Mijn mannetje is ziek :(

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Bruurmijn

Mijn mannetje is ziek :(

Bericht door Bruurmijn »

Eergisteren toen ik thuis kwam van het werk schrok ik me een ongeluk.

1 van mijn mannen was in no-time gigantisch afgevallen. Vacht is dof en ruw en zijn ontlasting, dat beetje wat er lag zat tegen diarree aan. Hij is nu ander halfjaar oud en heeft ineens weer het gewicht van een pup. Ik merkte van het weekend wel dat hij minder at maar hij is dus volledig gestopt.
Het valt des te meer op omdat ik ook zijn broer heb en die is denk ik gezond. En krijgt exact dezelfde voeding, Orijen. Daar zitten ze al beide ruim een half jaar op en ging eigenlijk altijd goed. Gelukkig had ik nog een klein zakje kittenbrokjes staan, niet de beste kwaliteit dat is dan wel jammer maar, meneer ging heel voorzichtig een beetje eten. Gisterenochtend de dierenkliniek gebeld en een afspraak gemaakt met een da die verstand/ervaring heeft met fretten. Ik zou erg graag naar de frettenkliniek gaan maar ik krijg geen vrij helaas, dus dan maar the next best thing.

Gisterenavond toen het tijd werd om ze los te laten lopen stond meneer te springen in zijn kooi om "buiten te spelen". Hij heeft het denk ik iets meer dan een half uur volgehouden en is toen in een bak gekropen die naast me stond en heeft daar de rest van de tijd slapend doorgebracht. Bij het terugzetten in de kooi ging hij wel weer direct aan het eten en vanochtend had ik zelfs het idee dat hij ondertussen weer wat is aangekomen. Daar ben ik erg blij mee maar ga hem toch na laten kijken vanavond. Hij kruipt namelijk niet meteen in zijn slaapzak om te slapen maar gaat er eerst een tijd bovenop liggen en dat klopt niet. Ik heb ook echt het idee dat er iets aan de hand is maar heb geen idee wat.
Marjan

Re: Mijn mannetje is ziek :(

Bericht door Marjan »

Wanneer heb je die afspraak bij de dierenarts? ik denk dat je zo snel mogelijk met hem langs moet gaan want dit klinkt heel verkeerd.
Kan hij wat gegeten hebben zoals stof of rubber of iets? Kun je zien of hij ergens aan geknaagd heeft?
En hoe eet hij zijn brokjes, verkruimelt hij die misschien, kun je hem makkelijk in zijn nekvel pakken?

Je zou kunnen proberen of hij een waltham of brokkenbrij papje wel wilt eten want wanneer hij last zou hebben van een middenoorprobleem kan het eten van harde brokken heel pijnlijk zijn voor hem.
Controleer voor ze zekerheid of hij niet toevallig heeft zitten knagen op de binnenkant van zijn slaapzakjes of hangmatjes en of er geen zaken missen zoals (rubber) knopjes van je afstandsbediening, oordopjes, rubberen speeltjes van andere huisdieren en dergelijke zodat je min of meer uit kunt sluiten dat het om een verstopping in het maag- darmkanaal gaat.

Verzeker je er echt van dat je bij een dierenarts terecht komt die regelmatig fretten in handen heeft anders geef ik je fretje eerlijk gezegd weinig kans. :(
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Volgens de lijst die ik ooit eens gezien heb op het frettenforum zou deze da ervaring hebben met fretten. Vandaar dat ik ook pas vanavond ga en niet meteen al gisteren ben geweest want dan was het dus een honden en katten da geworden en dat wil ik absoluut niet. Ik ga naar de dierenkliniek in Waalwijk die deden ook geheel niet moeilijk toen ik aangaf wat er mis was en dus ook de da wilde die ervaring heeft met fretten. Mochten ze daar twijfelen dan meld ik me morgen maar ziek ofzo en ga ik alsnog naar de frettenkliniek maar hoop dat dat niet nodig is want zou me mijn baan kunnen kosten.

