Geadopteerde fretjes met corona

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Shana

Geadopteerde fretjes met corona

Bericht door Shana »

Hoi Iedereen ,
Eerst een vooral bedankt om me te accepteren op jullie forum!
Verder heb ik even jullie advies nodig.
Ik heb in november 2 fretjes geadopteerd.
Ik merkte al snel dat ze zich toch niet 100% goed voelden (plat liggen,likken, hikken en oprispingen)
en heb hen laten testen met resultaat :Beide positief getest op corona.
Mijn dierenarts heeft me Primperan voor de misselijkheid en Prednisolon als ontstekingsremmer voorgeschreven.
Het is alleen een heel gevecht om deze binnen te krijgen.
Heeft er iemand van jullie tips of eventueel andere medicijnen die ze wel “lekker” vinden ,makkelijk toe te dienen?

Alvast bedankt!
Groetjes
Shana
Bijlagen
21884577-8137-428B-AD59-9484088D48DF.jpeg
21884577-8137-428B-AD59-9484088D48DF.jpeg (880.49 KiB) 7974 keer bekeken
Karen

Re: Geadopteerde fretjes met corona

Bericht door Karen »

Hoi Shana,

Als eerste welkom hier.
We kunnen je met een aantal dingen goed op weg helpen.

Eerst heb ik een vraag. Hoe heeft jouw dierenarts op Corona getest? Voor de nieuwe Corona mutatie is namelijk nog helemaal geen diagnostische test beschikbaar...

Kun je me het huidige gewicht van je fretjes aangeven?
Fijn dat je dierenarts Primperan heeft voorgeschreven. Dat helpt goed bij de misselijkheid. Kun je aangeven hoe je het hebt gekregen; een drankje, tabletjes en wat de dosering is?

Wat niet zo goed is, is de prednisolone. Om meerdere redenen. Frettenmaagjes zijn extreem gevoelig en prednison(en afgeleide medicijnen) zijn zeer belastend voor de fretten maag. Ze veroorzaken een maagontsteking en maagzweren. Daarnaast is de maag van jouw fretje al aangetast door de Corona besmetting; wat zich onder andere uit in het platliggen. Dat is toch een heftig symptoom van maagpijn. Die combinatie is dus op zijn zachtst gezegd vragen om nog meer problemen.
Veel beter is een langdurige behandeling (minimaal een maand) met een maagvriendelijk antibioticum op basis van amoxicilline/clavulaanzuur. Dit werkt vaak afdoende voor de secundaire ontstekingen en is erg goed te verdragen door fretjes.
Door de extra pijn op de maag, gaan je fretten steeds slechter willen eten. Zeker als ze er medicatie in ruiken (ze hebben een zeer goede neus!). Die link leggen ze erg snel.
Hoe geef je de medicatie? Direct in de bek of samen met eten? Zo ja, wat voor eten?

Ik zou je daarbij ook willen adviseren om een goed ontlasting onderzoek te laten doen dmv Elisa testen met 24-uur verzamelde ontlasting op Giardia en Cryptosporidium. Dat zijn twee parasieten die erg vaak gevonden worden bij door Corona besmette fretjes, welke veel schade kunnen aanrichten. Daarnaast zorgen deze ook voor extra misselijkheid en buikpijn.

Mocht je in de gelegenheid zijn om naar de Frettenkliniek te kunnen gaan met je fretjes, ben je daar op de beste plek om je diertjes met dit specifieke probleem te helpen.

Ik hoop dat ik je al wat antwoord gegeven heb op je vragen en jij mij antwoorden geeft, zodat ik je beter kan helpen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Welkom op de vraagbaak Shana. En wat een heerlijke fretjes heb je. :D

Ik heb niet zoveel toe te voegen aan hetgeen wat Karen al schreef. Primperan of Metoclopramide is een prima middel tegen de misselijkheid. Onze fret krijgt dat ook dagelijks en ook levenslang omdat hij wordt verdacht van een Corona besmetting.
Maar Prednisolon is geen middel wat je aan een fret zou moeten geven, zeker niet bij verdenkingen van Corona. Dit is zeer belastend voor de maag dus ik zou gelijk stoppen met dit te geven. Je kunt voor informatie hierover het beste telefonisch contact opnemen met Hanneke Roest van de Frettenkliniek of even de zoekfunctie van het forum gebruiken om de artikelen te lezen die informatie geven oven dit middel.

