castratie mannetje

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Plaats reactie
Animal Lover

castratie mannetje

Bericht door Animal Lover »

vanaf welke leeftijd gaat een jonkie mannetjes fret meer ruiken? ik twijfel of ik een volwassene of een pup zal halen later. ik las dat normale castratie vanaf 5 maanden kan en implantaat vanaf 3 maanden. en las dat een implantaat na 2 weken de geur minder maakt. klopt dit allemaal?
Animal Lover

Re: castratie mannetje

en is de geur dan na 2 weken zoals een normale fret zonder al die hormonen zou ruiken of begint het dan minder te wordn en ruikt het nog erg sterk?
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Als je met 13 weken een implantaat laat zetten dan zal je fret nog niet erg “stinken”.
Hij zal hooguit iets meer/anders ruiken als de hormonen gaan opspelen.
Ik heb 3 rammen gehad en alle 3 al vroeg een implantaat gegeven, waardoor je het echte “stinken” dus voor bent.
Als je een fret uit de opvang haalt dan zal hij in principe altijd gecastreerd zijn (of een implantaat hebben).
Animal Lover

Oke bedankt ^^
Karen

Bericht door Karen »

Er is wel een dingetje waar ik toch een kanttekening bij moet zetten en is niet verkeerd bedoeld.

Hormonen zijn broodnodig voor de goede ontwikkeling van alle lichamelijke functies van elk dier. Ook voor een fret dus. Het is een algemene tendens om de afgelopen decennia steeds meer en steeds vroeger te gaan (chemisch) castreren om ongewenst gedrag voor de mens te voorkomen. Er is in diverse onderzoeken al aangetoond dat vroege castratie wel verstoringen of aandoeningen op latere leeftijd kunnen veroorzaken. Ook bij fretten is dit zeker het geval. Of en hoe dat precies met implantaten werkt is nog niet goed bekend. Er zijn meer hormoon gerelateerde aandoeningen dan alleen bijnier tumoren; die ze overigens toch blijken te vormen, maar er geen verschijnselen van uiten.

Als de geur van een fret zo belangrijk/storend voor je is, dat je overweegt om daarom op een leeftijd van 3 maanden al een implantaat te geven, moet je naar mijn idee toch wel over nadenken of een fret het juiste huisdier voor je is. Op een enkele zeer hormonaal gestuurde uitzondering na, is 3 maanden echt veel te jong om al een implantaat te zetten in mijn opinie. Je fretje is dan gewoon nog een kind!
Kick

Bericht door Kick »

En daar wil ik dan ook even op inhalen; ga voor een fret uit de opvang die reeds gecastreerd is. Van deze fretten zijn vaak de achtergrond bekend en zeker als beginner zit je niet te wachten op een pup die bijt. Bij een goede opvang kun je ook eerst kennismaken met de fretten en zien welke wel of niet klikt. Ook zal de opvang jou vragen stellen om zo een indruk te krijgen wat voor fret je zoekt.

De opvangen zitten vol met heerlijke fretten die ook een huisje verdienen ;)
yvonne

Bericht door yvonne »

Karen, bij mij was geur niet de reden van de vroege implantaten, maar bij de eerste 2 op aanraden van Nico Schoemaker vanwege het gedrag, en bij Flash omdat hij er zelf last van leek te hebben en Hanneke zei dat het vanaf 3 maanden kon. Maar ik heb weer wat geleerd ;) En ergens klinkt het ook logisch wat jij zegt.
Ik ben het ook met je eens dat alleen de geur geen reden mag zijn voor castratie!

Inderdaad wat Kick zegt (en wat ik ook al een beetje aangaf) een opvangfret is gecastreerd en misschien voor een beginner een beter idee dan een (bijtende) pup!
arie

Bericht door arie »

Ik heb nu vernomen dat als een mannetje al gecastreerd is alsnog een implantaat word aangeraden om de puls vanuit de hersenen alsnog testosteron aan te maken, wat weer cushing kan veroorzaken te dempen.. Is hier al wat meer over bekend? Het is nieuw voor mij..
Karen

Bericht door Karen »

Fretten zijn niet gevoelig voor Cushing, wat ook niet door testosteron gebrek ontstaat.
Fretten die chirurgisch gecastreerd worden kunnen op latere leeftijd bijniertumoren ontwikkelen en de daarbij behorende aandoening. Een hormoonimplantaat haalt de ziekte verschijnselen weg. De tumoren ontstaan echter wel gewoon, maar zonder de symptomen.
Mette

Bericht door Mette »

Ah, niet zo gek dat ik even perplex stond van de vraag dan gelukkig. Ik ken die ziekte helemaal niet bij fretten. Bijniertumoren en de inzet van een implantaat daarvoor wel, maar preventief is dat echt niet nodig. Wanneer ze daadwerkelijk bijniertumoren krijgen en al een implantaat hebben kunnen er zelfs 2 tegelijk gezet worden. Maar daar hoef je echt pas mee bezig als dat daadwerkelijk wordt vastgesteld.
Plaats reactie