Fret tegen ratten

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
Freddiedefret

Fret tegen ratten

Bericht door Freddiedefret »

Hoi,

Wij hebben een 3 jaar oude ram gekocht om op zolder de ratten te verdrijven. Echter is hij nogal bijterig als we hem of de duiven (die ook op zolder zitten) voeren. Hij bijt niet echt had maar het is simpelweg niet de bedoeling. Wat kunnen we hier tegen doen en hoeve schade kan een harde beet in je hand aanrichten?
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Re: Fret tegen ratten

Bericht door Helen »

Je kunt beter zoeken waar de ratten vandaan komen en dichtmaken.
Fret zit in dezelfde ruimte als de duiven? A; niet goed voor de luchtwegen van de fret en B: een roofdier en prooidieren samen ... als hij een keer de pleitvaart neemt kan ik niet garanderen dat je duiven veilig zijn :-p

Misschien na bij de duiven geweest te zijn even goed je handen wassen met zeep.

En die ratten zitten vol met gif, muizen ook... dus ja.. kweenie of dat nou zo'n sterke oplossing is?
Just wondering ;)
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ik vind het ook niet bepaald een goede oplossing. Je bent nu alleen maar symptoombestrijding aan het doen en dan nog niet eens echt goed. Beter het probleem aanpakken waar die ratten vandaan komen en vooral, waar ze op af komen.

En ik zou inderdaad goed op de hygiëne letten en als je echt flink gebeten wordt lijkt me misschien een tetanusinjectie wel op z'n plaats.
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat is de leefsituatie van de fret op de zolder? Wordt er wel dagelijks aandacht aan hem besteed bijvoorbeeld want wanneer hij alleen maar is aangeschaft om de ratten te verjagen en er verder niet naar hem wordt omgekeken vind ik het niet zo gek dat hij bijt wanneer hij een levend wezen ziet verschijnen. Een fret is een sociaal dier dat wel behoefte heeft aan dagelijkse aandacht. Wanneer hij jou alleen maar even ziet wanneer je de duiven voert dan vermoed ik dat hij met het happen gewoon aandacht probeert te trekken.

En daarbij zet je inderdaad ook nog eens een roofdiertje bij een stel duiven, dat ziet hij als prooi dus wanneer hij de kans krijgt zal hij proberen je duiven te pakken. Ook voor je duiven lijkt mij de lucht van een fret heel stressvol dus een ideale oplossing vind ik het eerlijk gezegd niet.
Mette

Bericht door Mette »

Fretten worden door de meeste fretteurs niet ingezet voor ratten. Een enkeling gebruikt frunzen (een combinatie bunzing en fret) maar dan moet je wel echt goed weten waar je mee bezig bent, want dit zijn dus half wilde dieren. Ratten zijn echter echt gemene beesten die een fret flink kunnen toetakelen. Ik ken zelfs fretteurs die al jaren met frunzen werken en alsnog niet op ratten jagen omdat ze over de jaren steeds venijniger worden. Je beschadigd daar echt de fret mee. Je kunt veel beter de oorzaak aanpakken of ze uitroken.

Ik begrijp er half uit dat op zolder duiven zitten, waar ook ratten lopen (mogelijk vanwege de voeding die uit de kooien komt) en dat de fret daar langs kooien loopt om hen te beschermen tegen ratten, maar ik kan nu een heel vreemd beeld hebben gevormd.

Nog buiten je vragen vind ik het met deze reden opmerkelijk dat hiervoor een fret is aangeschaft. Is dit de enige reden dat er een fret is aangeschaft?
Freddiedefret

De fret heeft het prima op zolder. Stof valt heel erg mee omdat we de ruimte goed ventileren ook heeft hij 140m2 speelruimte. De duiven zijn al ratten gewend en komen nooit op de grond(worden gevoerd op tafels van 1m hoog. De ratten heb je simpelweg op een boerderij en kun je niet (goedkoop) van af komen. De ratten die gif hebben gegeten zijn al dood alleen de rest is te slim om nog gif te eten. De fret bijt niet echt maar hij wil altijd spelen (rollen, over je schoenen heenlopen, uitdagen enz) maar hij moet grenzen leren kennen en we hebben geen flauw idee hoe. We hebben vroeger altijd geleerd dat als er een bunzing marter of zoiets op de boerderij is je het zo snel mogelijk dood moet slaan trappen of iets dergelijks omdat je ze normaal op een boerderij niet wil. Om die redenen zijn we ook een beetje "bang" voor Freddie.
Marjan

Bericht door Marjan »

Wanneer je hem niet regelmatig in je handen neemt en dagelijks met hem speelt zal hij die grenzen nooit leren kennen.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Zitten de duiven wel in een hok? Anders zul je misschien wel af en toe afgekloven duiven gaan vinden. Laag vliegende duiven zijn een snack voor Freddy.

