Fretjes samen (is dit gedrag ok?)

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
swa100

Fretjes samen (is dit gedrag ok?)

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Zoals jullie hier: http://www.frettenvraagbaak.nl/forum/vi ... f=35&t=610" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen lezen hebben wij twee fretjes. Deze komen samen uit de opvang. In het begin waren ze wat ziekjes (coccidiose) en lagen ze veel bij elkaar. Heel soms blies hij wel wat als ze dicht bij elkaar liepen, maar verder niets geks. Toen het beter ging met beiden, begon Melle ineens seksueel gedrag te vertonen (balletjes waren ook ineens ingedaald). Hij rook aan Harmke haar achterste en begon soms druk 'binnesmonds' te mokken als hij dit deed. Hij begon haar te likken in haar nek en af en toe ook in haar nek te bijten. Ook leegde hij vaak zijn anaalklieren en werd hij buiten de kooi plots niet meer zindelijk. We hebben hem hierom laten castreren. Op maandag 21 november is dit gebeurd.

Zijn vachtgeur lijkt minder te worden en hij lijkt ook minder vaak te likken in Harmke haar nek, maar het blazen wanneer ze in de buurt komt blijft. In de kooi gebeurt het niet altijd, maar wel regelmatig. Hij krijgt geen bolle rug en geen dikke staart, ook bijt hij haar niet. Buiten de kooi echter gaat hij soms in vlagen flink achter haar aan. Hij duikt soms op haar en hapt dan soms in haar nek. Niet altijd raak, maar heel soms wel kort. Vanavond was de ergste 'clash' en deze heb ik op film. Ook heb ik een iets vaker voorkomend 'gerommel' op film kunnen zetten: hij blaast wat, zij gaat naar hem toe of andersom en ze springen weer uit elkaar. Zij gaat dan vaak weg en dan gaat hij er vervolgens kort achteraan. Dit kan zo eventjes doorgaan, maar na een paar minuten gaan ze soms ook weer hun eigen gang, totdat ze elkaar weer opzoeken.

In de kooi slapen ze soms samen, maar ook regelmatig apart. Gelukkig is het in de kooi allemaal vrij rustig, op het soms blazen van zijn kant na dus.

Kan dit gedrag van hem naar haar te maken hebben met de hormonen die nog opspelen, of is dit echt iets anders en moeten ze uit elkaar? Hier zijn we namelijk heel bang voor. Aangezien wij een éénkamerappartementje hebben (we zijn beiden nog student), kunnen wij ze niet aparte los laten lopenn. We hebben hiervoor simpelweg niet de ruimte. Wanneer dus blijkt dat ze niet samen kunnen blijven, zullen we één van de twee fretjes terug moeten brengen naar de opvang, wat ons heel erg pijn zal doen.

Hieronder kunnen jullie wat video's van wat 'botsingen' vinden. Ik hoop dat jullie ons meer kunnen vertellen..

De ergste botsing tot nu toe (het mokken komt van hem, net als het blazen):

Eventjes voor bovenstaande botsing:

Dit was een dag eerder (Harmke gaat weg na blaas Melle):

En wat rustiger:

28 november:

Melle blaast een beetje en loopt achter Harmke aan:

Samen in wasmand:

Laatste video (zo is het contact buiten de kooi vaak):

Mijn vraag aan jullie is nu: is dit nog hormonaal gedrag van hem (en zal dit dus binnen enkele dagen weg gaan?), is dit 'wengedrag' (wennen aan nieuwe omgeving etc) of is dit gedrag dat hier niets mee te maken heeft en zal dit ook niet verbeteren? Voor de duidelijkheid: wat je op de video's ziet is niet constant zo, maar het gebeurt wel een aantal keren tijdens de loslooptijd (2,5 uur ongeveer). De ene dag gebeurt het meer dan de andere dag. Als ze geen contact hebben op deze manier dan zijn ze allebei een beetje los van elkaar aan het ontdekken, het contact gaat vrijwel altijd zo buiten de kooi. Soms gaat harmke wat achter Melle aan en doet ze de 'weasel war dance', dat lijkt me spelen. Maar hij doet dit niet echt, hij doet vooral zoals je op de video's kunt zien.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd!

Groetjes,

Leroy en Mariette
swa100

Re: Fretjes samen (is dit gedrag ok?)

Bericht door swa100 »

Wat ik misschien nog moet melden: wanneer Melle in de kooi slaapt, kruipt Harmke toch vaak bij hem. Ze vindt het dan heerlijk om tegen hem aan te kruipen en dan in slaap te vallen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik hoef eigenlijk niet eens je filmpjes te kijken voor advies, deze fretten moeten zo snel mogelijk uit elkaar. Blazen tegen elkaar is namelijk wel het duidelijkste teken dat ze elkaar niet leuk vinden.
Eigenlijk denk ik dat je dit zelf ook diep van binnen ook wel al weet, dat lees ik tenminste een beetje tussen de regels door.
Ik heb een stukje van het eerste filmpje gekeken en word er ook gelijk naar van, dit is beslist geen speelgedrag.

