Staren

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
swa100

Staren

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Heel af en toe lijkt Harmke te staren. Als het gebeurt, gebeurt het 'vaak' vanaf de rand van het bed (dus alleen haar koppie steekt uit onder het bed) de woonkamer in, een beetje richting mij vaak. Het duurt maar kort. Wanneer ze dit doet, reageert ze wel direct wanneer ik geluid maak of beweeg. Altijd als ze eventjes stil zit en kijkt, reageert ze toch wel als ik iets doe. Niet schrikkerig alsof ze ineens weer bij de wereld is, maar ze kijkt dan gewoon naar wat er beweegt of waar het geluid vandaan komt. Kan het zijn dat ze iets hoort en aan het luisteren is of iets dergelijks? Of observeert ze gewoon eventjes?

Ik bedenk me net dat ze dit ook heel soms deed vanuit haar kooi toen ze hier net was. Ze leek dan naar mijn benen te staren (de kooi staat schuin tegenover de bank, zo'n 2,5 meter er vandaan) en wanneer ik mijn benen bewoog, volgde ze die ook met haar koppie. Ze was dus niet 'helemaal weg'.

Nu 'staren in de ruimte' een symptoom is voor insulinomen, wil ik graag wat meer weten over dat symptoom. Wanneer het echt om het aan insulinomen gelinkte staren gaat, reageren fretjes dan ook nog op beweging en/of geluid, of zijn ze dan echt even helemaal weg en reageren ze niet op beweging en/of geluid? Ik kan hier niet zoveel over vinden. De andere symptomen voor insulinomen heeft ze niet.

Alvast bedankt!
Marjan

Re: Staren

Bericht door Marjan »

Het zou inderdaad het begin van insulinomen kunnen zijn, ze hoeven echt maar een paar seconden afwezig te zijn en kunnen dan ook na die seconden gewoon weer op je reageren.
Gezien haar (geschatte) leeftijd zou het ook best kunnen dus mocht je het echt regelmatig zien bij haar zou je een keer voor de zekerheid haar bloedsuiker kunnen laten controleren.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Het zou inderdaad het begin van insulinomen kunnen zijn, ze hoeven echt maar een paar seconden afwezig te zijn en kunnen dan ook na die seconden gewoon weer op je reageren.
Gezien haar (geschatte) leeftijd zou het ook best kunnen dus mocht je het echt regelmatig zien bij haar zou je een keer voor de zekerheid haar bloedsuiker kunnen laten controleren.
Ik zal het in de gaten houden. Wanneer ik het vaker blijf zien zal ik haar bloedsuiker laten controleren. Wordt dat direct getest tijdens het consult of zijn de resultaten pas bekend na uitgebreider bloedonderzoek?
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Dat ligt eraan waar je gaat denk ik. Bij Hanneke krijg je de uitslag direct
Marjan

Bericht door Marjan »

Precies, bij de frettenkliniek krijg je meteen de uitslag te horen.
Wees erop bedacht dan niet iedere dierenarts zo kundig is in het prikken van fretten zonder dat ze een roesje hoeven geven. En dan is er ook nog iets met het omrekenen van de bloedwaarden zodat die een duidelijk beeld geven specifiek voor de fret. Dus ga in ieder geval naar een arts die veel ervaring heeft met fretten.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Precies, bij de frettenkliniek krijg je meteen de uitslag te horen.
Wees erop bedacht dan niet iedere dierenarts zo kundig is in het prikken van fretten zonder dat ze een roesje hoeven geven. En dan is er ook nog iets met het omrekenen van de bloedwaarden zodat die een duidelijk beeld geven specifiek voor de fret. Dus ga in ieder geval naar een arts die veel ervaring heeft met fretten.
Ik woon op 25 minuten rijden van dierenkliniek Leidsche Rijn. Tineke Deden is daar de fretten dierenarts en die stond op de dierenartsenlijst ergens op het forum. Melle hebben we hier ook laten castreren. Voor relatief kleine dingen is het voor ons handig om hierheen te gaan. Mochten er zeer specifieke behandeling nodig zijn, kunnen we altijd naar de frettenkliniek.

