Over vanalles en nog wat bij mij

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
ray
Berichten: 3428
Lid geworden op: 28 mar 2013 15:58
Aantal fretten: 1

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door ray »

Natascha schreef: Nee, niet opvangen, alleen uitzonderingen, die door opvang geweigerd worden. Geen "gewone afstandsfretten"
Wat bedoel je hiermee? Een opvang neemt toch alle fretten op ongeacht of ze gezond zijn of niet? :?:

Natascha schreef:Dan niet te vergeten, de passie en drive en voldoening om dit te doen...heerlijk!!
Dat kan ik me goed voorstellen! Lijkt me heerlijk om te zien dat fretjes als een hoopje binnenkomen en je ze helemaal ziet opleven.

Wel leuk puppy's :hart: En ben benieuwd hoe het allemaal zich gaat ontwikkelen
Gebruikersavatar
Natascha
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 mar 2013 21:29
Aantal fretten: 0
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Natascha »

Marjan schreef:Het zit je gewoon in je bloed. :lol:
Die bacterie is niet uit te roeien bij me! Heb het geprobeerd, zelfs laten proberen, maar helaas, mislukt
ray schreef:
Natascha schreef: Nee, niet opvangen, alleen uitzonderingen, die door opvang geweigerd worden. Geen "gewone afstandsfretten"
Wat bedoel je hiermee? Een opvang neemt toch alle fretten op ongeacht of ze gezond zijn of niet? :?:

Natascha schreef:
Dat kan ik me goed voorstellen! Lijkt me heerlijk om te zien dat fretjes als een hoopje binnenkomen en je ze helemaal ziet opleven.


Wel leuk puppy's :hart: En ben benieuwd hoe het allemaal zich gaat ontwikkelen
Wat betreft de opmerking van de opvang, wil ik niet veel over uitwijden, maar blijkbaar is het zo, anders zat ze hier niet.... overgens ben ik wel erg blij dat ze hier zit....

Dat geeft zoveel voldoenning als je ze ziet opknappen zoals Joep en Loki, alleen jammer van de blijvende schade, want daardoor wil (bijna) niemand ze meer.
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Birgit »

Begrijp me niet verkeerd, maar je hebt nu in korte tijd 9 fretten erbij. Ik vind dat een behoorlijk aantal, ongeacht de redenen waarom je ze erbij genomen hebt. Van die twee ex-opvangertjes kan ik het begrijpen en van elk individueel geval kan ik het begrijpen, maar uiteindelijk zijn het 9 fretten erbij. En die fretten denken niet bij zichzelf "Ach die Joep en Loki hebben het hier ook beter" of "Speedy krijgt zo tenminste een kans", maar die denken eerder in de trant van "F*ck, nog meer concurrentie in dit toch al kleine territorium."

Vanuit het oogpunt van de fretten vind ik het eerlijk gezegd niet het wijste of beste wat je had kunnen beslissen. Het lijken allemaal permanente situaties.

En voor de duidelijkheid: het gaat me niet om jou of dat je niet voldoende zou weten of willen/kunnen investeren. Je weet wat je aangaat met alle nieuwe fretten en ze zullen ongetwijfeld alles krijgen wat ze nodig hebben. Maar als ik puur naar de fretten kijk, betwijfel ik of dit optimaal is voor hun. Fretten hebben ook een eigen plekje nodig. Een bunzing heeft een enorm territorium. De fret kan het af met minder, maar ze blijven territoriaal.

Je hoeft overigens niks te doen met bovenstaande opmerking, want jij beslist over wat je aanschaft etc. en ik gun je gewoon een leuk stel jonge, gezonde fretten. Maar ik heb gewoon wat moeite om dan enorm enthousiast te reageren als ik dit zo bij elkaar optel en daarnaast weet dat dit niet je enige fretten zijn :-)
Gebruikersavatar
Natascha
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 mar 2013 21:29
Aantal fretten: 0
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Natascha »

Ik begrijp niemand verkeerd, en iedereen bekijkt het vanuit een eigen oogpunt, zoveel mensen zoveel wensen, maar ook ik heb dat oogpunt. Maar de tijd dat ik me aangevallen voel is voorbij, dus ik snap het best. En dat het me raakt, dat zeker, want verkreukeld papier trek je nooit meer recht.

