Mijn mannetje is ziek :(

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Bruurmijn

Re: Mijn mannetje is ziek :(

Bericht door Bruurmijn »

Zo vervelend als je dieren niet lekker zijn. Dan ben ik liever zelf ziek.

Jekyll zijn reactie was heel duidelijk en ik vond het heel heftig dus ik heb hem vanaf zondag weer op de gewone dosis. Heel af en toe vind ik nu nog een pluisje dus betwijfel of ik het van het weekend weer ga proberen. Zijn reactie was in dit geval gewoon te heftig naar mijn zin. Ik wil het heel graag dat ik het kan verlagen voor hem omdat het een teken zou zijn voor mij dat het beter gaat met hem maar ik wil absoluut niet dat hij constant misselijk is.
Karen

Bericht door Karen »

Ik zou het even maand zo laten en het dan nog eens proberen. Mits je zelf het gevoel hebt dat het goed gaat. Dat als je de medicijnen wegdenkt er niets aan de hand is, zeg maar :mrgreen:
Wat ik met bovenstaande eigenlijk ook duidelijk wilde maken, is dat je niets moet overhaasten. Vooral erg veel tijd nemen voor het genezen en afbouwen ;) Heb je twijfels over bijv misselijkheid of zie je dat hij nog niet helemaal lekker in zijn vel zit, dan niet afbouwen. Dan heeft hij de medicijnen gewoon nodig en dat kan best lang duren heb ik gemerkt.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Dat snap ik en daarom had ik het ook geprobeerd afgelopen weekend. Hij liet echt helemaal niets meer zien wat erop wees dat hij misselijk of ziek was. Nu heb ik toevallig net weer 2 pluisjes gevonden in de kooi dus hij is nog niet helemaal terug op wat het was
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Kleine stapjes ;) Maar wel de goede kant op!
Marjan

Bericht door Marjan »

Lekker je gevoel volgen en hem gewoon voorlopig op de Metoclopramide houden. De ene fret heeft gewoon wat langer de tijd nodig om weer te herstellen dan de ander. En nogmaals, misselijk zijn geeft ook weer stress en ben je telkens weer terug bij af.
En natuurlijk is het best zorgelijk maar nog lang niet hopeloos zolang hij met het middel nog lekker gaat. :)
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Even een kleine niet door Hanneke onderlegde update :mrgreen:

Mijn mannetje lijkt het heel goed te doen. De B12 injectie vind hij vreselijk en die lukt me dus ook niet altijd goed helaas de rest van de medicijnen staat meneer gewoon op te wachten.
In zijn kooi slaapt hij nog steeds ontzettend veel en ook heel erg diep dus ik heb de volgorde van loslopen aangepast. IS Jekyll wakker dan gaat hij als eerste en slaapt hij dan gaat Hyde als eerste. Hyde lijkt er geen last van te hebben maar Jekyll wel duidelijk voordeel. Hij is stukken actiever en ondernemender als ik het op deze wijze doe. Meneer is nu zo druk dat het zelfs bij mij thuis opvalt dat hij blind is want met zijn geren om mij uit te dagen en achterna te zitten botst hij tegenwoordig regelmatig tegen speelgoed aan dat op de grond voor hem ligt. Zijn vacht en zeker zijn staart lijken ook wat voller te worden en meneer is helaas wat aangekomen en dat mocht eigenlijk niet dus ik denk dat ik hem ga inschrijven bij een sportschool ofzo dan kan hij wat extra energie verbranden. Nu enkel nog een sportschool voor fretten vinden.

Al met al heb ik het idee dat het beter gaat met hem en daar ben ik heel blij mee
Marjan

Bericht door Marjan »

