Geadopteerde fretjes met corona

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Marjan

Re: Geadopteerde fretjes met corona

Bericht door Marjan »

Ik ben ook dezelfde mening toegedaan.

Heb je trouwens al wat van Hanneke gehoord over die kleurloze ontlasting?
Shana

Bericht door Shana »

Hoi iedereen ,
Ik ben gisteren weer op consultatie geweest in de frettenkliniek dus hier een update !
Polly:
-uit het stoelgang onderzoek blijkt dat ze positief test aan Giardia & Cryptosporidiose
-door dat ze nu op brokkenbrij staat is ze veel misselijker (desondanks ze dagelijks 2X Metoclopramide krijgt) heb gisteren ook een beetje braaksel gevonden.
Hanneke heeft haar door gevoeld en vond een verdikking in de maag dus is er even een röntgenfoto gemaakt om te kijken of ze geen haarbal had daar ze nu met de rui best veel haar in de stoelgang gevonden had.
Al een geluk was dit loos alarm, wat wel minder goed nieuws was is dat dit wijst op een slecht werkende maag want de "verdikking" was nog voedsel dat ze rond 9u gekregen had en onze afspraak was om 15u.
(dit is waarschijnlijk de uitkomst van zolang territoriale stress te hebben ervaren.)
Ze moest ook direct braken vanaf wanneer Hanneke de tube in de keel / maag stak tijdens de narcose.
Verder is het zo dat het kuchen inderdaad vanuit de keel komt, dit komt door de middenoorontsteking, een gezwollen keel en ook nu geïrriteerd door de rui. Aan de longen was er niets te zien, dus dat was dan weer wel positief
De diagnose is best een beetje moeilijk :
Ik moet ze eerst even behandelen voor het kuchen aangezien ze hier beiden best veel last van hebben de laatste dagen.
Dit wil wel zeggen dat ik de Metoclopramide niet meer mag gebruiken maar heb Ceresia gekregen om dit te vervangen.
Aangezien ze wel heel misselijk is stelde Hanneke voor even te wachten met de behandeling van de Giardia en dit eventueel te beginnen als ze minder misselijk is want de medicatie : Metrazol zorgt ervoor dat ze nog misselijker gaat worden dan dat ze nu is en is daarom geen goed idee .
Dus de medicatiecocktail die ze nu krijgt :
anithaarbal (zolang de rui is)
Polaramine
omeprazole
Cerenia
En pas na dat haar maagje wat gestabiliseerd is mag ik beginnen aan de Metrazol

Garry
buiten de kuchjes en de geluidjes (die voortkomen van de keel) doet hij het best goed en bruist hij van energie.
Hij is niet getest maar moet hem de zelfde behandeling geven als Polly.

Ziezo ,het is nu een beetje afwachten en uitproberen en hopelijk kan ik ze snel behandelen tegen de Giardia en eventueel ook voor de Cryptosporidiose

Verder vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met brokjes kleiner te mixen (zonder pap van te maken)
“Makkelijker” om te eten voor het middenoorprobleem & waardoor ze minder snel misselijk van wordt?
Karen

Bericht door Karen »

Poeh, dat viel vast niet mee om allemaal te horen.
Voor mij helaas erg bekend allemaal.
Maar met geduld en behandeling is best redelijke stabiliteit te krijgen hoor! Zeker in de maagklachten van Polly. Niet opgeven :D

Over de brokkenbrij: ik heb door de jaren heen altijd gemerkt dat veel fretten misselijker worden van de brij dan droge brokjes. Ik begin er niet meer aan. Wat ik wel doe is brokjes weken en zo opdienen. Dat doe je door de hele brokjes te overgieten met water wat net van de kook af is en te laten afkoelen tot lauwwarm. Velen eten het ook gewoon op kamertemperatuur en kun je een dag hoeveelheid in een keer maken. Zo zijn de brokjes wel zacht, maar is het geen pap om te likken. Dat maakt echt verschil in misselijkheid.

Fijn om te horen dat Garry nu al verbeteringen laat zien :D

Succes weer met de volgende stap. Mijn complimenten; je bent goed bezig!
Marjan

Bericht door Marjan »

Je bent zeker goed bezig. :D
Voor de meesten hier is dit hele ziektebeeld inderdaad erg bekend helaas. Maar je doet er in ieder geval alles aan om het je fretten zo goed mogelijk te laten ondergaan allemaal.

