Middenoorontsteking doorgeslagen naar de hersenstam

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
fem fatale

Middenoorontsteking doorgeslagen naar de hersenstam

Bericht door fem fatale »

Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen vragen we je om onderstaande vragen (voor zover mogelijk) te beantwoorden. Zet achter elke vraag je antwoord.

- Is je fret een moertje of ram? Ram
- Gecastreerd/gesterilliseerd: ja/nee Gecastreerd
- Hoe oud is je fret? 3 jaar 11 maanden
- Is de fret alleen of zit hij/zij in een groep? groep (van 2)
- Ben je bij een dierenarts geweest? Ja
- Heb je medicatie voor je fret en zoja welke? Marbocyl, clavubactine, omeprazole, poleramine
- Geef hieronder een duidelijke omschrijving van het probleem

Ik heb helaas een heel triest voorbeeld van een middenoorontsteking. Jip is vrijdagnacht zijn kopje scheef gaan houden en zijn pupillen gingen heel wijd open staan. Zaterdag naar het dierenziekenhuis geweest, en de dierenarts daar dacht aan een hersentumor, vanwege de pupillen, maar gaf voor de zekerheid AB mee.
Omdat Jip oormijtvrij is, en altijd is geweest, kon ik me ook niet goed voorstellen dat het wel een middenooronsteking was.
Maar hij ging heel hard achteruit, dus woensdag naar Hanneke geweest, daar was zijn temperatuur nog maar 34,4 graden. Uiteraard is hij opgenomen.
Omdat Hanneke op dit moment niets meer kan doen, mocht ik hem vrijdag weer ophalen, en moet ik zorgen dat hij warm blijft, met een warmtematje. Daarnaast krijgt hij uiteraard medicatie. Maar hij heeft waarschijnlijk een virus gehad wat deze oorontsteking heeft veroorzaakt (schijnt bij katten vaker voor te komen), en die ontsteking is waarschijnlijk meteen overgeslagen. Behalve het scheve kopje heeft hij geen middenoorklachten, hij kan goed kauwen, traant niet, heeft geen pijn (tenzij Hanneke zijn bullae induwt). Ook zijn nieren zijn ontstoken, maar functioneren nog goed.

Het gaat nog een tijdje heel spannend worden. Vrijdagavond was hij opeens 38 graden, en gisteren de hele dag 38,4 en dat zonder hulp van het matje. Vandaag heb ik het matje weer aangezet, want hij blijft rond de 37 schommelen. (Bij Hanneke is hij niet warmer geweest dan 36,6, dus dit kan nog wel blijkbaar). Hij was vanmiddag even misselijk, en hij heeft er vandaag sowieso niet zoveel zin in, gisteren was hij veel vrolijker en alerter.

Maar ik wist helemaal niet dat middenoorontstekingen óók van een virus konden komen, en dat ze over konden slaan nog voordat er symptomen waren.

We gaan hard werken de komende tijd, maar Jip is vrolijk, heeft geen pijn en vind het allemaal wel prima, zelfs het regelmatig temperaturen, zolang dat zo blijft, ga ik er ook voor.
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Middenoorontsteking doorgeslagen naar de hersenstam

Bericht door Kick »

Hoi Femke, allereerst welkom!

Wat een naar verhaal over Jip. En wat zal het lastig zijn om z'n temperatuur op peil te houden. Ik ga met je mee duimen dat hij zichzelf weet aan te sterken en dat de medicijnen hun werk gaan doen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Hey Femke! Van mij ook welkom hier. :D

Ik had jou verhaal over Jip al mee gekregen bij het SDF-forum maar wat een narigheid. :( Die middenoorproblemen komen de laatste jaren helaas steeds vaker voor en duidelijk ook bij fretten die al jaren oormijtvrij zijn.
Mijn vermoeden zelf is dat bepaalde bacteriën een rol kunnen spelen bij het ontstaan van een middenoorontsteking. Dat een virus de oorzaak zou kunnen zijn is nieuw voor mij en ook deze gevolgen hoor ik voor het eerst. Heel naar dat hij zijn temperatuur niet meer weet vast te houden maar als ik het goed begrepen heb lijkt dat tegen alle verwachtingen in zich nu toch te herstellen.