En dat het veel is, is ook te begrijpen, en meer concurrentie in een klein territorium kan zo zijn, maar grote opvangen met veel fretten, en weinig speelruimtes, en tijdelijk, geen stabiliteit, tja ook ik heb alle vragen de revu laten passeren. Wat mijn ervaring hier in huis de praktijk is, zie ik dingen die theoretisch niet zouden mogen kloppen. B.v. fretten die alleen zitten, en geen stress ondervinden van een andere fret die hier in huis zit, en ook medisch goed door de keuringen komen, is ff een voorbeeld....

En idd, kritiek is er altijd, ook toen ik met die 31 op straat stond, waar er nu 17 "rommel" van over is, en nog steeds voor vecht, wie zou dat gedaan hebben, en de meeste worden hier 8 jaar., en nu wil ik er 2 die echt van mezelf zijn, zoals Amy en Macy. En goed doe je het nooit. Ik had ook liever een groter huis weer terug, Als ik het goed zou doen, had ik 2 fretjes, apart in een ieder zijn kooi, en geen pension omdat dat te stressvol is. En pension draaien zonder dat de fretten eruit komen, daar doe ik niet aan mee.
Zou ik me nu opvang noemen, werd ik de hemel ingeprezen. Maar ik verwijs door naar opvangen, die ze vervolgens weigeren, had ik ze dan in moeten laten slapen? En ik wil het hier dan maar bij laten.......
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Birgit »

Het verschil met een opvang is dat dat een tijdelijke situatie is voor de fretten, geen permanente. En als jij fretten plaatst, ben je enorm kritisch. Dat is allemaal niet erg, maar daardoor zitten ze bij jou relatief lang :-). Maar het gaat me ook verder niet om andere opvangen of redenen. Ik reageer op het feit dat je in korte tijd negen fretten erbij in huis hebt. Met die 17 erbij heb je er nu 26. Zoals ik al zei, ik kan elke reden begrijpen en ik zie ook echt wel dat er plekken zijn waar fretten het minder goed hebben, maar dat verandert niks aan de situatie bij jou. Dat verklaart het alleen.

Wat ik bij jou zie (correct me if I'm wrong), is dat jij heel graag voor de fretten wilt zorgen en ze een veilige plek wil geven. Ook de afdankertjes die nergens anders zomaar terecht kunnen. Je bent enorm begaan met je fretten en zet je leven in het teken van de fretten. Anders reis je ook niet met enige regelmaat naar De Frettenkliniek :-). Maar juist doordat je geen 'nee' wilt zeggen tegen de fretten die met een knapzakje voor je deur staan, kun je ook vastlopen. Teveel dieren is voor de dieren zelf ook niet goed, dat bedoel ik ermee te zeggen.

Daarnaast (maar dat is een ander verhaal) cijfer je jezelf daarmee als persoon ook een beetje weg, door alles in je leven om je dieren (en kinderen) te laten draaien. En natuurlijk weet ik dat het een keuze is, maar kijk in elk geval uit dat het geen vlucht wordt.
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Kick »

Deze discussie is al eens eerder geweest kan ik me herinneren en ik begrijp beide kanten. Wat er achter het verhaal zit dat er fretten geweigerd worden bij andere (lees officiële) opvangen weet ik niet maar dat Natascha ze dan alsnog een plekje geeft is alleen maar heel erg goed.
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Marjan »

Zo'n discussie kom je nooit uit, ik snap jou mening Birgit maar ik kan mij ook heel goed verplaatsen in Natas, die eindelijk eens een pup(s) voor haarzelf wil hebben. Bijna al haar fretten nu zijn afdankertjes van anderen en al aardig op leeftijd en met de nodige gebreken. Fretten die niemand wilde hebben maar die wel recht hebben op een bestaan.
En Natas leeft als geen ander voor haar fretten en ik weet ook zeker dat ze allemaal niets ontbreken aan aandacht en liefde.

