Prooi gerelateerde problemen bij de fret.

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Plaats reactie
Frettenvraagbaak

Prooi gerelateerde problemen bij de fret.

Bericht door Frettenvraagbaak »

Het onderwerp is gesplitst.

Plaatsing van Daniëlle:
Ik ben van mening dat prooi de beste voeding blijft voor je fret, maar ik heb hier sinds vandaag een kanttekening bij. Prooi is goed, als het maagdarmkanaal van je fret goed werkt. Bij kovu is dit helaas niet meer het geval, waardoor zijn maag de bacterien niet meer goed dood. De bacterien zijn in de darmen gekomen met een fikse ontsteking tot gevolg. Hierdoor is zijn ontlasting ook slecht, en het stinkt. Hier dus definitief geen prooi meer voor hem. Houd hier rekening mee als je fret prooi krijgt, dat het een keer misschien niet meer kan. Laat ze tussendoor ook nog wel eens wat anders eten zodat ze dat kennen :)

De opmerking van Birgit daarop...

Interessante discussie is dan waarom bij de fret zo vaak problemen krijgt. Een bunzing zou dan meteen kapot gaan als hij geen prooi meer mocht eten. M.a.w. wat zien wij over het hoofd?

(wellicht kan dit gesplitst worden als er meer mensen op willen reageren)
Danielle

Re: Verhalen uit de praktijk

Bericht door Danielle »

zeker interessant...
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Goede vraag Birgit.
Prooi geven is wel iets van de laatste jaren zeg maar, daarvoor kregen fretten altijd brokken.
Misschien is dat een verklaring, dat het verteringsstelsel 'aangepast' is op brokken en niet meer op prooi met alle bacterien ed? :?:
Karen

Bericht door Karen »

Dat met " vroeger kregen fretten altijd brokken" ben ik het niet eens.

Vroeger werden fretten niet als huis kammeraatjes gehouden zoals nu, dat is iets van de laatste jaren.
Voordat brokken iets populairs werd kregen alle (vleesetende) huisdieren andere voeding. Brokken is iets van de laatste pakweg 30-40 jaar.
Vroeger kregen de meeste dieren, zoals honden en katten tafelresten en snijafval van vlees. Fretten kregen vaak 'overgebleven' prooi en vleesafval, maar net zo goed geweekt brood of melkpapjes.
Veel huisdieren en fretten deden het toen ook niet al te best, alleen was de veterinaire zorg ook veel minder. Bovendien was er de sociale acceptatie van een dier dat er niet tip top uitzag veel groter. Een dier had een taak en zolang hij die deed, werd er vaak niet al te veel zorg aan besteed. Uitzonderingen daargelaten. Als er een dier op jonge leeftijd overleed, werd er aangenomen dat het weleen " zwakke" geweest zal zijn en werd het daarbij gelaten.

Inmiddels denken wij er heel anders over en zijn wij met mens en dier bereid om heel ver te gaan om een leven te verlengen. Daar komt dan ook nog een commercieel plaatje bij kijken, wat de laatste 10-15 jaar schrikbarende vormen heeft aangenomen ;) (huis)dieren zijn een winstgevende industrie geworden!

Wat betreft de bunzing......ik vraag me af hoe vaak het niet voorkomt dat een bunzing sterft door infecties, (mede) opgelopen door hun prooi. Bunzen in het wild worden over het algemeen geen 7-9 jaar ;)
Daarbij een grote kanttekening dat de gesteldheid en weerstand van een bunzing door natuurlijke selectie al veel groter zal zijn dan bij een fret.
Hoeveel fretten zouden er zonder medische zorg ( door natuurlijke selectie) al niet gestorven zijn, voordat ze de leeftijd gaan bereiken dat hun maagdarm stelsel chronische infecties van prooi gaat krijgen???

De vragen voor mij zijn dan:
- Zien wij wel iets over het hoofd? Sterft een bunzing niet gewoon als het ziek is?
...en:
- Zijn wij met het houden van de fret als huisdier niet bezig, door het ongebreidelde vermeerderen zonder natuurlijke selectie, het diertje genetisch steeds zwakker te maken? Net zoals dat ook gebeurd bij hond, kat en konijn?
Birgit
Aantal fretten: 0

Re: Prooi gerelateerde problemen bij de fret.

