Reacties op "Brokkenbrij en het Waltham papje"

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Frettenvraagbaak

Reacties op "Brokkenbrij en het Waltham papje"

Bericht door Frettenvraagbaak »

Hier kunnen reacties worden gegeven op het stuk van frettenarts Hanneke Roest of vragen worden gesteld aan de forumleden over het walthampapje of de brokkenbrij.
Birgit
Aantal fretten: 0

Re: Reactis op "Brokkenbrij en het Waltham papje"

Bericht door Birgit »

De titel is verkeerd gespeld 8-)
(bericht mag je weer weghalen hoor)

:mrgreen:
Danielle

Re: Reacties op "Brokkenbrij en het Waltham papje"

Bericht door Danielle »

Ik zie anders niks :brush:

Maar handig hoor, vandaag krijg ik een logee die ook op brokkenbrei leeft :D ben benieuwd
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Dat is raar Daan want je leest de titel (brokkenbrij) en je hebt het daarna over brokkenbrei.... :mrgreen: Ik heb IE10 en daar zit een spellingscontrole op; die zegt dat brokkenbrij goed is en brokkenbrei fout.
Marjan

Bericht door Marjan »

Haha, wat een discussie. :lol: Het enige wat ik kan bedenken is dat ik zelf waltham en papje aan elkaar zou hebben geschreven. Maar dit is nu eenmaal één op één de tekst van Hanneke en aangezien het los van elkaar ook niet echt fout is, hebben we het zo gelaten. :clown:
fem fatale

Bericht door fem fatale »

Volgens mij is waltham en papje wel echt fout.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Dat is inderdaad één woord, maar er stond 'Reactis' en dat heeft Danielle snel aangepast ;-)

Maar nogmaals, haal dat soort reacties van mij gerust weg. Het is off topic en anders kom ik zo over als woordenzeiker. Ben ik ook, maar dat hoeft niet iedereen te weten 8-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat mag iedereen best weten hoor. :clown:
Kick

Bericht door Kick »

Dus nu weer on-topic? ;)

Er zit een behoorlijk luchtje aan die brokkenbrij moet ik zeggen maar hier gaat het er redelijk goed in.
Marjan

Bericht door Marjan »

Voor diegene die de brokkenbrij maken met Royal Canin Weaningbrokken is dit misschien wel interessant.
Kort geleden zijn deze brokjes een stuk kleiner geworden dan daarvoor. Even een foto van Yvonne waar je het verschil kunt zien:

Afbeelding

Nu gaf Yvonne ook al aan dat haar fretten de brokkenbrij ook gelijk niet meer wilden eten maar volgens de fabrikant was alleen het formaat aangepast en niet de samenstelling.

Nu krijgen ze hier ook de brij van deze brokken en Hanneke vroeg mij laatst of ik bij onze fretten wilde testen of die er ook moeilijk mee zouden doen. Ik heb een zak mee genomen van dat kleiner formaat brokjes en gisteren de proef op de som genomen.

Ik merkte gelijk al tijdens de bereiding dat de nieuwe, kleinere brok veel minder geurde. Ook leek de brij na het pureren wel wat glaziger of zalveriger dan de oude brok. Tussen mijn vingers voelde de structuur wel hetzelfde en de kleur was ook gelijk.
Toen heb ik het onze fretten voor gezet. Op dit moment krijgen Nina, Lana en Max de brokkenbrij maar (nog) wel gemengd met wat waltham. Voor Nina en Lana omdat zij een laag bloedsuiker hebben en voor Max omdat hij anders zijn bakje pap gewoon opgooit. 8-) Dus geen van drieën krijgt het puur.

Eerst was Nina aan de beurt, zij begon er wel gelijk aan maar at voor het eerst haar bakje niet helemaal leeg. Lana at het zonder problemen en Max zag je twijfelen, wilde een likje nemen en toen toch weer niet en ik hoorde hem gewoon denken of hij de boel weer door zijn kooi zou gaan smijten. :|
Kick wist niet dat het een ander papje was en vroeg zelfs aan mij of ik het soms te heet had gemaakt.
Toen ik mijn vinger erin doopte en hem die liet aflikken, at hij uiteindelijk de boel wel leeg.

Voor mij is duidelijk dat niet alleen het formaat is aangepast maar dat er toch ook iets in de samenstelling moet zijn gewijzigd. Ondanks dat de leverancier dit niet bevestigt.

Gelukkig heb ik zowel de oude als de nieuwe brokken nu in huis en ik ga het laatste beetje nu ook telkens wat mengen met de nieuwe brok zodat ze het uiteindelijk zonder moeite zullen eten.
Danielle

Bericht door Danielle »

het lijkt nu net of kick je vinger heeft afgelikt :brush:
en als je de ingredienten naast elkaar legt?
ray

Bericht door ray »

Was het lekker Kick :lach:
Ja lijkt mij dat er iets veranderd is in de samenstelling, al navraag gedaan bij de fabrikant?
Marjan

Bericht door Marjan »

Haha, nee zo gek is Kick nu ook weer niet. :lol:

En er is inderdaad navraag gedaan door Hanneke bij de fabrikant maar die zeggen dat er niets veranderd is in de samenstelling.
ray

Bericht door ray »

ow ok daar heb ik overheen gelezen dan, zag alleen dat er bij de leverancier navraag was gedaan. :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik heb een paar weken geleden, toen dit speelde, navraag gedaan bij zowel de fabrikant als de leverancier. De leverancier (medpets) heeft ook nog contact opgenomen met Royal Canin (fabrikant) en die zegt idd dat er niks veranderd is aan de samenstelling, maar ik betwijfel dat, net als Marjan ten zeerste. Inmiddels eet Presley de brokkenbrei weer puur, Bibi blijft er moeite mee houden, ik moet echt van alles verzinnen om haar aan het eten te krijgen.

