Kokhalzen? Verslikken? Help!

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
swa100

Kokhalzen? Verslikken? Help!

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Zojuist gebeurde er iets heel vreemds met Harmke. Ik weet niet of ze zich verslikte of dat dit kokhalzen is, maar het lijkt me niet goed. Ik heb het gefilmd, zie de video hieronder. Ze at gewoon door, dronk erna nog wat en ligt nu gewoon te slapen. Wat was dit? De frettenkliniek is helaas gesloten, dus ik kan niet bellen voor advies.

Dat geluidje met het piepje is het geluid dat ik al eens eerder heb omschreven als 'verslikken' ik hoorde dit heel soms (terwijl ik veel thuis ben) en de laatste 2 dagen toevallig ongeveer 1 maal per dag. Ik heb hierover een vraag naar Tineke Deden gestuurd via mail, maar daar heb ik nog geen reactie op. Ze heeft vanmiddag nog lekker losgelopen en met me gespeeld, er was geen afwijkend gedrag merkbaar, alleen leek ze heel soms eventjes haar bekje te likken. Waardoor ik eventjes bang werd voor misselijkheid, maar verder vertoonde ze geen symptomen van misselijkheid. Ik zal morgen de frettenkliniek hierover bellen, maar helaas kan ik donderdagmiddag op zijn vroegst naar de frettenkliniek ivm tentamens in Amsterdam..

Hieronder de video:

En hier de link om hem fullscreen te kunnen bekijken:
https://youtu.be/nJjx_OBvOvU" onclick="window.open(this.href);return false;

Graag jullie mening, want ik maak me zorgen!
swa100

Re: Kokhalzen? Verslikken? Help!

Bericht door swa100 »

Wel heb ik haar aan het einde van de middag wat zuurvrije vaseline gegeven. Dit omdat ze toch hard haar wintervacht heeft gekregen en ik had gelezen dat dit goed kon zijn tegen verstopping of irritatie door verharing. En het leek me goed om te weten of ze dit zou eten, zodat ik dat weet voor wanneer de rui in de lente komt.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dat ze toch niet echt goed genoeg haar brokken kan kauwen door wat voor reden dan ook. Daardoor slikt zij te grote brokstukjes door waardoor ze zich verslikt.
Dus ik vermoed zelf (nog steeds) dat zij een oorprobleem waardoor zij niet goed genoeg kan kauwen, of er is misschien iets mis met haar keeltje, een verdikking of ontsteking misschien?

Ik zou toch met haar op korte termijn een afspraak maken bij de frettenkliniek om haar eens even helemaal goed te laten doorlichten. Tineke Deden heeft toch niet zoveel ervaring om die specifieke frettenkwalen te herkennen ben ik bang.

Probeer haar wel wat te laten drinken, wat verdunde waltham bijvoorbeeld, zodat het allemaal een beetje doorspoelt bij haar.

Maar voor zover ik kan zien is het geen reden tot paniek of voor een spoedbezoek aan een dierenarts. :)
Marjan

Bericht door Marjan »

swa100 schreef:Wel heb ik haar aan het einde van de middag wat zuurvrije vaseline gegeven. Dit omdat ze toch hard haar wintervacht heeft gekregen en ik had gelezen dat dit goed kon zijn tegen verstopping of irritatie door verharing. En het leek me goed om te weten of ze dit zou eten, zodat ik dat weet voor wanneer de rui in de lente komt.
Dat is altijd goed om te doen, voor wanneer haar wat haren of toch wat droge brokjes haar dwarszitten.
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Welkom in de wereld van de fret ;) Goed is het niet maar voor nu geen reden tot paniek.

Je geeft zelf al aan dat ze erna gewoon lekker gaat liggen pitten en dat als ze gewoon vers water heeft dan is er wat dit betreft niks aan de hand.

