F4Y (Frettchen4You) ervaringen

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Frettenvraagbaak

F4Y (Frettchen4You) ervaringen

Bericht door Frettenvraagbaak »

Hier kunnen we alle ervaringen rondom de brokjes van F4Y kwijt :D
Karen

Re: F4Y (Frettche4You) ervaringen

Bericht door Karen »

Naar aanleiding van het bericht dat de RC weaning brokjes toch niet zo goed voor fretjes blijkt te zijn en het feit dat er aardig wat fretten zijn die het er toch niet zo goed op doen, ben ik samen met Hanneke Roest op zoek gegaan naar een brok die wel echt geschikt voor fretten kan zijn.
Er zijn betere kwaliteit brokjs in de handel, die ook goed zijn voor fretten zoals Orijen en Hills vetessential kitten. Toch hebben deze ook ingrediënten die we liever niet in de aanwezige hoeveelheden zien, zoals granen, aardappel en erwt. Bij Orijen speelt ook de acceptatie een grote rol. Er zijn veel fretten die het absoluut niet willen eten.
In het zoeken naar goede brok, ben ik gestuit op de 'nieuwe' brok van Frettchen4You. Deze brokjes zijn gebaseerd op prooidier model. Hebben dus een zeer hoog vlees/vis en dierlijk aandeel, >85%.

Hanneke en ik hebben dus besloten om deze brokjes in verschillende varianten zo breed mogelijk te proberen. Enerzijds doet zij dat vanuit de kliniek en kan daarbij ook eventuele klinische veranderingen goed volgen. Anderzijds promoot ik het en verstuur ik proefverpakkingen aan fretteneigenaren die niet tevreden zijn met de huidige voeding en/of iets anders willen proberen.

Door alle ervaringen bij elkaar te plaatsen hopen we een beeld te krijgen over de verschillende brokjes en met name te ervaren of de fretten het er inderdaad goed of beter op doen dan andere brokjes. Met andere woorden of dit een goede brok is, zoals het op papier lijkt te zijn.
Mette
Aantal fretten: 1

Re: F4Y (Frettche4You) ervaringen

Bericht door Mette »

Ik help het jullie heel erg hopen en wacht zelf liever deze resultaten af. Ik heb jaren terug (toen 'we' nog geen prooi voerden) wel zeker 3 jaar lang F4Y gevoerd (de toen nog beste die er was, want je had 2 soorten... intussen al 1 of 2 extra erbij gekomen begreep ik) en ik was er uiteindelijk niet tevreden over. Vnl. voor drachtige moertjes bleek er een ernstig voedingswaarde tekort in te zitten en in de jaren dat meerdere fokkers dat veel voerden zijn er veel pups met open schedeltjes geboren bijv. Er is 1 fokker geweest die anderen hiervoor heeft willen waarschuwen, maar F4Y dreigde vervolgens met een rechtszaak, waarop ze hiermee is gestopt (tja, echt hard bewijs dat het daardoor kwam had ze natuurlijk ook niet). Ik weet wel dat ik het absoluut niet aandurf om die reden en heb zelf ook een dergelijke bevalling gehad in die periode, dus niet alleen van horen zeggen. Ook al wordt vastgesteld dat het voor gewone volwassen fretten of pups in de groei prima is, drachtige moertjes is weer een stapje extra om te testen. Mij niet gezien (sowieso niet meer bij wat voor brok dan ook, maar ik vertrouw het merk hierdoor voor de reguliere fret ook niet meer).

Er mist trouwens een n in het onderwerp ;)
Marjan

Re: F4Y (Frettchen4You) ervaringen

Bericht door Marjan »

Heb het aangepast. En er missen heel wat letters in de posting. :brush: Ga dat thuis wel even herstellen. :lol:

Ik heb 4 verschillende proefzakjes besteld en wil wel eens kijken hoe onze meiden erop reageren maar ik ben ook een beetje huiverig ergens omdat het een heel slechte naam had ooit.
Karen

Bericht door Karen »

Pfff...ja, mijn pc begint wat kuren te vertonen 8-)

Hm....van die berichten word ik niet zo blij Mette en snap dat je dan niet mee doet met testen. Was dat met deze type brokjes, van de nieuwe samenstelling bedoel ik?

