Staren

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Staren

Bericht door Kick »

Hmmm.... Dit is inderdaad niet helemaal juist, zeker het eerste filmpje niet. Ik vind haar reactie ook niet goed als je haar probeert te aaien. Je ziet duidelijk dat ze schrikt en dat ze dit niet fijn vindt.

Ik zou toch maar eens een check in de frettenkliniek overwegen...
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik vind dit ook geen normaal gedrag, ik zou haar toch maar eens voor de zekerheid laten nakijken bij de Frettenkliniek.
swa100

Bericht door swa100 »

Kick schreef:Hmmm.... Dit is inderdaad niet helemaal juist, zeker het eerste filmpje niet. Ik vind haar reactie ook niet goed als je haar probeert te aaien. Je ziet duidelijk dat ze schrikt en dat ze dit niet fijn vindt.

Kick schreef:Hmmm.... Dit is inderdaad niet helemaal juist, zeker het eerste filmpje niet. Ik vind haar reactie ook niet goed als je haar probeert te aaien. Je ziet duidelijk dat ze schrikt en dat ze dit niet fijn vindt.

Ik moet zeggen dat ik dit niet eerder heb gezien. Helaas kan ik vandaag en morgenochtend/ begin middag niet terecht bij de frettenkliniek. Erna wordt lastig ivm tentamens begin volgende week. Wel kan ik om 18:00 terecht bij Tineke Deden in Utrecht. Ik ga haar daar laten nakijken. Tineke kan bloed afnemen zonder dat Harmke onder narcose moet. Ze heeft hier ervaring mee en doet dit dagelijks. De uitslag zal ik ook direct krijgen. Hopelijk valt het allemaal mee.

Wat ik nog wilde vragen: ze mag dus vanaf 14:00 niet meer eten. Is het verstandig om haar rond 13:30 nog wat te eten aan te geven? Wat brokjes los en een snackje? Want ik heb haar rond 11u / half 12 vanochtend voor het laatst zien eten.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik hoop ook dat het uiteindelijk meevalt maar je kunt het maar beter laten checken.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Ik hoop ook dat het uiteindelijk meevalt maar je kunt het maar beter laten checken.
Hopelijk is het gewoon vermoeidheid door wat ze allemaal heeft meegemaakt de laatste tijd, of gewoon luisteren, wat dan ook. Maarja, hoe dan ook weten we na 18:00 meer..
Mette

Bericht door Mette »

Staren 3 filmpjes vind ik vrij normaal voor een reeds lang loslopende fret, maar staren 2 vind ik heel maf, dat ken ik zelf ook nog niet. Ze reageert niet eens echt heel opmerkelijk of als je hand dichterbij komt verwacht ik een vrolijke sprong en weer activatie... maar nee, ze laat zich gewoon wat omkegelen. Ik begin het al benauwd te krijgen na 10 of 20 sec, maar het filmpje duurt nog veeeeel langer dan dat. Ik kon hem niet goed uitzien daardoor want krijg er een naar gevoel bij. Zeker iets dat ik even zou laten nakijken!
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zit er nog even over na te denken, het lijkt er heel sterk op dat ze het niet ook prettig vindt dat je aan haar koppie wil zitten. Zullen het toch niet de oortjes zijn die pijnlijk zijn? Ik zou dit zeker ook even aankaarten bij de dierenarts.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Ik zit er nog even over na te denken, het lijkt er heel sterk op dat ze het niet ook prettig vindt dat je aan haar koppie wil zitten. Zullen het toch niet de oortjes zijn die pijnlijk zijn? Ik zou dit zeker ook even aankaarten bij de dierenarts.
Nou, normaal vindt ze dit heerlijk! Ik aai haar eigenlijk altijd over haar koppie en bij haar oortjes. Dus ik weet ook niet waarom ze nu zo reageerde. Ik ga het zeker even aankaarten vanmiddag.
Marjan

Bericht door Marjan »

Succes in ieder geval!
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Succes in ieder geval!
Bedankt. Ik zal vanavond laten weten hoe het is gegaan.
swa100

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Zeer goed nieuws. Harmke is nagekeken en haar bloed is onderzocht. Haar hartje klonk goed, haar buikje klonk goed en Tineke was zeer tevreden over haar gewicht (612 gram na vasten). De bloedwaarden waren perfect! Het bloedsuikergehalte zat op 6.1 (of 6.2, in ieder geval net boven de 6)mmol/l! Tineke was hier zeer tevreden over! Ook vond ze dat Harmke, ondanks het vasten, goed rondliep en er fit uit zag. Ook de nier- en leverfunctie is dik in orde! En in het bloed was ook geen aanwijzing te zien voor een ontsteking (bijv middenoorontsteking) in haar lijfje. En tot slot was het gebitje, op de afgebroken hoektand na, ook keurig in orde! Harmke is volgens haar ongeveer 3.5 jaar oud. Het staren valt dus niet te verklaren uit haar bloedwaarden. Wellicht dat ze moe was of luisterde, ze wist het niet precies. Maar qua gezondheid lijkt het dus allemaal in orde! Wel verwacht ze dat ze nog niet gecastreerd is, gebaseerd op haar geurtje. Maar wanneer ze loops wordt zal ik actie ondernemen.