De speeltjes van de katten en stuiterballen en dergelijke houd ik ver weg van mijn fretten. Ik heb hun losloop ruimte gisteren grondig schoongemaakt maar eigenlijk niets kunnen vinden van rubber of plastic stukjes.
Orijnen heeft hij altijd goed gegeten tot van het weekend ineens gewoon minder en dinsdag dus helemaal niet meer. De kittenbrokken die hij nu heeft, sorry weet ff niet precies welke, eet hij goed van en hij heeft ook weer meer en betere ontlasting van. Niet geheel qua kleur maar dat was telkens als ik een nieuwe brok probeerde dus dat had ik nu wel verwacht. Vanavond neem ik voor de zekerheid wel direct een zak wheaning kitten mee zodat hij in ieder geval goede brokken gaat eten.

Ik weet dat het slecht klinkt en ben er ook helemaal niet gerust op. :(
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt, want klinkt niet goed. :???:
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Heel veel sterkte en succes!
Karen

Bericht door Karen »

Heel veel sterkte! Kliniek de Langstraat in Waalwijk heeft inderdaad een goed ervaren frettendierenarts. Ik hoop dat je daar terecht komt..
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Daar had ik om gevraagd en daarom kon ik ook pas vanavond.
Ze heeft hem grondig onderzocht en ook zijn ontlasting. Hij heeft geen opstopping en ook geen koorts.
Wat hij wel heeft zijn zeer onrustige darmen en maag. Hij heeft een kuur gekregen van 5 dagen maar ik moet in no-time een zeer stijgende lijn zien anders moet ik direct terugkomen.

Wat hebben we meegekregen stomorgyl, omeprazol en convalescence om hem in korte tijd weer lekker aan te laten komen.
Uiteraard heb ik ook direct een zak wheaning kitten meegenomen aangezien hij wel kittenbrokken eet en die vonden ze erg lekker dus ook maar mee.

Ze was zeer onder de indruk van zijn relaxte houding tijdens het onderzoek. Zelfs met het temperaturen heeft hij niet gebeten of gekrabd terwijl hij toch echt wel heeft geprobeerd om in me weg te kruipen dus ondanks dat hij zich echt niet lekker voelt is het echt een hele lieve kerel
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Duimen dat de kuur vlug aanslaat!
Marjan

Bericht door Marjan »

Mocht hij niet snel opknappen zou ik er toch geruster op zijn wanneer je alsnog een afspraak zou maken bij de frettenkliniek. Ik ben bang dat er meer aan de hand is dan alleen een onrustige maag en darmen.
Let ook goed op hoe hij reageert op de weaning kitten brokjes, de laatste ervaringen met deze brokjes bij maagpatiëntjes is dat die helemaal niet zo goed vallen en dat fretten er juist misselijker van worden.

Heb je je twee fretten apart van elkaar gehuisvest of zitten ze bij elkaar in een hok?
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Allereerst welkom hier :D

Hoe gaat het nu met hem? En ik vroeg me ook af of je ze samen houdt of niet. Wij hebben ook ooit een broer en zus gehad die samen waren maar wat later (helaas) toch niet helemaal goed ging.

Ik ken die AB niet en ik vind vijf dagen ook een beetje kort eerlijk gezegd. En er is geen bloedonderzoek gedaan? En hoe reageerde hij op het palperen van z'n maag en buik?
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Hopelijk slaan de medicijnen snel aan.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Ik heb ze vrij snel uit elkaar gehaald. De ene zit in een royal savic douvble dinges en de andere in een ferret nation.
Nu heb ik mijn mannetje gisteren avond natuurlijk heel goed in de gaten gehouden maar ik ben bang dat de stress toch echt weleens waar zou kunnen zijn.
Nadat ik de wheaning kitten in zijn bak had gedaan en deze verhuisd naar de boven verdieping zodat hij niet zover hoeft te lopen en dus minder energie kost, zaten alle katten voor zijn kooi maar wat me nu opviel. De spijlen van de ferret nation zijn zo breed dat die poten erdoorheen kunnen. En dat deden ze ook maar op de plaats waar de brokken eerst stonden.

