Muizen kweken
Muizen kweken
Twee jaar geleden als het al niet langer is ben ik begonnen met het kweken van muizen. Een vriendin van mij deed dit en door de verhalen en hoe de fretten genieten van een eigen gekweekte muis ben ik overstag gegaan.
Gelukkig heb ik ook de ruimte om dit te doen. Ik heb één hobby garage en daar heb ik Mila en de muizen zitten. Dit is wel in gescheiden ruimtes.
Ik vond het in het begin doodeng, maar het feit dat ik weet wat ik geef en ook weet hoe ze gehouden worden, ben ik overstag gegaan. Nu heb ik zeven kweekbakken en een dames en een heren opgroei bak. Ik geef geen springers of baby's aan mila, maar volwassen muizen. De heren bak laat ik geen grote groep worden, omdat dat niet goed gaat. Ik heb een heel groot aquarium waar de dames mogen opgroeien.
Zie ik verschil tussen diepvries koop en eigen kweek jazeker. Mila vind ze echt geweldig en ze gaan ook zo op.
De muizen krijgen labbrokken, maar ook zaadjes, gedroogde mailwormen, maiskolven en alles wat ik tegen kom in een dierenwinkel en ik denk dat vinden ze wel lekker.
Is het goedkoper, dan kopen nee ik denk het niet. Al zie ik wel een flinke stijging in de prijzen van diepvries muizen.
Kan ik Mila volledig voorzien van eigen gekweekte muizen. In de zomer met gemak, dan kan ik ook zo af en toe wat muizen weg doen voor een goed doel. In de winter moet ik wel een zak diepvries muis kopen, omdat de muizen dan minder kweken.
Gelukkig heb ik ook de ruimte om dit te doen. Ik heb één hobby garage en daar heb ik Mila en de muizen zitten. Dit is wel in gescheiden ruimtes.
Ik vond het in het begin doodeng, maar het feit dat ik weet wat ik geef en ook weet hoe ze gehouden worden, ben ik overstag gegaan. Nu heb ik zeven kweekbakken en een dames en een heren opgroei bak. Ik geef geen springers of baby's aan mila, maar volwassen muizen. De heren bak laat ik geen grote groep worden, omdat dat niet goed gaat. Ik heb een heel groot aquarium waar de dames mogen opgroeien.
Zie ik verschil tussen diepvries koop en eigen kweek jazeker. Mila vind ze echt geweldig en ze gaan ook zo op.
De muizen krijgen labbrokken, maar ook zaadjes, gedroogde mailwormen, maiskolven en alles wat ik tegen kom in een dierenwinkel en ik denk dat vinden ze wel lekker.
Is het goedkoper, dan kopen nee ik denk het niet. Al zie ik wel een flinke stijging in de prijzen van diepvries muizen.
Kan ik Mila volledig voorzien van eigen gekweekte muizen. In de zomer met gemak, dan kan ik ook zo af en toe wat muizen weg doen voor een goed doel. In de winter moet ik wel een zak diepvries muis kopen, omdat de muizen dan minder kweken.
Re: Muizen kweken
Waarom vries je het overschot aan muizen in de zomer dan zelf niet in voor de winter eigenlijk?Minka schreef:Kan ik Mila volledig voorzien van eigen gekweekte muizen. In de zomer met gemak, dan kan ik ook zo af en toe wat muizen weg doen voor een goed doel. In de winter moet ik wel een zak diepvries muis kopen, omdat de muizen dan minder kweken.
En ik vind het knap hoor wat je doet, ik zou het niet kunnen ook al weet ik dat de muizen het beter hebben dan de gekochte en ook dat het voor je fret veel beter is. Dus petje af!
Hoeveel kweek muizen heb je in totaal?
Je moet muizen zeker ook vorstvrij kunnen laten overwinteren of is dat niet noodzakelijk?
Ik heb er ook al zo vaak over gedacht, maar ik heb alleen een houten buitenschuur waar dat eventueel zou kunnen en dan nog niet al te veel ruimte.
Je hebt er een succesvol kweekje aan in ieder geval
Je moet muizen zeker ook vorstvrij kunnen laten overwinteren of is dat niet noodzakelijk?
Ik heb er ook al zo vaak over gedacht, maar ik heb alleen een houten buitenschuur waar dat eventueel zou kunnen en dan nog niet al te veel ruimte.
Je hebt er een succesvol kweekje aan in ieder geval
Ik kan dit inderdaad wel doen, maar dan pas aan het einde van het seizoen omdat ik prooi niet te lang in de diepvries wil hebben. Eigenlijk niet aan gedacht, maar dat komt omdat ik Mila op zoveel mogelijk vers wil hebben qua muizen, maar invriezen voor de winter is natuurlijk wel een goeie optie. Ja ik ben blond.Marjan schreef:Waarom vries je het overschot aan muizen in de zomer dan zelf niet in voor de winter eigenlijk?