Ik vind het opvallend dat jouw fretten er ook anders op reageren Marjan! Ik was al bang dat ik de enige was, ging al twijfelen aan mezelf en aan mijn fretten ;)

Royal Canin zegt op 8 juli 2013 het volgende :

Aan de samenstelling van de voeding VCN Weaning is niets veranderd.
Het verschil van de brok is te verklaren aan de hand van het productieproces. Het is mogelijk dat per productie de kleur, grootte en textuur van de brokken iets verschillen. De brokken van de Royal Canin voedingen zijn geëxpandeerde brokken. Dit houdt in dat de brokken tijdens het productieproces onder invloed van hoge druk en temperatuur hun vorm aannemen. Hierdoor kan het zijn dat de brokken soms iets verschillen in formaat en vorm. Aan het eind van het productieproces wordt er over de brokken een coating gespoten. Deze coating bevat ingrediënten die niet tegen hitte kunnen. De brokken kunnen iets minder vettig of juist vettiger zijn doordat de coating iets minder of meer in de brok trekt. Dit heeft overigens geen invloed op de kwaliteit van het product.
Royal Canin maakt geen gebruik van kunstmatige geur- en smaakstoffen. Het zou kunnen zijn dat de fretten deze specifieke batch niet lekker genoeg vinden en daarom de voeding weigeren te eten. Op het moment dat er geen gebruik gemaakt wordt van kunstmatige geur en smaakstoffen ben je afhankelijk van de geur of smaakintensiteit van het natuurlijke product. Deze kan uiteraard wisselen per oogst of per leverancier. U hoeft niet te twijfelen aan de kwaliteit van de ingrediënten van onze voedingen. Alle ingrediënten die door Royal Canin gebruikt worden zijn geschikt voor menselijke consumptie. De grondstoffen ondergaan zeer strenge controles op diverse punten in het productieproces. De kwaliteitscontroles worden uitgevoerd bij de leveranciers van de producten, bij aankomst van de grondstoffen in de fabriek alvorens zij verwerkt worden en op het uiteindelijke product.

Zij geven dus wel een mogelijke oorzaak aan (zie rode tekst) voor het verschil in brokgrote en smaak, maar ik blijf het vreemd vinden. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen van andere fretten eigenaren met deze weaning brokken.
Marjan

Bericht door Marjan »

Nou de grootte van de brok verschilt niet bepaald "iets" ze zijn gewoon minstens twee keer zo klein. ;)
Mayke

Bericht door Mayke »

Heel apart dit ! :roll:

Ik vind het wel een hele duidelijke uitleg van Hanneke over de brokkenbrij en het walthampapje, super !
Kick

Bericht door Kick »

Ik heb inmiddels zo toch m'n bedenkingen over de (samenstelling) van de brokkenbrij.

Wij gebruiken het nu een tijdje en ik hoor me in het begin ervan nog tegen Hanneke zeggen dat ik vond dat de stank van de ontlasting bij Nina (de eerste op de brij bij ons) veel minder was.

Helaas moet ik daar op terugkomen; de ontlasting van zowel Lana als Max meurt enorm en ik moet nu bijna meteen een drol weghalen als ze gepoept hebben om te voorkomen dat het hele huis stinkt.

We gaan nu proberen om TF te gaan gebruiken om de brij te maken en eens zien wat dat gaat doen.

Daarbij vind ik die lucht als marjan die brij maakt ook niet echt plezierig....
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dat wanneer je Totally Ferret nat gaat maken, dit ook onplezierig ruikt. Nat kattenvoer meurt ook. ;)
Maar ik ga inderdaad voor Max en Lana toch eens TF-brij maken. Want zelfs Donna haar ontlasting stinkt de laatste tijd. Die krijgt welliswaar geen brij maar heeft wel de weaning brokjes in haar kooi bedacht ik mij vanmorgen.

Nina gaat er erg goed op, die heeft het echt nog nooit zo goed gedaan als de laatste tijd, dus die hou ik wel op de weaning-brij.
yvonne

Bericht door yvonne »

De ontlasting van Presley stinkt ook meer dan anders, hoewel je dat in een buitenhok natuurlijk niet zo ruikt als binnen.
Maar als ik de bak leegschep ruik ik het des te meer.

Ik ga ook eens pap maken van de hill's brokjes, die heb ik ook nog staan, en aangezien Presley makkelijker overstapt op andere brok dan Bibi (die nu alleen maar waltham krijgt) gaat dat misschien wel lukken.

Ik ben benieuwd Kick en Marjan!
Plaats reactie