corona ece

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Plaats reactie
aurora
Aantal fretten: 9

corona ece

Bericht door aurora »

hier in de uk hebben we een uitbraak van het corona virus

now zijn ze hier er zwaar van over tuigt dat waneer positif getest met wat antibiotica het wel weer weg gaat
maar zover ik lees gaat het niet weg en gaat langs all je fretten

wat is nu waar ?

mijn fretten zijn gelukkig corona vrij maar nog
Marjan

Re: corona ece

Bericht door Marjan »

Eenmaal besmet met het Coronavirus, komen ze er nooit meer vanaf. Een antibioticakuur kan weer even verlichting geven en er zelfs voor zorgen dat de symptomen een tijd wegblijven maar het virus blijft sluimeren en met een beetje pech steekt het na enige tijd weer de kop op.
Het Coronavirus is met name gevaarlijk bij jonge pups en bij oudere dieren, dan kan het ook dodelijk zijn. Maar het kan ook tot chronische darmontstekingen leiden zoals bij onze Max: http://www.frettenvraagbaak.nl/forum/vi ... f=14&t=106" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens hebben wij ook een fret gehad (verre oma van Max) die het Coronavirus had maar die nooit ziek is geweest ervan.

Ik heb je topic trouwens even verplaatst.
Marjan

Bericht door Marjan »

Overigens kun je er ook iets over lezen in het medische artikel van Hanneke Roest over maag- darmaandoeningen, dat vindt je hier
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb frettenarts Hanneke Roest nog even gevraagd hoe het zit met o.a. het aantonen van het Coronavirus omdat naar mijn weten er nog steeds geen waterdichte manier is om dit aan te tonen of uit te sluiten bij nog levende fretten. En ik kreeg deze reactie van haar terug, dus zolang er geen darmbiopten zijn genomen bij jou fretten is het niet zeker dat ze niet al besmet zijn.
Hanneke Roest schreef:De ziekte begint met lusteloosheid, braken en niet willen eten. Na 4-6 uur stopt het braken en ontstaat een hevige groene waterige tot slijmerige diarree. Vooral de grote hoeveelheid slijm is kenmerkend voor de ziekte. De ziekte kan zeer besmettelijk zijn met een morbiditeit van bijna 100%. De mortaliteit (aantal sterfte gevallen) is meestal laag; onder de 5%. De ziekte ontstaat meestal binnen 2-3 dagen na introductie van een nieuwe fret (vaak een pup) in de groep. Het bewuste dier heeft vaak zelf geen verschijnselen maar is drager van het virus.
Bij onderzoek uitgevoerd door het Erasmus Medical Centre is gebleken dat ook in Nederland een fretten coronavirus (enteric FRCoV) onder een hoog percentage (61%) van de Nederlandse fretten rondcirculeert.
De ziekte verschijnselen en de anamnese zijn redelijk kenmerkend. Via een bloedonderzoek kun je aantonen dat een fretje in contact is geweest met een Corona virus maar dat wil niet zeggen dat hij daardoor ziek is geworden. Immers veel fretten zijn er in Nederland mee in contact geweest. Op de Erasmus universiteit is het virus in de ontlasting aangetoond maar dat zijn erg dure onderzoeken en ook daarvoor geldt dat dat niet het bewijs is dat het dier daar ziek van is. Pas weefsel onderzoek van de darm geeft de uiteindelijke diagnose. Dat kan postmortaal of bij leven als er een darmbiopt wordt genomen.
aurora
Aantal fretten: 9

Bericht door aurora »

wij moeten hier ontlasting van 3 dagen opsturen naar scotland dieren lab krijg je een brief terug positief of negatief
ik kreeg negatief veel krijgen positief

maar als via die test niet water dicht is warom moeten we het zo nodig doen?
gezonde fretten worden op moment positief getest die niks tonen
Marjan

Bericht door Marjan »

Een negatieve uitslag van een ontlasting onderzoek geeft je gewoon geen 100% zekerheid en dat is wel iets om in gedachten te houden.
Plaats reactie