Tot nu toe hebben alle fretten hier duidelijk meer activiteit getoond in de vroege ochtend en in de avond. Nu het 's avonds later licht is, zie ik duidelijk een verschuiving in hun speeltijd. In de winter ligt dat rond een uur of 5-6 en nu pas om 8-9 uur. Misschien komt dat ook omdat ik ze daar bewust aan gewend heb, al vanaf het begin. Alhoewel de Musketiers wel veel meer overdag actief waren en ' s avonds sliepen (dat was altijd hun ritme geweest in het lab denk ik).
Zeker bij de bino's merk ik dat ze het helemaal niet fijn vinden om overdag rond te stuiteren en al helemaal niet buiten. Buitenspelen doen die het liefst in de avondschemering

Ik heb mijn fretten wel in de woonkamer staan, maar ver uit ons 'leefgedeelte' gericht naar de keuken en achter een muur. Als het donker wordt in huis, wordt het ook donker voor hun, want er brand geen licht in die kant van de kamer. Er staat ook geen hard geluid aan van muziek of tv. Voor zover mogelijk is binnenshuis, probeer ik wel hun natuurlijk ritme aan te houden...