Het is nogal een lang verhaal, dus sorry alvast voor de langdradigheid.
Mijn vader had namelijk een drentse patrijshond die inmiddels ruim een jaar geleden is overleden. Haar naam was Mazzel en het was een schat van een hond, maar ze had ook chronische darmproblemen van jongs af aan (het begon al enkele weken nadat ze bij ons was gekomen). Bij de fokker kreeg ze pedigree (natuurlijk een bagger merk maar toentertijd was er nog niet zo heel veel met voeding te doen als nu). Uiteindelijk was de diagnose bij de hond van mijn vader (na meerdere malen controle op wormen, bacteriën, enz. en andere onderzoeken om andere problemen uit te sluiten) ziekte van Crohn. Mijn vader kocht daarop een holistisch gids van een holistisch Amerikaans (of brits of in ieder geval iemand die Engels spreekt,

Inmiddels heb ik al officieel bijna 2 jaar een eigen uitlaatservice en ik heb al veel honden met problemen gezien. Nu ik er met mijn neus bovenop zit zie ik hoe vaak allergieën (veelal voor voeding en/of opgelost door voeding) en darmproblemen voor komen bij honden (echt bizar, heb in die 2 jaar nog geen hond zonder allergieën en/of darmproblemen gezien om eerlijk te zijn...) Mijn eigen hond (Lotte) heeft ooit een auto-immuunziekte gehad en ontwikkelde daarna ook darmproblemen en de ene voedingsallergie na de andere. Toen ik speciale brokken ging proberen voor huid en vacht ging het eindelijk beter, echter ging ze toen echt heel veel plassen en stonk het ook (niet het verband gelegd met de voeding stom genoeg

Ik was het zat en ging zelf op onderzoek uit; bezocht heel veel voedingswebsites (die zijn er gelukkig voldoende voor honden en ook zat voor katten), fora en ging me ook meer verdiepen in holistische benaderingen van huisdieren (en bij toeval sinds vorig jaar ook mensen). Ik las en las en las en stuitte op den duur eindelijk op het ei van Columbus: Een topic over honden en de PH waarde van urine. Daar waren heel veel hondeneigenaren die de ervaring hadden dat brokken slechte PH waardes veroorzaakten en vers vlees juist goede waardes gaven. Inmiddels was ik ook erg holistisch gaan denken en ik geloofde (en dat doe ik nu nog) in de zuur-base theorie. Dat het lichaam een bepaalde zuur-base balans (en sowieso balans nodig heeft; ook op andere vlakken) en dat verzuring van het lichaam erg nare gevolgen kan hebben. Maar dat te basisch ook niet goed is. Om het verhaal iets korter te maken: De hond ging over op vers vlees en deed het daar een aantal jaren zeer goed op tot aan de Giardia dan (allergieën waren er nog wel, maar was veel meer controle over). Weg blaasprobleem, weg darmprobleem en als bij de DA moest komen voor bijv. gebitsreiniging was hij elke keer stomverbaasd over hoe goed de bloedwaardes wel niet waren! En niet in vergelijking met die van een hond die ook zo'n slopende auto-immuunziekte heeft gehad, maar in vergelijking met een hond van circa 3 jaar! Dit sterkte heel erg mijn ideeën over voeding.
Maar nu even terugschakelen op de voeding van de zieke honden die rauw vlees kregen. Ik moest er toch door de jaren heen af en toe aan denken en besloot me ook daar meer in te gaan verdiepen. De hond van mijn vader deed het dus uitstekend op vlees, maar had al 2 jaar geen brok meer gezien toen ze het kreeg en al die honden waren er niet lekker van geworden... Ik kwam erachter dat er inmiddels een flink aantal voedingsdeskundigen zijn die hebben ontdekt (of eerlijk gezegd geloven, want er zijn er ook een flink aantal die geloven dat het niet waar is) dat granen en gluten maagzuur remmend werken. Ook zouden en granen en gluten in het algemeen de weerstand verlagen (en 80% van de weerstand van elk levend wezen begint in de darmen...) en zo voor complicaties als voedingsallergieën zorgen. Nu even de zuur-base theorie en balans van het lichaam in het algemeen erbij betrekken: Brokken zijn per definitie niet slecht. Maar ze hebben dus wel een aantal nadelen: Doordat ze steriel zijn doen ze niets voor de darmflora (in vlees zitten immers zowel slechte, maar ook heel veel goede bacteriën. Balans dus.) en om dat op te vangen zou er gekozen kunnen worden voor een brok met prebiotica en probiotica; de meeste brokken bevatten heel veel granen en gluten, beter is dus om iets te kiezen zonder granen en gluten voor de weerstand in het algemeen en al helemaal als je vers vlees bij geeft; kies voor een brok met natuurlijke verhoudingen (zoals in de natuurlijke voeding) qua voedingsstoffen zodat het dier geen tekort of overschot oploopt aan bepaalde voedingsstoffen/vitamines/mineralen (er zijn ook verhalen bekend van pups die botvergroeiingen kregen door teveel calcium in de voeding). Wat wel altijd geldt bij dieren is dat je blijft kijken naar hoe het dier het op de voeding doet; ook bij bepaalde aandoeningen kan een andere voeding beter vallen dan een natuurlijk dieet (desalniettemin zou ik persoonlijk toch eerst kiezen om een natuurlijk dieet te proberen want als dat goed gaat is mijn ervaring dat het dus echt goed kan helpen bij het herstel van kwalen zoals Crohn of voedingsallergieën).