Natuurlijk zullen zijn hormonen nu nog opspelen want de castratie is nog maar kort geleden. Daarom is mijn advies, haal ze nu onmiddellijk uit elkaar, geef ze een eigen kooi of hopelijk kun je de bestaande kooi opsplitsen, en laat ze omstebeurt los.
Probeer dan desnoods over een maand nog eens of ze samen kunnen spelen maar houd ze in de kooi altijd gescheiden. Ze zitten toch grotendeels van de dag opgesloten en kunnen geen kant uit wanneer ze elkaar willen ontlopen of ontwijken. Het feit dat ze elkaar in de kooi ogenschijnlijk met rust laten is alleen maar berusting, ze tolereren elkaar alleen maar omdat ze niet anders kunnen.
En misschien zal je zien na een maand dat het best te doen is twee fretten apart te houden en los van elkaar te laten spelen in een en dezelfde ruimte.

Wij wonen bijvoorbeeld op een woonboot, ook best klein en binnen ook maar 1 ruimte waar de fretten (2) omstebeurt los gelaten worden. Wij en ook zij weten niet beter. De meest actieve en drukke fret gaat eerst los, daarna is de ander aan de buurt en dat een paar keer per dag wanneer we thuis zijn.
Zij zijn er aan gewend en het gaat gewoon prima op deze manier dus echt het uitproberen waard voordat je eraan hoeft te denken een van de twee weer te moeten afstaan.
Succes in ieder geval ermee en goed dat je je vraag hier neer gelegd hebt. :)
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

swa100 schreef:Wat ik misschien nog moet melden: wanneer Melle in de kooi slaapt, kruipt Harmke toch vaak bij hem. Ze vindt het dan heerlijk om tegen hem aan te kruipen en dan in slaap te vallen.
En dit is de grootste valkuil! Dit ziet er namelijk heel lief uit en het lijkt alsof ze het heerlijk hebben zo saampjes maar in werkelijkheid is dit territoriaal gedrag. De ene zegt tegen de andere 'ga weg want dit is mijn slaapplek!'.

Ik moet toegeven dat héél veel fretteneigenaren dit moeilijk vinden om te zien maar geloof me, deze twee moeten apart gezet worden. Voor hun eigen bestwil want als je dat niet doet dan kun je twee stresskippen overhouden met alle medische gevolgen op later tijdstip.

En ik heb de linkjes naar de filmpjes even aangepast zodat ze nu als preview zichtbaar zijn ;)
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Wat Marjan al zegt. De fretten uit elkaar halen, want dit is niet goed voor je fretten. Misschien na castratie, dat het beter gaat, maar dat is niet gegarandeerd.
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Goedemorgen Leroy en Mariette,

Ik dacht, je stuurt mij deze link of ik even mee wil kijken, dan kan ik ook wel hier reageren

Dit gaat met een castratie niet over. Het kan minder worden, maar zeker niet verdwijnen. Het eiselganger gedrag is zo heftig, dat er altijd iets van blijft zitten. De sandy draait met haar kont, loopt met een gebogen lijfje weg bij de wildkleur "ga weg" uitdrukking, waarna ze de wildkleur weg wil houden, het overheen hangen is dominantie, het blazen is ongenoegen, de krokodildraai is helemaal niet goed. Dan heb ik de korte lijnen beschreven van het bovenste filmpje
Het samen slapen, wat in mensengedachte zo lief is, is puur omdat wij als mensen hun dit opdringen.
Mij moeten ze ook niet met mijn buurman op een kamer zetten, zonder dat een deur open kan, maar als het niet anders kan ga ik er wel bij liggen, om dominant mijn geur af te geven dat het MIJN bed is ;-) ( stomme zin als je dit menselijk gaat lezen, over die geur afgeven wwhahahaha)

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties, maar zowiezo ben ik voorstander van fretjes een eigen slaapruimte te geven, of het nu wel met spelen goed gaat of niet.
swa100

Bericht door swa100 »

Bedankt voor al jullie snelle reacties! Ik heb zojuist een plaat mdf gehaald en op maat gemaakt. Deze kan ik vanavond in de kooi bevestigen, zodat ze beiden een afgesloten deel hebben. We gaan kijken of het haalbaar voor ons is om ze gescheiden loslooptijd te geven. We hopen het heel erg, want het zou onze harten breken als we een van onze maatjes terug zouden moeten brengen.

