Het was (grotendeels) erg interessant! Sommige onderwerpen spraken me erg aan, andere weer minder. Het was wel fijn om te merken dat de beste spreker Yvonne van Zeeland is, die ook op het symposium komt spreken.
Wat nog handiger was, is dat ik meteen even met Claudia, Nico en (kort) met Yvonne gesproken heb, zodat ik wist of alles goed liep voor het symposium. Maar het allerleukste komt nog...
Ik heb ook kennisgemaakt met Marsha. Zij doet onderzoek (onder begeleiding van Nico en Yvonne) naar het welzijn van de fret. Dat is een langdurig onderzoek en daarmee promoveert ze ofzo.. ik weet niet precies hoe dat werkt, maar het is dus behoorlijk wetenschappelijk verantwoord. Yvonne heeft gister nieuwe resultaten gepresenteerd van het onderzoek "What parrots want" over papegaaien. Diezelfde onderzoeksopzet zal gebruikt worden voor de fret. Yeah! Eindelijk dus wetenschappelijk onderzoek naar de behoeften van de fret. Mogelijk zal ze de eerste resultaten volgend jaar presenteren op dit symposium (welzijn gezelschapsdieren).
Marsha is nu vooral bezig met literatuur en de onderzoeksopzet. Ze is uiteraard ook op het symposium, maar dan als deelnemer. Ze kent fretten vooral in theorie, maar dat geeft niet, gaat wel over

.
Oh de opzet van het onderzoek van Yvonne. Een papegaai zit in kooi A met voer en water (dus is voorzien in basisbehoeften). Kooi A is via een bruggetje met een deur verbonden aan kooi B. Die kooi is de 'place to be', want daar is bijvoorbeeld verrijkingsspeelgoed, een radio of soortgenoot. Maar om daar te komen, moet de papegaai wel door de deur. Die deur wordt elke dag verder verzwaard en de papegaai moet elke keer meer moeite doen om er te komen. De vraag is dus tot hoever hij wil gaan en hoe graag hij in kooi B wil zijn. Voor soortgenoten deden de papegaaien de maximale inspanning bijvoorbeeld en anderen gingen naar kooi B om de radio aan te zetten
Idee is dus dat een papegaai zich wil inspannen voor extra's. In kooi A heeft hij in principe alles al, maar hij gaat liever nog naar kooi B om daar moeite te doen voor voer.