Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 2837
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05
Aantal fretten: 2
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Helen »

arie schreef:Ik heb nog nooit meegemaakt dat er spanning/ruzie was.. en zo leuk als 2 fretten met elkaar spelen kun je als mens niet geven?
Ja zo dachten we 26 jaar geleden allemaal, sommige mensen zijn daar in blijven hangen terwijl inmiddels de kennis gelukkig verbetert is. Heb zelf in 26 jaar gezien dat het vaker fout dan goed gaat. Heb zelfs moeten ingrijpen in stelletjes die ik te logeren kreeg die totaal niet samen konden. Volgens de eigenaren waren ze dan "aan elkaar gewaagd" zoals 1 eigenaar het noemde.

Heb vroeger ook groepjes/stelletjes gehad en bij toeval gingen sommige goed maar de meeste toch echt niet hoor!
Er is naar mijn weten maar 1 opvang die ze met meer dan 1 herplaatst, de rest geeft je er echt geen 2 en drukken je ook nog op het hart er geen andere fret bij te zetten.

Vroeger was alles anders maar niet beter...
En je kunt het ook 26 jaar fout doen, ken er zat, oh ik heb al zoveel jaar fretten en al die jaren bleken die fretten toch jong te overlijden omdat ze gewoon bij elkaar gegooid werden. Het is zo jammer dat mensen nog steeds vinden dat een fret samen moet. Dat station zijn we 15 jaar geleden al gepasseerd. Tijden veranderen, de opvoeding van honden is nu ook anders dan 26 jaar geleden. Kennelijk wordt dat beter geaccepteerd dan dit verhaal. Jammer...
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Heel bijzonder dit... j
a ik heb gzien dat niet alles met alles gaat, maar het kan ook heel prima gaan..
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Mette »

Blijf er alert op in elk geval en dat er qua signalen nog heel veel te leren valt. En hou dus in je achterhoofd dat 1 gewoon echt beter is, en je die hele analyse en puzzel scheelt.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Hmm ja de dingen die jij hebt gezien hebben - terecht- een diepe indruk op je gemaakt. De dingen die je vertelde zijn inderdaad niet in orde.
De andere kant; zo leuk als 2 fretten met elkaar kunnen spelen, dat kan je als mens niet geven?

Er is op het moment op MP een donker mannetje te koop van mensen die - kennelijk- lukraak er een fret bijzette wat niet samen gaat.

Dikke kans dat dit door door de nare ervaring later ook geen andere fretten meer accepteert..

Goed, 1 stap tegelijk. Ik mis mijn vorige fret nog erg (en betrap me er op dat ik 'hem' weer terugwil?) en voelt misschien nog 'fout' of zo...
Gebruikersavatar
yvonne
Berichten: 5980
Lid geworden op: 16 mar 2013 22:36
Aantal fretten: 1
Locatie: Oostvoorne (zuid holland)

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door yvonne »

Eerlijk, ik zou het ook bij 1 fret houden!
Heb te veel ellende mee gemaakt en gezien net als Mette.

Als je maar 1 fret hebt zal je hem voldoende aandacht moeten geven en verrijking moeten aanbieden maar mijn ervaring is ook dat je een veel betere band met je fret krijgt en dat er veel meer interactie is tussen je fret en jou.
Ik heb nu een fret (fruns) die zich toevallig ook heel goed in zijn eentje kan vermaken en het is gewoon heerlijk om te zien hoe hij speelt met balletjes, tunnels en een graafbak. En natuurlijk spelen we ook samen, maar hij is zijn eentje helemaal in zijn element. En dat is oké. Niet elke fret is hetzelfde.

Je kan een fret nooit vervangen door een andere fret te nemen maar het kan je wel helpen het gemis te verwerken, en het kan je weer plezier geven. Daar is niks “fout” aan.

Succes met je beslissing en sterkte nog met het verlies van je fret.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Hmm ja sterkere band als je 1 dier hebt is logisch.. maar vind dan ergens dat ik het dier iets afneem/tekort doe of zo.. snap je?
Het is geen 'speelgoed'. dat idee.

Ik heb nog een filmpje van 1 van mijn fretten (afgedankt jachtfretje, gratis gekregen omdat ze 'vals' zou zijn) speelt met de kat van mijn ouders.. Is super leuk!
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Eliesja »

Afneem tekort doe? Als een fret niet anders weet dan alleen te zijn wat moet hij missen dan? Het is meer hoe JIJ erover denkt en niet wat een fret wil, wie zegt dat een fret dit eigenlijk wil? Niemand die dit kan zeggen…
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

..omdat je dat ziet als ze met elkaar spelen??
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Eliesja »

…ik merk heel erg aan het schrijven hier boven dat het meer is wat jij wilt en wat jij ziet…

..maar het is dus jouw keuze..
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 2837
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05
Aantal fretten: 2
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Helen »

"Dikke kans dat dit door door de nare ervaring later ook geen andere fretten meer accepteert.."