En verder ben ik wel benieuwd of je jouw twee fretjes apart of bij elkaar gehuisvest hebt. Het houden van meerdere fretten veroorzaakt namelijk toch een hoop stress en dit kun je niet gebruiken bij al zieke fretten.
Dat is ook de reden dat wij bij ons chronisch zieke fret hebben besloten hem helemaal alleen te houden en gelukkig doet hij het al bijna twee jaar erg goed.
Karen

Bericht door Karen »

Verder zijn er nog een aantal algemene vragen die ik heb, die je leukerds kunnen helpen om zich beter in hun vel te laten voelen.

Zijn de fretjes gecastreerd/gesteriliseerd? Vanuit de namen lijken het me een mannetje en vrouwtje, klopt dat?
Zitten ze samen in een kooi?
Wat eten ze als dagelijkse voeding en wat geef je aan snacks of snoepjes?

Hahaha, ik lees dat Marjan ook al vraagt of je ze samen huisvest of niet :lol:
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ook van mij een warm welkom :D

Wat een poeppies zijn het :hart: Ik ben niet zo van het medische; dat laat ik graag aan anderen over ;)

Maar ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van Polly en Garry. Je zegt dat je ze geadopteerd hebt. Weet je iets van ze? Is het familie of komen ze uit andere nesten? Leeftijd, weet je die? Hoe zijn ze hiervoor gehouden en hoe houdt jij ze nu?

Veel vragen maar dat geeft ons wel een beter beeld hoe het met die mooie witkoppies gaat :D

/edit: Haha Karen, we buitelen over elkaar heen met vragen :brush:
yvonne

Bericht door yvonne »

Hoi Shana, ook van mij welkom hier.
Wat een heerlijke fretjes heb jij zeg :hart:
Ik sluit me aan bij alles wat hierboven gezegd is en ik hoop dat we gauw meer horen over je fretjes.
Shana

Bericht door Shana »

Ooh zo leuk dat iedereen zo snel helpt en meedenkt ! :hart:
Ik zal even de achtergrond meegeven.

-Geadopteerd : bij 1 van de leden van de fretten ark (België)
-achtergrond : Garry :gevonden aan de kant van de weg
Polly :bij iemand weggehaald die niet zo goed voor zijn diertjes zorgenden.
-Leeftijd : geschat aan de hand van hun tandjes ±2a3 jaar
-gecastreerd/steriliseert : allebei
-gewicht:Garry ±1260g Polly ±630g (en is stabiel)
-huisvesting: ze hebben in de opvang altijd samen gezeten, dus bij mij delen ze ook een kooi met 1verdiep en verschillende platformen om te slapen en eten, maar ze zitten hier eigenlijk alleen maar in als mijn vriend en ik gaan gaan slapen of inkopen doen. Verder zitten ze los in onze woonkamer die “fret bestendig “ is gemaakt.
Het lijkt wel dat ze mekaar zowat gevonden hebben na al de ellende die ze hebben moeten doorstaan. Weet niet wat het teweeg zou brengen moest ik hen volledig scheiden van mekaar. Maar kan het natuurlijk altijd proberen!

-eerste symptomen : na een maand ze bij mij te hebben merkte ik dat vooral dat Garry met momenten heel chagrijnig was en dit ging gepaard met hem niet mogen oppakken (bijten) , daarbij kwam ook heel veel slapen, likken ,hikken , oprispingen en slechte stoelgang (vogelzaad en soms ook slijmerig)
Uiteindelijk naar DA gegaan en daar raden ze me aan om eerst even voeding aan te passen en hebben ook een staal van hun stoelgang genomen voor te kijken of er bacteriële problemen waren, deze test was negatief (moet ik dan alsnog de Giardia en Cryptosporidium laten testen?)

