Tommy scheef koppie door middenoorontsteking
- Natascha
- Aantal fretten: 0
- Contacteer:
Tommy scheef koppie door middenoorontsteking
Vanmorgen als ondersteuning mee geweest naar de Frettenkliniek, met een eigenaar en een fretje
Het begon allemaal 2 weken geleden, dat ik werd gebeld en me vertelde dat de pup naar de dierenarts is geweest, want die had een acuut scheef hoofdje. Het fretje werd op antibiotica gezet, en kreeg 2 injecties, alles werd behandeld met stronghold, terwijl het eigenlijk een mijtvrije omgeving was, maar uit voorzorg en bescherming. Toch werd het fretje er niet beter op, terug naar de plaatselijke dierenarts, die het niet meer wist, die nam contact op met de frettenkliniek, maar omdat de dierenarts bezig was en niet aan de telefoon kon komen heeft die dierenarts via de website wat dingetjes opgezocht, en de eigenaar met advies " doorgaan met antibiotica" naar huis laten gaan. Toch zat het de eigenaar niet lekker en man zelf contact op met de kliniek, en er werd geadviseerd om vlug te komen, en dat was vandaag.
Na grondig uitvragen en een flink gesprek, kon deze ernstige vorm niet echter niet alleen van de oormijt komen, maar uitsluiten werd het niet gedaan. Er volgde een onderzoek.
Pijnlijk op de bullee, pijnlijk op de nieren. Urine onderzoek wees niet uit dat er een nierinfectie zat, gelukkig. Maar achter de trommelvlies wel, links en rechts, middenoorontsteking.
De injecties pijnstiller was niet goed die was gegeven, en de injectie prednison heeft de aandoening verergerd.
Noodzaak, nu handelen om het fretje te helpen, want daar gaat het tenslotte om.
Dus: middenoorontsteking, dus bacterie achter trommelvlies door oormijt (veel geroepen oorzaak, waar de dierenarts momenteel niet geheel achter staat)
Of: middenoorontsteking door bacterie veroorzaakt door virus
Of: middenoorontsteking door bacterie door KVV
Injectie marbocyl gekregen, marbocyl kuurtje mee, maagzuurremmer omeprazol mee om tijdens de maag belastende kuur te geven
Acuut stoppen met KVV rauw voeding, omdat dat gevoelig is voor bacterien en mogelijk een bacterie in het lichaam kan veroorzaken, hetzij op de gevoelige middenoren terecht kan komen.
Muizen is wel goed, diepvries, omdat die muis heel is, in tact en niet door een machine is gemalen waar de bacteriën aan worden bloot gesteld.
Stoppen met ratten te geven, gewone rat, weanerrat, maar daar kan verder nog niets over gezegd worden, waarom, maar uit voorzorg doet de eigenaar dat.
Omdat de dierenarts dit zeer jonge gevalletje, wat eigenlijk (bijna) nooit voorkomt, wil blijven volgen, heb ik met de eigenaar overlegt of het een idee zou zijn dat ik dit fretje zou gaan opnemen in de verzorging hier, en kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.
De eigenaar stemde daarmee in, omdat ze zelf niet goed wist/weet wat ze ermee aan moet.
En zo zie je maar, goed genoeg je best doen, blijkt nooit goed genoeg te zijn. Vorig jaar was het met de info zo, en nu is de wetenschap weer verder, en is het weer anders, dit fretje wordt zeer zeker geen proef, want het belang staat voorop, maar als we hiervan kunnen leren, schaad het niet, maar baat het.
