The story of Miya

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:Ik denk dat het enige commentaar wat je krijgt is dat ze haar te dik vindt. :brush:

Schitterende plaatjes weer hoor. :hart: :hart: :hart: :hart: :hart:
Oh dat hoop ik dan maar :D

Dank je ze is ook echt om op te vreten nu hoor, lekker wijffie is het :hart:
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: The story of Miya

Bericht door Marjan »

Ik snap je helemaal. :D
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: The story of Miya

Bericht door Karen »

Aaah :hart: :hart:
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: The story of Miya

Bericht door Kick »

Potver... Wat een heerlijk ding is het toch :hart: :hart:
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: The story of Miya

Bericht door Mette »

Oh wat een mega plofjes worden het toch altijd die eerste winter :hart:
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Thanks allemaal..

Ze voelt ook zo lekker zacht nu, echt heerlijk om mee te knuffelen. :hart: alleen dat wil zender altijd natuurlijk.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
yvonne
Berichten: 5980
Lid geworden op: 16 mar 2013 22:36
Aantal fretten: 1
Locatie: Oostvoorne (zuid holland)

Re: The story of Miya

Bericht door yvonne »

Knuffelen? Geen tijd voor… :stokpaard:
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: The story of Miya

Bericht door Marjan »

Heerlijk he die zachte wintervachtjes. :hart: :hart: :hart:
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Haha nee klopt knuffelen daar heeft ze geen tijd voor, maar wil zo graag.. :lol:

Soms heb ik een beetje het idee dat ze wat verveelt is..nu heeft ze ook sinds paar dagen dat ze aan de deur van de jongste aan het krabben is en dat gaat gerust 10 min zo door..ze weet dat ze er niet in mag, ze komt er ook (bijna) nooit en dit heeft ze eigenlijk ook nooit eerder gedaan.

Vanmorgen heb ik haar streng aangepakt, time out in kooi wel 3x..hup weer terug..nekvel en blazen..zij terug blazen en hup er weer heen…keihard eh eh eh roepen…zij blazen en hup er weer heen..
Paar keer was ze zwaar pissst..echt heel veel blazen naar me en aanvallen..maar durft verder niks hoor…

Dan eindelijk na bijna half uur speelt ze ergens anders en dan belaad ik haar weer met kusjes en hup gaat ze er weer heen.. :?: tijdens dit was ik ook nog haar kooi aan het schoonmaken.

Het is namelijk erg vervelend als ze dit in de ochtend doet of in de avond als de jongste op bed ligt, die kan er niet van slapen. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze dit niet meer doet, of moet ik geduld hebben en is dit een fase…net als de kinders :lol:

Eigenlijk is het ook wel aan meer dingen te zien..als ze beneden is wil ze gelijk naar boven, ze wil bijna niet spelen, loopt beetje onrustig rond van boven naar beneden en andersom..voor zo’n anderhalf uur en gaat dan weer liggen in haar kooi.

Nog weekje dan mogen we naar Hanneke, kijken wat zij te zeggen heeft.
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: The story of Miya

Bericht door Mette »

Is toch wel ergens typische winter kribbigheid ofzo hoor. Ondanks dat fretten goed tegen kou kunnen waren het volgens mij bij mij ook weleens van die 'afzet periodes'. Het voelt alweer zo lang geleden dus ik twijfel over wie hoe en wat het precies was... Maar ik herken wel degelijk wat je allemaal schrijft als een bekende fase waar ze doorheen gaan. Geen zorgen over maken dus!
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: The story of Miya

Bericht door Marjan »

Tja, het is nu eenmaal iets wat typisch frettengedrag is, wat je in hun kop hebben zitten krijg je er moeilijk of gewoon niet uit. Wanneer ze eenmaal doorhebben dat een deur iets is waar je doorheen kan dan zullen ze dat blijven proberen.
Niet op reageren helpt uiteindelijk nog het beste maar dat is natuurlijk wel vervelend wanneer iemand erachter probeert te slapen. 8-)

Doe je haar nog wel eens naar buiten eigenlijk? Ik merk aan Nash dat hij zich buiten goed vermaakt in zijn eentje terwijl hij binnen in huis zich snel verveelt en ik hem echt bezig moet houden.
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Thanks beide voor de antwoorden.. :hart:

Het is niet dat ik me er erg zorgen om maak, want verder doet ze het goed en vreet als een bootwerker, ze weegt niet voor niks alweer bijna 1100 gram.. het is meer dat ik graag met haar wil spelen en de aandacht wil geven, maar lijkt of ze daar niet zo zin in heeft en liever haar eigen ding gaat doen…terwijl dat dat eerst wel zo was…ik laat haar ook verder haar ding doen dan, als ze echt wil dan komt ze me echt wel halen..vind deze fase eigenlijk maar saai. ;)

Tja was er al bang voor dat wat in dr koppie zit, ze moet doen, want dat is dus Miya..ppffff :lol: hoop dat het snel over gaat. We hebben zijn kamer vandaag opgeruimd en ze mag van de jongste nu in zijn kamer…hopen dat er weinig te doen is en ze het dan opgeeft..tis het kleinste kamertje op de plee na van het huis dus weinig te doen haha.

