Goliath is maandag weer bij tante Hanneke geweest, voor een controle na zijn operatie en om weer een bloedtest te nemen voor de schildklier. Hij is de laatste tijd goed afgevallen, maar er moet nog meer af van Hanneke.
De uitslagen van de vier biopten waren binnen, niet om echt blij van te worden, maar gelukkig is er geen sprake van tumoren.
Toch is er wel het een en ander aan de hand.
Goliath heeft een chronische ontsteking aan de alvleesklier, de bijnieren, de galblaas (die er pas uitgehaald is) en de lever.
Dit is waarschijnlijk begonnen bij een klepje dat zit boven aan de alvleesklier, van daaruit denkt Hanneke dat de bacterie zich verspreid heeft. De reden waarom het is begonnen is en blijft altijd onduidelijk, vaak krijgen fretten die KVV gegeten hebben last van deze bacterie in de alvleesklier, Hanneke ziet het vaker bij oudere fretjes. Maar voor zover ik weet heeft Goliath nooit KVV gegeten, althans niet bij mij, mogelijk voor mijn tijd toen hij nog bij iemand anders was.
Er komen cellen te vervallen in de organen, dat betekend dat de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier zitten de kans zien groter te worden, te groeien. Dat betekend een toename van insuline die daar in aangemaakt wordt. Dus suikers, zoals ook die in waltham, zijn nu helemaal funest voor Goliath. Daarom moet hij van de waltham af, (die hij krijgt voor de medicijnen-inname ) en moet over op de brokkenbrij.
Daarnaast moet hij ook nog meer afvallen, ook ivm zijn alvleesklier want elk spoortje vet werkt de werking van de alvleesklier tegen. De enzymen die in de alvleesklier worden gemaakt worden nu ook minder, daarom krijgt hij nu een enzymenpoeder toegediend, helaas is dat niet echt smakelijk.
Hij heeft een extra implantaat gekregen ivm zijn vacht, na de operatie is er nog totaal geen groei van nieuwe haartjes te zien, dat duurt te lang. Mogelijk helpt een implantaat hier weer bij.
Daarnaast houdt hij twee soorten AB's en enkele maagbeschermers, naast de thyroxine voor zijn schildklier want dat verhaal blijft ook doorgaan, we wachten de uitslag van het bloed weer af wat die nu zal zijn.
Of er enig verband zit tussen het probleem wat Goliath nu heeft en het schildklierprobleem wat hij heeft is moeilijk te zeggen. Er is nog weinig bekend over alles van de schildklier bij fretten, eigenlijk zijn er maar twee gevallen bekend.
Die van mijn Snowy en nu Goliath.
Waarschijnlijk zal het best vaker voorkomen maar wordt er geen verder onderzoek naar gedaan.
In ieder geval ga ik door met Goliath, zolang hij laat zien dat hij er nog zin in heeft en pijn te onderdrukken is.
Zoals hij nu op dit moment speelt en sjouwt heb ik alles behalve een zieke fret in huis.

Ik denk dat Marjan en Kick dat kunnen bevestigen, die hebben hem pas in huis gehad.
Zodra Goliath tekenen gaat laten zien van echt ziek, zwak en misselijk te zijn dan stop ik direct, maar hij heeft er duidelijk nog zin in.
Hopelijk kunnen we met de medicatie hem nog een hele tijd op de pootjes houden.