Ik hoop in ieder geval dat de medicatie goed zal gaan aanslaan bij hem en dat hij uiteindelijk weer helemaal zonder hulp zijn temperatuur weet vast te houden.

Hou ons op de hoogte wil je?
fem fatale

Dank jullie. Ik hoop echt dat het gaat werken.

En ik hoop dat ik andere mensen help met dit verhaal. Want zowel van dat virus, als het ogenblikkelijke overslaan, als het gebrek aan symptomen van de middenoorontsteking waren echt helemaal nieuw voor mij. Als ik had geweten dat dit had gekund, had ik Hanneke een dag eerder gebeld. Het is niet zeker of dat ook maar iets had uitgemaakt, maar iedere dag is er 1.
Al hoop ik eigenlijk nog meer dat er nooit meer een fret komt die dit heeft.

(Ik heet trouwens Fem)
Marjan

Bericht door Marjan »

Dit is inderdaad wel heel erg plotseling gegaan. Maar ik denk ook niet dat er nog wat aan gedaan had kunnen worden wanneer je eerder naar Hanneke was gegaan. Zo'n ontsteking in het middenoor is heel lastig aan te pakken bij fretten.

Nu vermoed Hanneke dat het om een virus gaat, heeft ze nog iets gezegd over de besmettelijkheid? Want ik zit mij nu af te vragen of het overdraagbaar zou kunnen zijn op Puk en of je dat zou kunnen verkomen op de een of andere manier.
Danielle

Bericht door Danielle »

Jeetje Fem, wat een verhaal :( Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, maar ik wil je zo toch even veel succes wensen en laten weten dat mijn duimen draaien.
Karen

Bericht door Karen »

Hoi Fem,

Wat verschrikkelijk naar om je fretje zo ziek te hebben. Ik hoor nu ook voor het eerst dat dit door een virus kan komen en mijn eerste gedachte is dan ook...jee, virussen zijn over het algemeen besmettelijk en welk virus? Hoeveel risico loopt je andere fret en je kat?
Ik hoop van harte dat hij weer gaat opknappen door de medicijnen en dat het de goede kant op blijft gaan met het zichzelf op temperatuur houden. Het lijkt me toch lastig om zo'n beweeglijk diertje steeds op een warmtematje te houden.

Bedankt dat je je verhaal met ons wilt delen en misschien zijn er wel anderen die dit soort ervaringen hebben gehad? Heel veel sterkte met je fretje.
Mayke

Bericht door Mayke »

Hoi Fem, dank voor je bijdrage over Jip's ziekte betreffende het middenoor. Helaas komen middenoorproblemen zoveel voor de laatste tijd, het verloop kan of heel snel gaan of juist wat langzamer, daar loert nu ook net het gevaar.
Jip zag er gisteren echt ziek uit, lukt het je om hem nu goed op temperatuur te houden ? Misschien is het ook wel interessant om hier te vermelden hoe je dat doet, daar kunnen we allemaal weer van leren !
Heel veel succes met Jip, we horen graag hoe het verder gaat met je mannetje ...... heel veel succes !
fem fatale

Gisteravond vond ik hem ook ziek overkomen, hij was ook hangerig en had nergens zin in. Maar op een gegeven moment moest hij poepen en kwam er een reuzenpoep uit, en toen voelde hijzich meteen beter. Vannacht heeft hij mij een uur wakker gehouden door te proberen zijn caravan te verbouwen en heel hard te rammelen met alles wat erin staat