Zoals ik lees heb je Freddys niet als huisdier maar als verdelger. Hij moet ook wennen en moet veel interactie met je hebben. Als je bang voor hem bent dan is dat lastig.

Ik vind zoals Freddy ziet niet een ideale situatie. Freddy is een huisdier en moet niet op een zolder zitten als een verdelger. Ratten kunnen volgens mij Freddy ook verwonden.
Freddiedefret

Ik speel vrijwel dagelijks met hem alleen ik weet niet hoe ik hem die grenzen duidelijk moet maken. Ik lees her en der dat je moet sissen of hem voor een bepaalde tijd moet opsluiten maar omdat hij al 3 is weet ik niet wat ik het beste kan doen. Als een rat hem verwond vind ik dat niet heel erg het is een roofdier en een verwonding zo nu en dan hoort erbij. Als een fretteur zijn fret in een rattenhol loslaat zal er af en toe ook wel eens wat mis gaan.
Kick

Bericht door Kick »

Mette heeft hierboven al gezegd dat (de meeste) fretteurs niet op ratten jagen dus je laatste zin vind ik een beetje vreemd.
Echter de zin daarvoor stuit me echt tegen de borst. Een wond bij je fret is niet erg maar hoe bepaal jij in hoeverre de wond voor de fret wél erg is? En wat ga je daar dan mee doen?

Gezien je uitspraken over bunzingen en marters die maar doodgeslagen of getrapt moeten worden denk ik dat je op dit forum niet op niet veel sympathie hoeft te rekenen. In elk geval niet van mij.

Ik heb ooit een eend die door een voorgaande automobilist werd overreden, maar nog leefde, uit z'n lijden moeten verlossen, met m'n blote handen. Ik ben er weken kapot van geweest...
Freddiedefret

Wij op een boerderij zijn niet zo moeilijk en als je moet kiezen tussen een leeg kippenhok en een dode marter is de keus snel gemaakt. Iedereen op een boerderij word zo opgevoed. We kunnen een wondje bij een fret heel erg opblazen maar een kat of iets dergelijks heeft ook wel eens ruzie en ik lees ook wel van fretteurs die op ratten jagen, er zit uiteraard wel verschil tussen een klein korstje en een gebroken poot maar dit is met mijn kennis(niet opscheppend bedoelt) wel te bepalen.
Freddiedefret

Dit is in eerste instantie de enige reden waarom de fret is aangeschaft. Ik wil er wel mee gaan fretteren omdat daar goed geld mee te verdienen is en het mij wel leuk lijkt. Wat ik van de vorige eigenaar begreep is dat hier wel bunzing bij inzit maar dan verder weg. Hij hoeft de ratten niet perse aan te vallen maar heeft naar ons weten al 2 ratten achter de kiezen. De fret zal in de winter in een gemodificeerd konijnenhok moeten, ik zal kijken of ik meerdere hokken met pvc kan koppelen zodat er wat meer te ontdekken is.
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Tsja ook wat de marter betreft, kippenhokken goed dichtmaken en zorgen dat ze er niet in kunnen.
Sorry maar ik ben dan toch voor de marter. De kippen zijn je eigen verantwoordelijkheid.
Er zijn al genoeg dieren uitgestorven ten behoeve van boerderijen..

Wat de fret betreft, wat we tegen iedereen zeggen vooraf, eerst inlezen.
Dat is onze kennis, de meeste hier hebben genoeg kennis wat betreft fretten en gedrag.
Als je een fret in huis neemt staat daar een wen periode voor, ze hebben tijd nodig en wanneer ze je
vertrouwen hebben zullen ze niet zomaar bijten.

En boerderijen... tsja.. niet mijn ding.
Freddiedefret

Het is niet echt bijten maar spelen. Ik vraag me daarom af hoe ik hem duidelijk kan maken dat hij tijdens het spelen niet of niet hard mag bijten.
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik ben ook geen voorstander van de reden waarom en de manier waarop je je fret houd, en je opmerkingen over doodtrappen e.d en dat dat normaal is op een boerderij daar kan ik me absoluut niet in vinden. Dieren zijn levende wezens en horen met respect behandeld te worden. Duiven en fretten in dezelfde ruimte zijn hoe dan ook heel stressvol voor beiden en je kan erop wachten tot het een keer fout gaat.

