Ik wilde hier nog even uitgebreider op reageren, maar dat is op een telefoon niet zo heel handig

. Natuurlijk heb ik hier een mening over

.
Wat betreft de aanpak van de fret en vergelijking met de bunzing. Door domesticatie zijn er inderdaad verschillen met de bunzing en fret. Ook in ontwikkeling en het aanpassingsvermogen. Een fret is véél flexibeler dan een bunzing, dat is ook de reden dat we de fret in huis kunnen houden. Maar in mijn ogen betekent dat niet dat we de vergelijking met de bunzing niet meer moeten maken. Sterker nog, ik denk dat we juist naar de bunzing moeten blijven kijken om daarvan te leren. En nee, we kunnen onze fret geen territorium geven van 9 hectare. Wel kunnen we ons afvragen waarom de bunzing zo'n groot territorium geeft en welke behoeften er bij de bunzing zijn die de fret ook kan hebben.
Voorbeeld: Grootte van het territorium
Een bunzing heeft een groot territorium nodig om verschillende redenen, waarvan voedsel zoeken en partner zoeken de belangrijkste zijn. Voor onze gecastreerde, verwende fret is dat niet relevant. Wat wel relevant is, is dat de bunzing dagelijks een paar uur besteed aan het verkennen van zijn territorium, eventuele indringers opsporen en nagaan of er iets veranderd is. Die 'onderzoekdrift' is ingeprogrammeerd en zien wij ook terug bij onze fret. Zelfs als wij onze fret voldoende voedsel geven en castreren, wil ie nog steeds rondlopen. Op zich zal dat niemand verbazen, maar wat ik ermee wil zeggen, is dat er bij de fret wel degelijk van alles geprogrammeerd is wat bij de bunzing 'vandaan' komt.
Een ander voorbeeld is minder bekend, maar dat is het hol/nest van de fret. Bij onderzoek bij de bunzing bleek dat een bunzing eigenlijk niet langer dan twee nachten in hetzelfde hol slaapt en de afstand tussen de holen circa 500 meter is (600 bij de mannen). Dat is ook weer geprogrammeerd en mij lijkt het dat het ermee te maken heeft dat de bunzing een prooidier is en bij een vast hol natuurlijk roofdieren kan lokken. Dus is het veiliger om door te trekken. Ook reizen ze zo misschien hun prooidieren achterna. Wat je hieruit zou kunnen halen voor de fret, is dat een fret best behoefte kan hebben aan meerdere slaapplekken. En sommige fretten zullen dan alsnog elke nacht op dezelfde plek liggen, maar anderen vinden het fijn om te wisselen.
Dat soort dingen kun je nog altijd leren van de bunzing, zonder dat je je fret van een waterbed moet afhalen of niet naar de dierenarts moet gaan.
Waar we wel voor moeten waken (vind ik), is de flexibiliteit van de fret. De fret past zich constant aan ons aan. Dat betekent echter niet dat de situatie die wij creëren voor de fret ook optimaal is. Het kan ook minimaal zijn. Zo geven wij onze fretten een prachtige traliekooi. Heel handig voor ons, maar niet voor de fret. Hij kan aan alle kanten bekeken worden en zeker mensen die alleen een open hangmatje in de kooi hangen, dwingen de fret er wel toe om zich aan te passen. Je kan ook proberen te denken vanuit de behoefte van de fret en bijvoorbeeld een slaaphokje aan te bieden of een doek over de kooi te doen. Dan heeft de fret namelijk een keuze. En de ene fret zal alsnog ondersteboven in de hangmat gaan liggen en de ander is dolblij met een slaaphokje.
Een laatste, bekend voorbeeld is natuurlijk de groepshuisvesting. Ik heb een groep fretten gezien die met circa 125 exemplaren in een bak zaten. Die fretten waren niet aan het vechten en leken best oké zo bij elkaar. Waarschijnlijk waren ze niet aan het vechten, omdat ze ook wel wisten dat er geen beginnen aan was. Er was geen uitweg dan de situatie accepteren. Toch denk ik dat als die bak open gegaan was, dat de 125 fretten allemaal hun eigen weg gekozen hadden en zeker niet bij elkaar waren gebleven als een kudde schapen. Ze vochten niet, omdat
ze zich erbij neer hadden gelegd. Maar je zou ook makkelijk als mens kunnen denken "Ze vechten niet, omdat ze het goed vinden zo.. wel gezellig ook zo met zijn allen!"
Met mijn betoog wil ik aangeven dat we zeker wel naar de bunzing moeten blijven kijken, ook al kun je nooit alles 1-op-1 overnemen. Dat hoeft ook niet. Maar laten we onze fretten wel keuzes geven en naar zijn natuurlijke behoeftes blijven kijken.