Maar ik kan me voorstellen dat je schrikt als je dit verschijnsel niet kent. En daarom ook goed dat je hier aan de bel trekt ;)
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Ik denk dat ze toch niet echt goed genoeg haar brokken kan kauwen door wat voor reden dan ook. Daardoor slikt zij te grote brokstukjes door waardoor ze zich verslikt.
Dus ik vermoed zelf (nog steeds) dat zij een oorprobleem waardoor zij niet goed genoeg kan kauwen, of er is misschien iets mis met haar keeltje, een verdikking of ontsteking misschien?

Ik zou toch met haar op korte termijn een afspraak maken bij de frettenkliniek om haar eens even helemaal goed te laten doorlichten. Tineke Deden heeft toch niet zoveel ervaring om die specifieke frettenkwalen te herkennen ben ik bang.

Probeer haar wel wat te laten drinken, wat verdunde waltham bijvoorbeeld, zodat het allemaal een beetje doorspoelt bij haar.

Maar voor zover ik kan zien is het geen reden tot paniek of voor een spoedbezoek aan een dierenarts. :)
Dus toch geen kokhalzen van misselijkheid maar echt verslikken? Ik zal inderdaad even een afspraak maken bij de frettenkliniek om haar na te laten kijken. Hopelijk kan dit vrijdag al.

Bedankt voor het snelle reageren!
Marjan

Bericht door Marjan »

Ze lijkt mij niet direct gelijk vreselijk misselijk want ze eet gewoon lekker door. Maar ze verslikt zich duidelijk wel telkens en dat is niet goed.

En ik had al gezien dat je in eerste hulp aan het typen was dus ik bleef maar even online. :D
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Misschien brokkenpap maken voor haar, zodat ze makkelijker eet. Een afspraak bij de frettenkliniek is nooit verkeerd,.
yvonne

Bericht door yvonne »

Lijkt mij ook dat ze moeite heeft met kauwen waardoor ze zich verslikt en gaat hoesten.
Ik zou ook even (een paar dagen) brokkenbrei voor haar maken, totdat je terecht kan bij de fretten kliniek.
swa100

Bericht door swa100 »

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb anderhalf uur geleden een schaaltje met geweekte brokjes in de kooi gezet. Deze heb ik gewerkt in gekookt water. De brokjes zijn opgezwollen en super zacht, bij aanraken vallen ze bijna uit elkaar, maar toch liet Harmke nog een beetje zien wat ze in bovenstaande video deed, maar in mindere mate. Ook dit heb ik op film:

Ik heb haar zojuist voordat ik naar bed ging wat vrij dunne Waltham gegeven, zodat ze eventjes geen honger zou hebben en dus niet aan de brokjes zou beginnen. Ik hoop dat haar keeltje dan wat rust heeft even.

Na het eten van de Waltham bleef ze nog wat haat bekje lukken en als je goed luistert hoor je dat ze wat geluidjes. Volgens mij zijn dit slikgeluidjes, klopt dit? :

Gelijk erna dook ze weer lekker onder haar kleedje en toen hoorde ik deze 'slikgeluidjes' en het gesmikkel ook nog eventjes:

Zijn dit echt slikgeluidjes? Of is het iets anders? Ik heb haar dit vandaag overdag vaker horen doen, betekent dit dat ze toch misselijk is? Als ze dit doet is het vaak na wat smikkelen met haar bekkie. Ik heb wat tandenknars video's bekeken, maar dit is het niet.

Het feit dat ze ook die verslik/kokhals beweging maakt (eerste filmpje in deze reactie) bij hele zachte brokjes, betekent dit dat het toch niet een kauwprobleem is, of iets anders?

Ik bel morgenochtend/morgenmiddag de frettenkliniek even voor een afspraak.

Wijziging: ik hoor nu pas dat je bij bijvoorbeeld tijdens het 3e filmpje een soort brom/tril hoort. Dit komt niet van Harmke. Het 'slikgeluid' waar ik op doel hoor je bijvoorbeeld rond de 29 seconden in het laatste filmpje.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ze is toch aan het smakken, denk toch eigenlijk wel dat ze misselijk is na het eten.

