Max heeft het coronavirus

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Marjan

Max heeft het coronavirus

Bericht door Marjan »

Max kwam bij ons wonen toen hij 3 maanden oud was en had van pup af aan bagger ontlasting. Soms draaide hij prachtige drollen maar vaak was zijn ontlasting te erg voor woorden. Ik heb echt van alles gezien bij hem; pitjes, slijm, groene soms grijs-witte prut, schuimerige bende, kortom niet zoals het hoort bij een jonge gezonde fret.
Max was waarschijnlijk al vanuit het nest besmet met het coronavirus en we hoopten maar dat hij sterk genoeg zou zijn dit virus te overwinnen.

Tot we eigenlijk bij toeval op een oplossing voor hem stuitte. De kat van mijn ouders had toentertijd op heel jonge leeftijd al een chronisch tandvleesprobleem. Antibiotica hielpen niet en de enige oplossing zou zijn al zijn tanden en kiezen te laten trekken. Omdat de kat nog geen jaar oud was vonden mijn ouders dat te ingrijpend en ik besprak deze kwestie met een vriendin, die een dierenartsenpraktijk in België heeft. Zij schreef een Interferonkuur in druppelvorm voor en deze druppels sloegen wonderbaarlijk genoeg aan bij de kat en tot op de dag van vandaag (3 jaar later) heeft hij geen last meer van zijn tandvlees.

Afbeelding
Max als 3 maanden oude pup

Interferon is een stofje wat het immuunsysteem ondersteunt en met name wordt ingezet bij virale infecties bij hond en kat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan katten-aids, FIP en/of een auto-immuunziekte.
Hier in Nederland is het middel echter alleen verkrijgbaar in injectievorm waarbij je regelmatig met je dier naar de dierenarts moet hiervoor. De kuur is erg duur en de bijverschijnselen kunnen heftig zijn. Daarbij is niet bekend of dit ooit in deze vorm aan een fret is toegediend.
Ook de druppels waren zover wij weten nooit eerder aan een fret ingegeven.

Toch besloten wij de kans te wagen en Max als proefkonijn in te zetten omdat dit lieve ventje zonder actie echt geen lang leven beschoren zou zijn. Niet dat hij er zichtbaar ziek van was maar we hadden kunnen wachten op problemen met deze slecht werkende darmen.
Zowel onze eigen dierenarts als de Belgische dierenarts waren van mening dat een corona-patiënt hier wel eens erg veel baat bij zou kunnen hebben.

De kuur duurde in totaal zo’n 3 maanden waarbij hij een week wel en een week geen druppels kreeg. Langzaam maar zeker bemerkten wij een positieve ontwikkeling. Max werd weer wat zwaarder, voelde lekker vol aan en ook zijn ontlasting werd weer stevig.
Na de kuur had hij prachtige ontlasting en voelde hij totaal niet schonkig meer aan.
Een half jaar later, eind 2011, heeft hij een herhalingskuur gehad. Hier waren we al op voorbereid want ook bij honden en katten is bekend dat zij in het eerste jaar weer even een terugval kunnen krijgen. Ook nu weer sloeg het goed aan en Max zijn drollen waren weer om trots op te zijn.

Nu anderhalf jaar later zien we toch weer zo af en toe een rare flats en heb ik opnieuw een kuurtje Interferon besteld vanuit België. Ik ben daar afgelopen maandag mee begonnen en hopelijk slaat het weer net zo goed aan als vorige keren.

Afbeelding
Max nu bijna 4 jaar oud
Marjan

Re: Max heeft het coronavirus

Bericht door Marjan »

De eerste interferonweek is alweer bijna voorbij en ik merk nog geen verschil. Maar nu was dat vorige keren ook zo, de interferon heeft wel een paar weken nodig om zijn werk te doen. Om een indruk te krijgen hoe erg zijn ontlasting nu bijna dagelijks is heb ik even twee foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding
Marjan

Bericht door Marjan »

We zijn aan de tweede druppelweek begonnen. Ik zie nog geen verschil in zijn ontlasting, die is af en toe prachtig en dan weer knudde, maar de voorgaande keren bemerkten we ook pas na drie weken druppen wat verbetering.
Dus we gaan gewoon nog even stug door. :)
Danielle

Bericht door Danielle »

ik hoop dat dit gaat werken!! Lijkt me voor hem ook fijner
Marjan

Bericht door Marjan »

Het is in ieder geval gezonder voor hem. Maar ondanks de prut ontlasting merk je helemaal niets aan hem, hij is het actiefst van allemaal op dit moment. :D
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Ben wel benieuwd of je weer verbetering ziet.
Ik houd dit topic in de gaten.
Kick