Miya mag nog steeds naar buiten, alleen ze heeft weinig zin, zet dr wel es buiten en dan weet ze niet hoe snel ze weer naar binnen moet :brush:

Wandelen buiten doe ik niet heel vaak, dit omdat iedere x als we hebben gewandeld ze vlooien heeft, er zijn veel honden en katten die hier wonen…de laatste x leek het al wel of ze weinig zin had, was alleen maar aan het rennen naar hier en dan weer daar..

Toch nog een vraagje, hoe herken je verveling onder de fretten eigenlijk?
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Hier nog twee fotos van mijn meissie..
3FE45B6E-51F7-4C84-AC36-FD078155A0E9.jpeg
3FE45B6E-51F7-4C84-AC36-FD078155A0E9.jpeg (157.42 KiB) 1121 keer bekeken
98847919-32B4-4B22-8FFB-F9FF7BA90ABC.jpeg
98847919-32B4-4B22-8FFB-F9FF7BA90ABC.jpeg (322.13 KiB) 1121 keer bekeken
De dondersteen houd wel erg van stoeien…dan kan ze echt helemaal stuiteren.
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: The story of Miya

Bericht door Karen »

Als aanvulling op het bovenstaande wil ik er ook nog bij vermelden dat jouw meisje ook nog in een puberleeftijd zit. Al het ‘gewone’ is plotseling heel saai en ze bedenken zelf wel wat ze willen, wat dan uiteraard ook moet gebeuren :mrgreen: in de winter staat alles een beetje op een laag pitje, maar ze heeft wel energie natuurlijk.
Probeer eens hele nieuwe uitdagingen voor haar te vinden; een graafbak met gedroogde bladeren, mos of goed uitgeschud stro en daar wat lekkers in gooien. Parcoursjes maken van lege dozen aan elkaar, al dan niet met een buis of slurf ertussen waar je ook weer wat lekkers in kunt leggen op verschillende plekken. Een “spoor” trekken door de kamer met iets lekkers (gedroogd stukje vlees bijv) en dan op verschillende plekken op het spoor iets lekkers als beloning leggen. Een oude dekbedhoes op de grond leggen en haar rond slepen. Als ze er in gaat een kat en muis spelletje van maken. Gebruik eens materialen die je niet dagelijks gebruikt; een papieren zak/tas, een bosje takken op een hoop in de tuin waar ze doorheen kan kruipen, een uitgebloeide plant (in een pot bijv) waar ze haar gang mee mag gaan, vraag desnoods een oude lap aan een van de buren of vrienden, waar een heel andere geur aan zit. Zet eens je vieze schoenen van een wandeling in het bos of park op de mat waar zij aan mag snuffelen en krabben bijvoorbeeld. Onbekende geuren maken een fret nieuwsgierig en dat is wat je wilt stimuleren om hun hoofd fris te houden.

Bedenk dat een wilde bunzing altijd iets te snuffelen heeft in zijn territorium, ook als hij niet aan het jagen is. Jouw huis binnen is heel beperkt in geuren en veranderingen. Gebruik je creativiteit om het interessant te houden voor haar :D

Succes!
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: The story of Miya

Bericht door Marjan »

Mooi koppie hoor. :hart:
Ik denk dat je wel wat hebt aan de tips van Karen, ze hebben inderdaad veel nieuwe uitdagingen nodig. :clown:
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: The story of Miya

Bericht door Mette »

Zo dat zijn een berg goede tips Karen! Mag ik die ook even op fretteninformatie zetten? :lol:
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: The story of Miya

Bericht door Kick »

Wij hebben laatst een berg bladeren uit het bos in Lunteren mee naar huis genomen en die in de zandbak van Nash gekiepert. Nou, reuze spannend dus :mrgreen: Meteen een plofstaart! Maar hij kende het niet en daar gaat het om; telkens iets proberen te bedenken wat ze niet kennen ;)
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

Thanks Karen, er staan weer top dingen tussen..

Dat met de bladeren uit het bos had ik al..idd een feest voor haar..maar na een weekje ook op uit gekeken..
ik heb vandaag haar tuintje wat opgefrist, met nieuwe blaadjes uit het kleine bos bij ons achter (nu hopen dat er geen vlooien tussen zitten :mrgreen: ) en wat takjes en haar buizen ergens anders neer gelegd..

Ik heb haar doos nu gevuld met stukjes eierdooier en stro met daar in wat lekkers..ook zijn er vandaag 2 matrassen bezorgd, waardoor ik een gigantische doos over heb, die heb ik nu gevuld met plastic, wat takken een boomstam uit het kleine bos en wat lekkers en heb haar slurf ernaar toe geleid..en toevallig is ze een keer wakker nu en zit al 10 min in de doos te snuffelen en rommelen :D

Hier wat foto’s ervan..
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

15ACBFF0-F8C2-441B-A515-FCCD9364F409.jpeg
15ACBFF0-F8C2-441B-A515-FCCD9364F409.jpeg (155.73 KiB) 1110 keer bekeken
Gebruikersavatar
Eliesja
Berichten: 1589
Lid geworden op: 27 aug 2020 17:01
Aantal fretten: 2
Locatie: Rotterdam

Re: The story of Miya

Bericht door Eliesja »

6AA58DB4-4263-4F05-B5FA-E8BD1D8A3780.jpeg
6AA58DB4-4263-4F05-B5FA-E8BD1D8A3780.jpeg (164.37 KiB) 1110 keer bekeken
Plaats reactie