De twee zusjes ervan gaan daar ook onder controle komen( dat was al zo), maar nu worden ze zeker goed in de gaten gehouden, om vergelijk te hebben, maar met de rest is niets aan de hand. Hopelijk kunnen we nog veel leren hierover, maar voorop staat, dat ik de taak heb, om het beestje zodanig te verzorgen en observeren, dat er vroegtijdig wordt geconstateerd als er iets niet goed gaat, en hopen dat het juist wel goed gaat
Het begon allemaal 2 weken geleden, dat ik werd gebeld en me vertelde dat de pup naar de dierenarts is geweest, want die had een acuut scheef hoofdje. Het fretje werd op antibiotica gezet, en kreeg 2 injecties, alles werd behandeld met stronghold, terwijl het eigenlijk een mijtvrije omgeving was, maar uit voorzorg en bescherming. Toch werd het fretje er niet beter op, terug naar de plaatselijke dierenarts, die het niet meer wist, die nam contact op met de frettenkliniek, maar omdat de dierenarts bezig was en niet aan de telefoon kon komen heeft die dierenarts via de website wat dingetjes opgezocht, en de eigenaar met advies " doorgaan met antibiotica" naar huis laten gaan. Toch zat het de eigenaar niet lekker en man zelf contact op met de kliniek, en er werd geadviseerd om vlug te komen, en dat was vandaag.
Na grondig uitvragen en een flink gesprek, kon deze ernstige vorm niet echter niet alleen van de oormijt komen, maar uitsluiten werd het niet gedaan. Er volgde een onderzoek.
Pijnlijk op de bullee, pijnlijk op de nieren. Urine onderzoek wees niet uit dat er een nierinfectie zat, gelukkig. Maar achter de trommelvlies wel, links en rechts, middenoorontsteking.
De injecties pijnstiller was niet goed die was gegeven, en de injectie prednison heeft de aandoening verergerd.
Noodzaak, nu handelen om het fretje te helpen, want daar gaat het tenslotte om.
Dus: middenoorontsteking, dus bacterie achter trommelvlies door oormijt (veel geroepen oorzaak, waar de dierenarts momenteel niet geheel achter staat)
Of: middenoorontsteking door bacterie veroorzaakt door virus
Of: middenoorontsteking door bacterie door KVV
Injectie marbocyl gekregen, marbocyl kuurtje mee, maagzuurremmer omeprazol mee om tijdens de maag belastende kuur te geven
Acuut stoppen met KVV rauw voeding, omdat dat gevoelig is voor bacterien en mogelijk een bacterie in het lichaam kan veroorzaken, hetzij op de gevoelige middenoren terecht kan komen.
Muizen is wel goed, diepvries, omdat die muis heel is, in tact en niet door een machine is gemalen waar de bacteriën aan worden bloot gesteld.
Stoppen met ratten te geven, gewone rat, weanerrat, maar daar kan verder nog niets over gezegd worden, waarom, maar uit voorzorg doet de eigenaar dat.
Omdat de dierenarts dit zeer jonge gevalletje, wat eigenlijk (bijna) nooit voorkomt, wil blijven volgen, heb ik met de eigenaar overlegt of het een idee zou zijn dat ik dit fretje zou gaan opnemen in de verzorging hier, en kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.
De eigenaar stemde daarmee in, omdat ze zelf niet goed wist/weet wat ze ermee aan moet.
En zo zie je maar, goed genoeg je best doen, blijkt nooit goed genoeg te zijn. Vorig jaar was het met de info zo, en nu is de wetenschap weer verder, en is het weer anders, dit fretje wordt zeer zeker geen proef, want het belang staat voorop, maar als we hiervan kunnen leren, schaad het niet, maar baat het.
De twee zusjes ervan gaan daar ook onder controle komen( dat was al zo), maar nu worden ze zeker goed in de gaten gehouden, om vergelijk te hebben, maar met de rest is niets aan de hand. Hopelijk kunnen we nog veel leren hierover, maar voorop staat, dat ik de taak heb, om het beestje zodanig te verzorgen en observeren, dat er vroegtijdig wordt geconstateerd als er iets niet goed gaat, en hopen dat het juist wel goed gaat
Re: Tommy scheef koppie door middenoorontsteking
Wat een ellende weer door zo'n middenoor ontsteking. Ik hoop echt dat er ooit een goede behandeling komt en ook dat eens boven water komt wat dit toch telkens zo veroorzaakt. Want dat het alleen mijten zijn die dit veroorzaken daar geloof ik al heel lang niet meer in.
