Furret nation of zelf soort gelijke kooi maken?!

Een goede huisvesting is onontbeerlijk voor een fret, lees hier over de verschillende mogelijkheden
Plaats reactie
Mieksiej

Furret nation of zelf soort gelijke kooi maken?!

Bericht door Mieksiej »

Hellow iedereen!!

Ik had me tekst al getypt maar blijkbaar heb ik hem niet geplaatst :(
Nu dat het met Levi goed gaat en ik hem eigenlijk niet meer hoor hoesten zit ik eraan te denken om hem een beter onderkomen te geven! Hij woont momenteel in ferret ferplast xl maar omdat alles op 1 plek staat vind ik dit niet prettig..
Levi is een gezette man van bijna 2 kilo en wil hem de ruimte ook geven aangezien hij al wel een paar keer van het plateua is afgegleden. Hij is ook best wat onhandig soms maar erg actief. De nation vind ikeen erg mooie kooi alleen best prijzig dus zit er over na te denken om er eentje aan te schaffen of eventueel een kooi te maken wat in de buurt komt van een nation, lekker open en je kan overal makkelijk bij, nu moet ik zowat ik de kooi klimmen om hem schoon te maken. :fluit:

Hebben jullie goeie tips? Voor een kooi te maken? Goed alternatief of ergens waar de nation niet zo duur is...

Ik ben erg handig en crea Bea aangelegd en mocht iets niet lukken heb ik ook nog een handige papa hahaha

Groetjesss van Levi, mijzelf en vriendlief!
Marjan

Re: Furret nation of zelf soort gelijke kooi maken?!

Bericht door Marjan »

Wij hebben zelf ook Ferret Nations en zijn daar ook erg tevreden over. Soms worden ze nog wel eens tweedehands aangeboden dus dat kun je ook in de gaten houden. :)
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ik denk dat als je eenmaal een FN hebt je nooit meer naar wat anders kijkt...
Karen

Bericht door Karen »

Ik ben zelf een erge liefhebber van goede kastkooien. Ik heb ook een FN en daar vind ik de openslaand deuren erg handig van. De tralies dus juist niet.
Mijn fretten eten allemaal prooi en drinken water uit een bakje. De rotzooi gaat aan en tussen de tralies plakken en de FN roest best snel.

Als je echt handig bent kun je een (oude) houten kast heel mooi omtoveren tot een 5***** frettenverblijf, wat ook gebruikersvriendelijk is.
Wij hebben dat gedaan door de voordeuren van de kast er helemaal uit te halen en zelf een deur te maken. Een die er helemaal uitklikt en waarin een kleiner deurtje zit om bijvoorbeeld eten te geven. De binnenkant van de kooi is helemaal in een epoxy-hars laag gezet, waardoor het een waterdichte 'bak' geworden is, die makkelijk schoon te maken is en waar prooiresten ook niet aan blijven plakken. Verder is het donker en geluid armer dan tralie kooien, dus de meeste fretten vinden het er heerlijk in.

Ik heb zelf een ram van ruim 2 kilo en ik merk dat hij in de kooi niet zo gecharmeerd is van trappetjes en kleine plateau's. Hij valt daar gewoon van af. Ik zou hem dus zeker geen plezier doen met een kooi in etages. Wel een kooi met een brede loopruimte. Grotere étages die makkelijk bereikbaar zijn gaan wel goed.

Als je kijkt in het topic met voorbeelden van huisvesting binnen zie je onze kooien. De kooi met de lade hebben we nog steeds, alleen gemodificeerd. Althans daar wordt de laatste hand aan gelegd. Er komt een ander voorfront in met verticale roestvrij stalen buisjes en een klein draaideurtje. Onze man kan dan niet meer tralies lostrekken met zijn grote bijtbek :clown:
De lade is inmiddels ook al woonruimte.
Als het klaar is plaats ik weer foto's.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik ga ook meer voor een Ferret Nationkooi, ik heb ook een houten kast gehad maar vind de FN makkelijker in gebruik.
Wel heb je in een FN een goed nachthok nodig zodat je fret zich goed kan terugtrekken om te slapen wanneer hij wil, dat het knus en donker is omdat de FN open zijn, maar goede slaapspullen erin zoals een hangmatje kan ook.