-Voeding van de opvang :
mengeling van Royalty Ferret, Ferret complete ,Crispy Ferret ,Suprème science selective fret
Minette kittenbrok van Josera.
-voeding nu:
mengeling van Orijen , applaws, royal canin, virbac kittenbrokken
-snoep/snacks:
ik had van de opvang finger chicken fish sticks van Flamingo gekregen maar vond dat hier precies heel veel zout en bewaarmiddelen in zaten dus heb ik gedroogde konijnenlapjes van Dokas gekocht. Nu met te weten dat ze het zo moeilijk hebben met hun maag en darmpjes beloon ik hen gewoon met hun brokjes, ze merken niet echt een verschil :lol:

-test Corona: sinds ik de voeding heb aangepast merkte ik een verbetering.
stoelgang stabieler ,meer energie, minder buikpijn,... maar uiteindelijk heb ik terug een staal binnen gedaan bij mijn DA , en deze heeft het opgestuurd naar het labo. Ik geloof dat ze toen een EPR of PCR scan (ik ben de benaming vergeten) gedaan hadden?

-Medicatie:
primperan = vloeibaar Garry :0,5ml 2xp.d
Polly :0,3ml 2xp.d
Ik probeer dit in hun bekje te spuiten maar ze vinden dit zo smerig dat ze zich heel erg verzetten. Ik weet eigenlijk niet of ze hier echt iets van binnen krijgen. En aangezien dit een beschermde laag moet geven is mij verteld dat het daarom zo “puur” mogelijk moet gegeven worden.
Prednisolon :
Garry: 1ml p.d
Polly: 0,5ml p.d
Deze hoeveelheden mocht ik ook aanpassen met een halve dosis hoger of lager , aan de hand van hoe ze vorderden.
Ik ben hier eerlijk gezegd nog niet mee begonnen omdat ik hier geen goed gevoel bij had toen mijn DA dit voorschreef. Daarom dat ik via deze weg even jullie advies wilde .

-fretten kliniek: ik had al heel wat goede reviews gelezen over de frettenkliniek en wil zeker een afspraak maken ,zeker nu mijn dierenarts toch wel een vergissing gemaakt heeft in de medicatie . Het enige probleem is nu heel het covid-19 gebeuren. Ik vrees dat het niet toegelaten is om zo ver te rijden. (ik woon in België)
Ik check het maandag even! Anders zoek ik me tijdelijk even een andere dierenarts die me de maagvriendelijk antibioticum op basis van amoxicilline/clavulaanzuur kan voorschrijven.

Ziezo dit is het denk ik !
Karen

Bericht door Karen »

Fijn zeg dat je zo uitgebreid hebt geantwoord! :D

Heel goed dat je de prednisolone nog niet gegeven hebt. Zoals je gemerkt hebt smaakt de primperan vies. Er zijn andere merken met dezelfde werkzame stof, die minder vies smaken zoals Emeprid (dosering is anders!). Het is bij fretjes verstandig om zo veel mogelijk medicijnen door een smakelijk hapje te mengen, daar ze zeer snel aversie ontwikkelen en je het er dan helemaal niet meer inkrijgt.
De dosering die je gebruikt van de primperan is mogelijk ook te laag om enig effect te hebben! Kijk eerst maar om iets te vinden waar je het mee naar binnen krijgt, dan kan daarna de juiste dosering gegeven worden. Kun je doorgeven welke dosering van het medicijn metoclopramide in het drankje zit?
Het meest gebruikt is Royal Canin Convalescence support poeder. Daar maak je door een theelepeltje poeder te mengen met wat handwarm water een dun papje van. Het is momenteel niet overal verkrijgbaar helaas. Je kunt het alleen bij dierenartsen krijgen of soms online. Als je fretjes wel natvoeding lusten (blikjes vlees) is het ook een optie om van een goed merk wat mousse te gebruiken, daar kun je de medicatie ook doorheen mengen. Of ook via de dierenarts kiezen voor Hills a/d (vinden niet alle fretten lekker en soms worden ze er extra misselijk door) of Royal Canin recovery liquid of natvoeding. Het is even zoeken wat je fretjes graag eten.
Wat je dan ook gaat gebruiken; geef kleine beetjes, zodat je zeker weet dat het op gaat als je er medicatie doorheen mengt.

Een andere optie is om van de Virbac baby brokjes een papje te maken. Dat doe je door een handje brokjes te weken met een ruime hoeveelheid kokend water (zodat de brokjes helemaal onder water staan) in een afgesloten bakje. Na enkele uren zijn de brokjes zacht en kun je er met een staafmixer of blender een papje van maken. Het vult de maagjes goed dus niet meer dan een eetlepel pap geven samen met de medicatie. Wat je over hebt kun je twee dagen in de koelkast bewaren. Het wordt dan weer wat dikker, dus om te gebruiken weer met een klein scheutje kokend water mengen.

