Carnibest fret

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Plaats reactie
Sasha
Aantal fretten: 1

Carnibest fret

Bericht door Sasha »

Hallo allemaal,

Finley doet het gelukkig hartstikke goed op zijn Orijen brokjes. Omdat ik het toch wel een goed idee vind dat hij ook regelmatig vlees eet zit ik er misschien aan te denken om hem af en toe Carnibest fret te gaan voeren. Ik voer geen prooi omdat ik door mijn ziekte toch een wat lagere weerstand heb. Daarnaast woon ik ook nog thuis en niet iedereen is blij met prooidieren in de diepvries en stukken muis in de kooi :mrgreen:. Carnibest fret lijkt mij daarom wel geschikt. Daarnaast lijkt mij dit voer ook erg handig bij het geven van medicijnen.

Nou ben ik eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over deze voeding.
Amaris
Aantal fretten: 0

Re: Carnibest fret

Bericht door Amaris »

Marjan heeft op het moment een Carnibest topic hier dat verre van positief is.
http://www.frettenvraagbaak.nl/forum/vi ... f=20&t=554" onclick="window.open(this.href);return false;

Wellicht wil je dit even doorlezen voor een ervaring, al is het niet de versie die jij wilt, deze wordt wel ook genoemd.
Mette

Bericht door Mette »

Als je KVV wilt voeren kun je toch het beste voor een ander merk gaan. Naturis, HaaksBarf en Kiezebrink heb ik ervaring mee en zijn merken die ik je aan zou kunnen raden.
Marjan

Bericht door Marjan »

Zelf zou ik inderdaad niet (meer) voor carnibest gaan, die nemen het helaas niet zo nauw met de productie ervan.
Met de andere genoemde merken heb ik verder geen ervaring maar ik zelf kreeg de tip door om het eens Oervoer te proberen. En ik ga daarvan de eend versie binnenkort bestellen: http://www.oervoer.com/zuiver-eend-enkelvoudige-maling" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij werken met biologische producten en de Groene Weg slagerij verzorgt de vermaling. Dit is een slagerij voor humane consumptie dus je mag ervan uitgaan dat hier heel secuur mee wordt omgegaan.
Pippa2015
Aantal fretten: 2

Bericht door Pippa2015 »

Ik kende Oervoer niet, maar ik ga er ook eens op bestellen om te proberen! Het ziet er wel goed uit denk ik! :)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb er ook een goed gevoel over. :D
Sasha

Bericht door Sasha »

Ik had het topic van Marian over de Carnibest idd al gelezen. Omdat dit niet de versie speciaal voor fretten was (als ik me niet vergis) dacht ik dat er verschil in zat. Maar omdat jullie er een slecht gevoel bij hebben, zal ik op zoek gaan naar een andere. Ik heb ook nog nooit gehoord van Oervoer. Ik ga hier zeker eens naar kijken! Mette ook nog bedankt voor de verschillende soorten KVV! Altijd fijn als iemand ergens al goede ervaringen mee heeft ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb jaren geleden de frettenversie gehad en dat werd opeens anders van kleur en structuur, rook erg snel en de fretten waren er van het een op andere moment niet meer gek op. Ook zat een paar keer rijst in wat er niet in hoorde te zitten. Dat zou rijst zijn wat achtergebleven was in de machine (verklaring Carnibest) wat al aangeeft dat zij niet zorgvuldig omgaan met het (reinigen van) de machines.
Ik ben toen overgestapt op de eend-versie omdat dit als eliminatiedieet voor katten wordt gebruikt en hier dus ook geen rijst in mag zitten. Maar bij de laatste twee partijen zat er wel degelijk rijst in, zie het topic daarover, en dat is nu in onderzoek.
Maar eigenlijk heb ik nu helemaal geen vertrouwen meer in het merk, vandaar dat ik iets anders wil proberen en uitkwam bij Oervoer. Vooral het gegeven dat het om biologische dieren gaat en dat de vermaling gebeurd door een Groene Weg slagerij (biologische slager voor humaan gebruik) maakt het veelbelovend. :)
Sasha

Bericht door Sasha »

Wat vervelend zeg, dat een bedrijf zich zo onprofessioneel opstelt. Ik heb even gekeken en weet nog niet of ik ga kiezen tussen Oervoer of Haaksbarf. Ze komen allebei zeer professioneel over :D.

Ik heb wel nog een paar vraagjes over het KVV voeren. Is de geur er heftig? Ik heb bij een dierenpension gewerkt waar sommige honden dit ook kregen en dat stonk echt verschrikkelijk. Een fret kan zo'n worst natuurlijk nooit in een keer op. Leggen jullie de worst dan weer terug in de vriezer of laat je hem afgedekt in de koelkast liggen? Als de worst eenmaal aangebroken is, hoe lang is deze dan nog goed? Ik weet natuurlijk niet of Finley het meteen gaat lusten. Zijn er nog handige tips om hem dit te leren eten?
Karen

Bericht door Karen »

Haaksbarf is gemaakt van dieren uit de massa industrie, met alle vervuiling en hormoon/antibiotica gebruik er bij. Als je daar geen problemen mee hebt is het onder de KVV wel een van de betere merken.

