Spugen, niet lekker zijn..

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Eliesja
Aantal fretten: 2

Spugen, niet lekker zijn..

Bericht door Eliesja »

Mijn Nala heeft helaas alweer flink gespuugd. Heb al als tip gekregen dat ik haar om het uur klein beetje waterige waltham kan geven ivm uitdrogen. Hoop dat dit gaat lukken en dat ze niet steeds alles uitspuugd.

Wat kan ik voor haar nog meer doen...?
ze is namelijk erg onrustig en ligt dan weer hier en dan weer daar en dan zie ik weer een pen voorbij komen, 10 min spelen in dr tuintje en dan weer onder de bank en dan weer bij hier en daar... :?: behalve in haar kooi want daar wil ze dus niet in... :roll:

Wat doen jullie als je fretje duidelijk niet lekker is, gewoon haar gangetje laten gaan of juist in haar kooi laten ook al wil ze niet.

Vind het zo sneu hoe ze nu is, ze wil ook niet bij me zijn en kruipt echt weg...ik laat haar maar...
Zou ze het aanvoelen dat ik ook niet lekker ben nu en haar geen knuffeltjes en kusjes geef?
yvonne
Aantal fretten: 1

Re: Spugen, niet lekker zijn..

Bericht door yvonne »

Oh ik zie nu je post pas, wat vervelend dat Nala niet lekker is.
Ik ben er een voorstander van om kooirust te geven als ze zo onrustig is. Ook al wil ze niet, ze zal misschien even protesteren maar uiteindelijk zal ze wel een plekje zoeken om te slapen. Als je zelf misselijk bent ga je ook niet rondrennen, dan wil je ook het liefst in je bed liggen.

Hoe gaat het nu met haar?
Marjan

Bericht door Marjan »

Even kooirust lijkt mij ook beter op momenten dat ze zo onrustig is.

Maar een fret hoort eigenlijk niet zo vaak te spugen want in principe braken fretten niet zo makkelijk.
Eet ze nog wel en komt er wel ontlasting? En zou het misschien kunnen dat ze toch wat binnen heeft gekregen wat niet verteerbaar is zoals stukjes weefsel (bijv. van haar slaapsetjes) of stukjes van haar speeltjes?
Ik zou toch weer even contact opnemen met Hanneke want bij veel overgeven gaan bij mij in ieder geval de alarmbellen rinkelen. :|
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@yvonne, uiteindelijk is ze toch in haar kooi gaan liggen. Gisteravond een kwartje Synolux gegeven. Gisteren was het nog niet zoveel hoor, veel slapen, gelukkig niet meer gespuugd. Je merkte gisteravond laat dat ze wel honger kreeg, dus nog wat waltham en dr brokjes gegeven.

En vanmorgen haar medicijnen weer gegeven en dat wilde ze natuurlijk weer niet, dus hup de spuit erin. Half uurtje later beetje waltham gegeven en dat heeft ze zelf weer helemaal opgesmikkeld. Daarna moest ze even in haar kooi, want we moesten even naar de teststraat..
Toen we thuis kwamen stond ze alweer te wachten om te spelen, ze is weer lekker ondeugend en speelt alweer half uur in haar tuintje. :?: :)

En dan denk ik wat kan dat dan zijn.... :?:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@marjan, ik heb gelijk contact opgenomen met Hanneke (Donderdags)en die zei dat ik het aan moest kijken en anders als het nog niet zou gaan zou ze weer die Synolux opsturen. Dus had gelijk al gereageerd, stuur maar op want kan altijd handig zijn en ik moest die volgende dag ook werken en kon haar dan niet in de gaten houden. Dus de medicijnen gelukkig gisteren binnen gehad en savonds gelijk gegeven. Ze at vrijdag en zaterdag heel weinig, echt kleine beetjes gingen erin. Ze heeft de vrijdag en zaterdag niet meer gespuugd en haar ontlasting is zoals het altijd is, dunnig en groenig met af en toe een bruine drol er tussen. ;)