Ik heb een warmtematje voor hem, die wordt 37 graden. Je hebt er ook die warmer worden, maar dat is gevaarlijk voor fretten. Omdat dit matje vrij klein is, en omdat hij het fijn vind, heb ik het in een doos gedaan waarvan het deksel half dicht zit. Daarnaast zit hij nu in de caravan, een grote carrier, waarin niet zoveel past, naast de doos en de poepbak is er geen ruimte om lekker te liggen en omdat ik het hangmatje eruit heb gehaald blijft hij goed in de doos.
Buiten de kooi meet ik hem wat vaker op, en als hij te koud wordt gaat hij terug, of ik leg een kersenpitkussen in een tunnel, want hij vind het ook heel fijn om buiten te kooi te zijn.
Hij wordt actiever naarmate zijn temperatuur beter is, dus het opwarmen gaat heel redelijk.

Morgen moet ik werken en ben ik 6 uur weg. Mijn broer komt na 3 uur even voeren en meten, want zodra Jip boven de 37,5 zit is het matje te warm en krijgt hij er last van. De afgelopen dagen zag ik steeds 0,1 graad verschil per uur, ook toen hij vrijdagavond en zaterdag zelf op temperatuur bleef, en gisteren en vandaag was 37,2 de hoogste meting steeds, (dan doet hij al iets zelf, bij Hanneke bleef het hangen op 36,6) is drie uur het maximum wat ik hem alleen kan laten. (Maar ik werk op de CAO-afdeling van Ahold, en het is nu een beetje crisis op mijn werk, dus ik ben al blij dat ik vrijdag en vandaag vrij kon nemen)
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is altijd wel naar wanneer je in zo'n situatie weg moet van huis. Maar gelukkig komt je broer even tussendoor controleren. Toch wel voorzichtig positief nieuws dat hij nu zijn temperatuur iets beter weet vast te houden.

Je geeft op dat hij ook clavubactin heeft gekregen van Hanneke. Dit is een middel wat wordt ingezet bij infecties veroorzaakt door bacteriën. Denkt ze dan toch ook in die richting?
Mayke

Bericht door Mayke »

Clavubactin is tegen bacteriële urineweginfecties, ik heb dat ook eens gehad voor mijn kat Beertje. Daar zit o.a. amoxicilline in weet ik me te herrinneren.
Marjan

Bericht door Marjan »

Clavubactin wordt ook ingezet tegen huid-, luchtweginfecties en infecties in de mondholte. ;)
Ik vraag dit eigenlijk omdat ik benieuwd ben of Hanneke toch ook denkt dat bacteriën mede de oorzaak kunnen zijn van deze middenoorontsteking.
fem fatale

De clavubactin was voorgeschreven door de weekenddierenarts, maar ik kon het blijven geven totdat het op was. Dat is het nu, dus nu heeft hij alleen nog marbocyl als antibioticum.

Over de besmettelijkheid zal ik nog eens navragen. Puk heeft geen symptomen, en de katten ook niet, maar die had Jip ook niet tot het heel erg werd. Maar ik begreep dat het meer zoiets was als dat je soms na een griepje een bijholte-ontsteking of een oorontsteking krijgt, ipv dat het virus zelf de ontsteking heeft veroorzaakt. Gewoon dikke vette pech dus. Het virus zelf is redelijk onopgemerkt voorbijgegaan. Een paar weken geleden ging hij van winter- naar zomergewicht en van winter naar zomervacht, en toen is hij iets meer afgevallen dan normaal, maar kwam na hooguit 2 dagen alweer aan. Misschien is dat het virus geweest :?:

Ik denk dat de besmettelijkheid voor katten meevalt. Er zijn 2 soorten roofdieren, felinidae en canidae (oid, spelling is vast anders) en katten zijn de feline variant en fretten vallen onder de canide, die staan dus redelijk ver van elkaar af. Daarnaast zijn katten wel gevoelig voor verkoudsvirussen, en kunnen ze daar niesziekte van krijgen (wat vaak wel meevalt bij mij, ik heb zelf astma, en sleep dus veel virussen mee naar binnen, en waar ik van een verkoudheid een week met koorts op bed lig, en vervolgens 6 weken pijn bij het ademen heb, snotteren mijn katten precies 3 uur en dan is het weer over), en fretten voor de griep, wat een heel ander virus is. Ikzelf krijg altijd de griepprik, vanwege de astma, en omdat ik in het algemeen heel slecht herstel, dus dat verkleint de kans voor de fretten aanzienlijk.