Uit de brokkenmix die je geeft zou ik zelf de RC kitten en Applaws weglaten. Die hebben veel slecht verteerbare en/of irriterende plantaardige materialen er in. Fretten kunnen daar altijd al slecht tegen, maar de diertjes met maagdarm problemen hebben daar extra veel last van. Van de Virbac brokjes moet je echt de “pre neutered baby” variant hebben! De andere varianten hebben ook te veel irriterende plantaardige materialen, een minder gunstig eiwit/vet gehalte en mineralen verhoudingen.
Je kunt rustig alleen een mix geven van Orijen cat&kitten samen met Virbac baby als je dat wilt. Er hoeven niet nog meer brokjes bij.

Er bestaan inderdaad real time PCR testen voor het corona virus op ontlasting. Deze tonen echter alleen besmetting aan met de eerder bekende Corona virussen, niet de nieuwe mutatie.
Goed dat je ook een bacteriën onderzoek hebt laten doen. Het is nog steeds verstandig om te laten onderzoeken op Giardia en Cryptosporidium. Om een bruikbaar resultaat te hebben moet dat echt met 24 uur verzameling dmv een Elisa test gedaan worden. Andere testen geven te vaak een vals negatief resultaat. Hetzelfde met onderzoek uit een enkele drol. De parasieten scheiden oöcysten uit, maar niet altijd. Heb je net een drolletje te pakken zonder uitscheiding krijg je ook een vals negatief resultaat.

Ik kan me goed voorstellen dat je nu wat met de handen in het haar zit door de Covid19 om je te verplaatsen naar een dierenarts. Ik ben ook niet erg goed bekend met dierenartsen in België, maar weet wel dat er een dierenarts van Sanimalia uit Diepenbeek met fretten werkt. Ik hoor er heel wisselende verhalen over moet ik eerlijk zeggen...

Om zo vanuit tekst te zien of je twee fretjes werkelijk goed overeen komen, is erg moeilijk te bepalen. Daar zouden meerdere video’s van geplaatst moeten worden (in het gedrag topic) om dat te bekijken.
Zijn dit jouw eerste fretjes?
Kick

Bericht door Kick »

Ik zou voor nu toch proberen om ze te scheiden. Zodoende weet je beter hoe hun eetgedrag, ontlasting en algemeen gedrag is.
Marjan

Bericht door Marjan »

Bedankt voor je uitgebreide reactie. :D

Primperan is volgens mij een merknaam voor de stof metocloperamide en deze wordt gegeven tegen de misselijkheid. Van Metocloperamide is de dosering max. 1 ml per 1 kilo lichaamsgewicht per keer en dan tweemaal per dag. Dus ook ik vind de dosering aan de lage kant, zeker als met name Garry zo ziek is als jij beschrijft.
Ik zou zelf geen enkel medicijn zo direct in het bekje spuiten want bijna geen enkel middel is smakelijk voor een fret. Hier dien ik de medicijnen toe gemengd in een waltham-papje ( Royal Canin convalescence support instant diet) maar dit is op dit moment inderdaad moeilijk verkrijgbaar. Je kunt het eens proberen bij de plaatselijke dierenarts of anders on-line.
Mocht je er niet zo snel aan kunnen komen en je wilt het toch een keer proberen, pb mij dan even met je naam en adresgegevens, dan stuur ik je wel een zakje op.

Prednisolon kun je, zoals gezegd, beter niet geven. Beter zou een antibiotica kuur zijn die zo min mogelijk belastend is voor de maag van een fretje, denk hierbij bijvoorbeeld aan synulox en dan de tabletten en niet de zogenaamd smakelijke druppels. Deze tabletten kun je ook weer oplossen in bijvoorbeeld het waltham papje.
Ook zou het verstandig zijn om bij heftige maagproblemen een maagzuurremmer te geven aan je fretje, onze fret (ook een chronisch zieke corona fret) zit levenslang aan 2 x 3 korrels omeprazole per dag. Daar doet hij het goed op en is al best een tijd stabiel.