Maar goed, als je Fred wil leren dat hij niet hard mag bijten wil ik je wel een paar tips geven.

Het beste kun je hem corrigeren met je stem, door hard en snel achter elkaar “eh eh eh” of “nee nee” te zeggen op het moment dat hij wil gaan bijten. Dit moet je elke keer doen en steeds blijven herhalen. Ga op de grond bij hem zitten en laat Fred naar jou toe komen, steek je hand uit en laat hem eraan snuffelen. Eventueel gebruik je hiervoor een cosma snackje. Laat hem wennen aan je handen en speel rustig met hem. Gebruik ook een kattenhengeltje of ander speeltje om hem af te leiden als je denkt dat hij wil gaan happen, wees hem steeds een stap voor. Dat betekent goed observeren dus. Beloon hem met je stem en/of een snackje als het goed gaat.
Het heeft geen zin om hem te straffen of te slaan, hierdoor zal het bijtegdrag alleen maar toenemen.
Met veel geduld, aandacht en liefde kun je veel bereiken maar of je het hem echt nog helemaal kan afleren is de vraag.

Misschien heb je iets aan de workshop die Natascha’s frettencoaching in samenwerking met stichting de fret gaat organiseren? Natascha kan je alles vertellen over fretten en (bijt) gedrag. Het staat op de facebookpagina van stichting de fret en bij Natascha’s frettencoaching waar en hoe je je kunt aanmelden. Ik zeg ; doen!
Succes met Fred.
Karen

Bericht door Karen »

Hm.....ik heb jaren op boerenbedrijven gewoond en/of kwam er dagelijks over de vloer. Jouw houding ten opzichte van dieren herken ik toch echt niet. Al komt de uitspraak over de marter en de kippen me wel erg bekend voor. Wil je kippen; dan zorg je voor een goed gesloten verblijf waar marters niet bij kunnen. Dan mep je geen marter dood!! (Wilde marterachtigen zijn overigens beschermde dieren, dus dat is nog eens strafbaar ook ;) )
Je laat koeien ook niet in een wei van waaruit ze zo de weg opkunnen, toch?
Maar ik zie om mij heen ook een hoop ellende met dieren op boerenbedrijven, welke zeer goed voorkomen had kunnen worden.

Dat je overwogen hebt om een fret aan te schaffen om de ratten weg te houden, kan ik nog begrijpen. Dat je vervolgens niet aan de natuurlijke behoefte van je fret wilt voldoen niet.

Jouw hele houding tov dieren, die je tot nu toe naar voren brengt is niet echt in overeenstemming met hoe wij hier op dit forum met onze dieren omgaan. Ik denk dat ik je kan adviseren om je tips en vragen bij fretteerders neer te leggen, die wel op een lijn zitten met jouw manier van denken. Op dit forum zijn mensen die fretten als huisdier houden, of daar nu mee gefretteerd wordt of niet. We zijn zuinig op onze dieren en vinden het niet normaal dat ze gewond raken of nog erger, het leven laten om voor de eigenaar geld in het laatje te brengen.
Mette

Bericht door Mette »

Nee ik ben toch ook bekend met boerderijen en ken het zoals Karen noemt, waarbij je zorgt dat het kippenhok goed afgekaderd is. Tot aan zelfs de boerderijen die een nestkastje bouwen om een marter uit te nodigen; juist om die ratten van het erf te houden zover lukt en om ze te beschermen.

Yvonne noemt al wat tips om het bijten te sturen. Daarnaast kan ik je aangeven dat fretten vrijwel altijd bijten uit angst. Ze hebben bijv. te weinig in een huiselijke situatie gewoond of opgegroeid. Wanneer je een fret bij een fretteur koopt hebben ze vaak wekenlang als pup ergens achter het huis gewoond met moeders; maar zijn amper in de handen geweest laat staan in een woning. Dat kost tijd en vertrouwen om recht te zetten. Goede voeding en verzorging is de basis, en daarbovenop laten weten dat de mens niet iets is om bang voor te zijn kost tijd. Voorzichtig oppakken ipv met een ruk, met snoepjes aankomen en verleiden, eens aan een tuigje buiten samen op pad gaan.. zijn zoal dingen die helpen naast wat Yvonne al zei. Een fret is nu eenmaal wantrouwend en eenkennig daarbovenop en hoe jonger ze als pup 'beschadigd' zijn hoe langer het duurt dat vertrouwen erin te krijgen.

