Binnenfret nu al buiten wandelen?

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Plaats reactie
NKW
Aantal fretten: 1

Binnenfret nu al buiten wandelen?

Bericht door NKW »

Hoi iedereen,

Mijn fret Smokey woont sinds een maand bij mij en begint binnen behoorlijk uitgekeken te raken. Ik probeer steeds nieuwe speeltjes te kopen/bedenken (gisteren een schoenendoos aan hem gegeven met doekjes en speeltjes erin), maar hij is nu vooral de laatste paar dagen erg bij de deur aan het kijken. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen in welke kamers hij losloopt (de ene keer op mijn eigen kamer, dan weer in de badkamer en dan weer beneden) maar hij blijft aangeven dat hij graag naar buiten wil; waar hij ook is.

Maar nu komt het probleem waar ik een beetje mee zit: Hij heeft zowel bij de vorige eigenaar en nu ook bij mij altijd binnen gewoond en geleefd en ik ben nu bang dat zijn vacht niet winters genoeg is om nu te beginnen met buiten wandelen (hij is wel gewend aan een tuigje). Daarom wilde ik dus eigenlijk wachten tot de lente met buiten wandelen, maar als hij zo graag naar buiten wil vind ik dat ook een beetje sneu.

Ik vroeg mij dus af of iemand hier weet of een binnenfret ook al zo'n dikke vacht heeft dat hij nu gewoon kan beginnen met wandelen?

Bedankt voor het meedenken/antwoorden en groetjes van Noëmi en Smokey.
swa100

Re: Binnenfret nu al buiten wandelen?

Bericht door swa100 »

NKW schreef:Hoi iedereen,

Mijn fret Smokey woont sinds een maand bij mij en begint binnen behoorlijk uitgekeken te raken. Ik probeer steeds nieuwe speeltjes te kopen/bedenken (gisteren een schoenendoos aan hem gegeven met doekjes en speeltjes erin), maar hij is nu vooral de laatste paar dagen erg bij de deur aan het kijken. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen in welke kamers hij losloopt (de ene keer op mijn eigen kamer, dan weer in de badkamer en dan weer beneden) maar hij blijft aangeven dat hij graag naar buiten wil; waar hij ook is.

Maar nu komt het probleem waar ik een beetje mee zit: Hij heeft zowel bij de vorige eigenaar en nu ook bij mij altijd binnen gewoond en geleefd en ik ben nu bang dat zijn vacht niet winters genoeg is om nu te beginnen met buiten wandelen (hij is wel gewend aan een tuigje). Daarom wilde ik dus eigenlijk wachten tot de lente met buiten wandelen, maar als hij zo graag naar buiten wil vind ik dat ook een beetje sneu.

Ik vroeg mij dus af of iemand hier weet of een binnenfret ook al zo'n dikke vacht heeft dat hij nu gewoon kan beginnen met wandelen?

Bedankt voor het meedenken/antwoorden en groetjes van Noëmi en Smokey.
Hallo! Interessante vraag, ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik heb begrepen dat dit wel moet kunnen met deze temperaturen. Er is me wel verteld dat je met vorst op moet passen voor hun pootjes op de koude tegels. Volgens mij kan het wel nu, het zijn immers wat minder koude dagen, maar wacht even de reacties af van de meer ervaren frettenbaasjes onder ons.

Is hij wel gechipt? Mocht het fout gaan (al gaan we er vanuit dat dit niet het geval zal zijn natuurlijk), kan hij makkelijker terug worden gebracht naar jou. En pas op voor honden! Deze willen nog wel eens vreemd reageren op fretjes. Dus pak je fretje op als er honden in de buurt lopen!
Marjan

Bericht door Marjan »

Buiten lopen is de ultieme uitdaging voor een fret dus ik zou hem zeker dit uitje gunnen. En voorlopig is het nog super zacht buiten dus zie ik geen probleem. Helemaal niet wanneer je het gewoon langzaam opbouwt en bijvoorbeeld met 10 minuten begint.

Wij hebben ook binnen fretten maar met de mogelijkheid om ze buiten te laten lopen in een speciaal voor hun aangelegde frettentuin. Maar wanneer het erg hard vriest laten we ze niet of even kort naar buiten want ze vinden het echt heerlijk. :D

En zeker een goede tip is om zeer voorzichtig te zijn voor de honden buiten, je zal niet de eerste zijn die haar fretje verliest door een beet van een hond. Dus zeker nooit enig risico nemen en je fretje gewoon even optillen dan.
Kick

Bericht door Kick »

Koude pootjes? Koude neus?

Zie onze Max in de sneeuw :mrgreen:

Afbeelding

Fretten kunnen in principe heel goed buiten maar dan wel met veel gewenning. Ik weet nog dat als ik Max naar binnen haalde zijn pootjes en neus heel erg warm en doorbloed waren. Maar zoals Marjan zegt waren ze nooit langer dan 10 minuten.

Trouwens, een fret die voor het eerst sneeuw meemaakt (als het valt en las het ligt) is onvergetelijk ;)
Karen

Bericht door Karen »

Mijn binnenfretten hebben altijd de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Buitenspelen vinden de meeste fretten echt geweldig!
Langzaam opbouwen en inderdaad let op bij vorst of sneeuw. Fretten vinden het heerlijk, maar hun pootjes kunnen wel heel erg koud worden. Een fret die gewend is om naar buiten te gaan, kan best een aardige wandeling volhouden. Ook in de winter. Denk je dat het te koud is, pak je fretje dan regelmatig even op om de pootjes, neus en oortjes te voelen. Voelt het lekker warm is er niets aan de hand zolang het in beweging blijft. Geeft je fretje aan niet verder te willen gaan, dwing het dan niet. Til het op en ga terug naar huis, ook als het nog warm aanvoelt.

Neem de waarschuwing betreft honden echt serieus. Een hap kan dodelijk zijn voor je fret.
NKW

Bericht door NKW »

Heel erg bedankt voor de reacties en ik zal de waarschuwing betreft honden zeer zeker serieus nemen. Chippen en vaccineren moet nog gebeuren dus dat zal ik dan eerst laten doen voordat we beginnen met naar buiten gaan. En echt superleuk die foto van jouw Max in de sneeuw, Kick :)
Kick

Bericht door Kick »

Thanks! Hij vond sneeuw altijd erg leuk :D
Plaats reactie