Max was waarschijnlijk al vanuit het nest besmet met het coronavirus en we hoopten maar dat hij sterk genoeg zou zijn dit virus te overwinnen.
Tot we eigenlijk bij toeval op een oplossing voor hem stuitte. De kat van mijn ouders had toentertijd op heel jonge leeftijd al een chronisch tandvleesprobleem. Antibiotica hielpen niet en de enige oplossing zou zijn al zijn tanden en kiezen te laten trekken. Omdat de kat nog geen jaar oud was vonden mijn ouders dat te ingrijpend en ik besprak deze kwestie met een vriendin, die een dierenartsenpraktijk in België heeft. Zij schreef een Interferonkuur in druppelvorm voor en deze druppels sloegen wonderbaarlijk genoeg aan bij de kat en tot op de dag van vandaag (3 jaar later) heeft hij geen last meer van zijn tandvlees.

Max als 3 maanden oude pup
Interferon is een stofje wat het immuunsysteem ondersteunt en met name wordt ingezet bij virale infecties bij hond en kat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan katten-aids, FIP en/of een auto-immuunziekte.
Hier in Nederland is het middel echter alleen verkrijgbaar in injectievorm waarbij je regelmatig met je dier naar de dierenarts moet hiervoor. De kuur is erg duur en de bijverschijnselen kunnen heftig zijn. Daarbij is niet bekend of dit ooit in deze vorm aan een fret is toegediend.
Ook de druppels waren zover wij weten nooit eerder aan een fret ingegeven.
Toch besloten wij de kans te wagen en Max als proefkonijn in te zetten omdat dit lieve ventje zonder actie echt geen lang leven beschoren zou zijn. Niet dat hij er zichtbaar ziek van was maar we hadden kunnen wachten op problemen met deze slecht werkende darmen.
Zowel onze eigen dierenarts als de Belgische dierenarts waren van mening dat een corona-patiënt hier wel eens erg veel baat bij zou kunnen hebben.
De kuur duurde in totaal zo’n 3 maanden waarbij hij een week wel en een week geen druppels kreeg. Langzaam maar zeker bemerkten wij een positieve ontwikkeling. Max werd weer wat zwaarder, voelde lekker vol aan en ook zijn ontlasting werd weer stevig.
Na de kuur had hij prachtige ontlasting en voelde hij totaal niet schonkig meer aan.
Een half jaar later, eind 2011, heeft hij een herhalingskuur gehad. Hier waren we al op voorbereid want ook bij honden en katten is bekend dat zij in het eerste jaar weer even een terugval kunnen krijgen. Ook nu weer sloeg het goed aan en Max zijn drollen waren weer om trots op te zijn.
Nu anderhalf jaar later zien we toch weer zo af en toe een rare flats en heb ik opnieuw een kuurtje Interferon besteld vanuit België. Ik ben daar afgelopen maandag mee begonnen en hopelijk slaat het weer net zo goed aan als vorige keren.

Max nu bijna 4 jaar oud