Kovu en Saru nierproblemen

Nierfalen of nierontstekingen
Danielle

Kovu en Saru nierproblemen

Bericht door Danielle »

Ik zag de vraag van Raymond in het dagboek van de heren, maar ik zet het hier maar neer.

Twee weken geleden ofzo ben ik met Kovu op controle geweest. Zijn suiker was nog steeds te laag. Hanneke besloot ook zijn urine te testen en hier bleek bloed in te zitten. Hij had nierontsteking en ik kreeg hier medicijnen voor mee. Inmiddels zit bij hem de kuur erop, maar vond ik Saru niet zo lekker overkomen. Gleed uit met pootjes, ligt meer plat.. Dus ook Saru is naar Hanneke geweest en ja hoor.. niet te geloven.. alsof ik daar met Kovu zat. Ook een nieronsteking en laag suiker.

Ik heb met beide fretten totaal geen medische geschiedenis, en nu hebben ze beiden een nieronsteking?! Hoe is het mogelijk zeg.. Hanneke denkt dat er misschien een virus is geweest, wel heel toevallig zo tegelijk. Maargoed, Saru zit dus nu op medicijnen. Met Kovu moest ik over twee weken terug op controle, dus dan mag Saru ook weer mee.

Echt een ziekenboeg hier
Birgit
Aantal fretten: 0

Re: Kovu en Saru nierproblemen

Bericht door Birgit »

Zo zijn Falkor en Balthazar ook aan hun eind gekomen. Niet de meest hoopgevende reactie, maar beide mannen hadden bij mij ook plots een nierontsteking. Bij Balthazar was het acuut en was er geen redden meer mogelijk. Falkor was ook aflopend, maar die heeft het nog wel even gedaan.

Bij Falkor is bij sectie een stukje nier opgestuurd, maar na anderhalf jaar is daar nog niks over bekend. Het is iemand die dat 'tussendoor' zou onderzoeken en ik ben er ook zelf niet meer achteraan gegaan. Ook Ilse (Frettenfan) had dit probleem en heeft stukjes nier opgestuurd. Maar er is geen uitslag van. Misschien kun je dat nog eens navragen aan Hanneke?

Bij zowel Ilse als bij mij hadden meerdere fretten het plotseling. Dat schijnt vaker voor te komen en de oorzaak is niet bekend. Maar klote is het wel. Hoe ernstig is het bij je mannen? Bij Falkor was het al meteen chronisch (dat is een bepaald deel van de nierfunctie uitgevallen en kan dat niet meer herstellen)..

Hou in elk geval die bekjes in de gaten en hoeveel ze drinken.
Danielle

Bericht door Danielle »

bekjes in de gaten houden?

Hanneke heeft niet gesproken nog over chronische ontsteking. Ze zei de meeste fretten krijg ik er wel weer bovenop dus daar ga ik voor nu ook maar even vanuit.
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Heftig hoor! Ik denk dat Birgit bedoeld dat je af en toe moet ruiken want volgens mij gaan ze naar iets chemisch ruiken bij een nierprobleem.

En bij ons hebben Max en Donna ook gehad en die zijn er goed bovenop gekomen dus we gaan er maar van uit dat het met jouw ventjes ook goed gaat komen! :D
Birgit

Bericht door Birgit »

Sorry, ik ben onduidelijk. Als het chronisch (aflopend) of acuut is, dan krijgen ze zweertjes in luchtpijn en bek. Dat is niet alleen pijnlijk en voorkomt dat ze nog kunnen eten, maar stinkt ook behoorlijk. Maar dan ben je heel wat stadia verder. Toch heb bij Falkor toch regelmatig gekeken, omdat ik bij Balthazar toen zo geschrokken was.

Maar ik denk wellicht wat te paniekerig. Bij 'nierproblemen' zie ik altijd meteen mijn fretten voor me die uit mijn handen glipten. Terwijl Kick ook al aangeeft (en anderen ook) dat hun fretten er gewoon bovenop kwamen ;-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Fretten met serieuze nierproblemen kunnen ontstekingen in hun bekje gaan krijgen. Dat is niet te hopen want dan is het toch meer een chronisch probleem. En in jou geval is er toch een goede hoop dat ze zullen genezen na een antibiotica-kuur, zoals het bij Max ook het geval was.
Birgit

Bericht door Birgit »

Erger nog: als die ontstekingen en zweertjes in de bek er zijn, moet je het dier laten inslapen. Dat is een signaal dat de nieren verder uitgevallen zijn. Maar nogmaals, ik ben te dramatisch.
Esther

Bericht door Esther »

Mijn Blackie had als complicatie van de CMOO ook een nierontsteking gekregen, en dat is met AB weer weggegaan!
Alhoewel haar rechternier gevoelig blijft maar hij is niet meer ontstoken, blijft echter wel een aandachtspunt.
ray

Bericht door ray »

Nou Daan dit was eigenlijk niet wat ik wilde lezen :???:
Had al iets meegekregen op facebook, maar niet dat het zo erg was.

Hopelijk komen je mannen er weer bovenop!
Karen

Bericht door Karen »

Nierontsteking is al naar voor je fretje...twee tegelijk is heftig.
Ik duim dat ze snel opknappen. Knuf voor jou en je mannekes
Danielle

Bericht door Danielle »

Afgelopen woensdag ben ik met beide heren op controle geweest. Eigenlijk kwam hier niks uit, er was niks veranderd. Saru glijd nog steeds uit, heeft een erg laag suiker (2,5!) en nog steeds bloed in de urine. Wel liet hij zich beter palperen.
Ook bij Kovu zat er nog steeds bloed in de urine en hij heeft nog steeds een laag suiker.

Ik heb nu wat andere medicijnen en moet over 1-2 mnd terug komen. Ik moet dan gelijk een afspraak maken voor chirurgie. Kovu gaat dan eerst geopereerd worden om te kijken of er toch geen insulinomen zijn waardoor het suiker laag is. Mocht Kovu ineens een wonder ondergaan en een goed suiker hebben dan gaat het over, maar dat verwachten we niet.
Esther

Bericht door Esther »

Jammer dat er geen verandering is opgetreden.....
Beterschap met jouw kereltjes ;)
Birgit

Bericht door Birgit »

Bah succes ermee Daan! Je hoopt toch op een verandering..
Marjan

Bericht door Marjan »

Waardeloos hoor. :( Hopelijk slaan de nieuwe meds aan.
Kick

Bericht door Kick »

Wat vervelend is dat als er zo weinig uitkomt en er nauwelijks verbetering is :???: Toch maar hopen op dat wondertje!
ray

Bericht door ray »

Bah had gehoopt op beter nieuws Daan. Beterschap en hopelijk knappen ze snel op nu.
Karen

Bericht door Karen »

Frustrerend zoiets
Mayke

Bericht door Mayke »

Vervelend zoiets ! :(
yvonne

Bericht door yvonne »

Goh echt vervelend zeg. Hopelijk gaan ze toch nog opknappen met de nieuwe meds.
Mariël

Bericht door Mariël »

Vervelend Danielle!
Hopen dat ze nu toch gaan opknappen!
Plaats reactie