Loki heeft een darmprobleem

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
-E-

Loki heeft een darmprobleem

Bericht door -E- »

Marjan schreef:En, wat scheelt Loki?
Loki blijkt zowel een darmprobleem als een middenoorprobleem te hebben. Het darmprobleem is volgens Hanneke het belangrijkste. Het is op dit moment niet duidelijk wat de oorzaak is, maar uit de onderzoeken kon ze wel afleiden dat zijn darm aangetast is. Waarschijnlijk omdat het al zo lang aan de gang is… Het viel ook op dat hij een erg pijnlijke plek heeft in zijn buik.

Loki zal nu dagelijks sucralfaat, synulox, zantac en metrazol krijgen. Binnen een maand moet ik teruggaan om te kijken hoe de bloedwaarden er dan uitzien.
Hanneke zei dat ik hem waarschijnlijk lange tijd medicatie zal moeten geven want het is geen probleem dat meteen kan worden opgelost…

Ik ben in elk geval blij dat ik naar de Frettenkliniek ben geweest, maar ik had het zelf wel minder ernstig ingeschat…
Mayke

Re: Terechte zorg?

Bericht door Mayke »

Wel geruststellend dat je nu weet wat er speelt met Loki.
Dat is het enige vervelende wat fretten doen, en dat is niet laten zien dat ze wat mankeren. Alleen door veel observeren en steeds goed blijven kijken naar je fret, dan heb je kans dat je dingen gaat zien. Ook de ontlasting en zo zegt vaak veel, waarschijnlijk heb jij dat toch goed opgepikt de laatste tijd dat hem iets mankeerde en je met hem naar Hanneke bent gegaan.
Ik hoop dat de medicijnen snel aan gaan slaan, een darmprobleem kom je inderdaad niet makkelijk vanaf, maar er kan natuurlijk altijd al een verbetering op gaan treden, mogelijk verdwijnt de pijnlijke plek.
Heeft Hanneke nog gezegd of ze weet waar dat pijnlijke gevoel vandaan kan komen ? kan dat te maken hebben met de nieren gezien er ook een middenoorprobleem is ?
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Zo, niet voor niks dus dat bezoek... Afijn, we gaan het duimvet tevoorschijn halen en duimen dat Loki snel opknapt :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is ook het probleem bij fretten, dat ze zo ontzettend moeilijk laten zien dat ze ziek zijn. Ik ben in ieder geval ook blij dat je naar de Frettenkliniek bent gegaan. Ik hoop dat hij snel reageert op de kuur en dat hij lekker gaat opknappen nu.
-E-

Bericht door -E- »

Mayke schreef:Wel geruststellend dat je nu weet wat er speelt met Loki.
Dat is het enige vervelende wat fretten doen, en dat is niet laten zien dat ze wat mankeren. Alleen door veel observeren en steeds goed blijven kijken naar je fret, dan heb je kans dat je dingen gaat zien. Ook de ontlasting en zo zegt vaak veel, waarschijnlijk heb jij dat toch goed opgepikt de laatste tijd dat hem iets mankeerde en je met hem naar Hanneke bent gegaan.
Ik hoop dat de medicijnen snel aan gaan slaan, een darmprobleem kom je inderdaad niet makkelijk vanaf, maar er kan natuurlijk altijd al een verbetering op gaan treden, mogelijk verdwijnt de pijnlijke plek.
Heeft Hanneke nog gezegd of ze weet waar dat pijnlijke gevoel vandaan kan komen ? kan dat te maken hebben met de nieren gezien er ook een middenoorprobleem is ?
Nee, ze kon niet precies zeggen wat het was. Een van de mogelijkheden was de alvleesklier, maar ik kan de uitleg helaas niet helemaal reproduceren. Met de nieren had hij geen problemen, anders zou dit ook uit het bloed zijn gekomen. Als ik het goed begrepen heb, zou het darmprobleem ook niet voortkomen uit het middenoorprobleem. Het zal later mogelijk blijken wat nu precies aan de oorzaak lag. De medicatie die hij nu krijgt komt grotendeels overeen met deze voor helicobacter ( behalve de zantac), maar helicobacter was het volgens haar alvast niet.

Uit het bloed werd ook duidelijk dat er sprake is van een ontsteking. Ook maakte ze zich zorgen om de lage albumine-waarde. Bij jonge fretten zou dit niet zo snel voorkomen omdat zij zich nog heel snel kunnen herstellen. Aangezien dit bij Loki wel zo was, leek dit ook zeker geen goed teken.
Er is trouwens ook ontlastingsonderzoek uitgevoerd. Daaruit kwamen geen parasieten, maar wel een hoop bacteriën. Dit zou ook secundair zijn aan het darmprobleem.
Marjan

Bericht door Marjan »

Hij is inderdaad wel erg jong zeg voor al zoveel problemen. :???: Zou het misschien het coronavirus kunnen zijn wat hem parten speelt? Heeft Hanneke het daarover gehad? Want dat komt best veel voor bij jonge fretten en daar kunnen ze aardige darmproblemen van hebben. Daar heeft onze Max namelijk ook last van.
Karen

Bericht door Karen »

Het zit niet mee met de uitslag zeg. Een darmprobleem kan erg lastig zijn en dat wil je eigenlijk niet horen bij zo'n jonge fret.
In ieder geval goed te weten wat er nu precies speelt bij hem. Mogelijk slaat de medicatie bij hem goed aan en dan zie je al gauw verbetering. Ook hier zal hard geduimd worden voor Loki!
Danielle

Bericht door Danielle »

ag gos arme Loki, fijn dat je nu wel gericht kan gaan behandelen. HOpelijk slaat de medicatie goed aan!
Ik overrompelde je misschien gisteren, maar aangezien ik wist dat je er zat, vond ik het vreemd om niks tegen je te zeggen :)
-E-

