Sjeng en ik

Hier kun je laten weten wie je bent, dit is niet verplicht maar wel leuk
Birgit
Aantal fretten: 0

Sjeng en ik

Bericht door Birgit »

Woohoo!! Snel, laat ik gebruik maken van de gelegenheid om Sjeng en mij als eerste voor te stellen. Normaal gaan dames (ik) voor, maar Sjeng is een fret en tsja, die staan nu eenmaal weer boven dames in rangorde.

Meneer Sjeng van Bakel, Sjeng voor vrienden en voor gebruik op het wereldwijde web (aangezien ik anders blijf typen), is mijn 2,5-jarige vriendje. Ik zou kunnen zeggen "Hij kwam, zag en overwon", maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik hem eerst een aantal keren tegen ben gekomen op een tweedehands-advertentie-site en heb weggeklikt, omdat ik toen nog geen nieuwe fret wilde. Sjeng hield stug vol met in beeld te komen toen de opvang een fret-gevonden-advertentie op mijn forum zette met weer diezelfde foto met grote, zwarte ogen.

Lang verhaal kort, twee dagen later zat ik in de auto op weg naar het asiel in Bakel (vandaar zijn achternaam). Het asiel was maar al te blij dat er iemand kwam kijken voor de fret. Hij begon erg te ruiken, dus hij zat al een paar weken in deze kooi:
Afbeelding

Nu deden ze absoluut hun best voor hem en hij mocht zo nu en dan ook lopen of aan een tuigje wandelen, maar eigenlijk was er niet genoeg tijd en kennis. Weer twee dagen later was het hok in orde en was ik de "gelukkige" eigenaar van een stinkende, vette, ongecastreerde fret. Bakel ligt overigens vlakbij Helmond, dus een kwartier later zat er al een hormoonimplantaat in :-)

Enfin. Sjeng bleek een fantastisch, geweldig leuke en lieve fret. In vergelijking met mijn eerdere fretten is hij enorm op mij gericht. Ik heb nog een meisje voor hem uit de opvang gehaald, maar hij vond mij veel leuker en de sandy dame is na een kleine week teruggegaan naar de opvang.

Hier een foto van mijn vrolijke vriendje in zomerpak:
Afbeelding

En in winterjas:
Afbeelding

Dit is Sjeng's villa. Bij het zien van de foto of van het hok wordt nog weleens gevraagd "Wat leuk! Staat daar zijn kooi in?" Nee dus, dit hele verblijf is van Sjeng, het linkerdeel is het binnendeel en achter het rechterdeel staan spullen van Sjeng (prullenbak, korrels etc.). Het hok is iets van 6 meter breed en anderhalve meter diep.
Afbeelding

En voor de echte fans nog even in beweging:

Wat mij betreft, de meeste mensen kennen me al. Dus ik hou het kort: Ik ben Birgit en ik heb sinds 1996 fretten :-)
Marjan

Re: Sjeng en ik

Bericht door Marjan »

Hahah, mal mens! :lol: Een heel leuk voorsteltopic en een mooie vent die Sjeng van jou. :D
Welkom in ieder geval beiden op de Frettenvaagbaak!
Danielle

Bericht door Danielle »

Ook van mij van harte welkom!
Sjeng is leuk!! En wat een ruimte heeft hij! Echt super hoor

Wel triest die andere kooi bij het asiel :(
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Welkom Birgit! En wat een heerlijk gek ding is Sjeng :D Ik zie wel een beetje de klik tussen jullie :mrgreen:

Zijn verblijf is trouwens ook erg fraai moet ik zeggen, top hoor!
Mayke

Bericht door Mayke »

Welkom Sjeng en Birgit..... leuk voorsteltopic hoor !
Mooi ventje die Sjeng, eet hij ook met stokjes ?
Jouw ventje heeft een reuze paleis zeg, toppie ! :juich:
Karen

Bericht door Karen »

Welkom hier Birgit :D ...en wat een leukerd is Sjeng zeg! :D Die heeft het wel getroffen bij jou met zo'n mooi verblijf
Birgit

Bericht door Birgit »

Ha ik moest even nadenken over de stokjes, maar Sjeng is een Limburgse (boeren)naam :-). Wel grappig want in het Zuiden herkennen ze het als zodanig en "boven de rivieren" denken ze aan Chinezen, mijn moeder vroeg dat bijvoorbeeld ook al ;-). Mijn vriend kwam met de naam en het leek me een goede keuze in mijn inburgeringsproces ;-).

