Waarom?
-
Waarom?
Goedendag allemaal.
Ik heb sinds kort mijn eerste fret, een mannetje van 1,5 jaar.
Gehaald bij een particulier met ervaring bij fretten, ze werkt bij een dierenkliniek.
Eerst eens wezen kijken, in de hand genomen en geaaid, dat was allemaal geen probleem.
Niet meteen meegenomen want hij moest nog gecastreerd worden.
Week later wel meegenomen.
Thuis eerst de slaapkamer laten verkennen, voor de 4de dag nu.
Gewoon in de kamer zitten en het beestje zijn gang laten gaan, niet bovenop hem gezeten maar wachten totdat hij naar me toe kwam.
Deed hij ook om te snuffelen en dan was hij weer weg.
Vandaag in de ochtend was hij wakker maar lag lekker op zijn dekentje onder in de kooi.
Ik wilde zijn toilet verschonen dus deed zoals gewoonlijk mijn hand naar binnen om het toiletje te pakken.
HAP, fret aan mijn vinger, en hij liet niet los.
Eerst geprobeerd te kalmeren door rustig tegen hem te spreken, maar dit werkte niet.
Heel klein tikje op zijn neus gegeven, maar liet niet los.
Heb uiteindelijk kort zijn kopje onder de kraan moeten doen voordat hij los liet.
Kon daarna pas zijn toilet verschonen.
Ik vraag me echter af waarom hij dit gedrag vertoonde.
Heb elke dag hetzelfde gedaan en was nooit een probleem.
Ik zag ook geen aanleiding.
Wellicht met verkeerde been uit bed gestapt? Hij dan, niet ik
Iemand gedachten hierover?
Ik heb sinds kort mijn eerste fret, een mannetje van 1,5 jaar.
Gehaald bij een particulier met ervaring bij fretten, ze werkt bij een dierenkliniek.
Eerst eens wezen kijken, in de hand genomen en geaaid, dat was allemaal geen probleem.
Niet meteen meegenomen want hij moest nog gecastreerd worden.
Week later wel meegenomen.
Thuis eerst de slaapkamer laten verkennen, voor de 4de dag nu.
Gewoon in de kamer zitten en het beestje zijn gang laten gaan, niet bovenop hem gezeten maar wachten totdat hij naar me toe kwam.
Deed hij ook om te snuffelen en dan was hij weer weg.
Vandaag in de ochtend was hij wakker maar lag lekker op zijn dekentje onder in de kooi.
Ik wilde zijn toilet verschonen dus deed zoals gewoonlijk mijn hand naar binnen om het toiletje te pakken.
HAP, fret aan mijn vinger, en hij liet niet los.
Eerst geprobeerd te kalmeren door rustig tegen hem te spreken, maar dit werkte niet.
Heel klein tikje op zijn neus gegeven, maar liet niet los.
Heb uiteindelijk kort zijn kopje onder de kraan moeten doen voordat hij los liet.
Kon daarna pas zijn toilet verschonen.
Ik vraag me echter af waarom hij dit gedrag vertoonde.
Heb elke dag hetzelfde gedaan en was nooit een probleem.
Ik zag ook geen aanleiding.
Wellicht met verkeerde been uit bed gestapt? Hij dan, niet ik
Iemand gedachten hierover?
Re: Waarom?
Nou inderdaad met zijn verkeerde been uit bed gestapt. Je moet morgen proberen om hem eerst te aaien en kijken wat hij doet. Hij kan ook zijn territorium verdedigen. Jij komt immers in zijn kooi.
Buiten de kooi heeft hij geen bijtgedrag?
Angst en territorium... Hij is nog steeds op een nieuwe plek, moet nog wennen, het territorium het zijne maken en jouw geur leren kennen. Zodra jij in een voor hem nog angstige situatie en zijn territorium binnendringt met een voor hem nog nieuwe spannende geur, is hij dus geneigd dat nieuwe territorium te verdedigen. Leidt hem af met wat lekkers (een klein schaaltje Convalescence support). Liefde gaat ook door de maag. Zorg dat je overdag genoeg leuke dingen doet samen zodat hij aan je geur en interactie went. Zoek geen confrontaties op maar probeer ze te voorkomen.
Ik denk inderdaad dat je het daarin kan zoeken. Hij is zijn kooi aan het verdedigen, wat ook redelijk normaal is op een nieuwe woonplek bij een nieuwe eigenaar. Bovendien is hij ook nog maar net gecastreerd begrijp ik, dus mogelijk ook nog afnemende hormonen. Alhoewel de meeste heren al uit bronst zijn in deze tijd van het jaar.
