En ik wil daar zelf nog bij opmerken dat onze ervaring bij onze fretten na een insulinoom-operatie is dat ze twee tot zelfs wel 3,5 jaar zonder klachten verder leven. Dus echt wel de moeite waard om een operatie te overwegen denk ik dan.Hanneke Roest schreef:Ik ben van mening dat als je de operatie goed uitvoert, met een goede techniek, een veilige narcose en daarna ook dr juiste nazorg..... fretten aanzienlijk langer leven.
Na een operatie zijn de meeste fretten gemiddeld 1-2 jaar vrij van medicatie.
Met de medicatie van Proglycem en Prednison zie je duidelijk dat de fretten "slijten". Beide medicijnen zijn namelijk niet goed voor het maagdarmkanaal en daarnaast is Prednison niet goed voor het hart en de nieren. De dosering moet steeds hoger, de fretten worden steeds stiller, slapen veel en eten vaak alleen nog maar Waltham. Ze gaan het steeds minder goed doen en na een jaar, vaak korter, is het eigenlijk voor veel fretten geen leuk actief leven meer.
Kortom, mijn behandeling is zeker in eerste instantie chirurgie. Althans indien de fretten niet ouder zijn dan 7 jaar en verder de operatie goed aan kunnen (b.v. geen slechte nieren of een slecht hartje hebben). Tijdens de operatie welke ik al jarenlang minstens vrijwel elke week uitvoer, kijk ik tevens alle andere organen na en herstel chirurgisch ook andere problemen bij het fretje. Dat is meer regel dan uitzondering.
De chirurgie bij fretten van middelbare tot oudere leeftijd is echter niet gemakkelijk en vereist veel ervaring. Ook de narcose heb ik onlangs nog geperfectioneerd met een beademings apparaat speciaal voor kleine dieren als fretten. Daarmee ben ik de enige in Nederland die dit bij de chirurgie van fretten gebruikt. Beademing tijdens een narcose heeft enorme voordelen voor de diertjes.
Ook de specifieke nazorg van deze geopereerde fretten, die een paar dagen in de kliniek of bij mij thuis verblijven, is erg belangrijk. De ziekte komt altijd weer terug maar tegen die tijd kan dan gestart worden met medicatie en kan er vaak met een lage dosering worden gestart.
Soms hebben fretten een laag bloedsuiker secundair aan een ander probleem, dan is het verstandig om eerst het andere probleem aan te pakken want deze fretten hebben dan eigenlijk nog geen Proglycem of Prednison nodig. Insulinomen zijn namelijk niet de enige aandoening waar een laag bloedsuiker bij voorkomt. Al is het wel de meest voorkomende aandoening. Laat daarom na een behandeling met medicijnen regelmatig, in ieder geval 1x per 3 maanden het bloedsuiker meten. Dit om de medicatie naar boven of naar beneden bij te stellen.
Niet meer insulinomen operaties??
Re: Niet meer insulinomen operaties??
Omdat bij sommigen toch schijnbaar onduidelijkheid is ontstaan of een insulinoom-operatie eigenlijk nog wel nodig is, heb ik Hanneke om haar mening gevraagd hierover en zij kwam met de volgende reactie:
Helemaal duidelijk !!
Helder verhaal!
- Natascha
- Aantal fretten: 0
- Contacteer:
Duidelijk! Hartelijk bedankt voor het beantwoorden en uitzoeken van mijn vraag