Ik ben er voor Queeny ook niet 100% tevreden over. Of ze eet te weinig brok of ze haalt niet genoeg voedingsstoffen uit de brokjes. Ze is een erg druk en wat neurotisch meiske dat veel energie verbrandt. Ze is deze maand toch wel dunnetjes geworden, alhoewel het gewicht gelijk is aan vorig jaar. Nu heeft het wel even geduurd voordat ze uiteindelijk brokjes ging eten en is ze daabij aardig afgeslankt. Je zou alleen denken dat het er met het eten van de brokjes wel weer bij zou komen :?:
Mette

Bericht door Mette »

Ik heb het even opgezocht maar je had:
Frettchen4You Premium (donkerblauw) <- deze heb ik denk ik 1 à max 2 jaar gegeven
Frettchen4You Ultima (paarsig - bordeaux rood) <- deze heb ik dus ook enkele jaren gegeven, uit mijn hoofd had die vnl. een hogere percentage in vet en eiwit.

Daarna is als 3e erbij gekomen:
Frettchen4You FERRETastic - toen verkondigde hij al dat dit met veel meer vlees % was. Tegen die tijd waren 'wij' al afgehaakt dus.

En nu hebben ze als nieuwe de Revolution, waar dan blijkbaar muis in zit ook als vlees, wat toen al zijn ultieme doel was bij de ontwikkeling van 3, want ik sprak hem absoluut geregeld op beurzen. Ik kan de passie prima in hem horen en dat hij zijn best doet geloof ik ook wel, maar dat hij het gewoon produceert op basis van analyse en klanttevredenheid aan de hand daarvan is mij ook erg duidelijk. Het is niet 100% gericht op resultaat bij fretten of onderzoek doen, vooral het voorgaande. En dat was het moment waarop ik definitief afhaakte met alle ervaringen die ik al had opgedaan en gehoord.

My goodies... Ik word ook krankjorum van die website, kunnen ze geen nieuwe verzorgen ofzo :brush: .

Ik zie momenteel op hun website een hoop knipperende aziatische banners achtige zaken, maar kom uiteindelijk op de huidige types:
-Revolution
-Chick norris
-Ferrettastic
-Premium
-Genesis (pup voer)

Want ik dacht ik zoek de analyse er weer even bij... Blijkbaar is ultima er alweer uit. Waarom durf ik niet te zeggen, wat er nu ontzettend fantastisch is durf ik ook niet te zeggen, wat ik wel durf te zeggen is dat de analyse vast er fantastisch uit zal zien (daar richt hij zich wel op) maar ik durf dus ook wel te zeggen dat ik het echt niet vertrouw. Ik blijf lekker bij Orijen voor die paar brokkendagen om de zoveel maand die ik heb.

Voornaamste reden daarvoor is dat ik intussen geloof dat een analyse er ook 'te goed' uit kan zien maar dat in de praktijk dus absoluut niet zo is. Er kan nog steeds genoeg aan missen, of teveel aan toegevoegd zijn. Té veel van het goede hoeft niet altijd meer goed te zijn.
trea
Aantal fretten: 0

Bericht door trea »

Wat ik hier heb kunnen zien is dat Donder en Bliksem het goed doen op de revolution. Dit voer ik ze al 1,5 jaar. Ontlasting vind ik er goed uit zien bij de 2.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb van alle (eerste) vier de soorten een proefzakje opgevraagd en ben benieuwd of de meiden het willen eten. Maar het is natuurlijk te weinig om echt te zien hoe ze er op langere termijn op gaan reageren.
Ik vind het jammer dat ze Orijen hier niet willen eten, misschien dat ik dat toch maar weer eens zou moeten gaan proberen.
Karen

Bericht door Karen »

Bedankt voor je uitleg.

Ik ga eens met Hanneke bespreken of het de meoite waard is (en betaalbaar is!) om zelf een analyse te laten uitvoeren van het voer. Wellicht komt er dan iets heel anders uit.
Maar inderdaad heb jij de 'oude' versie brokken gebruikt en daar heb ik meer slechte verhalen over gehoord. Over het algemeen hoor ik van de nieuwe brok goede dingen en het wordt erg veel gebruikt. Ook door fokkers.

