Goliath

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Mayke

Re: Goliath

Bericht door Mayke »

Haha, grappig van Shae, maar de odeur van Gool is onweerstaanbaar uiteraard. :D

Meneer heeft het echt nar zijn zin bij jullie, helemaal geweldig. Hij was toch net van de operatie herstellende, maar ondanks dat heeft ie het goed gedaan.
Hij was helemaal weg van een plastic dopje, verder is niet veel interessant, maar met dat dopje spelen maakt hem woest (aantrekkelijk) !
Ik ben weer blij dat hij hier thuis weer de boel op stelten zet, Marjan en Kick heel veel dank voor jullie goede zorgen. :clown:
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Graag gedaan hoor :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Heel graag gedaan, hij is hier altijd welkom. :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Goliath is maandag weer bij tante Hanneke geweest, voor een controle na zijn operatie en om weer een bloedtest te nemen voor de schildklier. Hij is de laatste tijd goed afgevallen, maar er moet nog meer af van Hanneke.
De uitslagen van de vier biopten waren binnen, niet om echt blij van te worden, maar gelukkig is er geen sprake van tumoren. :juich:
Toch is er wel het een en ander aan de hand.
Goliath heeft een chronische ontsteking aan de alvleesklier, de bijnieren, de galblaas (die er pas uitgehaald is) en de lever.
Dit is waarschijnlijk begonnen bij een klepje dat zit boven aan de alvleesklier, van daaruit denkt Hanneke dat de bacterie zich verspreid heeft. De reden waarom het is begonnen is en blijft altijd onduidelijk, vaak krijgen fretten die KVV gegeten hebben last van deze bacterie in de alvleesklier, Hanneke ziet het vaker bij oudere fretjes. Maar voor zover ik weet heeft Goliath nooit KVV gegeten, althans niet bij mij, mogelijk voor mijn tijd toen hij nog bij iemand anders was.

Er komen cellen te vervallen in de organen, dat betekend dat de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier zitten de kans zien groter te worden, te groeien. Dat betekend een toename van insuline die daar in aangemaakt wordt. Dus suikers, zoals ook die in waltham, zijn nu helemaal funest voor Goliath. Daarom moet hij van de waltham af, (die hij krijgt voor de medicijnen-inname ) en moet over op de brokkenbrij.
Daarnaast moet hij ook nog meer afvallen, ook ivm zijn alvleesklier want elk spoortje vet werkt de werking van de alvleesklier tegen. De enzymen die in de alvleesklier worden gemaakt worden nu ook minder, daarom krijgt hij nu een enzymenpoeder toegediend, helaas is dat niet echt smakelijk. :roll:
Hij heeft een extra implantaat gekregen ivm zijn vacht, na de operatie is er nog totaal geen groei van nieuwe haartjes te zien, dat duurt te lang. Mogelijk helpt een implantaat hier weer bij.
Daarnaast houdt hij twee soorten AB's en enkele maagbeschermers, naast de thyroxine voor zijn schildklier want dat verhaal blijft ook doorgaan, we wachten de uitslag van het bloed weer af wat die nu zal zijn.

Of er enig verband zit tussen het probleem wat Goliath nu heeft en het schildklierprobleem wat hij heeft is moeilijk te zeggen. Er is nog weinig bekend over alles van de schildklier bij fretten, eigenlijk zijn er maar twee gevallen bekend.
Die van mijn Snowy en nu Goliath.
Waarschijnlijk zal het best vaker voorkomen maar wordt er geen verder onderzoek naar gedaan.
In ieder geval ga ik door met Goliath, zolang hij laat zien dat hij er nog zin in heeft en pijn te onderdrukken is.
Zoals hij nu op dit moment speelt en sjouwt heb ik alles behalve een zieke fret in huis. :D
Ik denk dat Marjan en Kick dat kunnen bevestigen, die hebben hem pas in huis gehad.
Zodra Goliath tekenen gaat laten zien van echt ziek, zwak en misselijk te zijn dan stop ik direct, maar hij heeft er duidelijk nog zin in.
Hopelijk kunnen we met de medicatie hem nog een hele tijd op de pootjes houden. :ferret: :D
Kick

Bericht door Kick »

Zo, dat is weer een hele wending zeg en inderdaad; Gool is zeker geen zieke fret maar een lieve en soms ondeugende doerak :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Helemaal mee eens, hij ia actief, speels, lief en ondeugend, een echte fret dus. :D
Ik heb goede hoop dat de medicijnen, wat natuurlijk een hele waslijst is, goed werk doen bij hem en dat hij er zeker blijer van is geworden zo na de operatie. Hopelijk houdt hij dat gewoon nog even een tijdje vol op deze manier.
Karen

Bericht door Karen »

Ik hoop ook mee, maar zie het nu ook niet zo negatief. Hij is heel erg opgeknapt van de operatie :juich:
ray

Bericht door ray »

Gelijk heb je hoor, zolang hij zich niet gedraagt lekker laten doen die Gool. Wel een waslijst, maar gaat vast goed komen!
Mayke

Bericht door Mayke »