Bericht door Birgit »

Ik vraag me af of het probleem bij de fret/bunzing ligt of bij de prooi. Of de combinatie van houden in huis en misschien wel een MOO-vriendelijke omgeving te creëren. Ook dat zou nog kunnen.

Zelf neig ik eerder naar de prooi/omgeving dan naar de fret die zwakker zou worden. Veranderingen in maag-/darmstelsel gaan vaak honderden jaren overheen en zoals Karen al zegt, prooi is van de laatste jaren bij huisdierhouders. Daarbij wordt er nog volop gekruist met de bunzing en voeren veel fretteurs ook vlees en prooi bij.

We zien nu ook MOO bij jongere fretten. Als dat massaal bij de bunzing zou gebeuren, dan hadden ze het niet gered. Als ze resistent zouden zijn geworden, dan zouden frunzingen in theorie ook sneller resistent zijn. Een bunzing sterft veelal door verkeer of door ander toedoen van de mens (vangen/vergiftigen). Maar over andere doodsoorzaken is niet zoveel bekend als ik snel Google. Op zich logisch, maar natuurlijk wel jammer. Weinig bunzingen zullen ook van ouderdom sterven natuurlijk en je moet ook als dier ergens aan doodgaan.

Maar ik weet ook niet in hoeverre het prooigerelateerd is of een combinatie van meer factoren.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik denk dat er nog meer factoren meespelen, dat we nog een ding niet over het hoofd moeten zien, en dat is de hele aanpak t.o v. de fret die wijzelf aanreiken aan deze beestjes, en die een bunzing in het wild moet missen.

Ik denk dat de vergelijking van een fret met een bunzing (nog vrij in de natuur) tegenwoordig bijna niet meer op gaat.
In het kort gezegd, het gehele patroon, de aanpak op het gebied van voeding, maar ook van huisvesting en de uitgebreide medische zorg die wij momenteel hanteren t.a.v. fretten is wel zodanig verandert en uitgebreid dat een vergelijk met een wilde bunzing niet meer op kan gaan.
Een bunzing vind immers geen brokjes op zijn pad, slaapt niet in een fleecedekentje en krijgt geen diepvriesprooi voorgeschoteld, leeft niet in een FN en wordt hij ziek dan staat er geen bakje waltham voor hem klaar. Dat zijn in mijn ogen de echte prooidiereters, die vangen en eten wat er op hun pad komt.
Wij geven ook prooi, maar uit de diepvries, dat voelt toch net even anders aan een net gevangen warm prooidier uit de natuur.
Birgit

Bericht door Birgit »

Misschien is dat ook wel hetgeen wij fout doen.. ;-)
Kick

Bericht door Kick »

Dat speelt zeker mee Mayke en ik heb ook wel eens gedacht dat wij te vertroetelend bezig zijn. Maar dat sluipt er in en dat ga je niet zo makkelijk terugdraaien.
Mayke

Bericht door Mayke »

Birgit schreef:Misschien is dat ook wel hetgeen wij fout doen.. ;-)
Ik zie het niet zozeer als fout hoor, zoals wij het nu doen, onze bedoelingen erachter zijn immers juist goed bedoeld.
Alleen staat het ver van de natuurlijke levenswijze af die de bunzing nog wel beleefd.
Daarom denk ik dat een echt vergelijk onderling niet helemaal meer reëel is. ;)
ray

Bericht door ray »

Dat denk ik ook Mayke.
De fret is al een hele tijd gedomesticeerd, en allang niet meer zoals de bunzing in het wild is.
Maar we zien wel iets over het hoofd denk ik, misschien moeten we brokken helemaal afschaffen en overgaan op het geven van losse organen ed. :?:
Karen

Bericht door Karen »

Dan geef je een eenzijdig dieet Ray ;)

Maar ik ben er wel van overtuigd dat voor geen enkel dier brokvoeding een goede uitwerking heeft gehad. Daar zit gewoon te veel troep in wat een dier in de natuur nooit zal eten. Ondanks de lange domesticatie van de fret (en hond/kat) is hun spijsvertering nog wel van de oude stempel, zeg maar :D
ray

Bericht door ray »

In Engeland en Australie bijvoorbeeld doen ze niet anders (natuurlijk wel in de juiste verhoudingen) en daar hoor je bijna niet over MOO, dus misschien is het toch niet zo'n gek idee?? :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Of ze (h)erkennen middenoorproblemen niet. Er zijn hier in Nederland ook maar weinig tot geen andere dierenartsen buiten Hanneke die daar alert op zijn.
Karen

