Brokjes test

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Karen

Re: Brokjes test

Bericht door Karen »

Ik heb er ondertussen zelf mee geëxperimenteerd in het maken van brij en het weken.
Weken is niet erg makkelijk, zoals bij de Virbac bijvoorbeeld. De binnenkant van het brokje blijft hard. Als je het iets langer laat weken en er nogmaals wat heet water op giet, kun je er heel makkelijk een pap van maken. Dat moet dus met eenstaafmixer ook goed te doen zijn. Het blijft niet korrelig.
Marjan

Bericht door Marjan »

Zal het weken niet makkelijker gaan wanneer je de brok eerst droog verkruimelt?
Karen

Bericht door Karen »

Dat zou zo maar kunnen :D Ik was ook benieuwd naar het krijgen van geweekte brokjes, maar dat gaat dus niet echt.
Belin
Aantal fretten: 3

Bericht door Belin »

Al een tijdje niks gepost hier, hoe doen jullie fretjes het inmiddels op de brokjes?
Arrow wil niks anders meer, tijdje terug waren ze bijna op en hebben we er wat orijen door gemixt tot de nieuwe zak kwam en daar heeft hij netjes alle Fee's brokjes uitgevist.
Het enige nadeel van de brokjes vind ik nu dat hij er echt slappe ontlasting van heeft. Verder lust hij ze heel graag, zit mooi in zijn vachtje en merk ik verder niet dat hij het er slecht op doet.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb het eigenlijk nog niet gegeven omdat Nash een oorprobleem heeft en eigenlijk geen of zo min mogelijk harde brokken zou mogen krijgen. En geweekte brokken vindt hij niets dus hier staat nog een volle onaangebroken zak.
Hij doet het goed op zijn virbac, orijen en gekookte kip dus ik durf ook niet zo goed.
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Ik heb het aan de katten gevoerd omdat de fretten allemaal tegelijk 'ziek werden' die ik 'nog over had en gezond genoeg waren'. Bij de katten heb ik geen verschil met Orijen kitten gemerkt.
swa100

Bericht door swa100 »

Is al een beetje bekend hoe maagpatiëntjes het op deze brok/brokkenbrij doen? :)
Karen

Bericht door Karen »

De resultaten van de test met deze brokjes zijn heel verschillend. Enkelen doen het er super op, maar er zijn er ook veel die het niet willen eten. Het zijn vrij grote brokjes en erg hard. Je kunt ze niet weken of er een pap van maken. Het vermoeden is dat het bij zieke fretjes te pijnlijk voor het oor is om ze door te bijten. Bij de meeste zieke fretjes speelt het middenoor helaas vaak mee in het hele proces.

Er is nog niet gemerkt dat ze er misselijk van worden of er slechte ontlasting van krijgen.

Er zijn 2 varianten die geschikt zijn voor fretten: Fee’s Favorite en Meadowland.
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Wat is geen slechte ontlasting? Logeetje zijn ontlasting is niet echt stevig op dit voer maar de fret zelf ziet er super uit, dus nemen we het maar voor lief :D

Zodra de 7 kg zakken weer leverbaar zijn ga ik bestellen. Peppercorn vind ze lekker. Daar ik het idee krijg dat hij van iets in de Orijen allergisch is ga ik de Power of Nature proberen. Hij wilde er eerst niet aan maar hij vond het nu toch wel lekker :-)
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ik ben even een middagje gaan zitten en heb eens uitgezocht wat een goede eiwitrijke brok zou zijn, met zo min mogelijk koolhydraten....had nog niet hier op het forum gekeken en toen ik eruit was ging ik hier even zoeken of er al een topic over was en laat dat nou net de brok van Power of Nature Cat fee’s favorite of Meadowland mix zijn en dat dit topic hierover gaat. :D

Vond het heel interessant om allemaal te lezen en ben dan ook erg benieuwd of er nog iemand deze brok gebruikt en of het nog steeds bevalt. (?)

Ik heb de brok besteld, (nog) niet voor een fret, want helaas is onze Nala er niet meer, maar ik wil deze dus ook aan onze floes gaan geven. Ben benieuwd hoe de brok is en hoe zij het vind.
En wie weet dat ik deze ook aan onze toekomstige frettenvriendin kan gaan geven. :?: :ferret:
Karen

Bericht door Karen »

Ik ken een aantal fretten ( in binnen en buitenland) en katten die het eten en het er goed op doen.
Bij de kat wel opletten dat ze er niet te zwaar op worden. De ex-kater van onze zoon is een soort Garfield; veel eten en weinig bewegen. Die werd veel te dik en is nu op ander voer over. Hij heeft zo’n eetlust dat je de hele dag een jankende kat had bij portioneren. Hun (gecastreerde)poes is veel beheerster met eten en heeft helemaal geen overgewicht.

Van de fretten die het eten hoor ik eigenlijk geen slechte berichten. Wel is bekend dat sommige fretten het niet graag pakken omdat het vrij grote en erg harde brokjes zijn.