Of hij deed dit al niet! Er is een reden waarom het niet samen ging..
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Verhaal was dat hij te druk was voor de andere fret, die slechts 1 jaar oud is? Nou ja.. Het dier komt bij een fokker uit 2de Exloërmond die ze heeft aangeraden kuikens te voeren..
We kijken het even aan en zo..
Gebruikersavatar
yvonne
Berichten: 5980
Lid geworden op: 16 mar 2013 22:36
Aantal fretten: 1
Locatie: Oostvoorne (zuid holland)

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door yvonne »

Dieren (fretten) denken niet op de manier die jij nu schetst Arie, dat is “mensen denken”
Ik denk eerlijk gezegd ook dat jij vooral degene bent die het leuk vind om er meer dan 1 te hebben. En dat is prima, maar dan niet bij elkaar in 1 hok en eigen loslooptijd, maar dat is mijn mening ;)
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Best raar hier allemaal...
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Mette »

Nee, het is een andere manier van ervaren. De meeste van ons kennen ook het samen houden van fretten. En dus ook het alleen houden. Jij kent het samen houden. Ken je ook het alleen houden? Probeer het eens, wie weet zie je dan ook wat de mensen hier zien :D. Ik ben altijd met nieuwe fretten theorieën bezig geweest op een manier van ik oordeel er pas over als ik het heb geprobeerd (zolang het mijn fret(ten) niet schaadt). Is me uitstekend bevallen.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Hmm mijn laatste fret had ik ca. 3 jaar alleen nadat zijn maatje dood ging.. soortgelijke situatie heb ik 2 keer eerder gehad.

Zeker als ze wat op leeftijd zijn kun je er idd niet zomaar een willekeurige fret bij zetten..
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Mette »

Klopt. Je hebt op dat moment een specifieke leefsituatie gecreëerd waarbij die fret niet anders kent. En een fret is in veel dingen goed, maar niet in grote veranderingen zoals verhuizingen of kooiwissels ea leefsituatie aanpassingen als een maatje die wegvalt. Die fret weet letterlijk niet eens wat het is om zonder die andere fret te leven. Niet 1 dag of moment. En als je dan een nieuwe fret erbij zet, ga je dus pas echt zien dat het niet om het gezelschap, een maatje, gaat.... Maar om de leefsituatie die jij hebt gecreëerd door nooit iets anders aan te bieden. En zoals ik zei dan heb ik dus gemerkt dat je een fret 'plat slaat in zijn emoties'. Die went eraan, gedraagt zich ernaar, en is in feite zichzelf niet helemaal. Valt dat weg, dan is dat een enorme klap stress zoals een verhuizing naar een andere eigenaar. Zet je daar een andere fret bij, dan gooi je er nog een portie stress bovenop want dat is niet de fret/leefsituatie die ze missen maar nóg een grote nieuwe aanpassing erbovenop.

Maargoed... Je hebt het meegemaakt na overlijden van een fret dus. En je hebt daarin vooral gevoelt dat die fret iets bleef missen? Hoe of wanneer precies merkte je dat?
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Goede vraag.. hij had geen maatje meer waar hij mee speelde en samen mee sliep. Dat moet een dier merken.. ook het elkaar wassen.
Zoekgedrag, wat onzindelijker? Dat soort dingen..
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Mette »

Het elkaar wassen? Je weet dat dat geen sociaal gedrag is bij een fret? Ik citeer even: "Ernstigere gedragingen zijn in de nek likken of zelfs bijten, maar uiteraard gaat dit al veel te ver! Likken zijn zeker geen kusjes, en is de voorbode van 'even proeven' of bijten."

Zoekgedrag kan want is ontwenning.

Onzindelijker is niet zo als ze dus wel het alleen leven kennen, dan zijn ze juist zindelijk en schuren ze minder langs tralies en meubels, oftewel zijn minder hun territorium aan het afbakenen. Onzindelijk door de verandering kan idd zo zijn, evenals een verhuizing onzindelijkheid op kan leveren. Ze zijn dan echt even van de leg door de verandering.

Wat je ook kan gaan merken is dat een fret die je 6 maanden tot een jaar alleen hebt gehad, absoluut geen andere fret meer zal dulden. Een sociaal dier zal volgens mij toch altijd weer blij zijn als daar dan weer verandering in komt. Een solitair dier niet.
arie
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:53

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door arie »

Zo, nog geen fret hier.. Ondanks het enorme aanbod maar goed.
Een ding is dat ik geen vakantie-adres/logeerplek kan vinden?
Beide fretopvangen reageren niet.
Weet iemand een adres omgeving Groningen/Friesland/Drenthe?
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Weer in de markt voor 1-2 nwe dieren.

Bericht door Mette »

Als je het moet hebben van de regio is het handiger om wat mensen te kennen (zoals het hier vragen). Het komt toch al snel voor dat je een eind(je) moet rijden voor een pension, want zoveel adresjes zijn er idd niet. Mocht je iemand hebben die bij je thuis kan komen is dat nog mooier meegenomen voor je fret. Ik laat het even aan andere reacties over om je er specifieke tips in te geven of hun eigen plekje aan te bieden mogelijk want ik weet zo niet wie daar ruimte voor heeft.
Plaats reactie