Goliath is hier ook best zwaar/ groot, ik vond een nadeel van een FN dat hij door zijn stugheid in bewegingen nooit graag van de benedenkooi naar de bovenkooi wilde, gleed ook van de trappetjes of bivakeerde steeds in 1 gedeelte.
Daarom hebben wij twee FN tegen elkaar aan gezet in de breedte en het binnentraliegedeelte weg gesloopt zodat er een grote ruimte ontstaat, dat werkt super ! Gool heeft nu de volle breedte voor zijn dikke toegus ! Volgens mij is hij er wel blij mee zo. :lol:

Een houten kast staat wel weer mooier in je kamer, maar ja, je moet soms wat he.....
Mieksiej

Bericht door Mieksiej »

Na even lang gegoogled, en nog lang niet uit gegoogled ben ik bij 2 soorgelijke kooien gekomen die qua uitstraling hetzelfde idee hebben als een Fn maar wel een stukkie goedkoper zijn.
de Liberta Explorer:

Afbeelding

of De Savic royal suite:

Afbeelding

Hebben jullie toevallig ervaring met een van deze kooien? mij lijkt de Liberta een erg mooi dingetje, tuurlijk staat de nation op nummer 1 maar er zit een groot verschil tussen 400 euro en 200 euro,
Ook las ik dat de liberta niet heel stevig is en niet zo sterk als een fn maar als hij goed werkt en gewoon op 4 poten blijft staan dan ben ik er al super blij mee,, ik ga er niet vanuit dat hij al gelijk omvalt en zo erg zou gaan wankelen dat als levi :ferret: tegen de zeikant aan zou staan dat de hele kooi omvalt.. Hoop ik :oops: :roll:

Let me know what you guys think of this!!

Liefs..
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Dat zijn voor mij onbekende kooien maar ik vind ze wel erg fraai moet ik zeggen. En omvallen zullen zeker niet hoor ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Die eerste kooi lijkt mij inderdaad wat minder solide dan de FN, het traliewerk en het frame zien er op de foto in ieder geval niet zo stevig uit. Maar het model lijkt verdacht veel op een FN. :)

De tweede kooi lijkt mij in ieder geval wel iets steviger alleen hoop ik wel dat je de plateaus iets lager kunt hangen want nu is het trappetje naar het plateau wel erg steil en die op het plateau juist te vlak waardoor je fret weinig ruimte heeft om er goed op en af te lopen.

Maar het prijsverschil is zeker behoorlijk dus ik zou gewoon eens wat kooien gaan bekijken zodat je goed kunt vergelijken.
Karen

Bericht door Karen »

Ze zien er op zich goed uit, al zou ik zelf geen liefhebber zijn van de De Savic vanwege de horizontale tralies. Inderdaad staan de plateaus op de foto erg hoog...Ik denk dat je ze in het echt moet zien om te weten hoe stevig ze zijn. Het prijsverschil is wel aanzienlijk.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

De savic is volgens mij erg populair onder rattenhouders, juist vanwege de horizontale tralies, de opstaande bak en minder tralie-afstand. Je zou eens op een rattenforum kunnen lezen hoe zij die kooi vinden.

Persoonlijk zou ik eerder voor de bovenste gaan als dat 200 euro scheelt. Al hoor ik ook wel geluiden dat die kooi minder stevig is. Nou ja, eigenlijk zou ik persoonlijk nog liever voor een zelfgemaakte kooi gaan.. ik ben niet een enorme fan van traliekooien :-)

Je hebt ook nog de Midwest Critter, van dezelfde fabrikant als de Ferret Nation. Hier heb je de kooien onder elkaar: http://ratopia.be/basisinformatie/gesch ... ooien.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie