Brokvoeding: wat geef jij?

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Birgit
Aantal fretten: 0

Brokvoeding: wat geef jij?

Bericht door Birgit »

Zojuist was ik hier aan het rondkijken over iets over brokjes, maar ik zag dat er helemaal geen brokkentopic is :shock: . Mijn arme brokkenfret, hij telt niet mee :( . Ik zal niet de enige zijn die brokjes (bij)voert aan de fretten. Ik voer Sjeng brok, omdat hij dat eet. Hij is als 2-jarige uit een dierenasiel gekomen en prooi likt hij misschien aan of hij neemt het mee naar bed, maar echt wildenthousiast aanvallen doet hij helaas niet.

Dus heb ik ervoor gekozen om (ook) brok te voeren. In het verleden heb ik mijn fretten weleens Totally Ferret gegeven, maar liever voer ik Orijen Whole Prey (voor de kat). Daarin zit veel minder plantaardig materiaal. Ook werkt Orijen meer met vers vlees en niet met bijvoorbeeld vleesmeel.

Orijen is sinds kort van samenstelling veranderd, waardoor het nog minder plantaardig materiaal bevat. Bij de samenstelling zie je nu ook dat het 17e ingredient (!) pas plantaardig is. Ik heb alleen de nieuwe zak nog niet in huis, dus ik weet niet hoe het Sjeng zal bevallen.

Afbeelding

Samenstelling nieuwe Orijen:
Vers kippenvlees (20%), gedroogd kippenvlees (15%), verse kippenlever (4%), verse hele haring (4%), vers kalkoenvlees (4%), gedroogd kalkoenvlees (4%), verse kalkoen lever (3%), verse hele eieren (3%), verse gratenvrije snoekbaars (3%), verse hele zalm (3%), vers pluimveeharten (3%), kippenkraakbeen (3%), gedroogde haring (3%), gedroogd zalm (3%) , gevogelte leverolie (3%), gevogelte levervet (2%), rode linzen, groene erwten, groene linzen, luzerne, yam, erwtenvezels, kikkererwten, pompoen, spinazie, wortelen, rode appels, Bartlett peren, veenbessen, kelp, zoethout, engelwortel, venkel, goudsbloem, zoete venkel, pepermunt blad, kamille, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn.
Birgit

Re: Brokvoeding: wat geef jij?

Bericht door Birgit »

Als ik de samenstelling vergelijk met Totally Ferret, dan moet ik helemaal zeggen dat ik liever voor Orijen kies:

Totally Ferret begint met meel en het tweede ingrediënt is al rijst.
Pluimveevleesmeel, rijst, pluimveevet, ei (gedroogd), tarwemeel, mais, vismeel, rijstzemelen, vleeshydrolisaat, droge biergist, levermeel, gerst (gepeld), lijnzaden, droge bietenstukjes, visolie, calciumcarbonaat, kaliumchloride
Hills Kitten doet het niet veel beter:
Kip- en kalkoenmeel, gemalen maïs, dierlijk vet, visolie, proteïnehydrolysaat, droge suikerbietensnippers, kaliumchloride, lijnzaad, natriumchloride, L-lysinehydrochloride, L-tryptofaan, magnesiumoxide.
Nu weet ik dat ingredienten en analyse niet alles is, maar zo lijkt het verschil wel erg groot..
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Dat ziet er niet verkeerd uit als je dat zo met elkaar vergelijkt....
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb er ook wel eens aan gedacht over te stappen naar Orijen maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het wel erg makkelijk vindt dat de Totally ferret gewoon te koop is bij Hanneke of bij Prooidier zodat ik er niet apart voor hoef te gaan shoppen. :oops:

Hier krijgen ze dus nog steeds Totally ferret of Weaning van Royal Canin nu ik er een aantal aan de brokkenbrij heb.
Birgit

Bericht door Birgit »

Nanja verkoopt ook Orijen :-). Je kan ook bij haar misschien eens een proefverpakking vragen?
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh je meent het? Dan ga ik dat zeker eens een keer meenemen, thanks!
ray

Bericht door ray »

Zelf voer ik hills kitten bij, maar misschien dat ik als deze zaak op is eens oorijen ga proberen :-)
yvonne

Bericht door yvonne »

Hier brokkenbrei van Royal Canin Weaning brokken. De brokjes zelf eten ze niet.
Mayke

Bericht door Mayke »

Hier eten ze Totally Ferret brokjes. (Met daarnaast wat prooi.)
Ann08

Bericht door Ann08 »

Mijn lieverds krijgen:

* zupreem
* totally ferret

als tractactie krijgen ze n-bone en zupreem snack. Dat vinden ze heel lekker en schijnt goed voor de tandjes te zijn (weet ik niet hoor :brush: ).

en we gaan proberen om ze te leren prooi eten.

groetjes
Birgit

Bericht door Birgit »

De nieuwe Orijen is binnen en Sjeng eet er goed van. De brokjes zijn wel duidelijk anders, ook een andere vorm.
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat een mazzel dat hij ze zo eet, toch wel vervelend dat een fabrikant het nodig vindt zo af en toe de samenstelling te veranderen.
Birgit

Bericht door Birgit »

In dit geval was het wel met reden. De aardappel kregen sommige katten toch laat van en die hebben ze vervangen. Bij TF toentertijd had ik het idee dat de aanpassing kostenbesparing was.
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat kregen ze ervan?
Kick

Bericht door Kick »

'last' bedoeld ze denk ik...
ray

Bericht door ray »

Ow fijn Birgit, dat Sjeng ze zonder moeite eet.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh ja, dat zal het zijn, ik haalde er niets uit zo op de vroege ochtend. :lol:
Danielle

Bericht door Danielle »

Mijn hoofdvoeding is prooi, maar ze krijgen bij mij soms ook wel brokken. Ze zijn er dol op en ik vind t belangrijk dat ze dat ook eten voor als ze door wat voor reden geen prooi meer kunnen/mogen. Ik had voorheen altijd Hills Kitten en ben overgestapt op TF. Dit ging met gemak eigenlijk... ben ook wel benieuwd naar orijen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb geinformeerd bij Nanja voor een proefzakje Orijen en die heeft ze niet (meer) maar ik neem de volgende keer toch maar eens een zak mee om te proberen.
Birgit

Bericht door Birgit »

Last inderdaad :-).

Jullie kunnen natuurlijk ook een zak delen en zo uitproberen ;-). Al zullen ze het denk ik wel eten.
Plaats reactie