Sjeng loopt trouwens ook buiten achter me aan, dus nu leer ik hem met hulp van snoepjes om samen met mij de poep weg te brengen :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is wel weer een filmpje waard. :mrgreen:
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik heb hier wel een filmpje van november. De eerste minuut gebeurt er niet zoveel, omdat ik hem een te groot snoepje gegeven heb en hij daar op zit te kauwen :-). Maar dan kun je ook het hok wat beter zien en natuurlijk Sjeng in beweging.

Vanmorgen liep ie trouwens heel goed mee naar de andere kant van de tuin, ik moet echt alleen opletten dat ik niet over hem struikel :-)
Mayke

Bericht door Mayke »

Is Sjeng een (boeren)Limburgse naam, :lol: , dat zou ik nou nooit gedacht hebben, maar wat leuk. Heel origineel ook !
Wat leuk dat filmpje....
Zo te zien is het wel een leergierig fretje, hij is echt cute ! En ik zou het geen hok durven noemen maar een heus buitenverblijf voor meneer ! Geweldig !
Marjan

Bericht door Marjan »

Mijn hemel, wat een verblijf! :shock: En volgens mij nam 'ie je vinger mee de een na laatste keer. :mrgreen:

Waarom heb je eigenlijk een baal hooi of sto in zijn hok staan?
Karen

Bericht door Karen »

Hahaha, geweldig zoals hij op je fluiten reageert :juich:
Birgit

Bericht door Birgit »

Haha er is zelfs een Wiki over Sjeng!
Sjeng is een voornaam voor jongens die vooral in Nederlands-Limburg voorkomt en dan met name in het zuiden, in en rond Maastricht. De naam is een verbastering van de Franse naam "Jean", en de Limburgse variant op 'Jan', afkomstig van 'Johannes'. 'Sjang', komt echter niet van 'Jean' zoals hier vermeld stond maar is in de loop der jaren ook hiervoor in gebruik geraakt.

Mannelijke Maastrichtenaren worden ook wel Sjengen genoemd, zowel door zichzelf als door Limburgers buiten Maastricht. Het Maastrichts dialect wordt soms Sjengs genoemd.
Het is niet alleen een naam, maar een hele cultuur 8-)

Sjeng neemt inderdaad nog weleens mijn vingers mee als hij snoepjes aanpakt. Maar hij heeft nog maar 2,5 tand en doet dat vrij voorzichtig, dus dat is alleen maar grappig :-). Hij heeft zijn twee boventanden kapot gebeten, waarschijnlijk op tralies en één hoektand is getrokken. De andere was niet gevoelig en mocht ie houden. In het asiel had hij ook aardig wat wondjes in zijn nek, dus waarschijnlijk heeft hij (voor hij gevonden werd) bij een andere ongecastreerde man in een hok gezeten en wilde vooral ontsnappen.

Enfin, de baal hooi is leuke decoratie en geweldig om snoepjes en brokjes in te verstoppen. Stukje verrijking eigenlijk :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh, dus ook weer een fret met een verleden. :???:
Birgit

Bericht door Birgit »

Ja, hij wordt dit jaar drie (schatting van Hanneke) en was ongecastreerd. Hij is gevonden en naar het dierenasiel gebracht.
Danielle

Bericht door Danielle »

Arme frettie, gelukkig zit die nu bij jou!
Ik ga vanavond even het filmpje kijken, heb nu geen geluid
Kick

Bericht door Kick »

Ik moet ook thuis kijken maar ik ben nu al benieuwd :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Het is echt leuk om te zien, je moet wel geduld hebben bij de training ! ;)

Ik ken alleen Sjeng Schalken, die tenniser, ik dacht misschien heb je hem naar hem vernoemd ? :brush:

Sjeng heeft inderdaad al wat meegemaakt dan, wat sneu toch, gelukkig heeft hij nu een heel eigen terrein ter beschikking ! :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Wat een leuk filmpje Birgit, zo geinig dat ie naar je toe komt rennen als je fluit, echt knap!
Monique

Bericht door Monique »

Wat een heerlijke fret die Sjeng en wat een ongelovelijk groot lel van een hok zeg :shock:
Plaats reactie