Het klein maken van brokken heb ik eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd. Ook de brij gaat hier niet goed. Even laten weken vind ik ook nog steeds de beste oplossing ook al zijn niet alle fretten daarvan gecharmeerd. Maar dat zou je gewoon even moeten uit proberen.
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Zeker goed bezig en helemaal voor iemand die ze zomaar heeft geadopteerd. Petje af hoor! Die twee rakkers mogen blij zijn met jou :juich:
Mette

Bericht door Mette »

Hier geef ik wel brokkenpap, en doe het eerst droog in een mini blender (en pak dan de koffiebonen maler die daarbij zit) en bewaar het brokkenpoeder in een goed gesloten bakje. Daar maak ik 2x daags verse brokkenpap van. Hij is er wel wat misselijker door, maar niet onoverkomelijk en minder hevig dan de middenoorpijn die hij anders zou ervaren.

Complimenten voor hoe je alles oppikt en al noteert hier. Dat lukt me soms na al die jaren nog niet om alles dat Hanneke zei zo in detail te noteren :lol: .
Shana

Bericht door Shana »

Dank je wel iedereen , het doet goed om zoveel positieve reacties te krijgen!
Ik probeer zo goed mogelijk alles op te volgen en te onthouden wat Hanneke me allemaal verteld zodat ze zo snel mogelijk een stabieler leven kunnen hebben. Is soms wel behoorlijk veel info moet ik toegeven pfhoeee.

Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd brokjes kleiner maken ,weken, convalescence support door de geweekte brokjes,... maar ze willen alleen maar de brokkenbrij eten.
Ik heb wel gemerkt dat ze veel minder misselijk zijn dat ik enkel de Veterinary HPM - Baby Pre Neutered Cat geef in de brokkenbrij.
Ik wacht nu nog even af zodat de Synulox hopelijk ook nog goed zijn werk zal doen. De Polaramine kuur is ook bijna afgelopen, ze hebben veel minder last , wat een verschil seg !
Als alles zo vlot verloopt kan ik hopelijk volgende week met de Giardia kuur starten.

Verder zit ik nog met 1 dilemma , vinden jullie het een goed idee om de fretten opvang te contacteren ivm hun gezondheidsproblemen? Ik vind het best dubbel, de vrouw heeft een stuk of 30 fretten bij elkaar zitten omdat ze een thuis moesten krijgen omdat ze er slecht aan toe waren, of afgestaan werden. Langst de andere kant heeft ze naar mijn gevoel heel hard staan liegen over hun gezondheid , over het feit of ik ze allebei moest adopteren, of ze drager konden zijn van de nieuwe coronabesmetting en ze heeft mij verschillende keren bevestigd dat ze in prima conditie verkeerde en allemaal de juiste inentingen gekregen hadden ( wat ook niet waar blijkt te zijn )
Wat denken jullie ?
Karen

Bericht door Karen »

Fijn dat je verschil merkt en ze de betere kant opgaan!
Moeilijk advies te geven over contact met de opvang. Ik hou zelf erg van terugkoppelen, maar het kan ook en fikse ruzie opleveren :???: Ik heb met name niet erg fijne ervaringen met Belgische opvangen en fokkers als het om terug koppeling van gezondheidsproblemen gaat. Nogal lange tenen...als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Ik weet ook niet of je een contract hebt voor je fretjes. Soms willen ze dan ook nog wel eens de dieren terug eisen als ze erg beledigd zijn.
Marjan

Bericht door Marjan »

Je bent echt goed bezig hoor, gewoon doen waar ze het minst misselijk van worden voorlopig. :D

