Nu zijn ze bij mij allemaal oormijtvrij, en komen ze niet vrij buiten, dus ik doe dat niet zo vaak, maar ik gebruikt toch echt de aanbevolen dosering. Ik vind dat al eng, want ik heb 2 langharige katten, daar krijg je het moeilijk op de huid.Charlotte schreef:Dat wordt ook wel bij katten gedaan. Dan koopt men hondenpipetten (ontvlooiing heb ik het nu over) en rekent men uit hoeveel je voor de kat nodig hebt van zo'n pipet. Met 1 hondenpipet kan je dus meerdere katten doen. Je kan het uit het pipetje zuigen met een spuitje met naaldje erop.
Op zich kan dat goed, als je maar de juiste dosering hebt berekend.
Oormijt door prooi?
- fem fatale
Re: Oormijt door prooi?
Ja, ik zou het met een oormijtbesmetting inderdaad ook nooit doen (ik doe het zelf sowieso helemaal niet, dat doseren vanuit een hogere dosis ).
Duidelijk. Voor oormijtbestrijding lijkt het me onverstandig. Voor vlooienbestrijding zou het kunnen, mits je het heel goed berekent. Dat heb ik in het verleden ook wel gedaan bij de katten/kittens.
Precies, je haalt mij de woorden uit de mond Karen. Met oormijt moet je op geen enkele manier het risico nemen dat de dosering niet goed zou zijn, die kunnen veel te veel schade aanrichten. En nog maar niet eens te spreken over het op zo'n manier resistent maken van de mijt, dan ben je nog verder van huis.
Ik snap het wel als bijvoorbeeld opvangen dat doen. Zij hebben grotere aantallen fretten en kunnen dat doen in overleg met de dierenarts, zodat ze weet wat ze doen. Maar particulieren die dat doen om kosten te besparen, dat snap ik niet.
Sowieso valt het me op hoe weinig mensen een otoscoop hebben. En dan bedoel ik mensen die wel enige ervaring/handigheid hebben met fretten. Ik heb er jaren geleden al eentje gekocht voor 60 euro (http://www.vosmedisch.nl/contents/nl/d414.html" onclick="window.open(this.href);return false;) en ik controleer veel liever zelf of mijn fret oormijt heeft dan dat ik preventief ga behandelen. Ik denk dat je met voorzichtig in de oren kijken minder kwaad kunt dan door onnodig te behandelen. En heel moeilijk is het ook niet: dat ding is eigenlijk een vergrootglas met een lampje en je kijkt of je beestjes ziet lopen .
Sowieso valt het me op hoe weinig mensen een otoscoop hebben. En dan bedoel ik mensen die wel enige ervaring/handigheid hebben met fretten. Ik heb er jaren geleden al eentje gekocht voor 60 euro (http://www.vosmedisch.nl/contents/nl/d414.html" onclick="window.open(this.href);return false;) en ik controleer veel liever zelf of mijn fret oormijt heeft dan dat ik preventief ga behandelen. Ik denk dat je met voorzichtig in de oren kijken minder kwaad kunt dan door onnodig te behandelen. En heel moeilijk is het ook niet: dat ding is eigenlijk een vergrootglas met een lampje en je kijkt of je beestjes ziet lopen .
Wij moeten er ook maar eens eentje aanschaffen....
Ik loop er inderdaad ook al een tijdje aan te denken. Niet dat ik ze preventief behandel overigens, hier zijn ze al jaren oormijt vrij en we komen zo regelmatig bij Hanneke die het altijd controleert dat ik er nog geen haast mee heb gemaakt.
Maar nu met toch al twee bij mij bekende gevallen van waarschijnlijk resistentie tegen Stronghold ga ik toch maar eens overwegen er eentje aan te schaffen.
Maar nu met toch al twee bij mij bekende gevallen van waarschijnlijk resistentie tegen Stronghold ga ik toch maar eens overwegen er eentje aan te schaffen.
Na al deze verhalen is het voor hier ook wel een idee !
- Natascha
- Aantal fretten: 0
- Contacteer:
Het vervolg hiervan krijgt nu een eigen topic...helaas...
Oh verdorie......
Had het al gelezen, arm fretje.....