Of je jouw twee fretten apart zou moeten houden is afhankelijk van hun gedrag tegen elkaar en is moeilijk om dat zo zonder te zien te adviseren. Filmpjes van hun samen spelen om omschrijving van hun gedrag in de kooi zou daarbij helpen.
Onze visie hier op de Frettenvraagbaak is dat een fret een solitair dier is en beter af is in zijn eentje. Maar uiteraard zijn hier best wel uitzonderingen op. Dus echt advies hierover is makkelijker wanneer we iets meer weten over hun speelgedrag. Al hoewel ons advies eigenlijk altijd is om ze in ieder geval apart te huisvesten en dan alleen samen te laten spelen zodat je ze ook beter in de gaten kunt houden. De redenen hiervoor kun je terugvinden op dit forum of de wiki wanneer je daar meer over wilt weten.

Wat contact met de Frettenkliniek betreft, ik zou er eerst even een mail aan wijden. Ook Hanneke Roest is dubbel voorzichtig nu in deze vreemde tijd en ze zal ook niet zo heel snel weer nieuwe klanten aannemen.
Karen

Bericht door Karen »

Marjan, Primperan komt in verschillende doseringen; anders dan Hanneke het voor ons klaarmaakt. Vandaar ook mijn vraag om de dosering Metoclopramide op de fles door te geven, want mogelijk is de hoeveelheid toe te dienen medicijn wel goed
Karen

Bericht door Karen »

Is er al eens een bloedonderzoek gedaan bij je fretjes? Sommige medicatie mag niet zomaar of in hoge doseringen gegeven worden als er leverafwijkingen zijn, zoals omeprazole en Primperan(metoclopramide)
Shana

Bericht door Shana »

Heb even geantwoord in het paars
Karen schreef:Fijn zeg dat je zo uitgebreid hebt geantwoord! :D

Heel goed dat je de prednisolone nog niet gegeven hebt. Zoals je gemerkt hebt smaakt de primperan vies. Er zijn andere merken met dezelfde werkzame stof, die minder vies smaken zoals Emeprid (dosering is anders!). Het is bij fretjes verstandig om zo veel mogelijk medicijnen door een smakelijk hapje te mengen, daar ze zeer snel aversie ontwikkelen en je het er dan helemaal niet meer inkrijgt.
De dosering die je gebruikt van de primperan is mogelijk ook te laag om enig effect te hebben! Kijk eerst maar om iets te vinden waar je het mee naar binnen krijgt, dan kan daarna de juiste dosering gegeven worden. Kun je doorgeven welke dosering van het medicijn metoclopramide in het drankje zit?
Drank, 200 ml: 5 mg/ 5 ml metoclopramide-hydrochloride
Het meest gebruikt is Royal Canin Convalescence support poeder. Daar maak je door een theelepeltje poeder te mengen met wat handwarm water een dun papje van. Het is momenteel niet overal verkrijgbaar helaas. Je kunt het alleen bij dierenartsen krijgen of soms online.
gaat het over het product die ik in bijlage heb toegevoegd?
Als je fretjes wel natvoeding lusten (blikjes vlees) is het ook een optie om van een goed merk wat mousse te gebruiken, daar kun je de medicatie ook doorheen mengen.
ik heb dit nog niet gegeven, heb jij hier aanbevelingen voor?
Of ook via de dierenarts kiezen voor Hills a/d (vinden niet alle fretten lekker en soms worden ze er extra misselijk door) of Royal Canin recovery liquid of natvoeding. Het is even zoeken wat je fretjes graag eten.
Wat je dan ook gaat gebruiken; geef kleine beetjes, zodat je zeker weet dat het op gaat als je er medicatie doorheen mengt.

Een andere optie is om van de Virbac baby brokjes een papje te maken. Dat doe je door een handje brokjes te weken met een ruime hoeveelheid kokend water (zodat de brokjes helemaal onder water staan) in een afgesloten bakje. Na enkele uren zijn de brokjes zacht en kun je er met een staafmixer of blender een papje van maken. Het vult de maagjes goed dus niet meer dan een eetlepel pap geven samen met de medicatie. Wat je over hebt kun je twee dagen in de koelkast bewaren. Het wordt dan weer wat dikker, dus om te gebruiken weer met een klein scheutje kokend water mengen.
ik heb dit gisteren nog kunnen proberen, Garry is hier helemaal oke mee alleen Polly heeft het moeilijk,zowel het lusten als de manier hoe ze het opeet. Ik had ergens gelezen dat als ze papjes eten en het lijkt alsof het heel warm is , een middenoorontsteking hebben? Als dit zo is moet ik dit ook zeker laten controleren