Het verbaast mij trouwens wel dat ze geweekte brokken wil eten, ze vinden warme brokkenbrij toch vaak lekkerder:http://www.frettenvraagbaak.nl/forum/vi ... f=20&t=179
Kick

Bericht door Kick »

Nogmaals, het is niet helemaal goed want ze lijkt wat misselijk (vandaar dat smakken) maar voor nu is het een totale normale reactie voor haar toestand.
swa100

Bericht door swa100 »

Ik heb ook wat brokkenbrei gemaakt en daar wilde ze ook wel wat van proeven. Hoe is het het handigst om dit te geven? Ik kan helaas niet elke 2 uur nieuwe verse brei warmen en neerzetten. Eten ze het nog wel als het koud is?

We hebben een afspraak op vrijdag om 13:00. We zijn benieuwd..en bang.
Kick

Bericht door Kick »

Je hoeft ook niet elke 2 uur eten neer te zetten. Dat eet ze toch niet op als ze voldaan is.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Niet bang zijn swa100. Bezorgd is niet erg maar nu nog niet bang zijn.
Als je het goed hebt uitgelegd aan de telefoon en het is echt echt ernstig dan laten ze je geen twee dagen wachten.
swa100

Bericht door swa100 »

Bruurmijn schreef:Niet bang zijn swa100. Bezorgd is niet erg maar nu nog niet bang zijn.
Als je het goed hebt uitgelegd aan de telefoon en het is echt echt ernstig dan laten ze je geen twee dagen wachten.
Nee dat klopt inderdaad. Ik ben vooral bang voor de uitkomst. Als nieuwe fretteneigenaren is het eng om te bedenken dat we wellicht direct zijn begonnen met een fretje die veel intensieve zorg nodig heeft de rest van haar leven. We hebben totaal geen ervaring en het idee dat we die zware taak wellicht al op ons hebben maakt me wat bang. Ik hoop dat het mee zal vallen vrijdagmiddag..
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk ook niet dat jullie bang hoeven te zijn hoor, bezorgd is niet gek want ze heeft duidelijk ergens last van.
Maar ik vind dat ook niet zo gek als je bedenkt wat ze heeft mee gemaakt in een korte tijd; gedumpt, in een opvang gezeten, vrij snel met een soortgenootje opgescheept worden en herplaatst, daar zou ik ook maagpijn van krijgen. 8-)
Daarom is het wel goed dat jullie uiteindelijk toch naar de frettenkliniek gaan want hoe eerder je een maagprobleem aanpakt, des te groter is de kans dat de schade te overzien is en het niet chronisch wordt.

En 2 tot 3 keer een schaaltje brokkenbrij is voldoende hoor. Voor de rest kun je wel gewoon wat brokjes laten staan in haar kooi voor wanneer ze dit zelf wil aanvullen.
Juist bij een maagprobleem moet je haar ook niet overvoeren want daar reageert een ontstoken maag ook niet lekker op.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Als nieuwe fretteneigenaren is het eng om te bedenken dat we wellicht direct zijn begonnen met een fretje die veel intensieve zorg nodig heeft de rest van haar leven. We hebben totaal geen ervaring en het idee dat we die zware taak wellicht al op ons hebben maakt me wat bang.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden.

Jekyll en Hyde zijn mijn eerste fretten en al is Jekyll dan een zorgen fretje ik wil hem niet meer kwijt en doe alles wat nodig is voor hem om het hem zo prettig mogelijk te maken. Jij en je vriendin zullen dat ook gaan doen dat blijkt nu al uit je vragen over het voer en de snacks die wel en niet mogen/goed zijn. Daar heb ik niet op gereageerd omdat ik er zelf dus nog steeds geen bal van weet

Ik zal duimen voor je vrijdag dat het niets ernstig is maar mocht het wel zo zijn dan weet ik zeker dat jullie er zullen zijn voor Harmke
Marjan

Bericht door Marjan »

Mooi gezegd. :)
Kick

Bericht door Kick »

Inderdaad en top dat we hier zijn om elkaar te helpen en vooral te steunen. En vergeet niet dat wij ook zo zijn begonnen en dat was ook nog in een tijd dat internet nog niet bestond en dat we het moesten doen met een heel dun boekje uit de bibliotheek ;)
Plaats reactie