Is dit fretje nu ook afgestaan aan jou Natas of zorg je er tijdelijk voor?
Is dit fretje nu ook afgestaan aan jou Natas of zorg je er tijdelijk voor?
Zooo....dat is nog eens een ander inzicht
Wel iets om goed over na te denken....
Om even in mijn situatie te denken. Nix kwam binnen met ernstige oormijt, die met behandeling van Stronghold niet is over gegaan. Hij had echter totaal geen pijn in zijn oren en vrat hele prooien achter elkaar op. Jillz is wat magertjes de rui uitgekomen en heeft de behandeling met Stronhold gewoon mee gedaan. Omdat ze gewoon niet meer prooi at dan gebruikelijk en dunnetjes bleef ben ik begonnen met haar Haaks Barf er bij te geven. Dat is wat vetter dan prooi en daar komen ze snel weer van op gewicht. Tja....en toen kwam ik voor de enting, een week of drie nadat ik daarmee begonnen was en had Jillz een middenoorontsteking wij (Hanneke en ik) dachten dus van de oormijt, maar eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat ik Hanneke niet verteld heb dat ze sinds kort ook KVV krijgt.
Nix krijgt nu ook sinds een paar weken wat KVV en zijn oren blijven gevoelig. Volgens Hanneke geen duidelijke MOO.
Ik heb inmiddels een otoscoop gekocht en kan geen levende oormijt meer ontdekken. Nu weet ik wel dat de oorgevoeligheid niet gelijk weg is nadat de oormijten verdwenen zijn.....maar er rijst bij mij nu wel de vraag; komt de MOO nu van de oormijt óf van de KVV...of beiden? Vroeger kregen ze bij mij nl nooit KVV Alleen prooi en ook geen grotere ratten. Wel baby en kleine weaner rat....
Maar hoe verklaar je MOO problemen bij fretten die alleen maar brok krijgen...en nooit anders dan brok gekregen hebben?
Ik ga dit wel in de gaten houden.
Wel iets om goed over na te denken....
Om even in mijn situatie te denken. Nix kwam binnen met ernstige oormijt, die met behandeling van Stronghold niet is over gegaan. Hij had echter totaal geen pijn in zijn oren en vrat hele prooien achter elkaar op. Jillz is wat magertjes de rui uitgekomen en heeft de behandeling met Stronhold gewoon mee gedaan. Omdat ze gewoon niet meer prooi at dan gebruikelijk en dunnetjes bleef ben ik begonnen met haar Haaks Barf er bij te geven. Dat is wat vetter dan prooi en daar komen ze snel weer van op gewicht. Tja....en toen kwam ik voor de enting, een week of drie nadat ik daarmee begonnen was en had Jillz een middenoorontsteking wij (Hanneke en ik) dachten dus van de oormijt, maar eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat ik Hanneke niet verteld heb dat ze sinds kort ook KVV krijgt.
Nix krijgt nu ook sinds een paar weken wat KVV en zijn oren blijven gevoelig. Volgens Hanneke geen duidelijke MOO.
Ik heb inmiddels een otoscoop gekocht en kan geen levende oormijt meer ontdekken. Nu weet ik wel dat de oorgevoeligheid niet gelijk weg is nadat de oormijten verdwenen zijn.....maar er rijst bij mij nu wel de vraag; komt de MOO nu van de oormijt óf van de KVV...of beiden? Vroeger kregen ze bij mij nl nooit KVV Alleen prooi en ook geen grotere ratten. Wel baby en kleine weaner rat....
Maar hoe verklaar je MOO problemen bij fretten die alleen maar brok krijgen...en nooit anders dan brok gekregen hebben?
Ik ga dit wel in de gaten houden.
Zo wat sneu weer voor dit fretje, die oortjes.
