door Marjan »

Lekker koppie! :hart:
Karen

Bericht door Karen »

Het was ook echt zo’n fantastisch vriendinnetje :hart:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ahhh dat koppie :hart: :hart:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Dank je wel allemaal :knuf:

Ik kan gewoon bijna niet wachten...als we gaan kijken zijn ze 5 weekjes oud, om op te vreten dus..
Die klik die ik met Nala had was al uniek en ben zo nieuwsgierig hoe het dan met nummertje 2 zal gaan...zal ik weer net zo’n band krijgen of wordt het dit keer mijn mans fretje.. :lach: vast niet hihi. :fluit:
Marjan

Bericht door Marjan »

Gaat vast wel goed komen en wie weet laat hij je nog wel eens versteld staan. :clown:
Kick

Bericht door Kick »

Ja, de grootste kerels hebben vaak een zwak voor kleine zachte frummels... :mrgreen:

Gaat goed komen! Ben je al aan het aftellen?
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ohwww ja tuurlijk..nog 19 dagen en dan weet ik meer en wil ik het van de daken schreeuwen :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

En wij horen het graag aan hoor. :lol:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

T wordt mijn fretje en een beetje van mijn dochter..ik wil het zoooo graag en mijn dochter helaas nog steeds niet, maar dat komt wel goed zodra ze de fretjes ziet.. ;)
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Over de naam ben ik ook al uit, ik zag dat deze naam ook al hier voor kwam.. :brush: :fluit:
Plaats reactie