Elke KVV hoort fris te ruiken! Als er pens doorheen zit, zoals bij veel honden worsten, heeft het een typische penslucht, maar het mag nooit stinken. Als het stinkt, is het bedorven.

Zeker als je verminderde weerstand hebt, maar in alle gevallen eigenlijk, is hygiëne bij rauwe voeding erg belangrijk. KVV draagt meer verontreiniging met zich mee dan hele prooidieren, dus daar moet je extra voorzichtig mee zijn.

Ik doe het zo: een aparte glazen snijplaat, apart mes, aparte schhonmaakborstel, handschoenen en dettol.
KVV niet laten ontdooien. Ik zet een klein rolletje (250-500) gram een uurtje in de ijskast in een apart bakje om ietsje zachter te worden, maar nog steeds bevroren. Dan snijd ik het in porties en verpak elke portie in een apart diepvrieszakje. Vervolgens gaat het in ern afgesloten diepvriesbak met er op geschreven wat de inhoud is, welk merk en wanneer gesneden.

Elke portie wordt ook in een apart gesloten bakje ontdooit in de ijskast, in het voerschaaltje met een klein beetje heet water vermengd en aan de fret gegeven. Ik laat het nooit langer dan een uur in de kooi staan.

Na het verwerken van welke rauwe producten dan ook, was ik alles af met sop en een apart afwasborsteltje. Glasplaat en mes, plus het borsteltje worden vervolgens met dettol ontsmet, voordat het opgeborgen wordt.
Ik heb bij het verwerken ook altijd wegwerp handschoenen aan.

Zelf zou ik veel eerder voor muisjes kiezen als ik rekening met verminderde weerstand zou moeten houden. Veel minder kans op besmetting! Je hoeft niets te versnijden, het is een geheel waardoor het ook minder bacteriële verontreiniging heeft en je hoeft het helemaal niet in aanraking te laten komen met plaatsen waar je ook eigen voedsel klaarmaakt.
Het muisje vanuit de diepvries (afgesloten bak) in een klein afgesloten bakje om te ontdooien en hup direct in de kooi.

Om Finley te laten wennen kun je hem het beste zo'n 3 dagen achtereen hetzelfde geven of minder als hij het direct met smaak op eet. Wel de gebruikelijke voeding weghalen. Na drie dagen eventueel niets eten weer even het gebruikelijke voer geven dat hij wel lekker vindt en het een maandje later weer proberen.

Succes!
Sasha

Bericht door Sasha »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Karen :mrgreen: .
Ik blijf het lastig vinden om een voeding te vinden die bij Finley, maar ook bij mij past. Misschien dat het doel van KVV hier toch niet helemaal bij past. Ik wilde hem eigenlijk iets extra's geven naast zijn brokken. Net zoals je honden en katten af en toe blikvoer geeft. Ik denk dat Waltham misschien toch geschikter is.

Ik ga er nog even goed over nadenken :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zou waltham zeker niet als regelmatig extra'tje geven hoor want er zitten suikers in en is eigenlijk bestemd voor zieke dieren of dieren die aan moeten sterken na ziekte of een operatie. Af en toe eens, een keer per week een klein schaaltje om ze aan de snaak te laten wennen is oké maar een gezonde jonge fret moet je echt niet dagelijks waltham gaan voeren.

Wij laten zo'n bevroren worst (500 gram) even 20 minuten uit de vriezer liggen en snijden die dan met een scherp kartel(brood) mes in kleinere porties en die gaan weer de vriezer in. Twee tot uiterlijk drie dagen kun je het dan in je koelkast bewaren en het hoort inderdaad totaal niet te ruiken.
Van sommige merken zijn er ook 250 grams worsten, die zijn misschien beter in porties te verdelen en ook geschikter voor wanneer je het eerst wilt gaan proberen.
Sasha

Bericht door Sasha »

Ik wil de Waltham ook absoluut niet iedere dag gaan voeren :P. Maar wel eens in de 2 weken (of minder) een klein schaaltje om hem idd eraan te laten wennen. Is het niet mogelijk om hem 2 tot 4 keer per week een schaaltje kvv te geven als extra? Ik wil het niet als hoofdvoeding gaan zien. Misschien dat de vragen een beetje dom overkomen , maar ik heb dit nog nooit eerder gegeven en wil wel zeker weten dat ik het goed doe :oops:.

Fijn dat het niet hetzelfde ruikt als bij honden. Dat stinkt zo erg :???:.
Marjan

Bericht door Marjan »

Er bestaan geen domme vragen. :D
kvv als extraatje is altijd goed hoor. Ik geef onze fret elke ochtend een schaaltje en ze heeft er ook gewoon brokjes bij de hele dag.
Mette

Bericht door Mette »

Over suikers in Waltham heeft de Frettenkliniek intussen een ander inzicht Marjan. Maar mits niet nodig moet je dat zeker niet dagelijks doen, al was je dat niet van plan, maar gewoon even als toevoeging voor meelezers.

Mijn ervaring is dat KVV en brok naast elkaar geven lastig is, dus het kan wel zijn dat je de brok dan even moet weghalen.
Plaats reactie