Helaas kan ik ze niet direct scheiden omdat ik binnen driekwartier de deur uit moet om naar college te gaan. Bovendien is het wel fijn om te kijken hoe ze reageren op hun 'nieuwe' situatie.

Hebben jullie nog tips over wie ik het beste boven en wie ik het beste onder kan doen?

Zou het misschien zo kunnen zijn dat wanneer ze apart slapen en wanneer Melle zijn hormonen wat tot rust zijn gekomen, ze op den duur wellicht weer samen los kunnen lopen?

Nogmaals bedankt!
Marjan

Bericht door Marjan »

Het zou kunnen maar ik denk het eerlijk gezegd van niet. Ik vermoed dat dit gewoon geen goede match is. Jammer dat ze dat in de opvang ook niet hebben willen zien.
Maar proberen kun je het over een poosje altijd nog eens natuurlijk maar ik zou er niet teveel op hopen.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Het zou kunnen maar ik denk het eerlijk gezegd van niet. Ik vermoed dat dit gewoon geen goede match is. Jammer dat ze dat in de opvang ook niet hebben willen zien.
Maar proberen kun je het over een poosje altijd nog eens natuurlijk maar ik zou er niet teveel op hopen.
Nou, in het begin was dit gedrag niet zo waar te nemen. Ze waren veel rustiger met elkaar. Het lijkt dat het allemaal is veranderd toen Melle sexueel gedrag begon te vertonen. We gaan vanaf vanavond in ieder geval scheiden en we gaan kijken of dit voor ons mogelijk blijft. Wellicht proberen we ze eind volgende week nog een keer te introduceren, om te kijken of samen loslopen wel een optie zou kunnen zijn.

Groetjes
Marjan

Bericht door Marjan »

Maar je geeft zelf al aan dat hij vanaf het begin al tegen haar heeft geblazen, toen hij nog niet bronzig was. Dus mijn vermoeden is toch dat het vanaf het begin al niet boterde. ;)
Hij is natuurlijk ook nog een pup, hij is ook volop bezig zijn karakter te vormen en zal ook uitproberen tot hoever hij kan gaan bij haar. Maar wie weet wordt hij rustiger nadat zijn hormonenhuishouding ook tot bedaren is gekomen.
Kick

Bericht door Kick »

Ik vrees ook dat dit niet meer goed gaat komen. Het zal nog een dingetje worden om ze écht van elkaar 'los te weken' zal ik maar zeggen. Maar met geduld en de juiste instelling kunnen ze het nog prima doen. En wat wel een voordeel is, is dat jullie de speelmaatjes worden. Je zult ze dus bezig moeten houden met allerlei uitdagingen. Het kost meer tijd en energie maar je krijgt er een hoop voor terug ;)
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

swa100 schreef: Hebben jullie nog tips over wie ik het beste boven en wie ik het beste onder kan doen?

Zou het misschien zo kunnen zijn dat wanneer ze apart slapen en wanneer Melle zijn hormonen wat tot rust zijn gekomen, ze op den duur wellicht weer samen los kunnen lopen?
De dominantste boven, Harmke in dit geval. Omdat ze anders te veel geprikkeld wordt als Melle steeds langs loopt. Is rustiger voor haar

Het kan zo zijn als alles rustig is in het lijfje dat ze samen kunnen spelen. Ik vermoed van niet, gezien het gedrag van Harmke vrij afstandelijk en alleen willen zijn, overkomt.
Vaak zie je juist als ze gescheiden gaan worden, dat ze helemaal niet meer bij elkaar kunnen.Maar dat zal de tijd leren, en ook dan zijn filmpjes welkom zodat we mee kunnen kijken ;-)
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Marjan schreef:Maar je geeft zelf al aan dat hij vanaf het begin al tegen haar heeft geblazen, toen hij nog niet bronzig was. Dus mijn vermoeden is toch dat het vanaf het begin al niet boterde. ;)
Hij is natuurlijk ook nog een pup, hij is ook volop bezig zijn karakter te vormen en zal ook uitproberen tot hoever hij kan gaan bij haar. Maar wie weet wordt hij rustiger nadat zijn hormonenhuishouding ook tot bedaren is gekomen.
*vind ik leuk* :brush: fb taal :lach:

Ja, dat denk ik ook dat het vanaf het begin niet goed heeft gezeten. Met als mijn Tommy met zijn 11 weken jong zijn die ik van zijn zusjes heb gescheiden.
swa100

Bericht door swa100 »

Natascha schreef:
swa100 schreef: Hebben jullie nog tips over wie ik het beste boven en wie ik het beste onder kan doen?