Ik heb gelijk ook gecheckt of ze ergens aan heeft zitten knagen en in haar kooi heeft ze niks gedaan. Beneden heeft ze dus alleen aan haar slaapmandje geknaagt...zie foto
3E0D0BDA-65FD-4C16-AE3C-8742ECDFF622.jpeg
3E0D0BDA-65FD-4C16-AE3C-8742ECDFF622.jpeg (124.43 KiB) 4183 keer bekeken
Kan dit dan kwaad? Ik heb het mandje nu in het zicht staan, dus als ze erin ligt kan ik nu zien of ze knabbelt en dan kan ik haar gelijk weg halen.
Mette

Bericht door Mette »

Jeetje wat is die misselijk zeg, arm meisje :cry: . Ik denk niet dat dat kwaad kan van het mandje, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen even weghalen natuurlijk. Dan is een houten slaaphuisje voor haar maken misschien handiger.
Kick

Bericht door Kick »

Oei, dat wat ik op die rand van dat mandje zie, is dat door haar geknaag gekomen? Als dat zo is dan moet dat mandje meteen weg want dat is echt foute boel zo.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat mandje zou ik dus maar weghalen, ze moet dat echt niet binnen krijgen want uiteindelijk kan dat bij een maagpatiëntje makkelijk tot een verstopping ergens leiden. En helemaal in combinatie met verharen als ze daar nu last van zou hebben (omdat ik je over haarbalpasta heb gehoord).

En ik weet dat je al contact met Hanneke had opgenomen maar ik kreeg de indruk uit jou posting dat ze nu regelmatig aan het overgeven is en dat is echt niet goed, vandaar mijn opmerking om opnieuw contact met Hanneke op te nemen want regelmatig overgeven is heel wat anders dan zo af en toe eens. :)
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:Dat mandje zou ik dus maar weghalen, ze moet dat echt niet binnen krijgen want uiteindelijk kan dat bij een maagpatiëntje makkelijk tot een verstopping ergens leiden. En helemaal in combinatie met verharen als ze daar nu last van zou hebben (omdat ik je over haarbalpasta heb gehoord).

En ik weet dat je al contact met Hanneke had opgenomen maar ik kreeg de indruk uit jou posting dat ze nu regelmatig aan het overgeven is en dat is echt niet goed, vandaar mijn opmerking om opnieuw contact met Hanneke op te nemen want regelmatig overgeven is heel wat anders dan zo af en toe eens. :)
Dat van de pasta was alvast voor als ze zou gaan verharen, dit is nog niet het geval..
Ik vind het altijd fijn om alvast dingen in huis te hebben. ;)

Ik heb idd nog een keer met Hanneke contact gehad, over dat ze nog een keer had gespuugd en dat ik hoopte dat ze het met de Synolux zou redden tot de 13de oktober. Maar hier heb ik nog geen antwoord op gekregen :(

Heb even in mijn Nala-dagboek gekeken, de 17de had ze gespuugd, dat was donderdagochtend, heb Hanneke gelijk gemaild en daar reactie op gehad, dat we het aan moesten kijken. De 18de heb ik gewerkt en heeft ze overdag niet gespuugd...dan de 19 de is op zaterdag, heeft ze dus in de nacht en ochtend weer gespuugd en dat heb ik gelijk ook weer gemaild en dus nog geen reactie op gehad. Sindsdien heeft ze niet meer gespuugd.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@kick en @marjan, de mand gaat weg... :|
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Mette schreef:Jeetje wat is die misselijk zeg, arm meisje :cry: . Ik denk niet dat dat kwaad kan van het mandje, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen even weghalen natuurlijk. Dan is een houten slaaphuisje voor haar maken misschien handiger.
Deze gaat tijdelijk naar boven en ze heeft nog een stoffen mandje staan, dan kan ze die gebruiken, die zet ik dan op dat plekje neer.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ben echt blij met dit forum, zo fijn om jullie tips en reacties te krijgen. Thanks for that :knuf:
Kick

Bericht door Kick »

We leren nog elke dag bij en dat doen we vooral samen ;)
yvonne

Bericht door yvonne »

Heel goed dat je het mandje weg gehaald hebt. Eigenlijk moet je alles waar ze op knaagt of aan geknaagd heeft weghalen.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Dat is waar, iedere dag leren we van onze doerakjes..