Als je fretjes Orijen eten zit je toch prima! Dan zou ik zelf ook niet naar iets anders overstappen :lol:
Mette

Bericht door Mette »

Nee, dat is ideaal en de katten eten het ook mee.
Pippa2015
Aantal fretten: 2

Bericht door Pippa2015 »

Ik ben ook overgestapt van TF naar Orijen, en ik had de indruk bij mij dat ze de Orijen liever eten dan de TF, al vanaf het eerste kommetje. Ik wist zelfs niet dat er zoveel fretjes dit moeilijk aten? Ik ben heel content met deze, ook omdat Pippa altijd in de katten hun bakjes gaat eten. Ook al heb ik ze helemaal bovenop de krabpaal gezet...! Kikko geraakt er niet op :mrgreen:
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

ff topic vervuilen :-p

Hoe zijn de ervaringen met Virbac?
Karen

Bericht door Karen »

Ben ik niet enthousiast over. Bij Jillz nog geprobeerd en die werd er duidelijk nog misselijker van dan de weaning. De andere twee vonden het niet erg lekker en kregen enorme ontlasting plakkaten die stonken.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb de vier verschillende varianten van F4Y binnen en heb het gelijk voor geschoteld aan onze twee meiden.
Baila at alle vier de brokken met huid en haar op maar Shae trapt er nog niet echt in en verstopt de brokjes alleen maar. 8-)
Nu is Baila ook totaal niet kieskeurig dus ik had ook eigenlijk niet anders verwacht. Ik ga de brokken nu in hun bakje doen en vooral bij Baila haar ontlasting even in de gaten houden.

Nu stellen de proefzakjes qua hoeveelheid niet zoveel voor dus is het waarschijnlijk ook niet genoeg om te zien hoe hun maag- darmkanaal erop gaat reageren.

Heeft iemand enig idee wat de echte verschillen zijn tussen de vier verschillende brokken? Ik wil best een zak gaan bestellen maar weet niet welke ik dan het beste kan nemen.

Ik heb eenproefzakje:
- Chick Norris; grote brokjes
- Ferretastic; grote brokjes
- Revolution; kleinere brokjes
- Premium; kleinere brokjes
Karen

Bericht door Karen »

Premium is nog het 'oudere' standaard voer, maar er in gehouden omdat er veel klanten voor zijn. 54% vlees/vis aandeel. Niet graanvrij.

De rEvolution is samengesteld uit meerdere diersoorten (kalkoen, kip, eend, konijn en witvis)en gebaseerd op prooidiermodel. 86% vlees/vis aandeel, graanvrij, glutenvrij en hypoallergeen met 10% koolhydraten

Ferrettastic is gemaakt met kalkoen, kip en zalm. 87% vlees/vis aandeel. Bevat rijst.

Chick norRis heeft alleen kip als vlees en eiwit bron. 87%vlees aandeel. Wordt omschreven als hypoallergeen en graanvrij met 8% koolhydraten

De Chick norRis brokjes zijn iets minder hard dan de rEvolution en Ferretastic.

Ik meng rEvolution met Chick norRis. De laatste heeft de voorkeur bij mijn fretten, maar ze eten de rEvolution ook wel. De ferretastic wordt geweigerd.
De premium heb ik niet geprobeerd, aangezien er voor mij te veel aan bijproducten in zit. Net zoals bijv Hills.
trea
Aantal fretten: 0

Bericht door trea »

Marjan als jij wat meer wil proberen van de revolution moet je het zeggen dan stuur ik je zo wat op
Marjan

Bericht door Marjan »

Als je zou willen doen, graag Trea. :D
Mijn voorkeur zou dan ook wel uitgaan naar de revolution en chick noris, ook al eet Baila gewoon allesvat ze voor geschoteld krijgt die vreetzak. :mrgreen:
Karen

Bericht door Karen »

Makkelijk hoor zo'n Baila :brush:
Marjan

Bericht door Marjan »

Zeker weten. :lol:
Kick

Bericht door Kick »