En ik ben het wel eens met Karen, ik denk niet dat de terugkoppeling op prijs gesteld gaat worden. Er zijn helaas nog steeds opvangen die blijven beweren dat fretten groepsdieren zijn en die ook het hele corona gebeuren ontkennen. Die zijn ook vaak niet zo oplettend als jij om te zien dat dieren gewoon ziek zijn en zich ellendig voelen tussen soortgenootjes. En ik denk ook niet eens dat dit in alle gevallen moedwil is maar gewoon onwetendheid wat ze ook natuurlijk wel goed uitkomt door gelijk een paar fretten te kunnen plaatsen en ook in de opvang lekker makkelijk in een kooi te stoppen of te laten spelen. ;)
Dus zelf denk ik ook dat het melden van jou ervaring niet veel nut heeft of zelfs nadelig voor je kan zijn.
Kick

Bericht door Kick »

Ik sluit me bij Karen en Marjan aan. En daarbij; You Rock! :juich: Je bent goed bezig hoor!! :D
Shana

Bericht door Shana »

Hoi iedereen , heb er even over nagedacht en ga het er zo bij laten.
Ik denk dat ik "onnodige" negativiteit en stress op mijn nek zou halen als ik de opvang confronteer met de gezondheidsproblemen die ze nu hebben. Het is ook niet dat mijn fretjes er plotseling van zouden genezen!

Verder heb ik nog een vraagje. Garry is ontzettend dominant geworden de laatste week.
Hij valt mij te pas en te onpas aan. Hij komt me echt opzoeken om me dan flink in mijn handen en polsen te bijten.
Goed dat hij meer energie heeft en dat hij zich minder ziek voelt , alleen is het niet zo prettig dat ik hem altijd moet opsluiten omdat hij me blijft domineren.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Marjan

Bericht door Marjan »

Doe je goed hoor, het verandert inderdaad niets aan de situatie en mijn vermoeden is dat de opvang er toch niets mee doet.

En het dominante gedrag opeens van Garry kan verschillende redenen hebben. Maar ik laat de eventuele verklaring daarvan even over aan Karen of Yvonne want die hebben daar ervaring mee. :)
yvonne

Bericht door yvonne »

Verstandig hoor om het erbij te laten, het lost voor jouw fretten niets op en het is maar de vraag of de opvang er iets mee doet.

Wat betreft het dominante gedrag van Garry, ik kan alleen mijn eigen ervaring met je delen. Ik heb ook een geadopteerde fret met Corona en hij vertoont vanaf het begin dominant/bijtgedrag, zoals jij het omschrijft. Wat ik doe is hem met mijn stem corrigeren, dus uh uh uh snel achter elkaar zodat het lijkt op corrigerend gedrag van de moederfret (beetje lastig uit te leggen) of je zegt vrij hard “nee” Soms helpt een time out, even in de kooi zetten en negeren. Het is erg lastig om dat gedrag te veranderen, dus volhouden. Niet straffen want dat werkt averechts. Mijn Moos is echt ten goede veranderd, maar helemaal over is het nog niet. Hij begon ook seksueel gedrag te vertonen (rijden op zijn knuffel, daarbij mokken en blazen) en dat kan komen door een verstoring in de hormonen van de bijnieren. Dat komt vaker voor bij fretten die besmet zijn met het nieuwe Corona mutatie virus. Een hormoon implantaat zou dan kunnen helpen. Ik heb mijn fret afgelopen vrijdag een hormoon implantaat laten zetten bij Hanneke (fretten kliniek) dus het is nu afwachten. Mogelijk veranderd ook zijn dominante gedrag erdoor.

Ik zou in elk geval even een mailtje sturen naar de frettenkliniek.
En Karen weet er véél meer van dan ik, dus wie weet heeft zij nog tips / uitleg voor je.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ben heel druk momenteel, maar vanmiddag zal ik de goede tips van Yvonne aanvullen :D
Karen

Bericht door Karen »

Er zijn een paar dingen die bijtgedrag kunnen verklaren.