Wat ik trouwens vergeten ben om te zeggen is dat het nooit gebeurt als ze gewoon druk aan het spelen is. Alleen heel soms als ze wat rustig of moe is lijkt ze een beetje te staren, maar zoals ik al zei, volgt ze direct mijn arm of been als ik die beweeg, zonder vertraging. Ik zal het zeker in de gaten houden.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik ken Tineke Deden haar naam van Frettig Gestoord, ze heeft wel ervaring met fretten. Toch is een bezoek aan Hanneke aan te raden, zeker als het om beginnende insulinomen lijkt, waar mijn eerst gedachten ook heen gaan.

Vervelend hoor voor je fretje, maar wel iets om na te laten kijken !! :ferret:
Marjan

Bericht door Marjan »

swa100 schreef:Voor relatief kleine dingen is het voor ons handig om hierheen te gaan. Mochten er zeer specifieke behandeling nodig zijn, kunnen we altijd naar de frettenkliniek.
Is helemaal waar. En je kunt altijd even informeren bij Tineke of zij in staat is bij een fret bloed af te nemen zonder een roesje. Want zelf vind ik het nooit zo fijn wanneer er narcose middelen worden gebruikt terwijl het eigenlijk niet nodig is.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:
swa100 schreef:Voor relatief kleine dingen is het voor ons handig om hierheen te gaan. Mochten er zeer specifieke behandeling nodig zijn, kunnen we altijd naar de frettenkliniek.
Is helemaal waar. En je kunt altijd even informeren bij Tineke of zij in staat is bij een fret bloed af te nemen zonder een roesje. Want zelf vind ik het nooit zo fijn wanneer er narcose middelen worden gebruikt terwijl het eigenlijk niet nodig is.
Ik heb hierover een mailtje gestuurd, dus hopelijk hoor ik daar snel meer over!

Ik heb trouwens zojuist een video kunnen maken van het 'staren'. Ik heb ruim een half uur/driekwartier actief gespeeld met haar en toen ik even ging zitten, ging ze even in haar koker liggen en vlak erna 'staarde' ze vanuit haar kartonnen koker. Toen ik bewoog, keek ze gewoon en ook knipperde ze gewoon. Ook zie je dat ze tussen het 'staren' door haar koppie gewoon beweegt. Na deze video is ze ook weer verder gaan rommelen in de woonkamer. Ze is lekker actief verder, ze is sterk, snel en lekker alert!

Hierbij de video:

Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ik zie niet echt iets geks. Na een tijd spelen kunnen ze ook hun rust nemen. Ik zeg, lekker blijven spelen en haar goed in de gaten houden ;)
Mocht het wel ernstig 'staren en stilstaan worden op gekke plekken' dan is een bezoekje aan de frettenkliniek wel slim.
swa100

Bericht door swa100 »

Kick schreef:Ik zie niet echt iets geks. Na een tijd spelen kunnen ze ook hun rust nemen. Ik zeg, lekker blijven spelen en haar goed in de gaten houden ;)
Mocht het wel ernstig 'staren en stilstaan worden op gekke plekken' dan is een bezoekje aan de frettenkliniek wel slim.
In de gaten houden doe ik zeker! Ik bedoelde ook echt wat je op de video ziet, dat ze gewoon eventjes 'voor zich uit kijkt' maar wel reageert op alles. Echt abrupt stil staan terwijl ze bezig is om dan stil voor zich uit te staren doet ze niet. Of staren tegenover een muur of iets dergelijks, dat ook niet. Het is gewoon als ze al eventjes rustiger is dat ze heel soms dit doet, wat je op de video ziet. Alsof ze luistert of eventjes rustig bijkomt inderdaad.

Omdat ik me zoveel heb verdiept in de mogelijke ziekten zou het misschien kunnen dat ik mezelf een beetje gek maak :fluit:. Maar het 'staren in de ruimte' is zo'n vaag omschreven symptoom, ook al is het niet duidelijker te omschrijven waarschijnlijk, dat ik me afvroeg of wat je op de video ziet daar ook onder valt. Ze heeft nog nooit een activiteit of beweging afgebroken om te staren of staan staren tegenover een muur of iets geks in ieder geval. Wat ik bedoelde is echt wat er te zien is op de video.