Of ze zichzelf daardoor weg cijfert dat is nog te bezien maar in ieder geval wel haar eigen keus.
En of het de meest ideale situatie is voor fretten met zoveel soortgenootjes om zich heen dat betwijfel ik ook. Maar dat is feitelijk al zo als er meer dan 3-4 fretten in één ruimte aanwezig zijn dus de meest ideale situatie is maar voor weinig fretten weg gelegd denk ik. :)
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Birgit »

Het is ook niet dat ik eruit wil komen hoor of dat ik straks de deur ga barricaderen bij Natascha, zodat de fretten niet binnenkomen ;-). Maar ik denk wel dat het goed is om ook echt vanuit het oogpunt van de al aanwezige fretten te kijken. Wat levert het hun op als er steeds nieuwe fretten zijn? Dus niet alleen naar wat je zelf wilt (eigen, jonge fretten) of naar het lot van de nieuwe fretten (die anders en onbekend lot tegemoet gaan).

En dan denk ik dat het misschien verstandiger was geweest om nog een paar jaar te wachten, juist omdat er vooral oudjes nog zijn. Dan hebben de oudjes de extra stress niet en de jonkies zouden dan meer tijd, ruimte en aandacht krijgen :-)
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Karen »

Het is duidelijk dat hier twee heel verschillende meningen zijn. Dat mag natuurlijk,maar ik denk dat we het hier nu bij moeten laten!

Dit is een topic over de verhalen van de fretjes van Natascha en geen discussie topic over verantwoorde aantallen fretten in een huis ;)
Is er behoefte aan zo' n discussie lijkt het mij verstandig om daar een eigen topic over te openen en het algemeen te houden.
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 6620
Lid geworden op: 17 jan 2013 11:58

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Mayke »

Natascha schreef:Dan niet te vergeten, de passie en drive en voldoening om dit te doen...heerlijk!!
Leuk hoor Natas, al dat jonge spul weer over de vloer !
En zeker de ervaring hoe ze het gaan doen op prooi en dat soort dingen zijn heel interessant !
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Birgit »

Karen schreef:Het is duidelijk dat hier twee heel verschillende meningen zijn. Dat mag natuurlijk,maar ik denk dat we het hier nu bij moeten laten!

Dit is een topic over de verhalen van de fretjes van Natascha en geen discussie topic over verantwoorde aantallen fretten in een huis ;) . Is er behoefte aan zo' n discussie lijkt het mij verstandig om daar een eigen topic over te openen en het algemeen te houden.
Hmm.. ik denk dat ik mijn punt dan niet duidelijk heb kunnen maken als dit zo begrepen wordt. Het was nl. een vraag c.q. opmerkingen aan Natascha in het topic 'Van alles en nog wat bij mij' van Natascha. Geen poging om een discussie te willen openen over verantwoorde aantallen fretten. Het idee om een apart topic te (moeten) openen om iemand een vraag te stellen, komt op mij wat apart over ;-)

Maar goed, ik begrijp uit de opmerking dat jij liever hebt dat we het hier niet meer over hebben en terug gaan naar de fretten. Geen probleem wat mij betreft 8-)
Gebruikersavatar
Natascha
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 mar 2013 21:29
Aantal fretten: 0
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Natascha »

Hhmmmm... jawel, ik begrijp je punt Birgit, en de andere omschrijven mij geweldig.

Alles is overwogen geweest, wat hierboven als punten zijn genoemd. Er zijn ook vele nieuw ontwikkelingen in huis, *lees voor mij verbeteringen* aan de gang, mede door Lambert.
En wegcijferen doe ik zelf niet. Mede door de vele speelruimtes, kan ik makkelijk rondkomen, om ze elke dag eruit te laten, maar ook doordat er oudere fretjes zijn die kortere speeltijden hebben.
En tja, al er een kind weg wandeld heb je zelfs nog een kamer over :lach: 8-)
Door het pension is het nu wat drukker, maar dat blijft niet.
Een aantal fretjes sterven dit jaar of aankomend voorjaar. Al is Pok met der maagzweer gewoon een doorgaan fret! :shock: Mickey met zijn hart, gaat niet zo lekker, Jill heeft weer een terugslag
Een Speedy wordt al door verschillende mensen gevolgd, en het zou me niet verbazen, als daar hun oudje overlijd dat ze alsnog gaat verhuizen. Zo net als Joep en Loki, als ze "gezond" stabiel zijn. Ja, ik ben krities in plaatsen, omdat ik niet al mijn investeringen die ik heb gedaan, wil zien verdwijnen in leed van de fret, in tegenstelling wat ik om me heen zie gebeuren. Ik kan het met mijn gevoel niet "zomaar" vlugger plaatsen, dan dat ik er geheel achter sta. Als ik dat moet gaan doen, stop ik ermee.
ray
Berichten: 3428
Lid geworden op: 28 mar 2013 15:58
Aantal fretten: 1