Uit de brokkenmix die je geeft zou ik zelf de RC kitten en Applaws weglaten. Die hebben veel slecht verteerbare en/of irriterende plantaardige materialen er in. Fretten kunnen daar altijd al slecht tegen, maar de diertjes met maagdarm problemen hebben daar extra veel last van.
Doe ik !
Van de Virbac brokjes moet je echt de “pre neutered baby” variant hebben! De andere varianten hebben ook te veel irriterende plantaardige materialen, een minder gunstig eiwit/vet gehalte en mineralen verhoudingen.
Je kunt rustig alleen een mix geven van Orijen cat&kitten samen met Virbac baby als je dat wilt. Er hoeven niet nog meer brokjes bij.
oke top vanaf nu krijgen ze de nieuwe mix, ik had de pre neutered baby hier al thuis staan .

Er bestaan inderdaad real time PCR testen voor het corona virus op ontlasting. Deze tonen echter alleen besmetting aan met de eerder bekende Corona virussen, niet de nieuwe mutatie.
Goed dat je ook een bacteriën onderzoek hebt laten doen. Het is nog steeds verstandig om te laten onderzoeken op Giardia en Cryptosporidium. Om een bruikbaar resultaat te hebben moet dat echt met 24 uur verzameling dmv een Elisa test gedaan worden. Andere testen geven te vaak een vals negatief resultaat. Hetzelfde met onderzoek uit een enkele drol. De parasieten scheiden oöcysten uit, maar niet altijd. Heb je net een drolletje te pakken zonder uitscheiding krijg je ook een vals negatief resultaat.
ik geef dit door aan de DA

Ik kan me goed voorstellen dat je nu wat met de handen in het haar zit door de Covid19 om je te verplaatsen naar een dierenarts. Ik ben ook niet erg goed bekend met dierenartsen in België, maar weet wel dat er een dierenarts van Sanimalia uit Diepenbeek met fretten werkt. Ik hoor er heel wisselende verhalen over moet ik eerlijk zeggen...
Ik ga zo dadelijk met de dierenarts van mijn ouders bellen en stuur ook een mail naar de frettenkliniek!

Om zo vanuit tekst te zien of je twee fretjes werkelijk goed overeen komen, is erg moeilijk te bepalen. Daar zouden meerdere video’s van geplaatst moeten worden (in het gedrag topic) om dat te bekijken.
Zijn dit jouw eerste fretjes?
zal ik doen
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-04-06 om 09.27.02.png
Schermafbeelding 2020-04-06 om 09.27.02.png (300.82 KiB) 7901 keer bekeken
Marjan

Bericht door Marjan »

Je kiest de juiste kleur voor Karen, die is dol op paars. :lol:
Je hebt inderdaad de hogere dosering Primperan/metocloperamide en volgens mij is die twee keer zo hoog als de meto die wij van de Frettenkliniek krijgen en zou de maximale dosering de helft moeten zijn dus 0,5 ml per kilo lichaamsgewicht maar dat laat ik even aan Karen over.

Verder bedoelen wij inderdaad de zakjes convalescence support van Royal Canin. De vloeibare variant is ook erg goed en wordt vaak nog beter verdragen bij een aangetaste maag maar is gelijk ook beduidend duurder.
Ik zelf heb goede ervaring met de instant diet (waltham) variant, dus die in de zakjes. Dat is in poedervorm wat je moet aanmaken met lauwwarm water. Deze is ook veel langer houdbaar dan de vloeibare vorm.
Shana

Bericht door Shana »

hoi Marjan , ik heb bij jou ook in het paars geantwoord
Marjan schreef:Bedankt voor je uitgebreide reactie. :D

Primperan is volgens mij een merknaam voor de stof metocloperamide en deze wordt gegeven tegen de misselijkheid. Van Metocloperamide is de dosering max. 1 ml per 1 kilo lichaamsgewicht per keer en dan tweemaal per dag. Dus ook ik vind de dosering aan de lage kant, zeker als met name Garry zo ziek is als jij beschrijft.
de fles is 200 ml: 5 mg/ 5 ml metoclopramide-hydrochloride