Ik heb 28 dames verdeeld over zeven kweek bakken. Dus vier dames muizen per kweek bak.Karen schreef:Hoeveel kweek muizen heb je in totaal?
Als de groepen te oud worden, dan pak ik de dames van mijn eigen kweek en zoek ik een nieuwe man erbij. Zo weet ik in ieder geval dat ik goede dames heb en geen inteelt krijg.
Vorstvrij, dat hoeft niet. Bij mij in de garage kan het flink vriezen en dan moet ik elke dag de bevroren flesjes weer leeg maken en vullen. Ik geef ze dan extra veel hooi voor de warmte en door de groepjes houden ze elkaar warm. De kooien staan allemaal van de grond af. Eén stelling staat tegen een binnen muur, maar ik heb één stelling die tegen een buiten muur staat, maar wel een stukje ervan af en ik heb nooit problemen gehad met de kou.
Ik weet nog dat je ermee begon Minka, knap van je dat je het doorzet, ik zou het je niet nadoen.
Dat je het verschil al ziet tussen mannetjes en vrouwtjes muizen.....
Ga zo door joh, Mila boft maar !
Dat je het verschil al ziet tussen mannetjes en vrouwtjes muizen.....
Ga zo door joh, Mila boft maar !
Dat is goed te zien verschil tussen mannen en vrouwen. De mannen zie je meestal een goed stel balletjes zitten en soms zijn de balletjes moeilijker te zien, maar bij vrouwtjes muizen is de afstand tussen de de geslachtsopening en de anus vrij klein.
Ja ik kan me ook nog herinneren dat je hier net aan begon minka.
Echt geweldig Hoe je dit doet.
Echt geweldig Hoe je dit doet.
Zo de muizen zitten weer in schone kooien. Dankzij het zachte weer heb ik wel al een groot nest met baby's. Gelukkig gaat de productie nu wel door, maar ietsjes lager.
Ik vind het echt heel knap hoe je dat doet. Persoonlijk blijf ik alleen moeite hebben met het feit om mijn eigen muizen die ik heb gefokt, te voeren aan de fretten. Dat ligt echt aan het feit dat ik een sentimentele muts ben die dan weer van haar kweekmuizen gaat houden.
Nu hebben mijn fretten nog nooit muis gekregen dus ik zou ook niet weten of ze het lekker vinden. Ik ben echt ontzettend hypocriet want voor de Carnibest hebben ook beesten het loodje gelegd. Misschien komt het omdat die bevroren worsten er niet zo vertederend uitzien als echte beestjes.
Ik ben absoluut met je eens dat zelf op een diervriendelijke manier muizen kweken absoluut de voorkeur verdient boven een massa proces en dat de kwaliteit van een zelfgekweekte verse muis veel beter is. Maar ze hebben van die schattige oortjes......
Nu hebben mijn fretten nog nooit muis gekregen dus ik zou ook niet weten of ze het lekker vinden. Ik ben echt ontzettend hypocriet want voor de Carnibest hebben ook beesten het loodje gelegd. Misschien komt het omdat die bevroren worsten er niet zo vertederend uitzien als echte beestjes.
Ik ben absoluut met je eens dat zelf op een diervriendelijke manier muizen kweken absoluut de voorkeur verdient boven een massa proces en dat de kwaliteit van een zelfgekweekte verse muis veel beter is. Maar ze hebben van die schattige oortjes......
Hahaha het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is niet te missen hoor. Mannen hebben een enorm kussen aan hun kont hangen . Daarbij ruiken ze ook veel sterker.
@Karen, muizen zijn inheems. Dus ze kunnen tegen ons klimaat (ook met de kou). Als ze maar een lekker warm nest kunnen bouwen.
@Karen, muizen zijn inheems. Dus ze kunnen tegen ons klimaat (ook met de kou). Als ze maar een lekker warm nest kunnen bouwen.
Nu de schuur nog inrichten Karen en dan ook een kweekje beginnen.
Nou eerst Rui maar zien te overtuigen....dat zal nog niet zo snel gebeuren denk ik
Ook niet als je heel lief kijkt.
Nee....we hebben het er gisteren nog over gehad. Alleen als we gaan verhuizen en meer ruimte krijgen
Haha, die Rui......
Wat jammer.
Er komt toch een kleine uitbreiding in de muizenkwekerij. Ik heb van Chaimel mooie dames gehad en een mooie man (oorspronkelijk van Birgit volgens mij), maar de man en vrouwen zijn familie gerelateerd. Om de dames toch rust te geven tussen zwangerschappen zit het in de planning, dat ik twee kooien erbij ga nemen zodat ik twee mannen kan laten rouleren tussen de vrouwen en wel zo dat ze niet familie gerelateerd blijven.
Dus ik denk dat Mila aan de arbeid moet qua eten.
Dus ik denk dat Mila aan de arbeid moet qua eten.
Haha, gezinsuitbreiding dus.
Wat een gezinsplanning zeg
Dat wordt kanen voor Mila