Nogmaals; ik vind het horen dat deze fret wordt ingezet voor ratten zeer gevaarlijk voor de fret. Ik weet dat ratten een fret flink gaan beschadigen en heb echt een andere toekomst voor ogen voor jullie fretje. Dat lijkt me niet wat je moet willen. Echt; zoek een andere methode om van de ratten af te komen. Ze zijn te brutaal zelfs om van een frettengeur of ontlasting te schrikken dus ook dat neerleggen heeft geen zin. Een fret is niet de oplossing. Wat ik van boerderijen ken zijn dat 4 katten; die je overigens prima buiten en bij het stro kunt houden met name, inenten en steriliseren, om ze in goede conditie te houden. Een kat kan nog wel wat met ratten (heb er hier al 2 in de tuin cadeau gekregen van onze jongste kat dit jaar), maar een fret niet.
Kick

Bericht door Kick »

Karen schreef:Jouw hele houding tov dieren, die je tot nu toe naar voren brengt is niet echt in overeenstemming met hoe wij hier op dit forum met onze dieren omgaan. Ik denk dat ik je kan adviseren om je tips en vragen bij fretteerders neer te leggen, die wel op een lijn zitten met jouw manier van denken. Op dit forum zijn mensen die fretten als huisdier houden, of daar nu mee gefretteerd wordt of niet. We zijn zuinig op onze dieren en vinden het niet normaal dat ze gewond raken of nog erger, het leven laten om voor de eigenaar geld in het laatje te brengen.
Dat dus ;)
Freddiedefret

Ik denk dat iedere boer van vroeger uit toch wel heeft geleerd dat bunzingachtigen "dood" moeten. Ikzelf ben het er ook niet echt mee eens maar door die opvoeding heb ik een soort wantrouwen tegenover fretten omdat ik zo ben opgevoed. De duiven hebben geen stress, ze zitten rustig op de balken en zijn al gewend aan ratten die daar rondlopen of het voor de fret stress bezorgt weet ik niet maar kan het me haast niet voorstellen. Ik wil zeker wel in z'n behoeften voldoen en denk dat ik daar aardig in geslaagd ben.
Marjan

Bericht door Marjan »

Wij houden onze fretten hier allemaal op een heel andere manier als dat jij nu doet. En daarom hebben we er best moeite mee te horen dat je er niet zo mee zit wanneer je fretje schade zou oplopen door een aanval door een rat. Maar het feit dat je je hier op dit forum hebt aangemeld om advies te vragen omtrent het gedrag van je fret pleit wat mij betreft wel in je voordeel.

Het probleem is wel een beetje dat je al aangeeft ergens bang te zijn voor de fret, dit voelt hij als geen ander aan en de kans is groot dat het bijten daardoor alleen maar erger wordt.
Als ik zo je verhaal nog eens doorlees is het geen kwestie van doorbijten en vermoed ik dat het alleen maar speels happen is op dit moment.
Je zal toch moeten proberen je angst voor dit fretje opzij te zetten en hem moeten laten wennen aan je aanraking en het oppakken. Afhankelijk van het verleden van Freddie zal hij uiteindelijk ook het vertrouwen in jou krijgen en wordt het stevig happen vanzelf snel minder.
Straffen werkt altijd averechts bij een fret en afhankelijk van het karakter van het fretje helpt je stem verheffen, het blazen in zijn gezichtje of door het naar binnen drukken van zijn mondhoeken met je duim en wijsvinger tijdens het bijten. Dat zal je moeten uitproberen want dat is bij elke fret verschillend.

Wij hebben hier een pup die best stevig beet tijdens het spelen of in je gezicht bij het knuffelen. Maar eerlijk gezegd is dat nu na een paar weken vanzelf veel minder geworden zonder dat we er echt specifiek iets aan hebben gedaan. Behalve dan dat we dagelijks zeker 3 uur met hem bezig zijn, hem oppakken, knuffelen, tegen hem praten en hem het gevoel geven dat hij welkom is in ons huis. En nu vertrouw ik hem bijna volledig, zelfs bij mijn gezicht. Maar ik ben ook niet bang eens een keer wel in mijn neus gebeten te worden. :)
Plaats reactie