Super hoor. :D

En misschien even een tip om de B12 zo stress loos mogelijk te geven, zo deed ik dat althans en dat werkte goed.
Ik zette de fret op een theedoek op de aanrecht met een schaaltje waltham onder zijn of haar neus. Dan pakte ik het vel iets onder de nekstreek eerst vast zonder te prikken, wachtte weer totdat hij ontspande, dan een kuiltje drukken in de huidplooi (zo zal Hanneke je dat ook hebben voor gedaan) en dan eerst alleen maar de naald inbrengen, weer even wachten totdat hij verder ging eten. En vervolgens héél langzaam de vloeistof inspuiten want dat spul is koud en kan prikken waardoor ze nog wel eens kunnen schrikken wanneer je het te snel inspuit.
Verder controleerde ik van tevoren of er wel beweging zat in de injectiespuit want omdat de B12 vloeistof een plakkerig goedje is wil de rubber zuiger wel eens een beetje vast geplakt zitten waardoor je teveel kracht moet zetten om die weer in beweging te krijgen waardoor er te snel en te veel vloeistof wordt ingespoten dat voelt gewoon niet fijn.
Kick

Bericht door Kick »

Top om te horen hoor :juich:
NKW

Bericht door NKW »

Fijn dat Jekkyll zich wat beter lijkt te voelen :dans:
Karen

Bericht door Karen »

Fijn dat hij Het naar zijn zin heeft momenteel :juich:
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Vandaag zijn we op controle geweest bij Hanneke en beide heren kregen hun jaarlijkse vaccinatie maar de controle was toch het belangrijkste.

gelukkig denkt Hanneke er hetzelfde over, Jekyll gaat duidelijk vooruit. Helaas is de ontstekinng niet weg en is hij nog erg gevoelig ter hoogte van de alvleeklier maar overall zijn we zeer tevreden. We gaan dan ook de medicijnen afbouwen. Vanaf vanavond geen metrazol meer, de synolux maken we op wat we hebben maar we gaan nog wel door met de omeprazol en de metacloperamide. De laatste wil ze dat ik wekelijks met 0,1 ga afbouwen. Ik heb haar eerlijk gezegd dat ik het ga proberen maar dat als hij weer misselijk word hij van mij gewoon de maximale dosis gaat krijgen. Ze was eerst verbaasd over mijn reactie en moest er daarna erg om lachen. Blijkbaar was mijn eerlijkheid verfrissend :D. Achja waarom erover liegen als ik toch al weet dat ik niet ga luisteren als Jekyll weer misselijk word.

Ik ben zelf behoorlijk tevreden met de uitslag van vandaag. Volgende week krijg ik nog de uitslag van het bloedonderzoek maar dat kan nooit zo heel slecht zijn gezien de duidelijke verbetering in gedrag en energie van Jekyll in de laatste maanden.

Jekyll mannetje van me :yourock:
Karen

Bericht door Karen »

:juich:
Fijn dat hij de goede kant op gaat!
Kick

Bericht door Kick »

Dat is goed om te horen hoor!

En tja, Hanneke kent haar klanten inmiddels ook wel en ze weet heel goed wie bijdehand genoeg is om zelf initiatief te nemen ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Gelukkig staat Hanneke erg open voor eigen meningen dus je kunt ook gewoon eerlijk zijn tegen haar. :D
Super om te horen dat hij langzaam maar zeker vooruit gaat!
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Mooi dat hij de goede kant op gaat. Waarom krijg je volgende week uitslag van het bloedonderzoek? Hanneke heeft de uitslag van het bloedonderzoek toch altijd gelijk of kan ze dit zelf niet testen?
NKW

Bericht door NKW »

Goed zo, gefeliciteerd Jekkyll en Ineke. Super nieuws! :dans:
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

IN dit geval kon ze het niet zelf testen want dat was mijn vraag ook. Het doel van de test is in ieder geval om te kijken of de b12 injecties werken en of we de dosis moeten aanpassen. De uitslag van deze test zal ook bepalen wanneer Jekyll en ik weer op controle mogen komen.
Mette

Bericht door Mette »

Lekker nieuws!
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Sinds zaterdag heb ik de dosis metocloperamide geminderd zoals Hanneke dat had aangegeven.
S morgens krijgt meneer de volle dosis 1,0 maar 's avonds krijgt hij 0,9. Ik ben helemaal blij want tot nu toe laat Jekyll geen enkel teken van misselijkheid zien. Hopelijk blijft dit dan ga ik vanaf zaterdag op 2 x 0,9 per dag.
Kick

Bericht door Kick »

Toppieeeeeee!!!! :juich:

Ik heb het idee dat Jekyll helemaal op de goede weg zit :D
Plaats reactie