Mogelijk heeft Garry territoriaal gedrag. Hij verdedigt zijn eigen ruimte tegen indringers. Jij bent in zijn ogen op dit moment ook een indringer. De andere indringer, Polly, is al verdreven. Dat hij jou als indringer ziet is hoogstwaarschijnlijk tijdelijk en een gevolg van het solitair leven. Hij slaat een beetje door. Wees de komende tijd heel consequent en als hij jou opzoekt om te bijten rustig maar ferm “nee” zeggen, hem oppakken en even wegzetten in een kale carrier/reiskooi en negeren. Hooguit 2 minuten. Steeds weer ditzelfde doen als hij je probeert te bijten, maar wel heel rustig en beheerst. Niet schreeuwen, niet je hand terugtrekken (wat een menselijke reactie is hoor) en niet boos worden.
Verder kun je hem op schoot eten geven of lekkere hapjes; samen spelletjes doen, bijvoorbeeld met een hengeltje of balletjes wegrollen zodat je hem van je handen weghoudt. Zo ervaart hij jou minder als indringer. Bij handelingen zoals de kooi en toiletten schoonmaken, kun je hem even iets te eten geven of desnoods in de carrier zetten, zodat hij niet jouw handen aanvalt.
Soms geeft het rust als je een territoriale fret even gewoon zijn ding laat doen in zijn eentje achter een hekje of in een aparte ruimte, zonder dat je in zijn territorium aanwezig bent. Nog steeds het eten of snoepjes uit je hand geven. Sommige fretten zijn te lijmen met een paar druppels zalmolie of een klein likje pasta uit een tube. Jij moet die leuke belangrijke persoon voor hem blijven. Eten is erg belangrijk en je mag hem bewust maken dat hij jou daarvoor nodig heeft.

Een andere mogelijke reden is dat hij toch niet zo lekker in zijn vel zit als je denkt of ergens pijn heeft. Het gebeurt regelmatig dat ze hun frustratie dan afreageren op een vertrouwt persoon door middel van bijten. Ik heb het zelf al bij enkele fretten meegemaakt, maar kom het ook vaak tegen bij fretjes waarbij ik hulp bied. Als het diertje zich dan weer lekkerder in zijn elletje voelt of de pijn afneemt, houdt het bijten vanzelf op. Ondertussen uiteraard de tips van Yvonne en bovenstaande gewoon toepassen. Probeer een goed te observeren hoe hij eet, hoe hij zich beweegt, wat hij doet en hoe hij iets doet. Hoe meer je aandachtig naar je fret kijkt, hoe eerder je bepaald gedrag leert herkennen. Een voorbeeld; als je ziet dat je fretje met opgetrokken buik op de teentjes loopt, weet je dat het buikpijn heeft. Je kunt dan misschien bedacht zijn op een hap, maar kunt het ook herleiden als hij plots begint te bijten. Zo zijn er een aantal signalen in de lichaamstaal, die aangeven hoe hij er voor staat. Ook de ogen vertellen veel en de positie van de kop tijdens het bewegen. Een ontspannen fret heeft een soepel lichaam met licht gebogen rug en de staart en kop relatief dicht bij de grond. Ze huppelen, springen of trippelen rond, vanuit die ontspanning. Soms slepen ze zelfs de staart over de grond in opperste ontspanning. Loopt Garry bijvoorbeeld regelmatig omhoog kijkend rond, duidt dat op onrust en spanning. Staat zijnstaart strak naar achteren of opzij, is hij gespannen; meestal omdat iets eng of verontrustend is. Staat zijn staart recht omhoog is het positieve spanning, bijvoorbeeld als hij iets heel erg leuk vindt of enthousiast aan het rondspringen is.
Sommige fretten met pijn of onbehagen willen liever niet aangeraakt worden, ook al zoeken ze je op. Dat uiten ze dan door te bijten.

Nog een mogelijkheid is, dat hij wat last van hormonen heeft. Ik weet niet meer of hij gecastreerd is of een implantaat heeft (chemische castratie). Bij veel fretjes met het Corona virus, doen de bijnieren mee in het ziektebeeld. Iets waar fretten gevoelig voor zijn. Dan ontstaat er een lichte mate van sexueel gedrag, wat bij veel rammen zich als eerst uit in meer bijten en territoriaal gedrag. Soms zijn ze dan ook meer onzindelijk, of zoals bij Moos van Yvonne, zelfs dekgedrag op speelgoeddiertjes. Je zou kunnen overwegen om hem een (extra) implantaat te geven. Uiteraard overleggen met Hanneke!

Omgaan met fretten die bijten is een kwestie van veel geduld, een lange adem en vooral rust. Rust uitstralen, rust in je handelen en rust behouden als hij bijt. En heel consequent zijn. Nee is nee, nu en altijd. Niet het wel goedvinden als hij eens wat zachter aan je handen knabbelt, want dat kan op dit moment de weg vrij maken om harder te bijten. Gewoon géén tandjes gebruiken. Punt.