Bedankt voor je reactie, Kick!
Marjan

Bericht door Marjan »

Altijd goed om extra alert te zijn bij fretten. :D
En ik twijfel eerlijk gezegd een beetje. Kijk anders eens of ze dit gedrag vertoont als je weet dat ze al een tijdje niet gegeten heeft. Want een te laag bloedsuiker zou kunnen gebeuren wanneer ze al een paar uur niet gegeten heeft.
Zelf zou ik er niet gelijk mee in paniek naar een dierenarts rennen hoor maar wanneer je bijvoorbeeld zou moeten voor een vaccinatie zou ik toch voor de zekerheid ook gelijk haar bloedsuiker laten controleren.
Mette

Bericht door Mette »

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me er even buiten heb gehouden, omdat ik in het openingsbericht dacht 'dit is gewoon frettengedrag'. Vooral dametjes kunnen rustig even nadenkend vanuit een rustpositie staan kijken naar je, of iets in de omgeving dat beweegt. Soms zelfs naar de lucht als ze buiten bij mij spelen, of als er een windje langs waait... Ze zien vanalles en denken geregeld wat sneller over zoiets na dan een ram, die toch vaker met de neus aan de grond zit of even gaat platliggen op rustmomentjes dan een moertje :lol: .
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Altijd goed om extra alert te zijn bij fretten. :D
En ik twijfel eerlijk gezegd een beetje. Kijk anders eens of ze dit gedrag vertoont als je weet dat ze al een tijdje niet gegeten heeft. Want een te laag bloedsuiker zou kunnen gebeuren wanneer ze al een paar uur niet gegeten heeft.
Zelf zou ik er niet gelijk mee in paniek naar een dierenarts rennen hoor maar wanneer je bijvoorbeeld zou moeten voor een vaccinatie zou ik toch voor de zekerheid ook gelijk haar bloedsuiker laten controleren.
Nou, ze heeft ongeveer een half uur voor het spelen aardig wat brokken op en gedronken. Dus in totaal ongeveer een uurtje voor deze video. Dus wat dat betreft zou je niet verwachten dat het bloedsuiker laag is, toch? Daarnaast at ze de eerste 1,5 dag toen ze hier was geen enkele hap, ook toen is er niet echt iets geks gebeurd. Ook de eerste 2 weken at ze weinig, ik zag haar denk ik 2 maal per dag eten. Ook toen niet echt iets geks. Ik heb in ieder geval geen verband kunnen ontdekken tussen lang niet hebben gegeten en het 'staren' zoals in de video. Volgens mij stond ze eergisteren op dezelfde manier als op deze video, en toen had ze geloof ik net gegeten.

Ook gebeurt het niet vaak hoor, ik breng veel tijd met haar door en zie dit eens per 2 dagen. Wellicht let ik er teveel op en ben ik gewoon veel te bang. Maar al die ziekten en mijn gebrek aan ervaring met fretten hebben me zeer alert gemaakt :roll:
swa100

Bericht door swa100 »

Mette schreef:Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me er even buiten heb gehouden, omdat ik in het openingsbericht dacht 'dit is gewoon frettengedrag'. Vooral dametjes kunnen rustig even nadenkend vanuit een rustpositie staan kijken naar je, of iets in de omgeving dat beweegt. Soms zelfs naar de lucht als ze buiten bij mij spelen, of als er een windje langs waait... Ze zien vanalles en denken geregeld wat sneller over zoiets na dan een ram, die toch vaker met de neus aan de grond zit of even gaat platliggen op rustmomentjes dan een moertje :lol: .
Goed om te horen dat dit verklaard zou kunnen worden door normaal frettengedrag. Ik houd het sowieso in de gaten en heb besloten nog niet direct naar de dierenarts te rennen.

