Er deden 39 mensen mee en daarbij hadden 24 personen alle vier de vragen goed. 12 hadden er 3 en 2 personen 2 van de 4 vragen goed beantwoord. Eén persoon had helaas alle vragen fout beantwoord.
Uit de goede antwoorden hebben wij weer een winnaar getrokken:
De winnaar van deze Voorjaars Quiz 2016 is: Irma Retel
Gefeliciteerd Irma! Er zal via de mail contact met je worden opgenomen om deze leuke knuffel te kunnen versturen:
En dan nu de uitwerking van de vragen. Het goede antwoord is in rood aangegeven:
VRAAG 1
Wat bedoelt een fret als hij zijn kop tegen een andere fret duwt?
A. Ik heb jeuk op mijn kop, mag ik even schurken?
B. Ik vind je lief, wil je spelen?
C. Tot hier en niet verder!
D. Ik geef mijn geur aan jou.
Deze vraag hadden helaas 14 mensen fout beantwoord. Het goede antwoord is terug te vinden in de Wiki:
Een fret heeft vergeleken met andere lichaamsdelen nauwelijks geurklieren op de kop. De eerste intentie zal niet het geur afgeven zijn, hoewel het in de hele bedoeling een rol mee kan spelen. Je kunt de houding een beetje vergelijken met het uitsteken van een arm wat wij als mensen doen om iemand op een afstand te houden.Wiki-Gedrag schreef:Onder de opsomming "Lichaamstaal van de fret" staat o.a. :
* de fret duwt met zijn kop tegen een ander fret aan = tot hier en niet verder
Velen zullen wellicht het kopduwen kennen van hond of kat. De betekenis ervan is echter heel iets anders. Fretten onder elkaar zullen primair bezig zijn met het verdedigen van hun eigen territorium. Ook als ze gewend zijn in een groep te leven! Het uiterlijk vertoon is dan vaak afgezwakt en zal het meestal niet meer tot vechten komen. Het kopduwen is dan een (voor ons) subtieler gebaar, waarmee het dier duidelijk aangeeft dat de andere fret te dicht in zijn persoonlijke ruimte is getreden. Ter vergelijking: een kat zou een poot uitslaan, een hond de lippen optrekken en/of grommen.
VRAAG 2
Je ziet wel eens fretten die kaal worden op het achterlijf of zelfs het hele lichaam. Wat kan dit betekenen?
A. Je fret heeft een probleem met de bijnieren of het is een moertje dat last heeft van beenmerg depressie
B. Je fret wordt ouder. Vooral mannelijke fretten kunnen dan meer haar verliezen, net als bij mensen
C. Je fret heeft een maagprobleem, waardoor voedsel slecht opgenomen worden. Hierdoor zijn er te weinig voedingsstoffen om de vacht in goede conditie te houden met haaruitval als gevolg
D. Je wast je fret te vaak en met de verkeerde shampoo
Dit leek een makkelijke vraag maar toch waren er nog 3 mensen die de vraag fout hadden. Het goede antwoord is A en is op de Wiki terug te vinden:
Wiki-Gezondheid en ziekte schreef:Onder Symptomen bij bijnierproblemen:
* Kaalheid wordt het meest waargenomen, meestal min of meer symmetrisch op de romp, kop of aan de poten. Fretten kunnen vrijwel helemaal kaal worden. Niet verwarren met het "kale staarten syndroom" in de zomer waarbij alleen de staart kaal wordt.
VRAAG 3
In principe is je fret zindelijk en gebruikt een poepbak. Wat voor vulling kun je het beste gebruiken?
A. Zand of aarde, dat is het meest natuurlijke materiaal
B. Fijn kattengrit, want een fret houdt van graven net als een kat
C. Stofvrij materiaal wat goed absorbeert, zoals houtkorrels of papierkorrels
D. Zaagsel net als voor andere kleine dieren.
Slechts één persoon had deze vraag fout en had gekozen voor antwoord B. Dat een fret van graven houdt klopt natuurlijk alleen is het niet zo verstandig om hem of haar te laten graven in fijn kattengrit omdat daar heel erg veel stof bij vrijkomt. Dit is erg ongezond voor een fret omdat zij heel gevoelig zijn op hun luchtwegen.
Tekst van de Wiki:
Wiki-Huisvesting/Kooi-inrichting schreef:Toilet
Een poepbak is noodzakelijk. Deze moet zo ruim van formaat zijn dat je fretje er helemaal in kan staan. Opstaande randen zijn wel handig, want veel fretten poepen hoog tegen de achterwand. Het liefst in een hoek. Er zijn verschillende modellen goede frettenpoepbakken in de handel.
De bak dient gevuld te zijn met korrels. Fretten kunnen slecht tegen stof. Kleikorrels zijn dus niet de juiste keuze. Klompvormend materiaal kan ook gevaarlijk zijn. Als een fret er iets van binnen krijgt kan dat grote schade aan maag en/of darmen geven. Het meest gebruikt door fretteneigenaren zijn korrels van recycled papier of houtkorrels. Maak de bak dagelijks schoon. Schep de poep en urine plekken er uit, haal eventueel een sopdoekje door de bak en vul zo nodig vulling bij.
VRAAG 4
Het mooie weer komt er weer aan en ik wil dat mijn fretje ook van het zomer seizoen kan genieten. Waar moet ik in het bijzonder op letten?
A. Dat mijn fret beschermd is tegen de felle zon in de ogen. Frettenogen en speciaal die van albino's zijn erg gevoelig voor zonlicht
B. Dat mijn fret voldoende zonlicht krijgt. Onder de invloed van zonlicht brengt het immers het vitamine D gehalte weer op peil
C. Dat mijn fret vooral voldoende speeltijd met andere dieren krijgt. Dat heeft het immers de winter moeten missen
D. Dat de fret goed beschermd wordt tegen fel zonlicht en warmte. Een fret is snel oververhit.
Twee personen kozen hier voor antwoord A, op zich geen verkeerd antwoord alleen niet volledig. Niet alleen de ogen lopen gevaar, het grootste gevaar zit hem in de warmte. Bij langdurige blootstelling aan hoge temperaturen (meer dan 26,6 Celsius) is de kans op een zonnesteek aanwezig of zelfs oververhitting met de dood als gevolg.
Uitgebreide uitleg over de gevaren en hoe te handelen bij oververhitting vindt je terug op de Wiki-Gezondheid en ziekte en Wiki-Huisvesting-buiten.