Bericht door Karen »

Daar ben ik al een hele tijd over aan het corresponderen Ray. Er is een fretten da uit Sindney die oppert dat het misschien zou kunnen liggen aan een nu genetisch vastgelegde aanleg van een vernauwde buis van Eustachius. Relatief gezien zijn het maar een klein aantal fretten die er last van hebben/krijgen. Ook binnen NL zijn er frettenlijnen die er geen last van hebben ( en wel bij Hanneke komen ;) )

Wat in het buitenland vaak aan rauwe voeding geven is iets wat ze Frankenprey noemen. Dat wordt gedaan in oorden waar geen KVV of prooidieren te krijgen zijn. Dan bootsen ze een maaltijd na, vaak gemalen als soep, met onderdelen van verschillende dieren tot er in voedingswaarde een heel prooidier bereikt is. Dan wordt het bijvoorbeeld een maaltijd van kippenlever, lamsspiervlees, varkensbuik, geiten alvleesklier, runderhart en konijnenrib. Velen hebben een professionele molen aangeschaft om alles te kunnen malen. Enkelen geven het ook in losse onderdelen te eten, zonder te malen. Dat kan alleen als je fret ook werkelijk alles eet ;)

Het valt me wel op dat ze in het buitenland in het algemeen veel makkelijker omgaan met varkensvlees. Het wordt veel gegeven, ook aan hond en kat. Veel fretten eten het ook graag. Ook wordt er minder belang gelegd bij het 'bunzingmodel' wat wij hier hanteren. Er wordt meer gekeken naar de voedingswaarde van het betreffende vlees/orgaan/botdeel en niet zozeer van welk dier het afkomstig is.

De dieren lijken het er wel goed op te doen, maar ook overzee is het nog redelijk nieuw om fretten rauw te voeren.
Birgit

Bericht door Birgit »

Volgens mij heb ik wel vaker gezegd inmiddels dat je in Nederland ook gewoon varkensvlees kan geven, omdat ons land nu alweer tien jaar aujesky vrij is. Dat ligt echt aan de status van die ziekte in een bepaald land. Zeker eilanden kunnen dergelijke ziektes optimaal monitoren. Het gaat om dezelfde ziekte die hond en kat kunnen krijgen en zij worden al jaren stukjes varken gevoerd. Alleen bij fretten blijft het massaal geroepen worden :-)

Dat even als korte reactie op dat punt.
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik wilde hier nog even uitgebreider op reageren, maar dat is op een telefoon niet zo heel handig :-). Natuurlijk heb ik hier een mening over 8-).

Wat betreft de aanpak van de fret en vergelijking met de bunzing. Door domesticatie zijn er inderdaad verschillen met de bunzing en fret. Ook in ontwikkeling en het aanpassingsvermogen. Een fret is véél flexibeler dan een bunzing, dat is ook de reden dat we de fret in huis kunnen houden. Maar in mijn ogen betekent dat niet dat we de vergelijking met de bunzing niet meer moeten maken. Sterker nog, ik denk dat we juist naar de bunzing moeten blijven kijken om daarvan te leren. En nee, we kunnen onze fret geen territorium geven van 9 hectare. Wel kunnen we ons afvragen waarom de bunzing zo'n groot territorium geeft en welke behoeften er bij de bunzing zijn die de fret ook kan hebben.

Voorbeeld: Grootte van het territorium
Een bunzing heeft een groot territorium nodig om verschillende redenen, waarvan voedsel zoeken en partner zoeken de belangrijkste zijn. Voor onze gecastreerde, verwende fret is dat niet relevant. Wat wel relevant is, is dat de bunzing dagelijks een paar uur besteed aan het verkennen van zijn territorium, eventuele indringers opsporen en nagaan of er iets veranderd is. Die 'onderzoekdrift' is ingeprogrammeerd en zien wij ook terug bij onze fret. Zelfs als wij onze fret voldoende voedsel geven en castreren, wil ie nog steeds rondlopen. Op zich zal dat niemand verbazen, maar wat ik ermee wil zeggen, is dat er bij de fret wel degelijk van alles geprogrammeerd is wat bij de bunzing 'vandaan' komt.