Bericht door -E- »

Marjan schreef:Hij is inderdaad wel erg jong zeg voor al zoveel problemen. :???: Zou het misschien het coronavirus kunnen zijn wat hem parten speelt? Heeft Hanneke het daarover gehad? Want dat komt best veel voor bij jonge fretten en daar kunnen ze aardige darmproblemen van hebben. Daar heeft onze Max namelijk ook last van.
Ja, dat vind ik ook :-( Ik dacht wel dat er gezegd werd dat het coronavirus er aanvankelijk wel zou kunnen geweest zijn en daardoor aanleiding heeft gegeven tot andere problemen, maar het was voor Hanneke op dit moment niet te achterhalen... Wat ze zag bij Loki had ze ook al bij andere fretten gezien, maar het lijkt nogal complex te zijn.

Gaat het intussen beter met Max?
-E-

Bericht door -E- »

Danielle schreef:ag gos arme Loki, fijn dat je nu wel gericht kan gaan behandelen. HOpelijk slaat de medicatie goed aan!
Ik overrompelde je misschien gisteren, maar aangezien ik wist dat je er zat, vond ik het vreemd om niks tegen je te zeggen :)
Ik had niet meteen verwacht dat ik iemand van het forum zou tegenkomen :-) Ik had je berichtje hier niet meer gelezen.
Lief van je dat je even dag kwam zeggen :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Max gaat maandag weer naar Hanneke, bij hem blijft het jammer genoeg een terugkerend probleem. Hij moet waarschijnlijk open omdat zijn galblaas hem parten begint te spelen. Maar hij is wel wat ouder dan Loki hoor, hij wordt vijf dit jaar.
-E-

Bericht door -E- »

Bedankt voor alle duim-acties iedereen :-)

Wel alweer een vraag; na het geven van zijn eerste papje medicatie (gisterenavond) had hij nadien wel nogal vreemde ontlasting. Er zat structuur in, maar er zat een volledig okergeel stuk in. Is dit iets wat ik dringend aan Hanneke moet laten weten, of komt dit wel vaker voor als reactie op dergelijke medicatie?
-E-

Bericht door -E- »

Marjan schreef:Max gaat maandag weer naar Hanneke, bij hem blijft het jammer genoeg een terugkerend probleem. Hij moet waarschijnlijk open omdat zijn galblaas hem parten begint te spelen. Maar hij is wel wat ouder dan Loki hoor, hij wordt vijf dit jaar.
Oei, dat is ook geen goed nieuws :-( Hopelijk kan Hanneke hem ook goed verder helpen... Ik duim alvast ook voor hem!
Mayke

Bericht door Mayke »

-E- schreef:Bedankt voor alle duim-acties iedereen :-)

Wel alweer een vraag; na het geven van zijn eerste papje medicatie (gisterenavond) had hij nadien wel nogal vreemde ontlasting. Er zat structuur in, maar er zat een volledig okergeel stuk in. Is dit iets wat ik dringend aan Hanneke moet laten weten, of komt dit wel vaker voor als reactie op dergelijke medicatie?
Wat je wel vaak ziet als fretjes voor de eerste keer waltham krijgen is dat de ontlasting lichter van kleur is of er een soort van sesamzaadjes in zitten, en de ontlasting kan wat dunner worden.
Maar een groot geel stuk ? Hoe groot was dat ongeveer ? Hard, zacht ? Mogelijk heeft hij wat anders ingeslikt ?
Marjan

Bericht door Marjan »

Als het om een deel okergele ontlasting gaat hoef je je geen zorgen te maken. Zoals Mayke ook al zegt, van waltham kunnen ze afwijkende ontlating krijgen.
Esther

Bericht door Esther »

Ik lees nu pas wat Loki mankeert, het arme ding.
Ik hoop dat de medicatie snel aan zal gaan slaan!
-E-

Bericht door -E- »

Mayke schreef:
-E- schreef:Bedankt voor alle duim-acties iedereen :-)

Wat je wel vaak ziet als fretjes voor de eerste keer waltham krijgen is dat de ontlasting lichter van kleur is of er een soort van sesamzaadjes in zitten, en de ontlasting kan wat dunner worden.
Maar een groot geel stuk ? Hoe groot was dat ongeveer ? Hard, zacht ? Mogelijk heeft hij wat anders ingeslikt ?
Een kleine 2 cm gok ik. Zacht, maar geen diarree. Iets anders ingeslikt kan volgens mij niet want ik heb hem de hele tijd in de gaten gehouden. Ik heb er een foto van. Ik zal eens kijken of ik het via mijn gsm kan posten, anders zal ik het vanavond doen.
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Zo dat is nogal wat zeg voor Loki, ook hier duim ik voor herstel.
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat zou wel heel fijn zijn, verstandig dat je die gemaakt hebt !

Kijk anders ook eens hier bij de verschillende soorten ontlastingen, misschien zie je daar toch iets bij staan dat je wat zegt, je weet maar nooit....
http://www.frettenvraagbaak.nl/forum/vi ... f=27&t=228" onclick="window.open(this.href);return false;
-E-

Bericht door -E- »

Mayke schreef:Dat zou wel heel fijn zijn, verstandig dat je die gemaakt hebt !

Kijk anders ook eens hier bij de verschillende soorten ontlastingen, misschien zie je daar toch iets bij staan dat je wat zegt, je weet maar nooit....
http://www.frettenvraagbaak.nl/forum/vi ... f=27&t=228" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt! Ik zie niet meteen iets wat er echt op lijkt. Ik krijg de foto niet toegevoegd...
Plaats reactie