Echter, wat weken geleden voelde ik een soort bultje op zijn rug van een paar millimeter doorsnee.
Ik liet het even zo want ik zou binnenkort toch op controle moeten bij de dierenarts voor de jaarlijkse enting, dan zou ik dat meteen even doorgeven dat dat bultje er zat. Goliath had er totaal geen last van, hij krabde niet eraan dus het jeukte niet, wel was die plek wat schilferig.
Na wat weken werd de bult toch echt wel groter, het voelde hard aan maar zat wel los, je kon het zo pakken bij wijze van spreken. Het was nu ongeveer een kleine 1,5 cm lang geworden, de hoogte bleef gelijk.
Toch vertrouwde ik het niet langer meer en heb toen een afspraak gemaakt bij de dierenarts.
Afgelopen donderdag ben ik naar Hanneke gegaan met Goliath en zij heeft het eerst goed bekeken en gevoeld.
Het bleek om een onschuldige cyste te gaan, een holte gevuld met vocht (water en bloed).
Een cyste is een onnatuurlijke lichaamsholte die afgelijnd is door epitheel. Een cyste kan bestaan uit lucht, vocht of semi-vast materiaal. Een cyste heeft een semipermeabele wand, dat betekent dat er wel vocht in kan maar niet uit en hierdoor groeit hij.
Gool werd rond die plek een beetje geschoren en Hanneke heeft het vocht eruit gehaald met een injectienaald.
Het was meteen weg, er ontstond zelfs een klein deukje in de huid. Maar dat trekt allemaal weer bij.
Hanneke vertelde ook nog dat de kans bestaat dat de cyste weer terug komt, dus ik moet het in de gaten blijven houden. Dan kan het weer opnieuw leeggezogen worden. Blijft de cyste toch steeds terugkomen dan is operatief ingrijpen noodzakelijk en wordt de cyste weggehaald, maar hopelijk houdt Goliath het wel bij deze ene keer.
Waardoor deze cyste was ontstaan kon Hanneke niet zeggen, het ene dier is er bevattelijker voor om het te krijgen dan de andere.
Na de behandeling heeft Gool nog een injectie met een antibioticum gekregen, omdat er toch geprikt was geworden in de huid, om een ontsteking o.i.d. te voorkomen.