Ik zou zelf geen enkel medicijn zo direct in het bekje spuiten want bijna geen enkel middel is smakelijk voor een fret. Hier dien ik de medicijnen toe gemengd in een waltham-papje ( Royal Canin convalescence support instant diet) maar dit is op dit moment inderdaad moeilijk verkrijgbaar. Je kunt het eens proberen bij de plaatselijke dierenarts of anders on-line.
Mocht je er niet zo snel aan kunnen komen en je wilt het toch een keer proberen, pb mij dan even met je naam en adresgegevens, dan stuur ik je wel een zakje op.
oh super lief van je! Nu ik heb dit voorlopig kunnen oplossen met een papje van de virbacbrokjes te maken heb ook al rondgekeken en bij farmaline verkopen ze deze zakjes van 50g aan €2,56 en levering zou binnen 2 dagen zijn. (Leveren ook aan Nederland)

Prednisolon kun je, zoals gezegd, beter niet geven. Beter zou een antibiotica kuur zijn die zo min mogelijk belastend is voor de maag van een fretje, denk hierbij bijvoorbeeld aan synulox en dan de tabletten en niet de zogenaamd smakelijke druppels. Deze tabletten kun je ook weer oplossen in bijvoorbeeld het waltham papje.
Ook zou het verstandig zijn om bij heftige maagproblemen een maagzuurremmer te geven aan je fretje, onze fret (ook een chronisch zieke corona fret) zit levenslang aan 2 x 3 korrels omeprazole per dag. Daar doet hij het goed op en is al best een tijd stabiel.
oke top , ik geef dit door aan de DA!

Of je jouw twee fretten apart zou moeten houden is afhankelijk van hun gedrag tegen elkaar en is moeilijk om dat zo zonder te zien te adviseren. Filmpjes van hun samen spelen om omschrijving van hun gedrag in de kooi zou daarbij helpen.
Onze visie hier op de Frettenvraagbaak is dat een fret een solitair dier is en beter af is in zijn eentje. Maar uiteraard zijn hier best wel uitzonderingen op. Dus echt advies hierover is makkelijker wanneer we iets meer weten over hun speelgedrag. Al hoewel ons advies eigenlijk altijd is om ze in ieder geval apart te huisvesten en dan alleen samen te laten spelen zodat je ze ook beter in de gaten kunt houden. De redenen hiervoor kun je terugvinden op dit forum of de wiki wanneer je daar meer over wilt weten.
ga even lezen en filmpje posten

Wat contact met de Frettenkliniek betreft, ik zou er eerst even een mail aan wijden. Ook Hanneke Roest is dubbel voorzichtig nu in deze vreemde tijd en ze zal ook niet zo heel snel weer nieuwe klanten aannemen.
doe ik !
Shana

Bericht door Shana »

Karen schreef:Is er al eens een bloedonderzoek gedaan bij je fretjes? Sommige medicatie mag niet zomaar of in hoge doseringen gegeven worden als er leverafwijkingen zijn, zoals omeprazole en Primperan(metoclopramide)
nog niet, zal ik ook maar ineens laten doen !
Mette

Bericht door Mette »

Hey Shana, welkom en ik lees aandachtig mee, maar alles gaat al uitstekend. Wat antwoord je fijn uitgebreid! Als iedereen zo heerlijk zou antwoorden :hart: . Ik blijf meelezen! Maar heb tot noch toe weinig toe te voegen. Je bent in uitstekende handen hier.
Karen

Bericht door Karen »

Zo te lezen ben je goed bezig en doe je erg je best! Fijn hoor om zo’n verantwoordelijk frettenbaasje te treffen :D :ferret:

Voor Garry zou je de Primperan nog iets kunnen verhogen tot 0,6 ml 2 x daags. Polly krijgt de juiste dosering. Gebaseer dop de gewichten die je eerder opgaf.
Het is erg belangrijk om het gewicht van je fretjes goed in de gaten te houden. Heb je een digitale keuken of baby weegschaal? Ik zou je willen adviseren om minimaal 2 x per week je diertjes op een vaste tijd nuchter(zo mogelijk) te wegen en de gewichten te noteren. Zo kun je goed zien of ze afvallen of juist aankomen. Dat is belangrijk voor de dosering van diverse medicijnen, maar ook is gewichtverandering een van de eerste indicaties dat er iets aan de hand zou kunnen zijn. Bij stabiele of gezonde fretjes kun je af met eens in de twee weken wegen, maar als ze gewicht afhankelijke medicatie krijgen of wisselend eten, dieet verandering krijgen etc is het echt zaak om minimaal 1 x per week te wegen.