Wat geweldig dat jij er weer meteen klaar voor staat Natas, super van je.
Een heel interessant verhaal dit, blijf het goed volgen, kunnen we veel van opsteken.
Fijn dat je het met ons wilt delen Natas !
Wat geweldig dat jij er weer meteen klaar voor staat Natas, super van je.
Een heel interessant verhaal dit, blijf het goed volgen, kunnen we veel van opsteken.
Fijn dat je het met ons wilt delen Natas !
Bedoel je Hanneke met 'de dierenarts'?Dus: middenoorontsteking, dus bacterie achter trommelvlies door oormijt (veel geroepen oorzaak, waar de dierenarts momenteel niet geheel achter staat)
Ik denk het want ze is bij de Frettenkliniek geweest.
- fem fatale
Wat akelig dat nog iemand dit heeft. Mijn Jip heeft nog nooit een oormijt gehad, en KVV vond ie smerig, dus bij hem is het vermoedelijk een virus geweest.
Ik ga duimen voor dit fretje.
Ik ga duimen voor dit fretje.
- Natascha
- Contacteer:
Ja, dat klopt, maar omdat er vaak geroepen wordt dat de maan de hemel ingeprezen wordt, hou ik het oppervlakkig Tenslotte kunnen ze dan zelf oordelen of ik bij een goede "dierenarts benBirgit schreef:Bedoel je Hanneke met 'de dierenarts'?Dus: middenoorontsteking, dus bacterie achter trommelvlies door oormijt (veel geroepen oorzaak, waar de dierenarts momenteel niet geheel achter staat)
Kick schreef:Ik denk het want ze is bij de Frettenkliniek geweest.
Nee, dat blijft hier voorgoedMarjan schreef: Is dit fretje nu ook afgestaan aan jou Natas of zorg je er tijdelijk voor?
Het KVV geld hoofdzakelijk voor de frettenpups, die puur vanaf moeder op prooi worden gezet. Tot de 4 maanden wordt geadviseerd dit niet te gevenKaren schreef: wij (Hanneke en ik) dachten dus van de oormijt, maar eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat ik Hanneke niet verteld heb dat ze sinds kort ook KVV krijgt.
Dat van de brok, is nu typisch zo'n vraag voor Hanneke, om dat mee te nemen.
Ik heb dit fretje in verzorging vanaf 14 juli, en de tijd zal de ontwikkeling leren
Ik zelf denk al lange tijd aan een bacterie (in de oren) die dit veroorzaakt. En niet persé aan KVV of mijt omdat ik hier heb zien gebeuren dat fretten die nooit ergens last van hadden opeens uit het niets een middenoorontsteking hadden. Fretten die nooit, althans bij ons al jaren niet, last van oormijt hadden en die ook geen KVV kregen.
Het lijkt verdacht veel op iets wat besmettelijk is want eenmaal één fret met een middenoorprobleem en allemaal moeten het uiteindelijk ontgelden. En dan heb ik het over fretten die gescheiden leven maar wel in aanraking komen met dezelfde speeltjes en mandjes e.d.
Het lijkt verdacht veel op iets wat besmettelijk is want eenmaal één fret met een middenoorprobleem en allemaal moeten het uiteindelijk ontgelden. En dan heb ik het over fretten die gescheiden leven maar wel in aanraking komen met dezelfde speeltjes en mandjes e.d.
Ik lees misschien half, excuus daarvoor. Maar ik hoorde ook van iemand met een pup van 7 à 8 weken met MOO. Hoe zou zo'n jong dier er dan aan komen? De oren gaan pas met vier weken zoiets open, dus dat moet enorm snel gegaan zijn.. Dat kan toch nauwelijks door oormijt komen?
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Hanneke zei tegen mij ook dat Presley het waarschijnlijk heeft door bacteriën in de KVV, want oormijt heeft hij niet en ook nooit gehad. Toch blijft het idd vreemd, dat ook fretten die altijd brok gegeten hebben/eten steeds vaker last lijken te hebben van middenoorontsteking. Ik ben heel benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn.
