Fret tegen ratten

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Fret tegen ratten

Bericht door Kick »

Freddiedefret schreef:Ik denk dat iedere boer van vroeger uit toch wel heeft geleerd dat bunzingachtigen "dood" moeten. Ikzelf ben het er ook niet echt mee eens maar door die opvoeding heb ik een soort wantrouwen tegenover fretten omdat ik zo ben opgevoed. De duiven hebben geen stress, ze zitten rustig op de balken en zijn al gewend aan ratten die daar rondlopen of het voor de fret stress bezorgt weet ik niet maar kan het me haast niet voorstellen. Ik wil zeker wel in z'n behoeften voldoen en denk dat ik daar aardig in geslaagd ben.
En ik denk dat daar het cultuurverschil zit; je bent hier op een forum waar wij de fret puur als huisdier zien en niet als middel om iets te bestrijden terwijl jij de fret juist wel ziet als een bestrijdingsmiddel.

Neemt niet weg dat het wel duidelijk is dat je het met de fret het beste voor hebt (behalve dan de mogelijke verwondingen die hij zou kunnen oplopen en dat je dat voor lief neemt). Dat waardeer ik dan weer wel ;)
Freddiedefret

Bericht door Freddiedefret »

Het is niet perse bang maar we zijn er niet mee opgegroeid dus het is een beetje ik weet niet wat het precies maar dat is een kwestie van gewenning. De fret vangt goed hij is zo snel dat de ratten voordat ze iets kunnen doen al dood zijn, hij heeft z'n werk al goed gedaan want ze proberen op alle manieren te vluchten.
Freddiedefret

Vandaag was ik op zolder de fret aan het aaien en hij klimt een beetje over m'n voeten heen en bijt ineens in m'n hak en blijft er ook aan hangen, daarna kon ik hem gewoon optillen zonder dat hij weer beet.
Marjan

Bericht door Marjan »

Zijn je schoenen met rubberen zolen soms? Bijna alle fretten zijn geobsedeerd door rubber namelijk en dat zou kunnen verklaren waarom hij in je hak zit te knagen.
En mocht je sokken aan hebben gehad, fretten hebben ook een onweerstaanbare aantrekkingskracht naar sokken en blote voeten. 8-)
Freddiedefret

Ik had geen rubberen schoenen aan wel wollen sokken. M'n vader had rubberen rijlaarzen en daar dee hij niks mee. Hij bleef echt hangen toen ik m'n voet optilde dus knagen is zacht uitgedrukt.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is ook weer een leermomentje, nooit terugtrekken of je voet optillen wanneer hij bijt. Maar het beste is om wat aan je voeten te houden wanneer Freddie losloopt, het bijten in voeten, met of zonder sokken, is bijna niet af te leren.
Kick

Bericht door Kick »

Ja, sokken met van die enge friemeldingen er in zijn onweerstaanbaar voor fretten :mrgreen:
Freddiedefret

Ik schrok een beetje en daarom trok ik weg. Het was echt bijten alsof hij een prooi wou vangen, daarna kon ik hem gewoon oppakken en wou jij geaaid worden beetje hypocriet maar dat ga ik hem niet uitleggen...
Kick

Bericht door Kick »

En dat terugtrekken moet je dus niet doen want dan doe je een prooi na ;) Klinkt makkelijk hoor want ik loop hier ook niet op m'n sokken :brush:
Freddiedefret

Hoe hard kan een fret eigenlijk bijten? Bijten ze echt je vinger eraf of komen ze nauwelijks door je huid?
Karen

Bericht door Karen »

Nou er tussen in. Een fret kan heel hard bijten! Maar je vinger er af is echt overdreven :lol: Als ik het zo hoor is jouw fret ook niet een keiharde bijter, maar meer onopgevoed en daardoor reageert hij te insinctief; met tandjes. Er is echt een heel groot verschil tussen happen (wat je ook kan voelen en gaatjes kan maken) en echt bijten!
Marjan

Bericht door Marjan »

Er is nog nooit iemand dood gebloed door een beet van een fret. 8-) Hard bijten kunnen ze, tot bloedens toe maar een vinger eraf niet hoor. :) En als ik jou zo hoor dan heb jij een fret die gewoon nog even moet leren dat spelen met de tandjes ook heel zacht kan. Komt vanzelf goed met voldoende aandacht.
Freddiedefret

Oké
Mette

Bericht door Mette »

Hou er rekening mee dat je momenteel ook nog te maken hebt met verhuisstress. Een fret is een dier dat heel snel last heeft van stress (even terugkomende op jouw opmerking "ik kan me haast niet voorstellen dat hij er stress van krijgt"; dus wel ;) )
Freddiedefret

Hij gedraagt zich in ieder geval niet gestrest.
Mette

Bericht door Mette »

Nou, daar zou je over kunnen twijfelen gezien hij in je hak beet ;). Ook dat kan stress zijn. Daarnaast valt het vrij lastig op bij fretten als je ze niet door en door kent.
Kick

Bericht door Kick »

Freddiedefret schreef:Hij gedraagt zich in ieder geval niet gestrest.
Als je geen ervaring hebt (en dan moet ik eigenlijk zeggen 'jarenlange ervaring') dan zie je dat niet, geloof me. Wij hebben als sinds eind jaren tachtig fretten en we leren nog elke dag ;)
Freddiedefret

Dan zou hij nu wel gewend moeten zijn. Hij zit er al een paar weken.
Plaats reactie