Goed nieuws voor wat betreft Harmke haar gezondheid dus. Wat minder was het feit dat ik na het bezoek aan de dierenarts moest tanken en dat toen mijn auto niet meer startte. Ook starten dmv startkabels werkte niet. Heb toen een uur met Harmke op de anwb wegenwacht zitten wachten. Wat bleek, ergens een kapot massakabeltje. Dit is toen gefixt en toen konden we lekker naar huis. Gelukkig had ik wat kipstaafjes en cosma snackies bij me. Dus ik kon Harmke na de lange periode vasten wel een staafje en een snackie geven. Gelukkig heeft ze vooral liggen slapen :). Bij thuiskomst begon ze lekker te eten van haar brokken en ze ligt nu heerlijk te slapen. Morgen zal ik haar wel een beetje moeten wassen denk ik (zonder zeep natuurlijk), aangezien ze over zichzelf heen heeft geplast tijdens het bloedprikken, arm beestje.
swa100

Bericht door swa100 »

Om half 12 stond ze alweer te trappelen om te spelen! Ik heb lekker met haar zitten spelen en ze heeft na afloop ook nog flink wat brokken op, ze is dus niet teveel onder de indruk geraakt van het hele gebeuren gelukkig!
Marjan

Bericht door Marjan »

Goed nieuws! Hoef je daar nu ook niet meer over in te zitten. :D
En je hebt het al over vasten dus ik ga ervan uit dat je haar 4 uur van tevoren wel nuchter hebt gehouden?

Van je auto is wel even minder. :???:
Kick

Bericht door Kick »

Goed nieuws inderdaad :D En dat met je auto was wat minder maar dat is ook hersteld lees ik.
swa100

Bericht door swa100 »

Ik heb haar voerbak 4.5u van tevoren weggehaald. Omdat ik haar om 11 uur voor het laatst had zien eten en ze dus om 18:00 pas bij de dierenarts moest zijn, heb ik haar toen ik haar voerbak weghaalde (4.5 uur van tevoren) wel los enkele brokjes en een snackie gegeven toen ik haar uit de kooi haalde, zodat ze niet 7 uur geen eten had. En toen kon ik mooi het hele hok controleren of er echt nergens meer voer lag :). En ze is tijdens die 4.5 uur niet de kooi uit geweest, zodat ze ook geen verstopte brokjes in de woonkamer kon eten, haha. Ze was dus helemaal nuchter!
Karen

Bericht door Karen »

Op zich goed nieuws dat bij de check alles in orde is gebleken. Ik heb net de filmpjes gekeken, maar helemaal normaal vind ik het gedrag toch niet. Je zou het misschien kunnen toeschrijven aan alle veranderingen van de laatste tijd, maar voor mij is dit wel iets wat ik goed in de gaten zou houden de komende tijd.

Pech zeg met je auto, maar gelukkig ook weer opgelost!
Mette

Bericht door Mette »

Fijn nieuws allemaal! En ik sluit me nog bij Karen en mijn eerdere reactie aan, dat dat filmpje toch wel echt vreemd was.
swa100

Bericht door swa100 »

Karen schreef:Op zich goed nieuws dat bij de check alles in orde is gebleken. Ik heb net de filmpjes gekeken, maar helemaal normaal vind ik het gedrag toch niet. Je zou het misschien kunnen toeschrijven aan alle veranderingen van de laatste tijd, maar voor mij is dit wel iets wat ik goed in de gaten zou houden de komende tijd.

Pech zeg met je auto, maar gelukkig ook weer opgelost!
Mette schreef:Fijn nieuws allemaal! En ik sluit me nog bij Karen en mijn eerdere reactie aan, dat dat filmpje toch wel echt vreemd was.
Ja klopt. Het was apart. Zo had ik haar nog niet gezien. Wat ik hiervoor zag was echt wat er in het eerste filmpje te zien was, vrij kort en vrij snel toch afgeleid en alert. Die laatste filmpjes was iets wat ik nog niet eerder had gezien, zo afwezig. Ik ben in ieder geval blij dat uit het bloed niets vreemds bleek. Ik houd het eventjes in de gaten, zal blijven opletten of ze het nog eens doet. Mocht het nog eens gebeuren zal ik kijken hoe ze reageert op een snackie of op haar kattenhengel met piepmuis. Want ze schiet zelfs uit een vrij diepe slaap als ik daarmee aan kom, haha.

Verder kan ik gelukkig zeggen dat het goed blijft gaan. Ze eet en drinkt goed, ontlasting is in orde en ze slaapt en speelt goed. Ook na al het gedoe van gisteren leek ze niet gestrest. Nu ook haar bloedwaarden dus in orde blijken te zijn ben ik wel flink gerustgesteld. Maar dat neemt dus niet weg dat ik haat nauwlettend in de gaten blijf houden!
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Niet om vervelend te doen of je bang te maken maar bij Jekyll kwam ook niets uit het bloedonderzoek en urine onderzoek. Alle waardes waren in orde maar een week later lag hij wel op de operatie tafel.
swa100

Bericht door swa100 »

Bruurmijn schreef:Niet om vervelend te doen of je bang te maken maar bij Jekyll kwam ook niets uit het bloedonderzoek en urine onderzoek. Alle waardes waren in orde maar een week later lag hij wel op de operatie tafel.
Sommige dingen zijn inderdaad niet te vinden in het bloed. Maagproblemen bijvoorbeeld niet altijd inderdaad. Ik ben heel blij voor je dat het beter gaat met je ventje en dat je hem nu kunt halen!

Vandaag heeft ze alweer heerlijk gespeeld met ons en ze heeft zich heel erg vermaakt op het bed (met een dik deken erover haha). Heerlijk om haar zo vrolijk te zien! Het valt me wel op dat ze toch vaak iets rustiger is als ze op dat plekje in de woonkamer is. Ze kijkt even om zich heen (actief kijken en soms ruiken, geen staren). Het is precies in het midden van de kamer, wellicht dat het geluid er resoneert of iets dergelijks? Ze stond daar net ook eventjes om zich heen te kijken. Wel echt actief om zich heen kijken en zeker geen staren, maar na een seconde of 10 loopt ze dan weer door en speelt ze weer verder. Er komen binnenkort weer wat leuke foto's in haar dagboek!
Plaats reactie