Succes met het frettenpupje Natas!
Succes met het frettenpupje Natas!
Ik vind het een aparte verklaring, want om welke bacterie gaat het dan? Als je weet welke bacterie het is die MOO veroorzaakt, kun je ook onderzoeken of die bacterie uit de voeding komt. 'Een bacterie' is een nogal brede verklaring, want daar heb je er heel veel van. Kan die bacterie niet geïsoleerd worden en onderzocht?
Ik denk dat dat juist het lastige is Birgit, waardoor er al zo lang gezocht wordt naar een oorzaak. Als ik het goed begrepen heb van Hanneke moet ze voor dat soort onderzoek fretjes hebben met een actieve MOO, die dan geeuthanaseerd worden en waarbij zij haar onderzoek mag doen. Daar zijn er niet zo veel van....
Ik heb het oorsmeer laten onderzoeken van Max een tijd geleden. Daar kwam niets uit. Althans, de bacteriën waarop werd gezocht werden niet gevonden.Birgit schreef:'Een bacterie' is een nogal brede verklaring, want daar heb je er heel veel van. Kan die bacterie niet geïsoleerd worden en onderzocht?
Maar het vervelende van zo'n onderzoek is dat er standaard maar op een paar veel voorkomende bacteriën wordt gezocht. En ook worden er altijd wel een aantal bacteriën gevonden die niet persé schadelijk hoeven te zijn.
Om te weten welke bacterie eventueel verantwoordelijk is voor middenoorproblemen, zul je inderdaad een bullae open moeten kunnen maken en dit dan heel breed laten onderzoeken. En ik denk dat dit te kostbaar gaat worden én je hebt er een overleden fret voor nodig. Dus het klinkt makkelijk maar dat is het niet helaas.
Ah vandaar. Dat verklaart het wel
Zou het niet een idee zijn om dan met een opvang contact op te nemen? Ik kan me voorstellen dat daar ook fretten komen met MOO en dat niet elke opvang per se een overleden fret terug wil.
Zou het niet een idee zijn om dan met een opvang contact op te nemen? Ik kan me voorstellen dat daar ook fretten komen met MOO en dat niet elke opvang per se een overleden fret terug wil.
Ik weet dat Hanneke al een paar koppies heeft mogen openmaken om te zien hoe zo'n ontsteking zich ontwikkelt. Maar ik weet niet of ze ook weefsel heeft bewaard om eventueel te laten onderzoeken. Maar ik zou ook niet weten of dit betaalbaar is om te laten testen op allerlei bacteriën.
Ik zal haar er wel eens naar vragen want dit loopt inmiddels de spuigaten uit.
Ik zal haar er wel eens naar vragen want dit loopt inmiddels de spuigaten uit.
Dat bedoel ik, het lijkt vaker voor te komen en de fretten hebben vreselijke pijn volgens mij
- fem fatale
Pijn lijkt af te hangen van waar de ontsteking begint. Jip heeft buikpijn gehad van de AB, maar hij heeft nooit last van zijn oren gehad. Had ie dat maar, dan hadden we hem op tijd kunnen behandelen.
- Natascha
- Contacteer:
Dat is deze pup. Die was iets minder dan 6 weken toen hij ineens scheef liep. Hij is vandaag 8 weken, en ik kreeg net een bericht, dat de medicijnen erg goed aanslaan.Birgit schreef:Ik lees misschien half, excuus daarvoor. Maar ik hoorde ook van iemand met een pup van 7 à 8 weken met MOO. Hoe zou zo'n jong dier er dan aan komen? De oren gaan pas met vier weken zoiets open, dus dat moet enorm snel gegaan zijn.. Dat kan toch nauwelijks door oormijt komen?
Hij loopt bijna weer recht
De meeste pups kunnen niet onderzocht worden, omdat het geen geld oplevert en ze niet ermee naar Hanneke gaan, is mijn visie
Goed nieuws!