Bericht door Kick »

Vanmorgen was z'n ontlasting beter maar nog niet zoals het zou moeten zijn.
yvonne

Bericht door yvonne »

Hoe gaat het nu met Max?
Kick

Bericht door Kick »

Dat is het gekke, je merkt helemaal niks aan hem. Hij is zo mogelijk gekker dan gek en heerlijks speels. Hij stuitert achter alle balletjes van de ballenbak aan als we die door het dekhuis gooien. Dus wat dat betreft zien we een gezonde fret. Maarja, die ontlasting is gewoon nog niet goed....

Even in z'n bak gekeken en er ligt een mooie prooidrol en weer een grijs/gele flats :|
Mayke

Bericht door Mayke »

He verdorie, vervelend hoor ! :???:
Marjan

Bericht door Marjan »

Gisteren was weer de laatste druppel dag van de tweede week, nu weer een weekje niet druppelen en dan weer een week wel.
De vorige keren merkten we ook pas enig verschil na de derde druppelweek, het is natuurlijk ook een middel wat tijd nodig heeft om aan te slaan. Uiteindelijk moet het zijn weerstand verhogen waardoor zijn lichaam dit probleem zelf de baas weet te worden. Dus ik probeer maar gewoon geduld te hebben.
Max zelf is in ieder geval zo leip als altijd en wil alleen maar knuffelen, spelen, bij je zijn en vooral veel aandacht. :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Wat ik me afvraag Marjan/Kick, ik weet niet precies wat het Corona virus in zijn lijfje doet, maar zou probiotica ook niet kunnen helpen/ondersteunen? In elk geval om darmflora op te bouwen en op die manier weerstand te verhogen.
Als zijn darmflora niet goed is, worden die druppels wellicht ook niet goed (genoeg) door zijn lichaam opgenomen en duurt het dus ook langer voordat het werkt. Althans, zo werkt het bij mensen wel dus waarom bij fretten niet?

Toen Bowie ziek werd, heb ik van de fokster een natuurlijk geneesmiddel uit Rusland (ligfol) gekregen dat in Nederland niet gebruikt wordt en dat zijn weerstand een enorme boost zou geven. Ik spoot het zelf elke dag in zijn bilspier. Het was niet gezegd dat hij daardoor kon genezen, maar als hij er goed op reageerde en een beetje zou opknappen dan kon hij nog wat langer blijven. Na een dag of 3 zou zijn toestand moeten verbeteren. Ik wilde hem die kans wel geven en heb het een week geprobeerd. Helaas, hij was al te ver heen dus heb ik hem toch laten gaan.
Het lijkt er een beetje op dat het dezelfde werking heeft als interferon (weerstand verhogen)
Ik stuur je een linkje, misschien heb je er wat aan :?:
Zover ik weet wordt het middel word in Belgie wel gebruikt.

http://translate.google.ru/translate?u= ... =&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb ooit wel eens probiotica gebruikt bij een fret maar merkte daar eigenlijk weinig verschil mee. Ik gebruikte een variant die bij mensen wordt gebruikt en waarschijnlijk werkte dit ook niet omdat fretten toch een heel andere darmflora hebben als wij. Ik zou ook eigenlijk niet weten of er probiotica bestaat voor strikte vleeseters.
Maar ik ga er vanuit dat de interferon-druppels ook dit keer wel weer zullen aanslaan want dat is de twee vorige keren ook gebeurd.

Ik heb inderdaad wel eens wat gehoord over het Russische middel wat jij aangeeft maar ik sta toch wat huiverig tegenover. En ik zou dit niet graag willen inzetten zonder dat de eventuele gevolgen bekend zijn. Ook het injecteren vind ik erg rigoureus gelijk en ik vraag mij ook af of dat zomaar is toegestaan hier in Nederland.
De interferon-druppels zoals die nu uit België komen zijn in ieder geval geregistreerd en het gebruik daarvan voor dieren is in Europa in ieder geval legaal. :)
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik begrijp wat je bedoelt hoor Marjan, maar in het geval van Bowie was het zijn laatste en enige kans.
Wat betreft het injecteren : ik mag en kan dat vanweg mijn medische achtergrond, het is alleen wel zo dat een frettenhuid veel stugger is dan een mensen velletje. En ik heb mij wel in (de samenstelling van) het middel verdiept voordat ik het ging geven, ik zou ook niet zomaar klakkeloos wat toedienen en ik heb ook de dierenarts ervan op de hoogte gebracht.