Overigens vind ik zelf naast Ziwipeak, de Markus Mühle Beutenah (kat) een hele fijne brok. Ook voor katten en fretten. Skiff krijgt ze als ‘snoepjes’ in de snuffelmat. Ze zijn een stuk zachter en makkelijker te breken dan de Power of Nature. Ook koudgeperst.
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Ik zit met de kat (1 vd 2 die niet ziek is dan) nog steeds op Orijen. Is het de moeite om naar Markus Mühle Beutenah over te stappen Karen?
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@karen, oeps wij hebben ook een Garfield, maar ik las juist dat er katten waren die gewicht waren verloren door deze brok :?: ik ga het maar even aankijken, want ben nu al bijna jaartje bezig om haar de juiste brok te gaan geven, heb al dieetbrokken gegeven (half jaartje), maar madam vreet nog net zo veel ervan en is niet verzadigd, daarnaast heeft ze last van artrose (gelukkig nog niet zo erg) en heb daarna een brok gegeven voor haar gewrichten en nu zit ze weer op de brok die ik haar al heel lang geef, de RC sterilised 12+...dus vandaar deze keuze voor haar...ik moet het maar eens proberen.
Verder is ze een 14jarige gezonde poes. :D

Bedankt voor de andere tip, ik ga me daar ook eens in verdiepen en mischien is dit een goede andere optie...voor de poes of mischien wel voor ons nieuwe vriendinnetje ;)

Heb jij verder nog andere goede alternatieven, ook op het gebied van snoepjes? (Voor een fret) :ferret:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

In de brok van Markus zit geen omega 6 in en er zit natrium in...kan jij mij vertellen of dit erg is ?
(Heb deze vergeleken met de PON)
Karen

Bericht door Karen »

In alle brokjes zit natrium, in sommige juist erg veel als smaakmaker. Natrium hebben ze ook nodig, alleen niet te veel. nu kunnen katten zich goed aanpassen aan een iets hoger natrium gehalte, zolang het niet excessief is. Veel diervoeding fabrikanten geven het natriumgehalte niet aan en krijg je alleen als je een analyse opvraagt. Aangezien je al een wat oudere kat hebt, is het de moeite waard om het natriumgehalte te vergelijken met je huidige voer. Sommige oudere katten zijn al wat gevoeliger op de nieren, hebben een hartaandoening en dan is het goed om niet te veel natrium te geven.
Een natriumgehalte van 0,56% in de brokjes is niet te hoog. Om de exacte hoeveelheid van deze brokjes te weten moet ik het vochtpercentage opvragen en dan het natrium % in droge stof berekenen. Het is in ieder geval geen toegevoegde natriumchloride. Het is afkomstig van de ingrediënten, oa de mosselen.

Er zit hennepolie in de Beutenah, wat voorziet in de omega 6. Het wordt alleen niet apart benoemd. Dat apart benoemen van de omega 3 en 6 is ook een beetje een mode verschijnsel, net als het logo “graanvrij” en de vermelding dat er pre-, en probiotica aan toegevoegd is. Het wil echter niet zeggen dat het gezond is of in de juiste verhoudingen 8-)

Het natriumgehalte wordt niet opgegeven bij PON, dat zou ik moeten opvragen. Het zit er geheid in, alleen al door de zeewier die aan de brokjes is toegevoegd.

Het is proberen wat ze het beste eten en hoe ze het er op doen.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Oh wauw thanks voor de uitleg..
Ik heb even gekeken naar de analytische bestandsdelen van de RC sterilised er is een hele waslijst aan ingrediënten :shock: en zie bij natrium maar 0,3 % staan en vocht 5,5 % ...ik ga me nu sterk afvragen of ze die PON gaat goed vinden. Dinsdag krijg ik m binnen. We zien wel...ze tenslotte al op leeftijd, :opa: dus maar niet teveel rommelen met haar eten. ;)
Karen

Bericht door Karen »

RC sterilised heeft vooral veel hoog bewerkte en plantaardige onderdelen in de voeding. Er wordt dan (chemisch) aangevuld tot de benodigde voedingsstoffen bereikt zijn. Als je kat dit al lang eet, kan het zijn dat ze (in het begin) wat moeite gaat hebben met met name de natuurlijke eiwit vertering. Soms stabiliseert dat netjes na een week of 8 en gaat het vervolgens heel goed. Soms kunnen de nieren van een oudere kat de hoogwaardige eiwitten niet meer goed handelen. Dan is het beter om weer terug te gaan naar de voeding die eerder gegeven werd als ze het daar wel (redelijk) goed op deed. Bij senioren is het niet altijd handig om grote veranderingen aan te brengen, maar het kan ook een positief effect hebben. Het proberen waard, maar maak er geen halszaak van :D
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ik heb ook wat ziwipeak beef brokjes bij haar andere brok gedaan, nou deze lagen er allemaal nog :lol: ze mot ze niet..
We gaan het zien. :?:
Karen

Bericht door Karen »

Hahaha, ja soms moeten ze bij ziwi net even wat meer overtuigd worden :lol:
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Na diverse pogingen tot uithongeren toe ben ik maar weer gewoon terug op de Orijen Cat & Kitten. Gewoon minder normale brokjes en diverse andere brokjes incl. Ziwi.... mooi niet.
Eigenwijze verwende stinkfretten :madness:

Katten idem... Spooky en Billy weer terug op RC Calm en Miep ach daar gooi je alles in. Als je buiten neer zet in de tuin heb je de perfecte kliko, blijft niets liggen LOL!
Zij staat op haar RC Satiety en is er 4 kg mee afgevallen.
Bill en Spook zijn zenuwenlijers dus op de Calm en dat werkt prima.
Ook bij hun van alles geprobeerd maar jongens... wat zijn we toch moeilijk met eten. :roll:
Maar we staan wel vooraan als jij zit te eten :evil:
Plaats reactie