Toen mijn broer net kwam oefenen was Jip opeens 37,4 graden (JEEEJ Dat is hoger dan het matje hem kan krijgen, dus daar heeft hij zelf veel voor gedaan). Hartstikke goed natuurlijk, maar wel net te warm om dan 3 uur te wachten met de volgende meting. Ik kan hem vandaag gewoon zo meten, en met mijn broer heb ik afgesproken dat hij hier morgen 3 uur komt oppassen, zodat hij Jip wat langer in de gaten kan houden.

Woensdag werk ik nooit, en dan ga ik wel kijken wat er geregeld moet worden voor donderdag.

Overigens eet Jip nu wel een zakje Waltham per dag, en nog een beetje AD voer omdat hij anders niet genoeg lijkt te hebben (en het AD voer kan ik even laten staan, dus dat krijgt hij vooral 's nachts). Ik denk dat het herstel echt superveel energie kost.
Kick

Bericht door Kick »

Ok, zijn temperatuur gaat dus met kleine stapjes omhoog, goed nieuws!

Maar wat je zegt, wat een dikke vette pech zeg :???:
Marjan

Bericht door Marjan »

fem fatale schreef:Overigens eet Jip nu wel een zakje Waltham per dag, en nog een beetje AD voer omdat hij anders niet genoeg lijkt te hebben (en het AD voer kan ik even laten staan, dus dat krijgt hij vooral 's nachts). Ik denk dat het herstel echt superveel energie kost.
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben want een zakje per dag is normaal gesproken erg veel. Ik weet niet hoe zwaar Jip zou moeten zijn maar een fret van rond een kilo doet ongeveer 2 dagen met een zakje.
fem fatale

Hij is nu 1250 gram, het is zomer. In de winter is hij rond de 2 kilo.

Hanneke belde net, en het zou ook kunnen dat dat systeem ook ontregeld is. Maar het is nu geen prioriteit om hem netjes slank te houden, dus krijgt hij nu gewoon wat meer, en als hij echt heel rond wordt, zien we dat dan wel weer. (En ik weet dat het laten van afvallen van huisdieren heel moeilijk is enzo, maar echt, als hij hierdoor komt met wat overgewicht, vind ik dat prima, als hij er maar doorheen komt, en het liefst zo comfortabel mogelijk. Honger, ook al is het niet echt, is niet comfortabel.)
Kick

Bericht door Kick »

Als 'iets te rond zijn' zijn leven kan redden dan moet dat maar ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Inderdaad, een beetje spekkies kweken en uiteindelijk weer wegtrainen is van later zorg. ;)
Mayke

Bericht door Mayke »

Voor zijn genezing zal hij ook wat extra energie verbruiken.
Het is best een grote vent, en die spekkies is van latere zorg. ;)
fem fatale

Ja precies, prioriteiten zijn op dit moment echt nog "morgen halen" dan "overmorgen halen" dan "de dag na overmorgen halen" "oppas regelen voor donderdag" etc. Dingen als restschade, overgewicht, tandsteen etc komen allemaal wel als ik weer in termen van weken en maanden durf te denken.

Maar ik vond het er net uitzien alsof hij het warm had, en ja hoor, hij was 38,0 graden. Matje staat uit, Jip loopt even rond, en ik ga nu snel zijn caravan uitsoppen, zodat hij er zo weer in kan. Hij doet echt zijn best om beter te worden.
Plaats reactie