Behandelen met stronghold?

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Plaats reactie
swa100

Behandelen met stronghold?

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Zoals velen van jullie weten hebben wij Harmke nu 4 weken bij ons thuis. Ze is buiten gevonden en toen via een opvang bij ons terecht gekomen. Bij het verlaten van de opvang is ze, preventief, behandeld met Advocate. Is het verstandig om haar nu nogmaals een keertje te behandelen met één van de twee middelen? Zeker aangezien we haar over enkele dagen/weken een keertje mee naar buiten willen nemen (als het een beetje goed weer is). Wat denken jullie?

Alvast bedankt!
Marjan

Re: Behandelen met stronghold?

Bericht door Marjan »

Het kan zeker geen kwaad om haar nog eens een keer (preventief) te behandelen maar ik zou zelf toch Stroghold gebruiken, dat wordt ook aangeraden door de Frettenkliniek.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Het kan zeker geen kwaad om haar nog eens een keer (preventief) te behandelen maar ik zou zelf toch Stroghold gebruiken, dat wordt ook aangeraden door de Frettenkliniek.
Dat dacht ik al! Het is hu 4 weken en 1 dag geleden dat ze advocate heeft gehad, kan in dan nu al stronghold gebruiken of kan ik beter nog een paar dagen wachten?
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is geen probleem om het nu te gebruiken.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Dat is geen probleem om het nu te gebruiken.
Dan ga ik dat zo eventjes doen, bedankt!
Mayke

Bericht door Mayke »

Goed Plan !!
swa100

Bericht door swa100 »

Vraagje: hoe vaak behandelen jullie jullie fretjes met stornghold? Doen jullie dit preventief of alleen als je ziet dat ze jeuk hebben of iets dergelijks? Harmke heeft nu 5 weken geleden haar 2e pipetje gehad sinds ze hier is (half/eind november).
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Hannekes advies: als er geen oormijt is hoef je niet te behandelen. Als het er wel is, dan twee keer op rij (tweede keer voor de tegen die tijd uitgekomen eitjes). Ik deed het altijd 2 à 3x per jaar preventief, maar dit was volgens haar echt niet nodig als er geen enkele oormijt aanwezig is.
swa100

Bericht door swa100 »

Mette schreef:Hannekes advies: als er geen oormijt is hoef je niet te behandelen. Als het er wel is, dan twee keer op rij (tweede keer voor de tegen die tijd uitgekomen eitjes). Ik deed het altijd 2 à 3x per jaar preventief, maar dit was volgens haar echt niet nodig als er geen enkele oormijt aanwezig is.
Ah, super! Maar dan nu de vraag: hoe weet je helemaal zeker of er geen oormijt aanwezig is? Ik weet dat ze nu oormijtvrij is, omdat ze is gecontroleerd, maar hoe weet ik dit over 2 maanden? Kan ik er dan vanuit gaan dat zo lang ze geen jeuk heeft aan haar oren ze oormijtvrij is?
Marjan

Bericht door Marjan »

Wij behandelen ook niet meer preventief. Maar wij gaan altijd wel een paar keer per jaar met of de een of de andere fret naar Hanneke en die controleert altijd. En wanneer de een het zou hebben kun je er gif opnemen dat de andere dan ook is besmet.
Wanneer je geen andere huisdieren hebt die buiten komen en geen logee fretten pas in huis hebt gehad kun je er eigenlijk vanuit gaan dat ze oormijt vrij zal blijven.
En mocht je een keer twijfelen doordat ze aan haar oortjes zit te krabben of bij overdreven veel oorsmeer kun je het altijd even laten controleren. :D
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik geef Mila ook geen Stronghold. Ik geef wel 2 keer per jaar Advocate maar dat is omdat madam slakken een heerlijke snack vindt. Liever geef ik ook geen Advocate maar ja vertel maar eens aan je fret dat ze geen slakken mag eten.

Tot nu toe is Mila altijd oormijt vrij geweest.
swa100

Bericht door swa100 »

Bedankt voor de reacties! We hebben inderdaad geen andere huisdieren of logeerfrertjes. Wel komen er af en toe mensen over de vloer die huisdieren hebben, maar de dieren zelf komen niet mee. Dan neem ik aan dat het wel goed zit, toch? Naar buiten gaan zal voorlopig ook niet gebeuren, aangezien hier in de omgeving enkele weken geleden vogelgriep is geconstateerd.
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Dan zit het zeker wel goed inderdaad. Volgens mij is buiten ook niet persé een risico. Alleen andere dieren die het hebben. Tenminste... 2 van mijn 6 fretten zitten buiten en ik kom af en toe weleens buiten met ze, maar daar hebben ze echt nog nooit iets van opgelopen.
Karen

Bericht door Karen »

Ik controleer zelf met een otoscoop. Ik kom regelmatig in contact met andere fretten en mijn fretjes gaan ook wel eens uit logeren. Als ze uit logeren gaan geef ik de betrokken fretten preventief Stronghold.
Ik heb ook een fretje die slakken eet als ze de kans krijgt. Die krijgt Advocate.
swa100

Bericht door swa100 »

Dan weet ik voorlopig voldoende! Bedankt allemaal!
Plaats reactie