En vergeet niet, dat vaccinaties die mensen krijgen ook niet altijd zonder risico's zijn. Daar zitten ook soms stoffen in die je liever niet in je lijf wil hebben, bijvoorbeeld zware metalen! Maar dat weten heel veel mensen niet. Er zijn zelfs studies die aantonen dat vaccinaties bij kinderen ziektes als ADHD en autisme kunnen veroorzaken. Dus wat dat betreft weet je het nooit.

Maar het blijft altijd een afwegen van en keuzes maken.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik heb ook bij twee fretten probiotica geprobeerd, beiden met weinig effect. Wat niet wil zeggen dat het dan niet bij anderen fretjes zou werken..... :?:

Het Russische medicijn ( Ligfol) ken ik niet en heb ik dus ook nooit gebruikt. Mits mijn dierenarts precies zou kunnen aangeven dat het een veilig en goed middel zou kunnen zijn zou ik tot gebruik over gaan, maar ondanks ik ook Corona- patiëntjes heb gehad heb ik er nooit iets over dit middel gehoord van mijn eigen dierenarts.
Je mag in Nederland ook niet zo maar alles zelf injecteren bij je fret. Ook AB bijvoorbeeld mag alleen door een dierenarts gespoten worden.
Ik zou zo een soort medicijn alleen in een goede samenspraak met mijn dierenarts gaan geven, en eerder beslist niet. :)

En inderdaad wat jij ook al zegt Yvonne, aan alle vaccinaties zitten risico's verbonden, en blijft het bij keuzes maken.
Karen

Bericht door Karen »

Precies. In jouw geval heb jij duidelijk afgewogen en besloten wat voor jou en je fretje het beste leek te zijn, Yvonne. Bovendien heb jij dan het voordeel dat je (misschien) mag injecteren. De meesten onder ons mogen het niet en bovendien is Ligfol geen geautoriseerd dierengeneesmiddel in Nederland. Ik zou dus niemand zo maar willen adviseren dit te geven aan een fret. Ongeacht of het een goed middel is of niet, je bent nu eenmaal strafbaar als je zulke handelingen particulier verricht. Wij als Frettenvraagbaak kunnen en willen dit advies nooit en te nimmer aan iemand meegeven. Wat ieder individueel doet is eigen verantwoording en beslissing ;)

En over vaccinatie is een topic in de maak :fluit:
Marjan

Bericht door Marjan »

yvonne schreef:Ik begrijp wat je bedoelt hoor Marjan, maar in het geval van Bowie was het zijn laatste en enige kans.
Dan zou ik het ook zeker overwogen hebben, dan heb je eigenlijk ook niets te verliezen. Triest dat het uiteindelijk toch niet heeft mogen baten. :(

Max was buiten heel erg jong (al van pup af aan had hij slechte ontlasting) ook niet zichtbaar ziek. Eigenlijk merkte je telkens helemaal niets aan hem. Maar omdat ik uit eigen ervaring weet wat chronische diarree met je gezondheid kan doen, heb ik het er met de Interferon-druppels op gewaagd en achteraf ben ik daar ook heel erg blij mee.

Overigens vind ik het moeten injecteren op zichzelf niet eng, ik heb al een aantal keer vitamine B12 moeten spuiten bij fretten. Het is niet mijn hobby want ik haat naalden maar wanneer het nodig is zal ik niet twijfelen. Maar dan toch liever niet met een medicijn uit Rusland. :)
yvonne

Bericht door yvonne »

Nou Marjan ik hoop echt dat de interferon druppels bij Max opnieuw zijn werk gaan doen. Kan hij eigenlijk ooit nog van dat virus afkomen of blijft het zijn hele leven een probleem en zal hij regelmatig weer interferon moeten gebruiken?
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat ik heb begrepen komen ze nooit meer van dat virus af. Het kan sluimeren en actief worden en met name voor hele jonge en oudere fretten kan het dodelijk zijn wanneer het de kop opsteekt.
Na de eerste kuur interferon werden we er al voor gewaarschuwd dat het datzelfde jaar nog een keer de kop op kon steken en een herhalingskuur elk jaar is waarschijnlijk wel een must. Maar als we hem daardoor gezond houden moet het maar. :)
yvonne

Bericht door yvonne »

Gelukkig heeft hij er zelf geen last van, in die zin dat hij zich ziek voelt of pijn heeft, dus als je dan weet dat het op deze manier beheersbaar is dan zou ik daar ook totaal geen moeite mee hebben.
Plaats reactie