Neem wat lekkers voor hem mee iedere keer als je bij hem in de kooi wilt zijn. Geef hem dat en kriebel hem eerst even achter de oren of geef hem een aai over zijn bol. Pas daarna ga je bezig met zijn dingen. Houdt hemgoed in de gaten en als hij zich met je gaat bemoeien, kun je hem weer even aandacht geven. Maakt hij aanstalte om te opdringerig te worden of te gaan bijten, gelijk inspelen met "uh, uh" zeggen en hem resoluut ergens anders te zetten. Praat met je fret; intonatie en rust in je stem is erg belangrijk.
Je kunt er ook voor kiezen om voorlopig zijn heel persoonlijke dingen als toilet, slaapplek en voerbakje te verzorgen als hij los is om te spelen tot jullie goede maatjes zijn en hij vertrouwen heeft. Ik ben zelf nl eerder voorstander van de positieve aanpak, dan van het straffen. Ik probeer dus zo min mogelijk te provoceren in de periode dat het vertrouwen nog moet groeien.
Tenslotte nog een andere tip: als je fretje jouw vinger vast heeft, druk dan met je andere hand de lippen tegen zijn kiezen of steek een pen/potlood tussen zijn kaken achter je vinger duwen om hem los te doen laten. Kop onder de kraan is erg rigoreus. Veel fretten vinden water erg leuk. Je kunt door vaak op deze manier te straffen bereiken dat het plezier met water verdwijnt of juist niet meer werkt als straf en je dan je fret letterlijk de adem moet gaan benemen in een bak water voordat hij loslaat.
Neem wat lekkers voor hem mee iedere keer als je bij hem in de kooi wilt zijn. Geef hem dat en kriebel hem eerst even achter de oren of geef hem een aai over zijn bol. Pas daarna ga je bezig met zijn dingen. Houdt hemgoed in de gaten en als hij zich met je gaat bemoeien, kun je hem weer even aandacht geven. Maakt hij aanstalte om te opdringerig te worden of te gaan bijten, gelijk inspelen met "uh, uh" zeggen en hem resoluut ergens anders te zetten. Praat met je fret; intonatie en rust in je stem is erg belangrijk.
Je kunt er ook voor kiezen om voorlopig zijn heel persoonlijke dingen als toilet, slaapplek en voerbakje te verzorgen als hij los is om te spelen tot jullie goede maatjes zijn en hij vertrouwen heeft. Ik ben zelf nl eerder voorstander van de positieve aanpak, dan van het straffen. Ik probeer dus zo min mogelijk te provoceren in de periode dat het vertrouwen nog moet groeien.
Tenslotte nog een andere tip: als je fretje jouw vinger vast heeft, druk dan met je andere hand de lippen tegen zijn kiezen of steek een pen/potlood tussen zijn kaken achter je vinger duwen om hem los te doen laten. Kop onder de kraan is erg rigoreus. Veel fretten vinden water erg leuk. Je kunt door vaak op deze manier te straffen bereiken dat het plezier met water verdwijnt of juist niet meer werkt als straf en je dan je fret letterlijk de adem moet gaan benemen in een bak water voordat hij loslaat.
-
Korte beetjes alleen, heel af en toeMinka schreef:Nou inderdaad met zijn verkeerde been uit bed gestapt. Je moet morgen proberen om hem eerst te aaien en kijken wat hij doet. Hij kan ook zijn territorium verdedigen. Jij komt immers in zijn kooi.
-
Dank je wel voor je input, goed om te wetenKaren schreef: Tenslotte nog een andere tip: als je fretje jouw vinger vast heeft, druk dan met je andere hand de lippen tegen zijn kiezen of steek een pen/potlood tussen zijn kaken achter je vinger duwen om hem los te doen laten. Kop onder de kraan is erg rigoreus. Veel fretten vinden water erg leuk. Je kunt door vaak op deze manier te straffen bereiken dat het plezier met water verdwijnt of juist niet meer werkt als straf en je dan je fret letterlijk de adem moet gaan benemen in een bak water voordat hij loslaat.
-
Hoelang duurd zo een wenperiode gemiddeld? Kan niet wachten om te spelen met hem, nu verkent hij nog alleen
Dat verschilt per fret. Volwassenen 2 weken tot 2 jaar . Het ergste randje is er met 2 weken wel af, maar over de maanden en jaren zul je toch nog telkens kleine verschilletjes merken.