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door ray »

ray schreef:
Natascha schreef: Nee, niet opvangen, alleen uitzonderingen, die door opvang geweigerd worden. Geen "gewone afstandsfretten"
Wat bedoel je hiermee? Een opvang neemt toch alle fretten op ongeacht of ze gezond zijn of niet? :?:

Natascha schreef:
Wat betreft de opmerking van de opvang, wil ik niet veel over uitwijden, maar blijkbaar is het zo, anders zat ze hier niet.... overgens ben ik wel erg blij dat ze hier zit....

Dat geeft zoveel voldoenning als je ze ziet opknappen zoals Joep en Loki, alleen jammer van de blijvende schade, want daardoor wil (bijna) niemand ze meer.
Oke duidelijk. Vraag me alleen altijd af of het echt zo is, dat een opvang ze niet wil opnemen. (en een klein beetje gevaarlijk)
Herinner me een discussie (van toen jij nog in Lelystad zat) dat jij toen een fretje niet zou accepteren die ziek was. Later bleek dat de eigenaars gewoon geen zin hadden om naar Lelystad te rijden (was te ver weg). En het kan natuurlijk ook zijn, dat "men" een beter gevoel bij jou heeft dan een opvang. :D
Gebruikersavatar
Natascha
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 mar 2013 21:29
Aantal fretten: 0
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Natascha »

ray schreef: Oke duidelijk. Vraag me alleen altijd af of het echt zo is, dat een opvang ze niet wil opnemen. (en een klein beetje gevaarlijk)
Herinner me een discussie (van toen jij nog in Lelystad zat) dat jij toen een fretje niet zou accepteren die ziek was. Later bleek dat de eigenaars gewoon geen zin hadden om naar Lelystad te rijden (was te ver weg). En het kan natuurlijk ook zijn, dat "men" een beter gevoel bij jou heeft dan een opvang. :D
Ray, Zolang ik de feiten op papier heb, die ik dus heb, zal ik zoiets plaatsen, zonder zwart/wit bewijs zul je me niet horen, en kunnen ze me alles vertellen.

Ik heb nooit in Lelystad gezeten, maar in Bilthoven.
En zulke dicsussies dat IK geen fret zo opnemen, is onnodig met de mensen die me wel kennen of niet kennen. Wat er zijn meer mensen die me behoeden voor zulke acties, dan dat ze mee praten over het niet opnemen van een fret ;)
ray
Berichten: 3428
Lid geworden op: 28 mar 2013 15:58
Aantal fretten: 1

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door ray »

Ow dacht dat het Lelystad was, dan weet ik ook niet hoe ik daar bij kwam :oops:

Ik heb niet gezegd dat JIJ de fret niet wilde opnemen, de EIGENAARS vond het te ver om te rijden en gebruikte dat als smoes. ;)
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Birgit »

Oki helder verder :-)
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Marjan »

Raymond, je maakt er een puinzooitje van met quoten, zal thuis eens kijken of ik dat een beetje kan herstellen. 8-)
En dan laten we het er hier nu echt bij wat mij betreft anders ga ik toch echt volgende reacties hierover verwijderen. ;)
ray
Berichten: 3428
Lid geworden op: 28 mar 2013 15:58
Aantal fretten: 1

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door ray »

Sorry Marjan, zie het nu ook :oops:
*belt het spijt me alvast op* :clown:
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 6620
Lid geworden op: 17 jan 2013 11:58

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Mayke »

:lol:
Gebruikersavatar
Natascha
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 mar 2013 21:29
Aantal fretten: 0
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Over vanalles en nog wat bij mij

Bericht door Natascha »

Filmpje, gezellig met Micky in de zandbak, camera mee, omdat hij er zelf niet in en uit komt gezellig ff samen spelen... totdat ik zag dat hij af en toe haperde, en bedacht zie ik het goed? Jawel, op het eind van het filmpje bleef hij liggen en schokken, = laag suiker... dus volgende patient, die als eerste naar de kliniek gaat als ze terug van vakantie is

Afbeelding
Plaats reactie