Marjan heeft al geantwoord en aangegeven dat de support producten de juiste zijn. Als je de zakjes RCC (convalescence. ) gaat aanschaffen, zou ik je willen adviseren om dat echt per doos van 10 zakjes te doen (of meerdere dozen). De zakjes gaan er best snel doorheen bij 2 fretjes en als Polly lastig blijft doen met eten en medicijnen, zal je mogelijk meer dan alleen een theelepeltje poeder per keer gaan geven. Ook hierbij is gewichtcontrole belangrijk!
Kijk of je fretjes ook goed aanvoelen; of ze nu mooi op gewicht zijn. Een fretje hoort niet vet te zijn, maar je mag ook niet makkelijk de botten voelen. Ideaal gezien heeft de fret mooie spierlaag over de schouders, heupen en ruggengraat en een dun laagje vet over de ribben. Je mag de ribbetjes best voelen, maar ze mogen niet prominent zijn...als je begrijpt hoe ik het bedoel. Veel fretjes met Corona eten niet voldoende om hun spiermassa en vetreserve op peil te houden. Vaak zie je ook dat ze spiermassa verlies hebben en mager voelen op de ribben, maar wel een dikke buik hebben. Door wat extra aan te vullen met RCC, Recovery liquid of a/d kun je ze beter op gewicht houden.

Je vraagt om aanbevelingen voor natvoer. Er zijn een paar merken kattenvlees die van hoge kwaliteit zijn en ook aan fretten gegeven kunnen worden, indien ze dit eten. Je kunt het aanlengen met wat kokend water om het wat dunner te maken. De beste van allemaal vind ik Ziwipeak (zonder vis) deze is ook prijzig en bijna uitsluitend online te verkrijgen. Ook in België. Daarnaast heeft Carnilove kat of kitten goede kwaliteit blikvlees; Animonda Carny is een goed merk; Herrmanns Puur (!) kalkoen of paard zijn uitstekend. Wellicht zijn er in België nog andere merken die voldoen. Mocht je iets willen weten, kun je het merk en de variant hier posten en kan ik voor je kijken.

Nog even een andere aanvulling. De dosering van omeprazole korrels in België kan anders zijn dan die de Frettenkliniek gebruikt. De hoeveelheid korrels om te geven is afhankelijk van deze dosering en het gewicht van de fret. Daarnaast is het zeer belangrijk om te weten of de lever geen afwijkingen vertoont, want dat is een ernstige contra-indicatie voor omeprazole. Het is een goede maagzuurremmer, maar niet altijd in alle landen makkelijk te verkrijgen. Mocht je dierenarts het niet hebben en er niet aan kan komen, maar de leverwaardes zijn goed, geef dan maar een seintje. Er is wel een maniertje om het alsnog te kunnen krijgen 8-)

Ik kijk met belangstelling je filmpjes en info over je twee fretjes samen tegemoed :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Hoi Shanna welkom hier met je lieve fretjes, Polly en Garry.
Er zijn veel mensen hier met tips over het hoe en wat met jouw fretjes nu ,wat te doen, en natuurlijk is de Frettenkliniek van Hanneke een must.
Ik heb jaren geleden ook een fretje overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen, dat fretje, Ziezo, stond ook op Prednisolon wat toen werd aangeraden door haar dierenarts. Ik ben er mee voor onderzoek naar Hanneke geweest en ze heeft toen iets anders voorgeschreven maar het is te lang geleden dat ik nog weet wat het was en ik zie de gegevens van Ziezo niet meer.
Ik lees graag mee, heel veel wijsheid en succes hoor !! :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Mocht jou dierenarts nou vraagtekens zetten bij de informatie die je hier hebt gekregen, verwijs hem/haar desnoods even naar de site van de frettenkliniek, daar is voldoende te vinden waarom je prednison beter niet kunt inzetten bij fretten:

https://www.frettenkliniek.nl/ziekten-e ... ndoeningen" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.frettenkliniek.nl/frettengeneeskunde" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie