Likken, bijten en krabben
Likken, bijten en krabben
Hoihoi,
Ik heb het vermoeden dat het frettengedrag is maar ik wil graag weten wat ik eraan kan doen dat het minder wordt of verdwijnt.
Alle blote huid is meestal niet veilig bij Ivey
Of ze likt en gaat me bijten (echt overal..) Als ik onder de douche vandaan komt pakt ze mn kuiten beet met dr pootjes.
Maar ook als ik gewoon lekker op de bank zit en mn enkels/ armen zijn toevallig bloot.
Of ze gaat in me graven (krabben) Ook op alle blote lichaamsdelen. Enkels, nek, rug etc.
Waarom doet ze dat?
En dat ze dat doet in de bank ed, goed nouja daar kan ik mee leven, maar vindt het niet zo fijn dat ze mij pijn doet.
Grtjs Lineke.
Ik heb het vermoeden dat het frettengedrag is maar ik wil graag weten wat ik eraan kan doen dat het minder wordt of verdwijnt.
Alle blote huid is meestal niet veilig bij Ivey
Of ze likt en gaat me bijten (echt overal..) Als ik onder de douche vandaan komt pakt ze mn kuiten beet met dr pootjes.
Maar ook als ik gewoon lekker op de bank zit en mn enkels/ armen zijn toevallig bloot.
Of ze gaat in me graven (krabben) Ook op alle blote lichaamsdelen. Enkels, nek, rug etc.
Waarom doet ze dat?
En dat ze dat doet in de bank ed, goed nouja daar kan ik mee leven, maar vindt het niet zo fijn dat ze mij pijn doet.
Grtjs Lineke.
Re: Likken, bijten en krabben
Doet ze dat alleen bij jou of ook bij anderen?
Wanneer ik net onder de douche vandaan kom, nemen ze hier ook meestal wel een proevertje (eerst likken en dan bijten) van mijn blote tenen of voeten.
Smeer je je soms in met een body crème of iets?
Smeer je je soms in met een body crème of iets?
Ik heb niet veel bezoek, maar als mn beste maatje er is, doet ze het bij hem ook.
Ik smeer mij niet in met iets en ze doet het op verschillende momenten. Of ik nou uit mn bed kom, uit werk of onder de douche vandaan komt. Het maakt niks uit, ze doet het altijd. Daarom dat ik niet begrijp waarom ze het doet en wat ik er aan kan doen.
De hele zomer met lange broek en trui aanzitten lijkt me ook geen pretje
Ik smeer mij niet in met iets en ze doet het op verschillende momenten. Of ik nou uit mn bed kom, uit werk of onder de douche vandaan komt. Het maakt niks uit, ze doet het altijd. Daarom dat ik niet begrijp waarom ze het doet en wat ik er aan kan doen.
De hele zomer met lange broek en trui aanzitten lijkt me ook geen pretje
Zo te lezen vrees ik dat je er niks aan kunt doen behalve continue afleiden. Zodra je merkt dat ze wil happen meteen je vinger erbij en proberen met alles wat voor handen is haar aandacht proberen te verplaatsen.
Het lijkt iets dwangmatigs wat ze hebben en dat zie je ook met fretten die een neus hebben voor klittenband; waar dat ook zit, zij vinden het en moeten er op knagen...
Het lijkt iets dwangmatigs wat ze hebben en dat zie je ook met fretten die een neus hebben voor klittenband; waar dat ook zit, zij vinden het en moeten er op knagen...
Jup dat is toch echt wat frettigs, en wat Kick al zegt... zodra ze het in de bol krijgen krijg je ze er moeilijk vanaf. Wie weet wel na een seizoen of na wat afleiding, maar herinner ze er niet 1x aan want dan is het gelijk weer bingo. De 1 heeft het met zoiets, de ander met in een enkel bijten bijv., ik ken er 1 die specifiek mannen niet mocht wat bij haar vriend echt onhandig was, of met kabels knagen (ook uitzonderlijk maar ze zijn er zeker), etc.
Naast dit gedrag vertoont ze wel meer van die dingetjes hoor.
Maar dit is voor mij wel echt irritant.
Je kan gewoon niet lekker op de bank zitten zonder te worden gelikt, gebeten of gekrabd.
Waarvoor is dat krabben dan?
Ik ga er maar vanuit dat het een fase is en het weer voorbij gaat.
Maar dit is voor mij wel echt irritant.