De dominantste boven, Harmke in dit geval. Omdat ze anders te veel geprikkeld wordt als Melle steeds langs loopt. Is rustiger voor haar

Het kan zo zijn als alles rustig is in het lijfje dat ze samen kunnen spelen. Ik vermoed van niet, gezien het gedrag van Harmke vrij afstandelijk en alleen willen zijn, overkomt.
Vaak zie je juist als ze gescheiden gaan worden, dat ze helemaal niet meer bij elkaar kunnen.Maar dat zal de tijd leren, en ook dan zijn filmpjes welkom zodat we mee kunnen kijken ;-)
Harmke is de sandy en Melle is de wildkleur. Melle is ook de enige die blaast en het initiatief neemt om achter haar aan te zitten. Ik kan dus het beste Harmke boven doen en Melle beneden?
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

swa100 schreef:
Harmke is de sandy en Melle is de wildkleur. Melle is ook de enige die blaast en het initiatief neemt om achter haar aan te zitten. Ik kan dus het beste Harmke boven doen en Melle beneden?
Idd... zo zou ik het doen. Harmke wil niets van Melle weten, vind ik in het gedrag te zien, dus die boven, en dan kan Melle ook niet vervelen bij de kooi als Harmke toevallig beneden zou wonen
Marjan

Bericht door Marjan »

Goed advies Natas en super dat je hier weer even komt kijken. :D Ook al hebben we geen Facebook-knopjes. :mrgreen:
swa100

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Gisterenavond hebben we het pijnlijke besluit genomen dat we Melle moeten terug brengen naar de opvang. We zijn beiden vaak (heel vaak) overdag weg en wanneer we thuiskomen willen we het hok open kunnen doen en met ze kunnen spelen. Vaak kan dat 2 of 3 uur en soms 4. Wanneer dat om en om moet komen we simpelweg tijd te kort om ze beiden de aandacht te geven die ze verdienen. Het zou namelijk betekenen dat ze regelmatig maar 1-1,5u los kunnen lopen per dag. Dit zou oneerlijk zijn tegenover de fretjes. Het doet ons ontzettend veel pijn dat het zo moet lopen, maar het is echt niet anders. Ik heb erover nagedacht om ze binnen de 2-4u loslooptijd om en om op de gang te zetten en dan de ander in onze woon-/slaapkamer. Ook dit is gewoon niet leuk voor de fretjes. Wat moeten ze alleen op de gang? Ze zouden wel speeltjes hebben, maar totaal geen contact met ons. Ik hoopte heel erg dat dit zou kunnen, maar na goed nadenken zijn we tot de conclusie gekomen dat ook dit niet eerlijk is tegenover ze.

Harmke bloeit op wanneer ze alleen losloopt. Ze ontdekt, speelt en hobbelt echt heel veel achter me aan, om vervolgens op me te klimmen zodat ik haar oppak. Dit ging gisteren bijvoorbeeld ruim driekwartier zo door! Ik zal er nog een video van uploaden.

Wellicht gaan we over een tijdje nog op zoek naar een speelmaatje voor haar (ook een rustige dame bijvoorbeeld), maar dat komt later allemaal wel.

De opvang is gelukkig heel begripvol en het is geen probleem dat Melle terug komt. Ze willen ons ook helpen zoeken in de toekomst om een speelmaatje te vinden voor Harmke.
Kick

Bericht door Kick »

Een hele moeilijke beslissing maar jullie hebben er goed over nagedacht en ik denk ook dat dit het beste is. Maar een dier terugbrengen is verschrikkelijk. Strekte daarmee! Gelukkig is de opvang bereidwillig, dat scheelt al een stuk.

Ik denk alleen dat jullie het voor nu even bij één fret moeten houden. Je zegt zelf dat Harmke nu helemaal tot zichzelf komt en ik zou dat lekker zo houden ;)

Ook een mooi moment om hier een dagboek voor haar te openen :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Moeilijk hoor maar ik denk ook dat het een juiste beslissing is. Voor Harmke in ieder geval wel. :D
Maar ik zou het ook bij een enkel fretje houden in jullie situatie. Zeker zolang jullie niet de mogelijkheid hebben om ze toch weer te kunnen scheiden wanneer het toch niet zou werken. Fretten blijven nu eenmaal solitaire dieren en de kans op een goede match is nou eenmaal minimaal.
Karen

Bericht door Karen »

Dat was een moeilijke beslissing en altijd heel erg om een dier weer terug te brengen. Ik denk wel het beste is voor Harmke. Zelf zou ik er absoluut niet aan denken om ooit een maatje voor haar te regelen. Ze heeft zelf erg mooi aangegeven dat ze liever alleen is en in jouw berichten schrijf je ook op dat "ze opbloeit als ze alleen loopt". Duidelijke taal dus vanuit haar kant :D
Zolang jullie leven er nog uitziet zoals nu, zou ik het lekker bij alleen Harmke houden.
Plaats reactie