Ik bekijk echt individueel of het fretje wel wil spelen, hou daar geen vast termijn voor aan. Samen spelen en contact maken zorgt ook voor bonding en vertrouwen krijgen. Je kunt best eens een balletje zachtjes over de grond naar hem toe rollen en kijken hoe hij daar op reageert of een hengeltje pakken en hem uitdagen. Ik ben alleen nooit zo opdringerig met het lichamelijke contact in het begin, als in oppakken en verplicht knuffelen. Wel in heel veel snuffelcontact juist. Laat hem veel aan je ruiken en vooral aan je handen.
Als je fretje wat angstig of argwanend is, dan gebruik ik regelmatig kleine lekkere hapjes om ze net even over de drempel te helpen.
Als je fretje wat angstig of argwanend is, dan gebruik ik regelmatig kleine lekkere hapjes om ze net even over de drempel te helpen.
-
Vandaag is al een redelijke dag.
Hij heeft ontzettend veel gesnuffeld bij me, is zelfs op me geklommen.
Echter wel diverse malen gebeten in me vingers. Maar die heb ik dan ook veelvuldig in zijn buurt gehad.
P.s je tip werkt goed karen, met me vingers zijn wang indrukken en hij laat meteen los, veel betere methode.
Jammer dat ik net vandaag weinig tijd heb
Hij heeft ontzettend veel gesnuffeld bij me, is zelfs op me geklommen.
Echter wel diverse malen gebeten in me vingers. Maar die heb ik dan ook veelvuldig in zijn buurt gehad.
P.s je tip werkt goed karen, met me vingers zijn wang indrukken en hij laat meteen los, veel betere methode.
Jammer dat ik net vandaag weinig tijd heb
Mooi dat het werkt.
De volgende stap gaat zijn om je fretje te 'leren lezen'. Goed zijn gedrag observeren bij jouw handen en kijk naar zijn lichaamstaal. Ze vertellen van te voren iets als ze gaan bijten. Als je dat kunt lezen, kun je op het juiste moment voordat hij echt toehapt al waarschuwen door "uh, uh" of duidelijk "nee" te zeggen. Kijk ook goed naar je eigen gedrag. Trek je misschien je handen terug als hij snuffelt of verstijf je...dat kan juist een aanleiding zijn om toe te happen.
Terugtrekken of verstijven is een angstreactie van jou, die soms moeilijk te controleren is. Als je daar last van hebt kun je een druppeltje zalmolie op je vingers smeren, zodat de neiging om te happen minder is. Het ruikt immers aantrekkelijk om aan te likken.
Tenslotte; je bent goed bezig! Niet opgeven, het is een gewenningsperiode en mogelijk is jouw fretje naast territoriumdrift ook zijn grenzen aan het bepalen. Rustig en vriendelijk blijven, maar ook heel kordaat aangeven wat wel en niet mag zonder daar boos over te worden.
Succes
De volgende stap gaat zijn om je fretje te 'leren lezen'. Goed zijn gedrag observeren bij jouw handen en kijk naar zijn lichaamstaal. Ze vertellen van te voren iets als ze gaan bijten. Als je dat kunt lezen, kun je op het juiste moment voordat hij echt toehapt al waarschuwen door "uh, uh" of duidelijk "nee" te zeggen. Kijk ook goed naar je eigen gedrag. Trek je misschien je handen terug als hij snuffelt of verstijf je...dat kan juist een aanleiding zijn om toe te happen.
Terugtrekken of verstijven is een angstreactie van jou, die soms moeilijk te controleren is. Als je daar last van hebt kun je een druppeltje zalmolie op je vingers smeren, zodat de neiging om te happen minder is. Het ruikt immers aantrekkelijk om aan te likken.
Tenslotte; je bent goed bezig! Niet opgeven, het is een gewenningsperiode en mogelijk is jouw fretje naast territoriumdrift ook zijn grenzen aan het bepalen. Rustig en vriendelijk blijven, maar ook heel kordaat aangeven wat wel en niet mag zonder daar boos over te worden.
Succes
Uitstekende tips Karen
Het is voor een beginner geen makkelijk huisdiertje maar als je geduld hebt en veel vitamine L dan komt het vast helemaal goed
-
Update:
Mijn fret is veranderd
Bijt nauwlijks nog, wil graag op me klimmen, en houd van in een oude jas te kruipen.
Ben 2 x met hem naar buiten geweest.
1ste keer kort voor 10 min, vond het al een wonder dat ik ze tuigje omkreeg.
