Loki heeft een darmprobleem

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Loki heeft een darmprobleem

Bericht door Kick »

Ik zou het temperaturen voor nu even laten want dat is duidelijk stress verhogend en dat moet je nu niet hebben. En die Zantac is eigenlijk niks vind ik...
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb je topic even gesplitst en er een medisch topic in maag- darmproblemen van gemaakt -E-, dat past beter dan in het eerste hulp-forum. :)
-E-

Bericht door -E- »

Marjan schreef:Ik heb je topic even gesplitst en er een medisch topic in maag- darmproblemen van gemaakt -E-, dat past beter dan in het eerste hulp-forum. :)
Klopt! Bedankt, Marjan! :-)
Kick

Bericht door Kick »

Haha, nu snap ik waarom ik in dit topic net ineens ongelezen berichten had die ik vanmorgen gelezen had :brush:
-E-

Bericht door -E- »

Zijn er eigenlijk andere middelen die in de plaats van Zantac kunnen worden gegeven? (al ben ik nog niet zeker of het aan de Zantac ligt, hoor)
Esther

Bericht door Esther »

Volgens mij zijn sucralfaat, omaprezole en primperan ook voor de maag.
Maar de 1 is dan weer een maagbeschermer en de ander een maagzuurremmer.
Marjan

Bericht door Marjan »

Zantac is een maagzuurremmer en dat is Omeprazole ook. Zantac is voor mensen een iets milder middel en ook vrij verkrijgbaar terwijl je voor omeprazole echt een recept nodig hebt.
Alleen blijkt juist voor sommige fretten Zantac nogal zwaar op de maag te vallen en heeft het dus meer nadelen dan voordelen. Ook vinden de meeste fretten de smaak ook niet lekker en daarom experimenteert Hanneke nu met een Zantac waar ze een eigen smaakje aan heeft toegevoegd.

Ik persoonlijk heb bij onze fretten een betere ervaring met de omeprazole en ben met de zantac volledig gestopt, uiteraard in overleg met Hanneke. :)
Danielle

Bericht door Danielle »

vervelend dat het misschien niet lekker valt. Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe medicijn straks
-E-

Bericht door -E- »

Marjan schreef:Zantac is een maagzuurremmer en dat is Omeprazole ook. Zantac is voor mensen een iets milder middel en ook vrij verkrijgbaar terwijl je voor omeprazole echt een recept nodig hebt.
Alleen blijkt juist voor sommige fretten Zantac nogal zwaar op de maag te vallen en heeft het dus meer nadelen dan voordelen. Ook vinden de meeste fretten de smaak ook niet lekker en daarom experimenteert Hanneke nu met een Zantac waar ze een eigen smaakje aan heeft toegevoegd.

Ik persoonlijk heb bij onze fretten een betere ervaring met de omeprazole en ben met de zantac volledig gestopt, uiteraard in overleg met Hanneke. :)
Bedankt voor de info. Ik ga Loki de komende week heel goed in de gaten houden en indien de misselijkheid aanhoudt, neem ik ook opnieuw contact met Hanneke. Loki is nu ook gestopt met sucralfaat. Hij kreeg dit er normaal gezien altijd voor, maar zijn ontlasting werd slechter van de medicatie. Volgens Hanneke zou de sucralfaat de schuldige kunnen zijn... Daarnaast was het ook een gigantisch geworstel om het hem te geven.
Marjan

Bericht door Marjan »

Van sucralfaat kunnen ze inderdaad ook misselijk worden. Daarom is het altijd heel belangrijk om je fret goed in de gaten te houden bij toediening van medicijnen want ze kunnen er soms toch negatief op reageren. Soms kun je er dan beter mee stoppen maar uiteraard altijd in overleg met de dierenarts. :)
Karen

Bericht door Karen »

Zantac werkt ook iets op de maagspier, dus als er sprake is van een uitgelubberde maag, dan doet zantac net iets meer dan omeprazole. Vandaar dat Hanneke het dan vaak samen geeft. Er zijn inderdaad wel fretjes die er niet goed tegen kunnen of het erg vies vinden.
Marjan

Bericht door Marjan »

Hoe gaat het nu met Loki?
-E-

Bericht door -E- »

Marjan schreef:Hoe gaat het nu met Loki?
Iets beter eigenlijk. Hij eet het walthampapje met zantac en omeprazole intussen terug mooi op! :) Nog steeds wel tekenen van misselijkheid af en toe, maar hopelijk verbetert dit ook terug.
Kick

Bericht door Kick »

Klinkt niet verkeerd hoor :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is mooi nieuws! Hoop ook dat die verbetering doorzet. :D
-E-

Bericht door -E- »

Wel al 2 dagen af en toe weer stinkende ontlasting :???: Daarnet terug. Ik geef hem nu minder brokkenpap omdat hij spontaan weer brokjes eet. Geef ik hem beter terug enkel brokkenpap of heeft dit er geen invloed op?
Karen

Bericht door Karen »

Als hij zelf de brokjes eet in voldoende hoeveelheid zou ik de pap laten staan.
Marjan

Bericht door Marjan »

Precies, ik zou hem liever brokjes laten eten in plaats van de brij.
Maar hou die stinkende ontlasting wel even in de gaten. Op zich hoort het niet zo erg te ruiken, dat houdt toch in dat er een teveel aan (slechte) bacterien inzit. Dus ik zou dit wel melden aan Hanneke als hij dit houdt.
-E-

Bericht door -E- »

Bedankt voor de reacties :). Hij eet wel nog niet voldoende brokjes, dus ik geef hem nog 1x een portie brokkenbrij per dag erbij. Hij eet er dan maar van wat hij zelf wil. Ervoor kreeg hij 2x een portie omdat het toen het enige was wat hij at.

De stinkende ontlasting had hij in het begin ook. Dat is toen verholpen met een antibiotica-kuur. Ik zal er in elk geval goed op letten en inderdaad Hanneke bellen indien het niet weer verdwijnt.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ben je eigenlijk al begonnen bij Loki met de immunoglobuline?
Plaats reactie