Het hele onderzoek vond hij absoluut niet prettig en dat heeft hij duidelijk laten merken. Hij kronkelde en krulde en bij het temperen liet hij alles ff lekker lopen. tot twee keer toe dus hij gaf meteen een vers exemplaar om te bekijken. En dat was alweer een stuk beter dan eerst maar ontzettend korrelig.

Ondertussen heb ik de kooi echt volledig afgedekt maar vanavond hebben mijn katten erg veel pech want de katten kamer word dus een frettenkamer en dan mogen de katten er niet meer bij. Loslopen wil ik eigenlijk wel gewoon in de kamer laten doen dat is voor mij een stuk prettiger want dan kan ik gewoon nog wat dingen doen terwijl ze loslopen, en voor hen ook want dan hebben ze meer losloopruimte
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Ik heb overlegd met mijn eindverantwoordelijke op het werk en indien het echt nodig is mag ik eerder weg dus...ik ga zo meteen de frettenkliniek bellen en krijg ik te horen dat het beter is dat ik langskom met hem dan kan ik dat ook gewoon doen.

phew hele opluchting. Ben dan wel op zoek naar ander werk maar helemaal geen werk is voor mij ook geen optie dus ben zeer opgelucht dat ik niets stiekem hoef te doen
Nadine

Bericht door Nadine »

Ik hoop dat de kliniek nog een plekje voor je heeft. Het is toch altijd wel een geruststelling als je weet dat ze juist handelen.
Succes!
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

De kliniek denkt er gelukkig minder erg over.
Ik heb woensdag pas een afspraak om hem helemaal door te laten meten. Dat is op zich al een hele geruststelling
Nadine

Bericht door Nadine »

Dat is een hele geruststelling.
Succes woensdag :)
Marjan

Bericht door Marjan »

Super dat een afspraak hebt gemaakt bij de frettenkliniek, je bent dat verzekert van een gedegen onderzoek en een goede behandeling. En fijn ook dat je de mannen uit elkaar hebt gehaald want daar kan toch wel eens de oorzaak van de (stress)problemen liggen.

Beterschap voor hem en hopelijk verslechtert hij niet voor woensdag. En ook fijn dat je het goed kunt regelen op je werk. :)
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

In dit geval zal de stress niet van zijn broer komen maar ben ik bang van mijn katten maar dat gaan we vanavond oplossen.
Mijn fretten krijgen samen een kamer voor hun kooien en waar ze kunnen loslopen terwijl ik met de kooi bezig ben maar het echt e loslopen wil ik zoals gezegd toch liever gewoon in de kamer houden dat is voor mij een stuk prettiger maar ik denk ook voor hen omdat ze dan gewoon veel meer ruimte hebben om te spelen en te onderzoeken.

Met spelen zie ik niet echt territoriaal gedrag. Ze staan elkaar niet op te wachten als ze uit een tunnel of onder de kast vandaan komen. Maar wel lekker elkaar uitdagen en achter elkaar aanrennen. Slepen of elkaar in hun nek likken zie ik ze niet doen. Enkel mijn kater wil ze nog wel eens poetsen mja dat leggen de heren hem dan wel fijntjes uit om toch maar niet te doen.
Marjan

Bericht door Marjan »

En ze in de kamer laten loslopen is ook veel gezelliger. :D
Katten kunnen ook zeker een stressfactor zijn en ik vind het al een hele positieve stap door ze in ieder geval ieder een eigen kooi te geven.

Ik ga zo je topic even verplaatsen naar Maag- en darmproblemen omdat het daar (voorlopig) even beter thuishoort dan hier.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Ik heb beide heren nu iets langer dan een jaar en heb ze heel even in het begin samen gehad omdat ze samen zaten toen ik ze kocht maar dat heeft een paar maanden geduurd voordat ik ze uit elkaar heb gehaald en dat was een heel goede beslissing. Ik zag toen eigenlijk al direct een verschil qua gedrag, vooral bij Jekyll die was ineens veel actiever en speelde niet alleen buiten de kooi maar vanaf toen ik in de kooi.

Als het stress is denk ik dan ook echt dat het van mijn brokken jattende katten komt :oops:
Plaats reactie