Tot slot nog iets wat me is opgevallen: De meeste DA houden niet van vers vlees en adviseren brokken (vaak komt Hill's voor bij DA, vol met granen en gluten en veel te laag in dierlijke bestanddelen naar mijn mening). Nu had ik hier al gemerkt dat de meeste van jullie daar maling aan hebben, maar ik wil hierbij dus aangeven dat het wel 2 kanten op kan werken. Het kan een super goede ondersteuning of zelfs een genezing van bepaalde kwalen teweegbrengen en de weerstand versterken, maar de weerstand is als er eenmaal een kwaal is ook verlaagd dus het kan dan ook verkeerd gaan. Daarnaast is het zo dat er echt niet alleen van vers vlees problemen kunnen ontstaan, ook hele klein beestjes die steken of worden opgegeten kunnen voor grote problemen zorgen (denkende hierbij aan teken en Lyme als voorbeeld en het feit dat uit een Duits onderzoek naar voren is gekomen dat 8-10 muggen ook al de Lyme bacterie genaamd Borrelia bij zich dragen). Het maagzuur is bedoeld om zo zuur te zijn dat heel veel bacteriën en andere ziekteverwekkers doodgaan. En de darmen moeten basisch genoeg zijn om andere lichaamsprocessen aan te sturen (dus weer de zuur-base theorie). Stressvrij kent vrijwel iedereen het belang inmiddels van, maar over goede voeding bestaan dus nog een hoop conflicten. Maar beiden voorkomen heel veel gezondheidsproblemen (en dan ook nog andere dingen die optimaal moeten zijn erbij zoals goede hygiëne en tegemoetkomen aan natuurlijke behoeftes en gedrag).
Mijn conclusie uit het hele verhaal over de honden en alles wat ik heb gelezen is dat zoveel mogelijk optimale omstandigheden creëren, stress beperken en goede voeding heel veel ellende kunnen voorkomen. En dat qua voeding vooral natuurlijke voeding het beste blijkt te zijn in de praktijk (denkende aan alle honden met darmproblemen en allergieën en waarvan ik er inmiddels al 5 ken die met behulp van... Juist ja, toevoegen van natuurlijke voeding of voedingsmiddelen zoals zalmolie en vers vlees het probleem opgelost is/sterk verbeterd is. Zonder dure dierenartsvoeding die vaak genoeg niet in de buurt komt van natuurlijke voeding en zonder belastende medicatie voor allergieën die maar niet onder controle komen maar die wel weer een belasting geeft op het lichaam. O ja, en niet te snel de schuld geven aan vlees vind ik ook heel belangrijk! Kijk eerst eens of er geen granen/gluten bijgegeven zijn of laat bij twijfel liever een kweek maken. zoiets als Salmonella zou heel goed van rauw vlees kunnen komen (om even een voorbeeld te noemen waarvan ik zeker weet dat het rauw vlees kan komen), maar bij bijv. blaasproblemen/blaasstenen eerder kijken naar brokken/wat er verder nog bijgevoerd wordt (denkende aan mijn eigen hond die ook al beginnende vorming van blaasgruis had).
Nogmaals; reacties hierop zijn welkom en ook van mensen die het juist anders hebben ervaren. Zelf zit mijn hond nu ook weer aan de brokken omdat ze geen vet meer verdroeg doordat de Giardia d'r lever heeft aangetast. Maar dan wel graanvrij en glutenvrij met een hypoallergene eiwitbron (lam) en zo dicht mogelijk in de buurt van de natuurlijke voeding (nog niet dicht genoeg in mijn opinie, maar helaas is het lastig om een eiwitbron voor haar te vinden die goed gaat).
Ik hoop dat ik niemand in dit stuk voor het hoofd heb gestoten en ik weet dat DA ook altijd het beste voor hebben met dieren. Maar ik ben van mening dat DA en voedingsdeskundigen iets compleet anders zijn en dat de meeste DA toch niet zoveel weten over goede voeding als ik had verwacht. Daarom ga ik voor gezondheidsproblemen van huisdieren naar een dierenarts en voor voedingsproblemen/advies naar een voedingsdeskundige. En ik heb zelf een hele sterke eigen mening hierover dus als iets niet goed voelt of ik het er niet mee eens ben doe ik het simpelweg niet...