Hij is inderdaad zo 'anders' dan voor de operatie, veel actiever, minder snel moe en zo. Het weghalen van de slechte stukken van de organen zal ook bijgedragen hebben, de pijn is duidelijk minder in zijn buikje, zijn buikje was bij de controle ook veel minder gespannen. En de precies uitgedokterde medicatie speelt uiteraard ook mee.
Dankzij de kennis en ervaring van Hanneke gaat het nu goed, want het is toch niet niks allemaal, de operatie, de medicatie. Dat wil ik toch even gezegd hebben. :D

Maar we zijn er nog niet, want dat Gool toch ook een normale fret is is nu helemaal duidelijk, hij weigert steevast de brokkenbrij. Dus hier hebben we een probleem.
Ik geef hem nu waltham en daarin een beetje brokkenbrij, de brokkenbrij ga ik steeds meer erbij voegen in de hoop dat ie eraan gaat wennen. Hij likt tot nu toe de waltham van de restjes brokkenbrij af, de deugniet.
Het probleem is alleen dat hij dan ook niet alle medicijnen binnen krijgt want natuurlijk blijft er iets hangen in de brij die hij laat staan. Ik probeer het nu een week uit en anders wordt het toch alleen waltham want ik vind de medicijn inname belangrijker dan de brokkenbrij. Dan combineer ik het met alleen maar weaning in zijn bakje voor overdag, dat eet hij niet graag, maar dat is dan zijn eigen schuld zeg maar. De brokkenbrij maak ik van TF, hopelijk heeft hij dan meer honger dat hij de brokkenbrij toch beter gaat eten.
Het is even niet anders.........voorlopig nog even volhouden met die brokkenbrij !
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ga het ook nog wel even proberen bij hem, ik heb uiteindelijk zelf Max aan de brij gekregen. :D
Maar ik denk wel dat je aan de staafmixer moet want korrelige brokkenbrij gaat zeker niet lukken. :brush:
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik maak de brokjes van te voren al zo fijn mogelijk met een vijzel. Dat gaat al best goed, het wordt al aardig fijn, daarna nog met de achterkant van een theelepeltje de laatste stukjes klein krijgen.
Dan doe ik er pas kokend water over om het te laten weken, en dan nog een keer fijnprakken in een theezeefje. Dat gaat toch heel goed zo hoor !
Maar ik weet niet het verschil van fijnheid met een staafmixer, mogelijk maak je het dan na het weken pas klein.
Met een vijzel doe ik het ervoor, voor het weken.

En anders zal er ook hier een staafmixer moeten komen ! :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik laat de brokken inderdaad eerst goed weken en daarna zet ik pas de staafmixer erin. Maar neem anders zaterdag een beetje van jou brij mee, dan kan ik zien hoe fijn die is in vergelijking met die ik maak. Dan weet je gelijk of de aanschaf van een staafmixer wel nodig is. :clown:
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Ik heb beide geprobeerd en vond zelf met staafmixer uiteindelijk handiger (maar dat omdat het voor mij minder kracht kost). Gelukkig zijn staafmixers niet duur, niet vergeleken met de hele waslijst aan medicatie die hij heeft! Onze hond was ook een wandelende pillenpot, maar oh zo blij. Dus wat maakt het dan uit dat hij meer medicatie in zijn Waltham krijgt dan Hanneke überhaupt op haar bureau heeft staan? :roll: Als hij het er goed op doet, go Goliath! Een blije fret heeft geen tijd om ziek te zijn, zo blijkt maar weer ;)
Wel typisch dat hij de brij niet wil, dat probleem had ik met Bibi ook, hihi! Komt vast ook wel goed, aanhouder wint (en laten we hopen dat dit niet Goliath is :fluit: )
yvonne

Bericht door yvonne »

Nou het is een hele waslijst voor Gooltje, maar gelukkig is hij wel actief en speels. Dus hopelijk gaat hij nog heel lang mee! Ik maak de brei ook met de staafmixer, van klontjes houd BiBi niet. En het is zo klaar.
Uiteindelijk gaat hij het vast wel eten, maar heb je er flink wat geduld voor nodig.
Karen

Bericht door Karen »

Ik hoop dat hij met wat geduld en volhouden toch de brij als eten gaat zien. Het is lastig hoor en het maakt echt wel uit van welke brokjes het gemaakt wordt.
ray

Bericht door ray »

Hopelijk krijg je hem aan de brij en ze zeggen niet voor niks de aanhouder wint. :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Nou goed nieuws, Goliath eet zijn brokkenbrij met heel veel plezier op, het lijkt wel of hij denkt dat het waltham is ! :lol:
Het zware werk heeft Marjan voor mij gedaan, toen Gool daar was heeft ze het hem geleerd, top !

Ik heb nu ook een staafmixer gekocht, gaat prima om alles fijn te malen, toch echt wel makkelijker dan een vijzel. ;)

Gool krijgt nu nog 1/2 weaning en 1/2 TF, de bedoeling is dat alleen de weaning over blijft.
Hij valt goed af, maar we zijn er nog niet, er moet nog meer af.
De echte Gool is een beetje aan het verdwijnen qua uiterlijk.
Maar dan maar wat minder als het voor zijn gezondheid (alvleesklier) nodig is.
Dan wordt het gewoon Goliathje of Gooltje...... :lol: :ferret:
Kick

Bericht door Kick »

Goed dat hij het nog steeds eet. Ennuh... hij is en blijft Goliath ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zie Gool geen slanke den worden hoor. :lol:
Mette

Bericht door Mette »

Nice!
Plaats reactie