Een ander voorbeeld is minder bekend, maar dat is het hol/nest van de fret. Bij onderzoek bij de bunzing bleek dat een bunzing eigenlijk niet langer dan twee nachten in hetzelfde hol slaapt en de afstand tussen de holen circa 500 meter is (600 bij de mannen). Dat is ook weer geprogrammeerd en mij lijkt het dat het ermee te maken heeft dat de bunzing een prooidier is en bij een vast hol natuurlijk roofdieren kan lokken. Dus is het veiliger om door te trekken. Ook reizen ze zo misschien hun prooidieren achterna. Wat je hieruit zou kunnen halen voor de fret, is dat een fret best behoefte kan hebben aan meerdere slaapplekken. En sommige fretten zullen dan alsnog elke nacht op dezelfde plek liggen, maar anderen vinden het fijn om te wisselen.

Dat soort dingen kun je nog altijd leren van de bunzing, zonder dat je je fret van een waterbed moet afhalen of niet naar de dierenarts moet gaan.

Waar we wel voor moeten waken (vind ik), is de flexibiliteit van de fret. De fret past zich constant aan ons aan. Dat betekent echter niet dat de situatie die wij creëren voor de fret ook optimaal is. Het kan ook minimaal zijn. Zo geven wij onze fretten een prachtige traliekooi. Heel handig voor ons, maar niet voor de fret. Hij kan aan alle kanten bekeken worden en zeker mensen die alleen een open hangmatje in de kooi hangen, dwingen de fret er wel toe om zich aan te passen. Je kan ook proberen te denken vanuit de behoefte van de fret en bijvoorbeeld een slaaphokje aan te bieden of een doek over de kooi te doen. Dan heeft de fret namelijk een keuze. En de ene fret zal alsnog ondersteboven in de hangmat gaan liggen en de ander is dolblij met een slaaphokje.

Een laatste, bekend voorbeeld is natuurlijk de groepshuisvesting. Ik heb een groep fretten gezien die met circa 125 exemplaren in een bak zaten. Die fretten waren niet aan het vechten en leken best oké zo bij elkaar. Waarschijnlijk waren ze niet aan het vechten, omdat ze ook wel wisten dat er geen beginnen aan was. Er was geen uitweg dan de situatie accepteren. Toch denk ik dat als die bak open gegaan was, dat de 125 fretten allemaal hun eigen weg gekozen hadden en zeker niet bij elkaar waren gebleven als een kudde schapen. Ze vochten niet, omdat ze zich erbij neer hadden gelegd. Maar je zou ook makkelijk als mens kunnen denken "Ze vechten niet, omdat ze het goed vinden zo.. wel gezellig ook zo met zijn allen!"

Met mijn betoog wil ik aangeven dat we zeker wel naar de bunzing moeten blijven kijken, ook al kun je nooit alles 1-op-1 overnemen. Dat hoeft ook niet. Maar laten we onze fretten wel keuzes geven en naar zijn natuurlijke behoeftes blijven kijken.
Karen

Bericht door Karen »

Goed uitgelegd Birgit!

Ik kan me dan ook helemaal in je verhaal vinden.
Zeker dat je steeds naar de bunzing moet terug kijken om in de behoefte van de fret te gemoed te komen en gedrag te kunnen interpreteren.
Overigens wordt dat in de hondenwereld ook steeds gedaan met de wolf....en bijv. een cocker spaniel of een toy terrier echt wel erg ver van een wolf staat qua uiterlijk en een "gemaakt ras" is ;) De natuurlijke achterliggende instincten zijn gewoon nog aanwezig, evenals de biologische bouw van het lichaam, al is het dan in een ander maatje en jasje.

Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik mijn fretten vrij kan laten rondlopen door het huis en een buiten terrein. Ze gaan alleen verplicht in de kooi, als ik langer weg ben of als ik weet dat er veel aanloop komt, die een gevaar voor het ontsnappen kunnen opleveren. Dan nog zijn ze vaak 'los' in mijn slaap-, of werkkamer. Vanuit zichzelf zullen de kooi weinig of niet opzoeken ;) Alhoewel de kooi hier afgedekt is, ze een slaaphok hebben en meerdere slaapplaatsen. Ze hebben zeker hun favoriete slaapplaatsen in het huis, maar veranderen inderdaad regelmatig van plekje. Ook wordt er tussen de poepbakken bij tijd en wijle gewisseld.
Kick

Bericht door Kick »

Goed stuk Birgit, ik kan mij er ook in vinden wat je verteld.
Plaats reactie