Heel erg bedankt voor jullie geduld en hulp, het wordt zeer door ons gewaardeerd!
Marjan

Bericht door Marjan »

swa100 schreef:Nou, ze heeft ongeveer een half uur voor het spelen aardig wat brokken op en gedronken. Dus in totaal ongeveer een uurtje voor deze video. Dus wat dat betreft zou je niet verwachten dat het bloedsuiker laag is, toch? Daarnaast at ze de eerste 1,5 dag toen ze hier was geen enkele hap, ook toen is er niet echt iets geks gebeurd. Ook de eerste 2 weken at ze weinig, ik zag haar denk ik 2 maal per dag eten. Ook toen niet echt iets geks. Ik heb in ieder geval geen verband kunnen ontdekken tussen lang niet hebben gegeten en het 'staren' zoals in de video.
Dan denk ik inderdaad dat je op dit moment gewoon te overbezorgd bent. :lol: Maar ik blijf zeggen dat je bij een fret nooit alert genoeg kan zijn.
Dus mijn complimenten in ieder geval voor het doorlezen van dit forum en het verdiepen in de wereld die fret heet. :clown:
Elke fret mocht willen dat hij bij zulke bezorgde verzorgers terecht zou komen. :D
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:
swa100 schreef:Nou, ze heeft ongeveer een half uur voor het spelen aardig wat brokken op en gedronken. Dus in totaal ongeveer een uurtje voor deze video. Dus wat dat betreft zou je niet verwachten dat het bloedsuiker laag is, toch? Daarnaast at ze de eerste 1,5 dag toen ze hier was geen enkele hap, ook toen is er niet echt iets geks gebeurd. Ook de eerste 2 weken at ze weinig, ik zag haar denk ik 2 maal per dag eten. Ook toen niet echt iets geks. Ik heb in ieder geval geen verband kunnen ontdekken tussen lang niet hebben gegeten en het 'staren' zoals in de video.
Dan denk ik inderdaad dat je op dit moment gewoon te overbezorgd bent. :lol: Maar ik blijf zeggen dat je bij een fret nooit alert genoeg kan zijn.
Dus mijn complimenten in ieder geval voor het doorlezen van dit forum en het verdiepen in de wereld die fret heet. :clown:
Elke fret mocht willen dat hij bij zulke bezorgde verzorgers terecht zou komen. :D
Dankjewel :D. Het is fijn dat er mensen zoals jullie zijn die beginners op weg willen helpen.

Ik ga er voor nu vanuit dat wat ze doet normaal is, maar ik houd haar natuurlijk nauwlettend in de gaten (zoals jullie misschien al gemerkt hebben :roll:). Mocht iemand toch nog iets willen toevoegen of iets opvallen na het zien van de video of iets dergelijks, ik hoor het graag!

Wanneer iemand een video heeft van de symptomen van insulinomen, zoals 'staren in de ruimte' en zwakke achterpoten, voel je vrij om die met me te delen!
yvonne

Bericht door yvonne »

Mijn BiBi kan ook regelmatig zomaar even staren, haar bloedsuiker heb ik laten controleren en er was niks mis mee.
Blijkbaar doen sommige fretten dit gewoon af en toe, maar het is altijd goed om het in de gaten te houden natuurlijk.
swa100

Bericht door swa100 »

Ik heb 2 duidelijkere filmpjes. Het duurde nu langer, een stuk langer. We hebben flink gespeeld en ze heeft net 5 min voor de video een cosma snackie op. Ze is nu na de video's ook even gaan rusten en loopt nu rustig wat rond en kijkt me soms weer eventjes aan. Is dit vermoeidheid? Je ziet dat ze ook even gaat liggen in de 2e video.

Wat denken jullie?

Ze beweegt tijdens dit stilstaan wel eventjes met haar koppie, en kijkt dan in een andere richting. Ze reageert wel op geluid en beweging, maar rustig.

Ze was wel de hele tijd al wat aan het luisteren naar de geluiden van de vaatwasser.
swa100

Bericht door swa100 »

Ze is na deze video's nog wat gaan rondlopen, heeft nog even met me gespeeld, is toen de kooi ingegaan om te eten en slapen.
Plaats reactie