De mand heeft een nieuwe bestemming gekregen in onze blokhut, daar gaat het haardhout nu in. :)

Ik zal het in de gaten houden, als er meer dingen voorbij komen waar ze aan knaagt dan haal ik het gelijk weg.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

AC210D39-7C27-4F46-83AC-A10550916AEF.jpeg
AC210D39-7C27-4F46-83AC-A10550916AEF.jpeg (115.2 KiB) 4166 keer bekeken
Alleen haar ballenbak ballen... 8-)
Maar daar zitten alleen gaatjes in omdat ze probeert een bal te pakken, wat lastig gaat, omdat de bal groter is dan haar bekkie. Deze wil ze dan onder de bank hebben. :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Gewoon even goed in de gaten houden de komende tijd en vooral de perioden dat ze zo misselijk is.
Hanneke zal maandag haar mail wel weer gaan behandelen dus die reactie komt echt wel. :)

En ik ben blij dat we je voor zover mogelijk kunnen bijstaan met adviezen hoor, ook al zijn we geen artsen natuurlijk. Maar gedeelde smart is halve smart. ;)
Mette

Bericht door Mette »

Nog een tip mocht ze aan hangmatten knagen bijv. Ik had vroeger echt een enorme fleece en katoen knager (in de tijd dat we nog niet wisten dat het misselijkheid betekende of dat ik uberhaupt wist dat fretten zoveel maagproblemen hadden - gered uit een dierenwinkel en sowieso een dikke fokfout want maar 4 tenen aan 1 voetje - ze heeft maar 3 jaar mogen worden door die maagproblemen), en die heb ik altijd hangmatjes van spijkerstof gegeven zodat ze zich toch veilig kon verstoppen. Je kunt ook een spijkerbroek opknippen en her en der dichtmaken waar je het gesloten wilt, of juist een gat, en ophangen in een kooi.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:Gewoon even goed in de gaten houden de komende tijd en vooral de perioden dat ze zo misselijk is.
Hanneke zal maandag haar mail wel weer gaan behandelen dus die reactie komt echt wel. :)

En ik ben blij dat we je voor zover mogelijk kunnen bijstaan met adviezen hoor, ook al zijn we geen artsen natuurlijk. Maar gedeelde smart is halve smart. ;)
Ik hou haar in de smiezen :)
Heb inmiddels bericht gehad van Hanneke, mocht het beter gaan met de synulox dan kijken we het aan en mischien dat de afspraak eerder kan plaats vinden. Ik heb weer terug gemaild dat ik me erg zorgen maak over het spugen...maar ze is nu sinds zaterdagavond weer stabiel, in die zin ze eet echt weer heel goed en speelt weer volop..het enige is dat ze erg trilt als ze haar bakje met medicijnen krijgt, daarna gaat het goed.
Dus heb ook gezegd dat we het aankijken en dat mocht het lukken de afspraak toch eerder wil.

Dus we wachten weer op antwoord terug. ;)

Geen artsen, maar wel veel ervaring met het houden van fretten en daar kan je ook veel van leren en uithalen vind ik. :D
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Mette schreef:Nog een tip mocht ze aan hangmatten knagen bijv. Ik had vroeger echt een enorme fleece en katoen knager (in de tijd dat we nog niet wisten dat het misselijkheid betekende of dat ik uberhaupt wist dat fretten zoveel maagproblemen hadden - gered uit een dierenwinkel en sowieso een dikke fokfout want maar 4 tenen aan 1 voetje - ze heeft maar 3 jaar mogen worden door die maagproblemen), en die heb ik altijd hangmatjes van spijkerstof gegeven zodat ze zich toch veilig kon verstoppen. Je kunt ook een spijkerbroek opknippen en her en der dichtmaken waar je het gesloten wilt, of juist een gat, en ophangen in een kooi.

Oh das een goede en leuke tip, gelukkig knaagt ze nog niet aan haar hangmatje of dekentjes, maar deze hou ik in mijn achterhoofd. :juich:
Plaats reactie