Fret wassen

Alles over de nagels, het gebit, de vacht e.d.
Plaats reactie
swa100

Fret wassen

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal!

Eergisterenavond, tijdens de bloedafname bij de dierenarts heeft Harmke over zichzelf heen geplast. Super zielig, maar de dierenarts zei al dat het zou gaan gebeuren. Gelukkig was ze bij thuiskomsdt direct weer de oude en heeft ze lekker gegeten en gespeeld met me, dus met de stress zit het wel goed :). Maar, ik zou haar graag een beetje willen wassen. Niet zozeer omdat ze naar urine zou stinken, want ik ruik eigenlijk alleen fret in haar vacht (geloof ik), maar gewoon om haar mooie vachtje een beetje schoonmaken voor haar. Is dit verstandig, of kan ik het beter laten? Ik was van plan om het alleen met lauwwarm water te doen, als jullie zeggen dat het kan natuurlijk, en niet met fretten- of babyshampoo, wat mensen wel eens gebruiken. Of raden jullie toch een bepaald product aan?

Verder vraag ik me af wat jullie doen aan het gebitje. Poetsen jullie deze weleens, of niet? Ook hier lees ik weleens iets over, maar ik wil toch liever van de echte frettenkenners horen wat jullie doen :).
Bruurmijn

Re: Fret wassen

Bericht door Bruurmijn »

Vanochtend hadden Jekyll in ik geknoeid met de voeding en dat heb ik gewoon afgedaan met een doekje. Ik ben er niet zo voor om dieren te wassen. Over het algemeen kunnen ze dat heel goed zelf regelen.
swa100

Bericht door swa100 »

Bruurmijn schreef:Vanochtend hadden Jekyll in ik geknoeid met de voeding en dat heb ik gewoon afgedaan met een doekje. Ik ben er niet zo voor om dieren te wassen. Over het algemeen kunnen ze dat heel goed zelf regelen.
Ja klopt zeker. Ik ben ook zeker niet van plan om haar op reguliere basis te gaan wassen of iets dergelijks, haha. En bovendien, als je een fret vaak zou wassen, gaat deze alleen maar meer huidvet aanmaken. En dat resulteert in een sterker ruikerende vacht. Daarnaast is het normaal gewoon niet nodig. Maar ik dacht dat het nu misschien wel eens goed kon zijn, gezien de urine :roll: .

Oeps, ik zie nu dat ik dit beter onder het subforum 'verzorging' had kunnen plaatsen, :roll: . Kan iemand dit topic voor me verplaatsen? :?:
swa100

Bericht door swa100 »

swa100 schreef: Oeps, ik zie nu dat ik dit beter onder het subforum 'verzorging' had kunnen plaatsen, :roll: . Kan iemand dit topic voor me verplaatsen? :?:
En onder dat subforum lees ik ook dat gebitsverzorging alleen moet worden overgelaten aan een dierenarts :roll: . Hieruit kan ik dus opmaken dat jullie nooit zelf poetsen?

Ook lees ik wat ik al wist: niet wassen met shampoo's. Wassen jullie weleens met alleen water, of soms toch met een shampoo onder bepaalde omstandigheden?

Ik moet nog beetje mijn weg vinden in het forum haha, excuses! :twisted:
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Lol geen probllem ik moet mijn weg nog vinden in de wereld van de fret :brush:
Marjan

Bericht door Marjan »

Zo verplaatst. 8-)

En inderdaad, nooit wassen met een shampoo, hooguit gewoon water gebruiken wanneer er eens een ongelukje gebeurt.
Over het algemeen houden fretten zichzelf uitstekend schoon maar wanneer dat niet het geval is of je wilt haar gewoon even helpen, dan dit het beste met gewoon warm water.

Bij ons is Baila op dit moment een beetje te dik (laat Hanneke het maar niet horen) waardoor ze soms weg glijd met haar achterpootjes en dan in haar ontlasting terecht komt. Dan maak ik haar toegus gewoon even schoon met een washandje met warm water. Met koud water schrikken ze ervan maar op lichaamstemperatuur hebben ze die nattigheid vaak niet eens door.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Zo verplaatst. 8-)

En inderdaad, nooit wassen met een shampoo, hooguit gewoon water gebruiken wanneer er eens een ongelukje gebeurt.
Over het algemeen houden fretten zichzelf uitstekend schoon maar wanneer dat niet het geval is of je wilt haar gewoon even helpen, dan dit het beste met gewoon warm water.

Bij ons is Baila op dit moment een beetje te dik (laat Hanneke het maar niet horen) waardoor ze soms weg glijd met haar achterpootjes en dan in haar ontlasting terecht komt. Dan maak ik haar toegus gewoon even schoon met een washandje met warm water. Met koud water schrikken ze ervan maar op lichaamstemperatuur hebben ze die nattigheid vaak niet eens door.
Hahahaha arme Baila (wat een leuke naam trouwens!). Harmke heeft dit probleem gelukkig niet, kleine dondersteen. Maar ik zal vanavond eens kijken hoe ze op een warm (niet te warm) washandje reageert :). Bedankt!
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ik zou het daar ook verder bij laten; washandje erover en klaar. De rest doen ze zelf :D Sterker nog; als jij dat washandje hebt gebruikt gaan zij dat zelf nóg een keer schoonmaken :mrgreen:
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Bono zit ontzettend vaak in zijn eigen ontlasting, omdat hij ALTIJD naast de bak zit te zeiken de viezerik :evil:
Maar nadat ik een aantal keer geprobeerd had hem te wassen met washandje en hij heel boos werd en ging hoesten ervan, heb ik het opgegeven. Maar hij wast netjes zijn eigen pootjes, helaas wel pas nadat hij heel het huis rond is geweest met zijn urinepoten... dus kan ik met een doekje de halve vloer doen...

Maar Bono wassen is dus geen doen, en vind het voor een fret ook niet echt hard nodig. Zoals Kick al zegt, wat jij wast, wassen zij lekker nog een keer :P Ze doen het ook wel zonder dat je de washand pakt.
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Haha, die Bono :mrgreen:
Pippa2015
Aantal fretten: 2

Bericht door Pippa2015 »

Ik was ze eigenlijk alleen maar als er eens eentje zijn anaalklieren heeft laten gaan... Heeeeel af en toe gebeurt dat wel eens, soms met een nachtmerrie (bij Kikko, ik vraag me toch af waar hij altijd over droomt, hij maakt veel geluidjes ook als hij slaapt, en snurken doet hij ook!). En bij Pippa heb ik zo eens een accidentje met mijn ouders hun hond gehad, dat was zelfs met die vloeistof erbij, wat dan erna helemaal op mijn kleren zat, waardoor ik heel erg lekker rook voor de rest van de dag :shock: En nog 1 keer, maar dit was mss wel mijn fout :mrgreen: Ik had de wieltjes van onder hun kooien gehaald, waardoor ze er niet meer onder konden lopen, en Pippa wist dit nog niet. Ze liep in volle vaart richting onder de kooi, waardoor ze met haar kopje knal tg de kooi is gelopen... :???:
En, voor hun (normale) geur te temperen zou ik dat zeker niet doen, ik hou zo veel van hun geur! :hart:
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik heb zo lag als ik fretten gehad heb nog geen een keer er eentje gewassen, alle 22 fretten die ik gehad heb niet.

Als het toch nodig is even een doekje erover, klaar.
Karen

Bericht door Karen »

Mijn fretten wassen zichzelf wel als ze mee gaan onder de douche :mrgreen:
Plaats reactie