Je kan gewoon niet lekker op de bank zitten zonder te worden gelikt, gebeten of gekrabd.
Waarvoor is dat krabben dan?
Ik ga er maar vanuit dat het een fase is en het weer voorbij gaat.
Ik denk dat het toch iets met je lichaamsgeur oid te maken heeft. Veel fretjes 'wassen' mij ook, maar bijten niet. Shade die gaat na verloop van tijd ook graven(=krabben) op mijn blote huid. Dat doet zeer. Ik pak haar dan op, zeg "nee" en zet haar resoluut op de grond. Meestal is het na een of twee keer waarschuwen wel over. Gaat ze heel fanatiek door, krijgt ze een time-out in haar kooi van 2 minuten en als ze dan weer los mag heeft ze de boodschap wel begrepen.
Misschien dat je Ivey kunt proberen op die manier op te voeden. Echt resoluut en consequent niet laten doen...ook als ze niet tot bijten over gaat. Je kunt bij haar nog in haar snoet blazen, omdat zij haar tandjes wel gebruikt. Gelijk "nee" of "uh, uh, uh" als ze begint te likken en als ze toch doorgaat in haar snoet blazen. Niet afwachten tot ze gaat bijten en ook oppakken en op de grond zetten. Je kunt een paar kleine balletjes of speeltjes bij de hand houden om haar gelijk wat af te leiden. Is ze erg volhardend even een time-out.
Misschien dat je Ivey kunt proberen op die manier op te voeden. Echt resoluut en consequent niet laten doen...ook als ze niet tot bijten over gaat. Je kunt bij haar nog in haar snoet blazen, omdat zij haar tandjes wel gebruikt. Gelijk "nee" of "uh, uh, uh" als ze begint te likken en als ze toch doorgaat in haar snoet blazen. Niet afwachten tot ze gaat bijten en ook oppakken en op de grond zetten. Je kunt een paar kleine balletjes of speeltjes bij de hand houden om haar gelijk wat af te leiden. Is ze erg volhardend even een time-out.
Krabben is inderdaad gewoon graven, en dat is instinctief gedrag van een fret. Het is een beetje territoriaal: daar een plekje willen maken / opeisen.
Ik denk inderdaad dat wanneer je haar dit wilt proberen af te leren je het niet zover moet laten komen dat ze gaat bijten en vervolgens krabben. Dus inderdaad gelijk ingrijpen wanneer ze met het likken begint door haar toe te spreken of weg te zetten. Maar je zal daar een flinke dobber aan krijgen vermoed ik en je moet wel consequent blijven daarin.
Hé Smokey bij mij heeft dat ook (inmiddels niet meer bij mn gezicht en armen maar nog wel benen, tenen, enkels enz.). Alleen het krabben niet, maar het likken en daarna bijten dus wel. Elke keer als hij het doet (ik laat het likken wel toe, pas als hij gaat bijten laat ik het niet meer toe) kijk ik hem streng aan en zeg duidelijk "Nee". Dit doe ik op het moment dat ik zie dat hij niet op mij let zodat mijn stem voor hem onverwacht komt. Hierdoor raakt hij afgeleid en meestal stopt hij dan en indien hij stopt beloon ik hem direct door direct met hem te gaan knuffelen/spelen/speeltje geven en tegelijkertijd "goed zo" te zeggen. De reden waarom ik "goed zo" zeg is omdat het dan op den duur geconditioneerd wordt en dan wordt het beloningswoord (goed zo) gekoppeld aan de beloning (spelen/knuffelen) zodat ik het beloningswoord op den duur ook voor gerichtere training kan gebruiken. Als hij het echt keer op keer opnieuw probeert zet ik hem voor enkele minuutjes in zijn reismandje (echt maar heel kort, 2-5 minuutjes maar alleen zodat de boodschap overkomt; het moet geen echte straf worden alleen een korte time-out zegmaar). Bij hem is het inmiddels al heel erg verbeterd (alleen tenen verbeterd wat langzamer dan de rest van de blote huid) dus misschien heb je er iets aan en werkt het ook bij Ivey
Bedankt voor de tips.
Ik zal eens kijken wat het beste werkt met Ivey
Ik zal eens kijken wat het beste werkt met Ivey
Bij mij doen ze ook dat likken vervolgd door bijten maar alleen in benen en enkels. Krabben doen ze dan weer niet heb nooit geprobeerd om het af te leren ik trek gewoon sloffen aan succes met afleren ben benieuwd of het wat wordt