2de keer vandaag voor een vol uur, midden in de regen.
Overal snuffelen, zelfs geprobeerd een vogel te pakken.
Heb een kleine hondentas aangeschafd waar hij kon schuilen als het even te veel werd.
En alles ging heweldig.
Nu verzinnen wat voor spelletjes ik thuis met hem kan spelen.
Een tennisbal heeft hij weinig intresse in.
Heb wel met hem touw getroken, raad eens wie won?, hihi ik dus.
Mijn fret is veranderd
Bijt nauwlijks nog, wil graag op me klimmen, en houd van in een oude jas te kruipen.
Ben 2 x met hem naar buiten geweest.
1ste keer kort voor 10 min, vond het al een wonder dat ik ze tuigje omkreeg.
2de keer vandaag voor een vol uur, midden in de regen.
Overal snuffelen, zelfs geprobeerd een vogel te pakken.
Heb een kleine hondentas aangeschafd waar hij kon schuilen als het even te veel werd.
En alles ging heweldig.
Nu verzinnen wat voor spelletjes ik thuis met hem kan spelen.
Een tennisbal heeft hij weinig intresse in.
Heb wel met hem touw getroken, raad eens wie won?, hihi ik dus.
-
Ik had gehoopt vaak met hem op straat, op steen, dus te lopen, alleen heeft hij een voorkeur voor gras.
Ik zal dus toch zijn nagels eens moeten gaan knippen. De nagelschaar heb ik vandaag al aangeschaft.
Hoe pakken jullie dat aan?
Ik zal dus toch zijn nagels eens moeten gaan knippen. De nagelschaar heb ik vandaag al aangeschaft.
Hoe pakken jullie dat aan?
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Wat fijn dat het al beter gaat. Met veel geduld en liefde bereik je veel, dat zie je
Nageltjes knippen gaat het beste als je hem op je schoot legt, op zijn ruggetje en dan smeer je wat lekkers op zijn buikje.
Bijvoorbeeld een beetje haarbalpasta, een likje boter of wat zalmolie. Terwijl hij druk is met dat van zijn buikje te likken, kun jij zijn nageltjes knippen. In het begin zal het misschien nog lastig zijn maar je krijgt er vast handigheid in.
Nageltjes knippen gaat het beste als je hem op je schoot legt, op zijn ruggetje en dan smeer je wat lekkers op zijn buikje.
Bijvoorbeeld een beetje haarbalpasta, een likje boter of wat zalmolie. Terwijl hij druk is met dat van zijn buikje te likken, kun jij zijn nageltjes knippen. In het begin zal het misschien nog lastig zijn maar je krijgt er vast handigheid in.
Dat klinkt al fijn
De tip van Yvonne voor het knippen van de nagels is een hele goede. Knip alleen de puntjes ruim voor het “leven”. Ook is het bij een mannetje wel belangrijk om het lekkers altijd achter de plasopening te smeren. Anders heb je kans dat hij het er in likt, wat een vervelende ontsteking kan geven.
De tip van Yvonne voor het knippen van de nagels is een hele goede. Knip alleen de puntjes ruim voor het “leven”. Ook is het bij een mannetje wel belangrijk om het lekkers altijd achter de plasopening te smeren. Anders heb je kans dat hij het er in likt, wat een vervelende ontsteking kan geven.
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Goeie aanvulling Karen
Wij doen het knippen met z'n tweeën, de een houdt de fret goed vast (eventueel in nekvel) en de ander knipt. En wanneer ik het alleen wilde doen zette ik de fret op de aanrecht met een schaaltjes waltham en knipte op die manier.
Ook al laat je een fret regelmatig op een harde ondergrond lopen of graven in van alles, dit is nooit genoeg om de nageltjes op een natuurlijke manier te laten slijten. Vooral de nageltjes voor moeten toch wel om de 2 a 3 weken geknipt worden. Anders loop je het risico dat ze toch eens een keer met een nageltje ergens aan blijven hangen en dat kan zeer pijnlijk zijn, zeker wanneer je er niet bent om het gelijk los te maken.
Ook al laat je een fret regelmatig op een harde ondergrond lopen of graven in van alles, dit is nooit genoeg om de nageltjes op een natuurlijke manier te laten slijten. Vooral de nageltjes voor moeten toch wel om de 2 a 3 weken geknipt worden. Anders loop je het risico dat ze toch eens een keer met een nageltje ergens aan blijven hangen en dat kan zeer pijnlijk zijn, zeker wanneer je er niet bent om het gelijk los te maken.