Succes :D
Shana

Bericht door Shana »

Hoi iedereen ,
hier ben ik weer !
Ondertussen is het bijtprobleem flink verminderd, ik denk dat dit iets is dat ik er niet volledig zal uitkrijgen maar blijf wel volhouden met hem een time out te geven vanaf de moment dat hij zijn tandjes gebruikt.
Verder zijn ze van de Synulox-Polaramine-Cerenia-Metrazol en krijgen ze nu
enkel de omeprazole en primperan.
Garry is prima en beleefd de tijd van zijn leven enkel Polly baart me zorgen, tot kort was ze best stabiel tot ze plots super veel is gaan knagen en het haar op haar staartje aan het kwijt spelen.
Ze was sowieso niet gezegd met een dikke pels maar ik zie duidelijk een verschil. :(
Heeft er iemand van jullie ervaring met kale staartjes?
Heb in september een afspraak bij Hanneke
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-08-15 om 12.17.59.png
Schermafbeelding 2020-08-15 om 12.17.59.png (1.02 MiB) 6172 keer bekeken
Karen

Bericht door Karen »

Die kale staartjes zie je vaker gedurende de zomer en vaker bij fretjes waarvan de conditie niet helemaal goed is. Dat is niet direct iets om je zorgen te maken.
Dat ze meer knaagt duidt op verergerde misselijkheid. Mogelijk zou de extreme warme temperatuur mee kunnen spelen, maar het is soms ook onmogelijk om te achterhalen waarom de misselijkheid erger is op sommige dagen.

Heb je het gewicht van Polly goed bijgehouden en daar de Primperan op aangepast?
Zijn er andere dingen iets veranderd? Voeding, speeltijd, dagritme ed
Mette

Bericht door Mette »

Oh wat een foto's! :hart:

Karen kan je sneller helpen dan ik tegenwoordig. Ik zit er niet zo 'goed meer in' allemaal sinds er hier een baby is en beduidend minder fretten :lol: .
Eliesja
Aantal fretten: 2

Bericht door Eliesja »

@shana , hoe is het nu met Garry en Polly?
Shana

Bericht door Shana »

hoi iedereen , mijn excuses dat ik niet meer gereageerd heb. Het was hier plots heel hectisch en was het volledig vergeten :???:
in ieder geval hier een toch wel positieve update.
Polly :
na de hittegolf begon ik te merken dat haar staartje kalend begon te worden - stoelgang zuur begon te ruiken en de misselijkheid nam ook toe (zie foto -> slaapzakje)
Hanneke vond vooral de misselijkheid nog al "verontrustend" omdat deze na al de medicatie niet verbeterde dus hebben ze even een stoelgang en bloedonderzoek gedaan.
Stoelgang onderzoek : de Metrazol had goed zijn werk gedaan dus er was niets meer te zien van parasieten ,... :juich:
Bloed onderzoek : deze was over heel de lijn goed behalve 1 verhoogde waarde die kan aantonen dat ze een voedingsintolerantie kan hebben op de brokken die ik geeft --> plantaardige eiwitten .
Ik moet ze nu een tijdje op enkel de walthampap zetten om te kijken of de misselijkheid af neemt.
Verder moet ik me nog niet al te veel zorgen maken over het kalende staartje , dit komt vrij veel voor bij fretjes die niet 100% gezond zijn .
Garry :
had een toenemende dominantie, dit komt hoogst waarschijnlijk voort van een overproductie in de bijnieren.
Hanneke stelde voor om een hormonen implantaat te geven. Dit maakt zowel Garry als zijn bijnieren rustiger dus 2 vliegen in 1 klap. Ik zal pas over 2 weken echt weten of deze al dan niet werkt dus fingers crossed.

Het ziet er allemaal best positief uit dus hopelijk zitten we op het goede pad ! :hart:
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-09-13 om 12.38.02.png
Schermafbeelding 2020-09-13 om 12.38.02.png (961.74 KiB) 5953 keer bekeken
Plaats reactie